beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1756 Bekeken

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 
nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra. 
Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing? 
alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 February 2024, 09:22

Bekijk origineel

93 reacties

In de Duitse media zijn inmiddels de regels voor reserveringen in 2024 te vinden

Dit jaar geldt een reserveringsplicht in de periode van 1 juni tot 1 september voor vrijwel alle IC/EC/ICE verbindingen van/naar Duitsland.

De reserveringsplicht geldt in principe voor alle IC/EC/ICE verbindingen tussen Duitsland en resp. Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België en Nederland. Uitgezonderd zijn de verbindingen Karlsruhe-Basel en Stuttgart-Zürich. Voor reizigers die uitsluitend binnen Duitsland reizen geldt de reserveringsplicht niet.

Voor de meeste landen geldt de reserveringsplicht uitsluitend voor het grenstraject, echter naar Nederland voor het gehele traject vanaf Duitsland tot Amsterdam.

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Verder verandert dat wie door vertragingen een internationale aansluiting mist zijn ticket met reservering voortaan moet laten omboeken of gebruik moet maken van een regionale grensverbinding. Gewoon de volgende IC/ICE nemen mag dus niet meer.

Reputatie 7
Badge +1

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Er is geen beperkte beschikbaarheid. Je kunt reserveringen boeken tot de trein (bijna) vol is. Wat is je bron daarvoor?

.

Er is geen beperkte beschikbaarheid. Je kunt reserveringen boeken tot de trein (bijna) vol is. Wat is je bron daarvoor?

De beschikbaarheid zal volgens de Duitse media voor Interrailers veel beperkter zijn omdat er in veel treinen bij laat boeken (wat typisch is voor Interrailers) geen plaatsen meer beschikbaar zullen zijn. Door de reserveringsplicht is de verwachting dat de meesten mensen veel vroeger zullen boeken dan tot nu toe. 

Reputatie 5

In de Duitse media zijn inmiddels de regels voor reserveringen in 2024 te vinden

Dit jaar geldt een reserveringsplicht in de periode van 1 juni tot 1 september voor vrijwel alle IC/EC/ICE verbindingen van/naar Duitsland.

De reserveringsplicht geldt in principe voor alle IC/EC/ICE verbindingen tussen Duitsland en resp. Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België en Nederland. Uitgezonderd zijn de verbindingen Karlsruhe-Basel en Stuttgart-Zürich. Voor reizigers die uitsluitend binnen Duitsland reizen geldt de reserveringsplicht niet.

Voor de meeste landen geldt de reserveringsplicht uitsluitend voor het grenstraject, echter naar Nederland voor het gehele traject vanaf Duitsland tot Amsterdam.

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Verder verandert dat wie door vertragingen een internationale aansluiting mist zijn ticket met reservering voortaan moet laten omboeken of gebruik moet maken van een regionale grensverbinding. Gewoon de volgende IC/ICE nemen mag dus niet meer.

U bedoelt hiermee te zeggen dat 'de Duitse media' het beter weten dan wat de NS zelf op de gele borden noteert?

Zoals u op mijn foto's kon zien heeft de NS enkele weken geleden juist die borden geactualiseerd en staat daarop vermeld dat die reservering alleen in de richting Amsterdam verplicht is.

Wat is specifiek uw bron binnen die Duitse media?

 

U bedoelt hiermee te zeggen 'de Duitse media' het beter weten dan wat de NS zelf op de gele borden noteert?

Dat geldt sowieso.

 

Zoals u op mijn foto's kon zien heeft de NS enkele weken geleden juist die borden geactualiseerd en staat daarop vermeld dat die reservering alleen in de richting verplicht is.

Zoek even op "DB reserveringsplicht ausland 2024", dan kun je te kust en te keur kiezen.

Reputatie 5

 

U bedoelt hiermee te zeggen 'de Duitse media' het beter weten dan wat de NS zelf op de gele borden noteert?

Dat geldt sowieso.

 

Zoals u op mijn foto's kon zien heeft de NS enkele weken geleden juist die borden geactualiseerd en staat daarop vermeld dat die reservering alleen in de richting verplicht is.

Zoek even op "DB reserveringsplicht ausland 2024", dan kun je te kust en te keur kiezen.

Wanneer ik de termen die u noemt online opzoek kom ik berichten uit december 2023 tegen. De borden van de NS zijn in februari 2024 aangepast. Misschien is de informatie van uw Duitse media niet meer actueel?

Reputatie 7
Badge +1

 

Net gezocht en ik krijg wel 2 links dus te kust en te keur? Misschien zelf wat links plaatsen @Tamzin 

Een overzicht:

https://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=692054

Specifiek voor Nederland:

- Bad Bentheim <> Amsterdam Centraal (bei allen IC, im ganzen Streckenabschnitt in Niederlande)

- Oberhausen Hbf <> Amsterdam Centraal (bei allen ICE, im ganzen Streckenabschnitt in Niederlande)

Reputatie 5

Uw link verwijst naar een of ander Duitstalig discussieforum, net zoiets als deze community dus. Daar schreef iemand iets over die reserveringen, zonder dat er een officiële bron bij werd genoemd. Misschien niet helemaal het betrouwbaarste medium... ;-) Die discussie daar was bovendien dus al in december. Mij lijkt dus beter uit te gaan van hetgeen de NS recenter zelf hebben gepubliceerd.

Reputatie 7
Badge +1

Uw link verwijst naar een of ander Duitstalig discussieforum, net zoiets als deze community dus. Daar schreef iemand iets over die reserveringen, zonder dat er een officiële bron bij werd genoemd. Misschien niet helemaal het betrouwbaarste medium... ;-) Die discussie daar was bovendien dus al in december. Mij lijkt dus beter uit te gaan van hetgeen de NS recenter zelf hebben gepubliceerd.

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

Nou ja, in dit specifieke geval is NS al na 1 dag van zijn plannen afgestapt, daarbij bewerend dat de plannen nog niet definitief zouden zijn geweest. Wat op 1/2/2023 werd gepubliceerd, was echter op dat moment wel degelijk correct.

Reputatie 7
Badge +1

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

Nou ja, in dit specifieke geval is NS al na 1 dag van zijn plannen afgestapt, daarbij bewerend dat de plannen nog niet definitief zouden zijn geweest. Wat op 1/2/2023 werd gepubliceerd, was echter op dat moment wel degelijk correct.

Ik doelde meer op dat gekakel van de twitter-afdeling wat soms recht tegen het officiële standpunt inging. Ik heb de post van vorig jaar nog een keer doorgelopen en er is geen enkele keer vanuit NS (webcare) zelf verduidelijking gegeven. Ook in deze post nog geen enkele keer een verduidelijking vanuit NS. NS leert helaas wat mij betreft veel te weinig van fouten uit het verleden..  

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn

Op bovengenoemde pagina wordt heel duidelijk uitgelegd dat het van 1 juni t/m 31 augustus 2024 verplicht is om een zitplaats te reserveren voor een reis naar/van/via Duitsland met de ICE International of de IC Berlijn.

De zitplaatsen kunnen los geboekt worden als je al een ticket hebt, zoals Interrail. Bij nieuw te boeken tickets is in deze periode de zitplaatsreservering inbegrepen en betaal je de kosten van de zitplaatsreservering niet. Het aantal beschikbare plaatsen voor Interrail is overigens niet gecontingeerd in het boekingssysteem. Maar het totaal aantal beschikbare plaatsen per trein is dat natuurlijk wel.

Deze maatregel betekent overigens ook dat de ICE International en de IC Berlijn in deze periode zijn uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

 

Reputatie 7
Badge +1

Deze maatregel betekent overigens ook dat de ICE International en de IC Berlijn in deze periode zijn uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

Heb je dat ergens expliciet gelezen?

Reputatie 7
Badge

Ik zie dat niet terug in de link.

Reputatie 7
Badge +3

Het een volgt uit het ander. Treinen waarvoor verplicht gereserveerd moet worden kunnen niet voor binnenlandse reizen gebruikt worden. Er zijn namelijk geen reserveringen te koop voor binnenlandse trajecten. En dat is maar goed ook want dat zou het aantal reserveringsmogelijkheden voor internationale reizigers maar beperken.

Uitzondering: wanneer er expliciet de mogelijkheid bestaat zoals bij Eurostar dat je een ticket met reservering kunt kopen voor een binnenlandse reis tussen Amsterdam Centraal of Schiphol en Rotterdam Centraal of v.v.

Ik vermoed dat er nog wel duidelijker gecommuniceerd gaat worden in de reisplanner dan wat er nu staat. Hier een voorbeeld van een ICE van Utrecht naar Amsterdam op zaterdag 1 juni:
 

In feite zou een trein met verplichte reserveringen die toch niet gekocht kunnen worden helemaal niet getoond moeten worden.

Reputatie 7
Badge

Aannames.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb net ook even op die pagina gekeken. Sowieso zou het handig zijn als op dit soort pagina's duidelijk is wanneer deze pagina geplaatst is. Nu lees ik dit.

 

Verplichte zitplaatsreservering

In de zomer van 2024 vanaf 1 juni t/m 31 augustus is het reserveren van een zitplaats verplicht in ICE en Intercity Berlijn. Deze reservering is gratis als u hem selecteert tijdens het boeken van uw treinticket.

Heeft u een treinticket tussen Nederland en Duitsland zonder zitplaatsreservering? En wilt u er zeker van zijn dat u kunt zitten? Dan kunt u online een zitplaats reserveren.

 

Blijkbaar zijn er dus al weer tickets verkocht zonder zitplaatsreservering. Ik denk dat de desbetreffende reizigers nooit op deze pagina zullen komen. Ik hoop maar dat ze een email hierover krijgen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Vareo Geen aannames maar logisch redeneren. Als je een trein wilt nemen waarvoor je verplicht moet reserveren maar je kunt de reservering niet kopen dan mag je niet met die trein mee.

In een ver verleden stonden er speciale tekens bij stations in de dienstregeling. Er was dan een teken voor alleen instappen en een teken voor alleen uitstappen. Dit om aan te geven dat minimaal een internationaal (of een ander langer traject) gereisd moest worden om met die bepaalde trein te reizen. In reisplanners kan dit ook gebruikt worden waardoor treinen waarvoor verplicht gereserveerd moet worden  niet getoond worden. Of door een opmerking te plaatsen zoals DB dat doet. Je mag niet met een IC of ICE reizen tussen bijvoorbeeld Berlin Hbf en Berlin Spandau: ‘Hält nur zum einsteigen’ 

@Henkpeetersen 
Tickets zonder reservering worden juist niet zo lang van te voren gekocht. Interrail/Eurail is de enige waarschijnlijke uitzondering.

Badge +3

Ik heb net ook even op die pagina gekeken. Sowieso zou het handig zijn als op dit soort pagina's duidelijk is wanneer deze pagina geplaatst is.

Uit de brontekst van die pagina (Ctrl+U in Chrome, Firefox, Edge):

generator: 2024-02-20 08:31:43

Reputatie 2

https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn

Op bovengenoemde pagina wordt heel duidelijk uitgelegd dat het van 1 juni t/m 31 augustus 2024 verplicht is om een zitplaats te reserveren voor een reis naar/van/via Duitsland met de ICE International of de IC Berlijn.

De zitplaatsen kunnen los geboekt worden als je al een ticket hebt, zoals Interrail. Bij nieuw te boeken tickets is in deze periode de zitplaatsreservering inbegrepen en betaal je de kosten van de zitplaatsreservering niet. Het aantal beschikbare plaatsen voor Interrail is overigens niet gecontingeerd in het boekingssysteem. Maar het totaal aantal beschikbare plaatsen per trein is dat natuurlijk wel.

Deze maatregel betekent overigens ook dat de ICE International en de IC Berlijn in deze periode zijn uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

 

NS zal waarschijnlijk, net als vorig jaar, nog steeds vrolijk de ICE-toeslag à €2,90 verkopen. Ik voorzie situaties dat het NS International-personeel dan weer reizigers gaat uitschelden, zoals in de voorgaande jaren. Triest.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog geen 1 juni. 

Reputatie 7
Badge +1

Het een volgt uit het ander. Treinen waarvoor verplicht gereserveerd moet worden kunnen niet voor binnenlandse reizen gebruikt worden. Er zijn namelijk geen reserveringen te koop voor binnenlandse trajecten.

Vorige zomer konden de ICE's in het binnenlands verkeer zonder reservering gebruikt worden. Sommige conducteurs hadden daar weliswaar een andere mening over, maar op de NS-website stond dat redelijk duidelijk. Op dit moment staat er nog nergens dat het binnenlands gebruik niet zou zijn toegestaan en zijn de voorwaarden van toepassing die hier zijn te vinden, waarmee het expliciet wel is toegestaan.

Maar het is inderdaad nog geen juni.

Ik zie niet in waarom het uit zou maken wat NS International beweert. Volgens de NS zijn NS Reizigers B.V. en NS International B.V. twee separate maatschappijen, zie bijvoorbeeld Wat te doen bij missen eurostar door vertraging NS | NS Community

Ik kan overigens nog steeds geen zitplaatsreservering boeken met een Bahncard 100 en 100%-korting in Nederland. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik kan overigens nog steeds geen zitplaatsreservering boeken met een Bahncard 100 en 100%-korting in Nederland. 

Via NSI gaat dat inderdaad niet, maar bij de ÖBB kan je gewoon een reservering voor de ICE binnen Nederland boeken. Niet voor de IC Berlijn echter.

Reageer