beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1818 Bekeken


Toon eerste bericht

93 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

 

De maatregel is wellicht genomen op basis van de drukte in deze trein  in de zomer waarbij de internationale reizigers minder ongemak en overlast ondervinden van het binnenlands reizigersverkeer. Vorig jaar was er al iets vergelijkbaars in de ICE naar Duitsland.

Reputatie 7
Badge +1

De maatregel is wellicht genomen op basis van de drukte in deze trein  in de zomer waarbij de internationale reizigers minder ongemak en overlast ondervinden van het binnenlands reizigersverkeer. Vorig jaar was er al iets vergelijkbaars in de ICE naar Duitsland.

DB beweert dat dat nodig is wegens het EK voetballen.

Reputatie 7
Badge

Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Reputatie 3

@Tamzin Het aantal rechtstreekse intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal halveert op het moment dat de trein naar Berlijn niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers van elk half uur naar een keer per uur! De vraag is of dit voldoende is. Tussen Amersfoort Centraal en Hengelo rijdt elk half uur een trein naast de IC Berlijn. Tussen Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal rijden meer dan voldoende treinen naast de ICE.

Is reservering ook verplicht als je binnen Nederland reist? En die 95% lijkt me zwaar overdreven.

Dat EK is alleen van half juni tot half juli.

Het gaat er juist om om de binnenlandse reiziger te weren.

Reputatie 7
Badge +3

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Reputatie 7

Waarom zou de IC Berlijn trouwens anders behandeld worden dan IC Brussel, daarin mogen binnenlandse reizigers dan wél voor binnenlands verkeer blijven reizen?

Omdat er politiek besloten is dat de IC Brussel deel uitmaakt van het binnenlandse Hoofd Rail Net en dat de IC Berlijn en de ICE net zoals de Eurostar in open toegang geëxploiteerd dienen te worden. 

Oke, en wat is dan de reden van het maken van dit onderscheid? Wat is zo anders aan IC Berlijn t.o.v. IC Brussel, dat de ene bij het HRN moet horen en de andere niet. 

@Tamzin Het aantal rechtstreekse intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal halveert op het moment dat de trein naar Berlijn niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers van elk half uur naar een keer per uur! 

Het vervalt te verwachten dat NS in dat geval die gaten zal opvullen. Voorbij Amersfoort is de IC Berlijn een extraatje en is een vervangende trein niet nodig.

Reputatie 5

IC Brussel rijdt op de HSL en de IC Berlijn niet. Dan is er dus niet echt een reden om de IC Berlijn te pakken. Hij rijdt toch even snel als een Intercity.

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

die 95% lijkt me zwaar overdreven.

 

BasMolenaar heeft het specifiek over de trein van 7.59 uur. Dat is inderdaad meestal de internationale trein naar Berlijn.

Misschien om het maar duidelijk aan @BasMolenaar te maken: het is in de zomermaanden niet de bedoeling deze trein voor binnenlandse reizen te gebruiken.

Misschien dat de NS dan een vervangende IC kan inzetten tussen Amsterdam en in ieder geval Deventer? De trein van 7.59 vervangt namelijk de reguliere IC tussen Amsterdam en Deventer. Voor corona was dat gebruikelijk bij de IC Berlijn die om 17.00 uur vertrok. Als je naar Hilversum of Amersfoort moest, werd je geacht van de IC naar Amersfoort om 17.03 gebruik te maken. 

Dat is een prima oplossing, maar de NS kan niet èn de trein sluiten voor binnenlandse reizigers èn de trein laten rijden in plaats van een binnenlandse trein.

Je kunt forenzen niet op deze manier laten zitten. Zeker niet als er voldoende ruimte is in de trein om mee te kunnen. 

Reputatie 2

Ook waren de treinen richting Hannover en Berlijn vorig jaar vaak overvol.

En ook waren treinen richting Hannover en Berlijn vorig jaar belachelijk vaak afgeschaft. En dan zit de volgende trein natuurlijk overvol. Daar kan geen reserveringssysteem tegenop.

Reputatie 7

En ook waren treinen richting Hannover en Berlijn vorig jaar belachelijk vaak afgeschaft. En dan zit de volgende trein natuurlijk overvol. Daar kan geen reserveringssysteem tegenop.

Vanuit Duitsland reden ze wegens enorme vertraging ook weleens tot Bad Bentheim en konden doorgaande reizigers in het Eurobahn stoptreintje naar Hengelo en daar overstappen in de (vaak korte) Nederlandse IC richting Randstad. 

 

In de zomer rijdt er een binnenlandse intercity om 8:04 van Amsterdam naar Amersfoort.

Dat is mooi. En ook om 10.04, 12.04, 14.04 en 16.04?

Reputatie 3

Omdat er politiek besloten is dat de IC Brussel deel uitmaakt van het binnenlandse Hoofd Rail Net en dat de IC Berlijn en de ICE net zoals de Eurostar in open toegang geëxploiteerd dienen te worden. 

Oke, en wat is dan de reden van het maken van dit onderscheid? Wat is zo anders aan IC Berlijn t.o.v. IC Brussel, dat de ene bij het HRN moet horen en de andere niet. 

Het grote verschil is dat de IC Brussel via de HSL Zuid rijdt en de IC Berlijn niet. Men heeft de inschatting gemaakt dat de IC Berlijn net als de ICE en de Eurostar rendabel geëxploiteerd kan worden zonder binnenlandse reizigers en dat er dus een marktpartij is die de trein wil exploiteren. Voor de IC Brussel heeft men dit anders ingeschat, mede ook door de dure gebruiksvergoeding die betaald moet worden voor het rijden over de HSL Zuid.


De IC Brussel is in de voorziene NS-dienstregeling 2025 tussen (Lelystad - ) Amsterdam Zuid en Rotterdam volledig geïntegreerd in het binnenlandse IC (direct) netwerk. De IC Berlijn komt in de huidige plannen voor de dienstregeling 2025 van NS niet voor, zoals dit bijvoorbeeld ook geldt voor de ICE, de Nightjet en de Eurostar.

 

Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. 

 

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? U kunt prima van Amsterdam naar Amersfoort reizen zonder gebruik te maken van de internationale DB trein.

 

De maatregel is wellicht genomen op basis van de drukte in deze trein  in de zomer waarbij de internationale reizigers minder ongemak en overlast ondervinden van het binnenlands reizigersverkeer. Vorig jaar was er al iets vergelijkbaars in de ICE naar Duitsland.

Beste Thom,

Deze cijfers zijn gebaseerd op eigen ervaring, 11 van de 12 keer heb ik op dat tijdstip in de DB trein gezeten. Ok kom je niet helemaal op 95% uit maar het scheelt niet veel.

 

Bedankt voor jullie reacties, ik zal het eens bij de klantenservice neerleggen. Misschien kunnen die een concreet antwoord geven.

Reputatie 7

IC Berlijn is de enige trein die vanuit Oost-Nederland rechtstreeks naar Amsterdam CS rijdt (op de spitsttreinen vanuit Deventer na). Juist daarom zullen veel binnenlandse reizigers ook graag reizen met deze trein, om de niet al te betrouwbare overstap in Amersfoort te vermijden. 

Reputatie 7

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

Ondanks eventuele uitsluiting zullen veel mensen voor een binnenlands traject toch gewoon instappen denk ik. Zeker als ze al vertraging hebben opgelopen met een andere trein, dan ga je niet nog eens langer wachten. Zou je beboet kunnen worden bij een eventuele controle? 

 

Reageer