beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1756 Bekeken

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 
nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra. 
Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing? 
alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 February 2024, 09:22

Bekijk origineel

93 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Haverkamp

Dat kan best. Zojuist getest met een verbinding van Amsterdam naar Frankfurt.
Zitplaatsreservering voor 4,90.

Wel aangeven of je een Bahncard 1e of 2e klas hebt.
 

Aanvulling: het lukt wel met de combinatie van 100% korting in NL en  Bahncard 100 2e klas maar niet met 1e klas.
Het is wel altijd telefonisch te boeken. Of een losse zitplaatsreservering boeken via de ÖBB.
Voor de zomerperiode zag ik dat het wel mogelijk is om losse zitplaatsreserveringen online te boeken
 

@rvdborgt 
De voorbereidingstijd is dit jaar langer dan vorig jaar. Toen leek het alsof iedereen werd overvallen door de consequenties van bepaalde besluiten.

@Jan Haverkamp

Dat kan best. Zojuist getest met een verbinding van Amsterdam naar Frankfurt.
Zitplaatsreservering voor 4,90.

 

Blijkbaar kan het wel voor de ICE, maar niet voor de IC Berlijn. 

Reputatie 5

De laatste reacties dwalen nogal af van waar het @BasMolenaar initieel om ging, wat mij persoonlijk ook in het bijzonder aangaat. Namelijk dat er schijnbaar voor Nederlandse binnenlandse reizigers tussen Amsterdam en Hengelo wellicht complicaties dreigen. Al die meningen en details over internationale reizen en exotische tickets doen nu niet echt terzake.

Het enige officiële dat ik hierover tot dusver van de NS (waarmee dus die binnenlandse reizen worden gemaakt) heb gezien, zijn de begin februari veranderde gele borden op het station. Daarop is te lezen dat er deze zomer vanuit het oosten náár Amsterdam een reserveringsplicht gaat gelden en vanuit Amsterdam naar het oosten reserveren niet verplicht, maar slechts aanbevolen is.

Waarom zouden we moeten twijfelen aan wat door de NS zélf tamelijk recent zwart op wit (nou ja, donkerblauw op geel) op de borden is genoteerd?

Reputatie 5

Omdat NS vaak onjuiste informatie geeft.

De laatste reacties dwalen nogal af van waar het @BasMolenaar initieel om ging, wat mij persoonlijk ook in het bijzonder aangaat. Namelijk dat er schijnbaar voor Nederlandse binnenlandse reizigers tussen Amsterdam en Hengelo wellicht complicaties dreigen. Al die meningen en details over internationale reizen en exotische tickets doen nu niet echt terzake.

Het enige officiële dat ik hierover tot dusver van de NS (waarmee dus die binnenlandse reizen worden gemaakt) heb gezien, zijn de begin februari veranderde gele borden op het station. Daarop is te lezen dat er deze zomer vanuit het oosten náár Amsterdam een reserveringsplicht gaat gelden en vanuit Amsterdam naar het oosten reserveren niet verplicht, maar slechts aanbevolen is.

Waarom zouden we moeten twijfelen aan wat door de NS zélf tamelijk recent zwart op wit (nou ja, donkerblauw op geel) op de borden is genoteerd?

Afgelopen week een zeer aardige treinmanager van de DB op de 143 IC naar amersfoort aangesproken over mijn vraag. 
het antwoord is inderdaad dat er gereserveerd moet worden, dit niet om binnenlandse reizigers te weigeren maar om de drukte tegen te gaan. Afgelopen jaar waren er meerdere incidenten omdat de treinen overvol waren (diverse redenen, teveel koffers overal, reizigers die deuren openhielden enz). Hij kon mij niet vertellen waarom er niet voor een binnenlands traject gekozen kon worden en vond het inderdaad vreemd dat dit alleen voor een internationale reis kan. 
Helaas niet het antwoord wat ik wilde horen maar ik ga het nu maar eens via de klantenservice horen. 

Dank jullie wel voor alle reacties. Lees de reactie van hierboven met informatie van een treinmanager van de DB

Reputatie 3

De NS App geeft voor een reis op 17 juni een gat op de tijdstippen dat de IC Berlijn rijdt op het moment dat treinen met een verplichte reservering worden uitgesloten in de normale halfuursdienst. Wat zijn de afspraken met NS Reizigers voor het vervoer van binnenlandse reizigers met de IC Berlijn? De IC Berlijn “vervangt” tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal (- Deventer) namelijk een binnenlandse intercity, dit in tegenstelling tot de ICE die extra rijdt naast de reguliere intercity’s. Gaat NS Reizigers nog een extra intercity inleggen tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal (- Deventer) vlak voor of vlak na de IC Berlijn (in de reisplanner zie ik daar momenteel niets over)? NS International gebruikt binnenlandse reizigers als speelbal om de bezettingsgraad op pijl te houden op de momenten dat de vraag naar internationale reizen te laag is. Is de vraag hoog genoeg dan worden binnenlandse reizigers geweerd. Hopelijk gaat NS Reizigers de trein van Amsterdam Centraal naar Amersfoort Centraal (- Deventer) met ingang van de nieuwe dienstregeling 2025 geheel zelf exploiteren en mag NS International opzoek naar een eigen pad voor de IC(E) Berlijn. Ik vrees alleen dat de frequentie buiten de vakantieperiodes om in dat geval van elke twee uur zal moeten dalen naar maximaal vier keer per dag om de treindienst rendabel te krijgen, zoals dit ook het geval was voordat de IC Berlijn geïntegreerd werd in de binnenlandse Intercity dienst.
 

Waarom is het uitsluiten van trein met verplichte reservering een optie i.p.v. de standaard? De meeste binnenlandse reizigers zullen geen gebruik willen maken van treinen waarvoor reserveren verplicht is, omdat het gebruik van deze treinen doorgaans niet toegestaan is (of anders alleen mogelijk is tegen hoge extra kosten).

 

 

Reputatie 5

Omdat NS vaak onjuiste informatie geeft.

Onjuiste digitale informatie is nog tot daaraan toe (want qua aard vluchtig), maar ik gaf dus aan wat er al hard door de NS op de fysieke borden staat afgedrukt.

Reputatie 5

En voor de duidelijkheid, als ik op mijn frequente reizen van Overijssel naar het westen des lands straks voor een acceptabel bedrag verzekerd ben van een zitplaats wil ik ook met alle plezier zo'n reservering kopen. Dankzij die internationale intercity is mijn reis (in theorie) een goed kwartier sneller (en comfortabeler) dan met de reguliere NS-intercity's.

Reputatie 7
Badge +1

En voor de duidelijkheid, als ik op mijn frequente reizen van Overijssel naar het westen des lands straks voor een acceptabel bedrag verzekerd ben van een zitplaats wil ik ook met alle plezier zo'n reservering kopen. Dankzij die internationale intercity is mijn reis (in theorie) een goed kwartier sneller (en comfortabeler) dan met de reguliere NS-intercity's.

Het maken van veel fouten is NS eigen helaas. Het aantal fouten van NS op deze website is inmiddels al op 100 handen denk ik al niet meer te tellen dus wen er maar aan. Binnenlandse reservering is er niet en dus mag je tussen 1 juni en 1 september deze trein gewoon niet nemen. 

Reputatie 5

Sta mij toe nog een beetje optimistischer te zijn. Iemand bij de NS heeft begin februari besloten de gele borden op de stations bij te werken. Die borden waren net medio december bij ingaan van de jaardienstregeling opgehangen. Op die update staat nadrukkelijk vermeld dat er in de zomer vanuit Duitsland náár Amsterdam een reservering verplicht is. Ook heeft diegene toen laten noteren dat het reserveren voor de andere richting, dus van Amsterdam náár Duitsland, slechts een aanbeveling is, geen verplichting. De NS zal toch niet zomaar die borden op deze wijze hebben laten herdrukken?!

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog geen 1 juni. Er kan nog een update komen van de vertrekstaten.

Reputatie 7
Badge +1

Het is nog geen 1 juni. Er kan nog een update komen van de vertrekstaten.

Ook dat maar reservering naar Nederland zou sowieso natuurlijk heel krom zijn. De maatregel is o.a. genomen in verband met het EK-voetbal in Duitsland. Men verwacht ook flink wat reizigers uit Nederland en dan is het natuurlijk vervelend als er mensen op gereserveerde plekken zitten. Ook waren de treinen richting Hannover en Berlijn vorig jaar vaak overvol. Dus ja ik ga er gewoon van uit dat NS in deze weer eens flink geklungeld heeft. 

Sta mij toe nog een beetje optimistischer te zijn. Iemand bij de NS heeft begin februari besloten de gele borden op de stations bij te werken. Die borden waren net medio december bij ingaan van de jaardienstregeling opgehangen. Op die update staat nadrukkelijk vermeld dat er in de zomer vanuit Duitsland náár Amsterdam een reservering verplicht is. Ook heeft diegene toen laten noteren dat het reserveren voor de andere richting, dus van Amsterdam náár Duitsland, slechts een aanbeveling is, geen verplichting. De NS zal toch niet zomaar die borden op deze wijze hebben laten herdrukken?!

Er rijden genoeg andere treinen voor binnenlandse reizigers dus het lijkt me logisch om deze treinen in het hoogseizoen alleen toegankelijk te maken voor reizigers van/naar Duitsland.

Overigens als er bij NS één bron van onbetrouwbare informatie is zijn het wel die gele vertrekstaten.

Reputatie 3

@Tamzin Het aantal rechtstreekse intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal halveert op het moment dat de trein naar Berlijn niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers van elk half uur naar een keer per uur! De vraag is of dit voldoende is. Tussen Amersfoort Centraal en Hengelo rijdt elk half uur een trein naast de IC Berlijn. Tussen Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal rijden meer dan voldoende treinen naast de ICE.

@Tamzin Het aantal rechtstreekse intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal halveert op het moment dat de trein naar Berlijn niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers van elk half uur naar een keer per uur! 

Het vervalt te verwachten dat NS in dat geval die gaten zal opvullen. Voorbij Amersfoort is de IC Berlijn een extraatje en is een vervangende trein niet nodig.

Reputatie 2

Ook waren de treinen richting Hannover en Berlijn vorig jaar vaak overvol.

En ook waren treinen richting Hannover en Berlijn vorig jaar belachelijk vaak afgeschaft. En dan zit de volgende trein natuurlijk overvol. Daar kan geen reserveringssysteem tegenop.

Reputatie 7

En ook waren treinen richting Hannover en Berlijn vorig jaar belachelijk vaak afgeschaft. En dan zit de volgende trein natuurlijk overvol. Daar kan geen reserveringssysteem tegenop.

Vanuit Duitsland reden ze wegens enorme vertraging ook weleens tot Bad Bentheim en konden doorgaande reizigers in het Eurobahn stoptreintje naar Hengelo en daar overstappen in de (vaak korte) Nederlandse IC richting Randstad. 

 

Reageer