Skip to main content

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 
nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra. 
Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing? 
alvast bedankt

Aardig topic zo geworden. Na het kast-muur verhaal (NS internationaal, DB, NS) heb ik een (officieel) antwoord van de NS klantenservice. 
TL;DR: Jammer joh pak maar een andere trein
 

 
Beste heer Molenaar,
 
Hartelijk bedankt voor uw bericht. 
 
Naar aanleiding van uw bericht en de discussie op de NS Community heb ik uitvraag voor uw gedaan. Helaas is en gaat het niet mogelijk zijn om voor het binnenlandse deel van de IC Berlijn een reservering te maken, ook met uw NS altijd vrij abonnement is dit helaas niet mogelijk. U kunt kiezen voor een andere verbinding om uw reis te vervolgen. In de reisplanner zal ook aangegeven staan dat reserveren verplicht zal zijn. Ditzelfde staat bijvoorbeeld ook aangegeven voor de Eurostar treinen op de binnenlandse trajecten. 
 
De voornaamste reden om deze keuze te maken is de drukte op de IC Berlijn en de ICE in de zomermaanden. Ik begrijp dat dit voor u geen fijne oplossing is. Ik kan u alleen spijtig genoeg niet van een ander antwoord voorzien. 
 
Ondanks dat ik me realiseer dat dit niet het bericht is waar u op hoopte, vertrouw ik erop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
 
Met vriendelijke groet,
 
<redacted>
Hoofd NS Klantenservice

Duidelijk verhaal. Twee opmerkingen over de bovenstaande mail. De Eurostar wordt niet vermeld in de reisplanner voor een binnenlandse reis en in de richting Brussel staan er geen binnenlandse bestemmingen op de borden en in omgekeerde richting “niet instappen”. Daarnaast vervangt de IC Berlijn een binnenlandse intercity i.t.t. de Eurostar (en de ICE).
 

Helaas is het in de nieuwe concessie het nog slechter geregeld als de IC Berlijn geen deel meer uitmaakt van het HRN. In het uur dat de IC Berlijn rijdt hoeft/mag NS slechts 1 trein (IC) per uur te laten tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal (op twee treinen per dag in de middagspits van Amsterdam Centraal naar Deventer na waar wel een voor- of natrein rijdt). In het andere uur zijn dit er wel twee treinen per uur.  


Aardig topic zo geworden. Na het kast-muur verhaal (NS internationaal, DB, NS) heb ik een (officieel) antwoord van de NS klantenservice. 
TL;DR: Jammer joh pak maar een andere trein
 

 
Beste heer Molenaar,
 
Hartelijk bedankt voor uw bericht. 
 
Naar aanleiding van uw bericht en de discussie op de NS Community heb ik uitvraag voor uw gedaan. Helaas is en gaat het niet mogelijk zijn om voor het binnenlandse deel van de IC Berlijn een reservering te maken, ook met uw NS altijd vrij abonnement is dit helaas niet mogelijk. U kunt kiezen voor een andere verbinding om uw reis te vervolgen. In de reisplanner zal ook aangegeven staan dat reserveren verplicht zal zijn. Ditzelfde staat bijvoorbeeld ook aangegeven voor de Eurostar treinen op de binnenlandse trajecten. 
 
De voornaamste reden om deze keuze te maken is de drukte op de IC Berlijn en de ICE in de zomermaanden. Ik begrijp dat dit voor u geen fijne oplossing is. Ik kan u alleen spijtig genoeg niet van een ander antwoord voorzien. 
 
Ondanks dat ik me realiseer dat dit niet het bericht is waar u op hoopte, vertrouw ik erop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
 
Met vriendelijke groet,
 
<redacted>
Hoofd NS Klantenservice

conclusie

  • volgens de app mag je wel in de trein met reservering

  • volgens de klantenservice is die niet te koop.

Nu denk ik dat bij onduidelijk info de klant mag kiezen welke info gebruikt wordt ( had de NS maar duidelijk moeten wezen. )

DUS ? - je mag gewoon in de trein. zonder reservering ? ( laat de conducteur de reiziger maar een binnenlandse reservering verkopen - dat deze niet bestaat is toch het probleem van de NS  ). Of is deze redenering juridisch niet juist ?

 

 


Contact NS International customer service to inquire about the seat reservation policy for your specific route and seek assistance with making reservations tailored to your travel needs.


Het advies van mijn collega is wel het advies wat opgevolgd dient te worden. Ik snap de verwarring en had graag een ander antwoord gegeven.


Nu nog de vraag waarom er verbindingen in de reisplanner worden getoond waarvan een reiziger geen gebruik van kan maken?

 

Hetzelfde geldt voor op het station.

 

In de richting Berlijn dus geen binnenlandse bestemmingen op de borden en in de omgekeerde richting “niet instappen”.

 

Dan is het voor iedereen duidelijk dat de betreffende treinen niet voor binnenlandse reizen kunnen worden gebruikt.


Het advies van mijn collega is wel het advies wat opgevolgd dient te worden. Ik snap de verwarring en had graag een ander antwoord gegeven.

welke collega ? de collega die de reisplanner heeft geprogameerd ?


Nu nog de vraag waarom er verbindingen in de reisplanner worden getoond waarvan een reiziger geen gebruik van kan maken?

 

Hetzelfde geldt voor op het station.

 

In de richting Berlijn dus geen binnenlandse bestemmingen op de borden en in de omgekeerde richting “niet instappen”.

 

Dan is het voor iedereen duidelijk dat de betreffende treinen niet voor binnenlandse reizen kunnen worden gebruikt.

ach ja, het is al beter dan vorige zomer. Daar gaf de reisplanner de trein aan en stond op het perron “niet instappen”, waarna de trein half leeg richting Amsterdam reed.


Contact NS International customer service to inquire about the seat reservation policy for your specific route and seek assistance with making reservations tailored to your travel needs.

They don’t sell seat reservations for domestic trips 😀


Worden er überhaupt reserveringen verkocht? Ja, in combinatie met een ticket. Maar de verkrijgbaarheid van een losse reservering is zelfs voor een half lege trein schier onmogelijk.

 

Een systeem van verplichte reserveringen werkt prima in Frankrijk en Spanje met een point-to-point netwerk (praktisch zonder uitval van treinen). In het hub-spoke model (waarbij regelmatig aansluitingen worden gemist) zoals in Duitsland wordt toegepast is een verplichte reservering eigenlijk alleen toepasbaar als er gebruik gemaakt wordt van een complex reserveringssysteem, dat om kan gaan met gemiste aansluitingen en uitval van treinen, zoals toegepast in de luchtvaart.


@Thtc 
Voor de IC Berlijn en ICE International zijn losse zitplaatsreserveringen te koop voor reizen tussen Nederland en Duitsland bij reeds eerder gekochte tickets.  
https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn
 


@Thtc 
Voor de IC Berlijn en ICE International zijn losse zitplaatsreserveringen te koop voor reizen tussen Nederland en Duitsland bij reeds eerder gekochte tickets.  
https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn
 

En ook bij de Deutsche Bahn op bahn.de. 


@Thtc 
Voor de IC Berlijn en ICE International zijn losse zitplaatsreserveringen te koop voor reizen tussen Nederland en Duitsland bij reeds eerder gekochte tickets.  
https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn
 

En ook bij de Deutsche Bahn op bahn.de. 

Dat laatste alleen voor de ICE, niet voor IC Berlijn.


@Thtc 
Voor de IC Berlijn en ICE International zijn losse zitplaatsreserveringen te koop voor reizen tussen Nederland en Duitsland bij reeds eerder gekochte tickets.  
https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn
 

En ook bij de Deutsche Bahn op bahn.de. 

Dat laatste alleen voor de ICE, niet voor IC Berlijn.

Ik kan gewoon een zitplaatsreservering alleen kopen van Hengelo naar Berlin Hbf.


@Thtc 
Voor de IC Berlijn en ICE International zijn losse zitplaatsreserveringen te koop voor reizen tussen Nederland en Duitsland bij reeds eerder gekochte tickets.  
https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn
 

En ook bij de Deutsche Bahn op bahn.de. 

Dat laatste alleen voor de ICE, niet voor IC Berlijn.

Ik kan gewoon een zitplaatsreservering alleen kopen van Hengelo naar Berlin Hbf.

Dan doe je dat blijkbaar ergens anders dan op bahn.de. Het lukt via NSI of ÖBB, maar in de verplichte periode krijg je dit bij DB voor een losse reservering…

 

Zoek je op een datum zonder verplichte reservering, dan werkt het wel via DB. En ook samen met een ticket werkt het.


Over het in Nederland reizen geeft Sander op X overigens aan dat reizigers binnen Nederland niet geweigerd mogen worden omdat de IC-Berlijn dit jaar nog onder het Hoofdrailnet valt. Je zou dus gewoon mogen instappen van Amsterdam naar Hengelo. Aangezien dat tegen alles wat hiervoor geschreven is indruist, zou ik hier toch wel graag een bevestiging van willen ontvangen.

Dus als dit inderdaad zo is (en daar lijkt het sterk op ook gezien de rest van de communicate in het betreffende topic.) dan mag meneer Molenaar dus ook wel een correctiebrief ontvangen

 


"Reservering verplicht” zou op het binnenlandse traject een van de komende dagen moeten verdwijnen.


Over het in Nederland reizen geeft Sander op X overigens aan dat reizigers binnen Nederland niet geweigerd mogen worden omdat de IC-Berlijn dit jaar nog onder het Hoofdrailnet valt. Je zou dus gewoon mogen instappen van Amsterdam naar Hengelo. Aangezien dat tegen alles wat hiervoor geschreven is indruist, zou ik hier toch wel graag een bevestiging van willen ontvangen.

Dus als dit inderdaad zo is (en daar lijkt het sterk op ook gezien de rest van de communicate in het betreffende topic.) dan mag meneer Molenaar dus ook wel een correctiebrief ontvangen

 

Heeft u een link naar dit bericht? En is de Sander die dit schrijft een gezaghebbend persoon?

En ja die correctiemail. Ik denk dat eerder alle treinen optijd gaan rijden voordat ik die mail zal ontvangen. 


"Reservering verplicht” zou op het binnenlandse traject een van de komende dagen moeten verdwijnen.

Via welke bron heeft u dit?


Daar ben ik ook zéér benieuwd naar!! De afgelopen dagen twee keer bewust niet die intercity genomen om gedoe te vermijden (half uurtje extra reistijd daardoor), ondanks dat de trein erg rustig was en elke wagon hooguit halfvol zat.


PS: kijk eens aan, wanneer ik mijn reis voor morgen plan is de opmerking over verplichte reservering verdwenen!

 


"Reservering verplicht” zou op het binnenlandse traject een van de komende dagen moeten verdwijnen.

Via welke bron heeft u dit?

Contact bij NS.

Het is zo te zien al doorgevoerd:

Ik verwacht dat het via de MERITS-data binnenkort ook in de andere planners verdwenen zal zijn.


Interessant trouwens dat er geen 'PrijsTijd Deals' worden verkocht specifiek voor verbindingen met gebruik van die internationale IC, maar wel voor alle andere treinverbindingen de hele dag.

 


Er zullen neem ik aan spoedig excuses vanuit de NS komen aan @BasMolenaar en alle overige gedupeerden vanwege de overbodige extra reistijd van deze week.


Over het in Nederland reizen geeft Sander op X overigens aan dat reizigers binnen Nederland niet geweigerd mogen worden omdat de IC-Berlijn dit jaar nog onder het Hoofdrailnet valt. Je zou dus gewoon mogen instappen van Amsterdam naar Hengelo. Aangezien dat tegen alles wat hiervoor geschreven is indruist, zou ik hier toch wel graag een bevestiging van willen ontvangen.

Dus als dit inderdaad zo is (en daar lijkt het sterk op ook gezien de rest van de communicate in het betreffende topic.) dan mag meneer Molenaar dus ook wel een correctiebrief ontvangen

 

Heeft u een link naar dit bericht? En is de Sander die dit schrijft een gezaghebbend persoon?

En ja die correctiemail. Ik denk dat eerder alle treinen optijd gaan rijden voordat ik die mail zal ontvangen. 

Sander is Hoofdconducteurs bij NS en heeft aangegeven dat hij dit via interne mail heeft ontvangen. 


Reageer