beantwoord

verplichte zitplaatsreservering amsterdam-amersfoort (NS international, DB)

  • 8 February 2024
  • 93 reacties
  • 1818 Bekeken


Toon eerste bericht

93 reacties

Reputatie 3

Voor de toeslag voor de ICE International geldt het onderstaande:

Als je jouw Toeslag ICE International bent vergeten, dan koop je aan boord van de ICE International een losse toeslag. De conducteur zal je daarnaast de wettelijke verhoging van € 50 in rekening brengen. Reizigers met een NS-abonnement maken binnen Nederland toeslagvrij gebruik van ICE International.

 

Bron: NS | Toeslag vergeten

 

Dus ja, je kunt bij controle een boete krijgen van €50 boven op de toeslag op het moment dat je daar niet over beschikt en dat volgens de voorwaarden wel had gemoeten. Vanzelfsprekend dient men daarnaast ook over een geldig vervoersbewijs te beschikken.

Tamzin schreef:

Het beste is deze treinen helemaal uit te sluiten voor binnenlands vervoer in Nederland. Overigens zal het al beter worden als de ICE-L in gebruik komt en er toeslag betaald moet worden bij binnenlandse gebruik.

 

Het is nog niet duidelijk (voor het publiek) wat de status van de IC Berlijn wordt met de komst van de ICE L. Dit is ook geheel afhankelijk van wanneer de ICE L geïntroduceerd wordt. Dit is op zijn vroegst oktober 2024, dus na de zomer. Vanaf 2025 maakt IC Berlijn en ICE International geen deel meer uit van het binnenlandse Hoofd Rail Net; maar rijdt in open toegang.
 

Er zijn verschillende mogelijkheden:

 

  • De IC Berlijn blijft geïntegreerd in het Nederlandse Intercity-netwerk ter vervanging van een binnenlandse Intercity; de huidige situatie. De trein is zonder toeslag toegankelijk voor binnenlandse reizen.
  • De IC Berlijn wordt een ICE met toeslag en krijgt dezelfde status als de ICE naar Frankfurt am Main en wordt een trein met toeslag (voor reizigers zonder NS abonnement); voor binnenlandse gebruik zal een aparte Intercity rijden ( tussen in ieder geval Amsterdam en Amersfoort)
  • De IC Berlijn wordt een ICE met een eigen tarief (zoals de Eurostar) en kan mogelijk helemaal niet voor binnenlandse reizen worden gebruikt. Voor binnenlandse reizigers rijdt er een aparte Intercity tussen in ieder geval Amsterdam en Amersfoort. Eenzelfde zou dan ook gelden voor de ICE naar Frankfurt am Main. Dit is de situatie zoals dit voor de ICE in België geldt.
  • De IC Berlijn wordt een ICE met een verplichte reservering. Voor binnenlandse reizigers wordt, in ieder geval tussen Amsterdam en Amersfoort, een aparte Intercity ingezet.

Het een en ander is afhankelijk van in hoeverre men de inkomsten van NS Reizigers voor het vervoeren van binnenlandse reizigers kan missen. In de zomer zal dit geen probleem zijn; er is voldoende vraag om de trein met alleen internationale reizigers te vullen. Of dit buiten de vakantieperiode ook geldt is niet duidelijk; de IC Berlijn is waarschijnlijk niet voor niets geïntegreerd in het binnenlandse Intercity-netwerk. Indien de trein ook zonder binnenlandse reizigers rendabel geëxploiteerd had kunnen worden, zou je de trein buiten het binnenlandse netwerk gehouden hebben en geen binnenlandse reizigers meegenomen hebben (tegen NS tarief).

Reputatie 5

Op station Apeldoorn viel mij op dat onlangs (ingaande 5 februari) de gele vertrektijdenborden zijn geactualiseerd. Volgens die borden geldt die verplichte reservering deze zomer alleen in de richting Amsterdam, niet naar Duitsland (dan wordt het slechts aanbevolen). Merkwaardig. Heel erg benieuwd hoe en waar de Nederlandse binnenlandse reiziger straks zo'n reservering moet gaan aanschaffen!

 

Reputatie 7
Badge +1

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Er is geen beperkte beschikbaarheid. Je kunt reserveringen boeken tot de trein (bijna) vol is. Wat is je bron daarvoor?

.

Er is geen beperkte beschikbaarheid. Je kunt reserveringen boeken tot de trein (bijna) vol is. Wat is je bron daarvoor?

De beschikbaarheid zal volgens de Duitse media voor Interrailers veel beperkter zijn omdat er in veel treinen bij laat boeken (wat typisch is voor Interrailers) geen plaatsen meer beschikbaar zullen zijn. Door de reserveringsplicht is de verwachting dat de meesten mensen veel vroeger zullen boeken dan tot nu toe. 

Reputatie 5

In de Duitse media zijn inmiddels de regels voor reserveringen in 2024 te vinden

Dit jaar geldt een reserveringsplicht in de periode van 1 juni tot 1 september voor vrijwel alle IC/EC/ICE verbindingen van/naar Duitsland.

De reserveringsplicht geldt in principe voor alle IC/EC/ICE verbindingen tussen Duitsland en resp. Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België en Nederland. Uitgezonderd zijn de verbindingen Karlsruhe-Basel en Stuttgart-Zürich. Voor reizigers die uitsluitend binnen Duitsland reizen geldt de reserveringsplicht niet.

Voor de meeste landen geldt de reserveringsplicht uitsluitend voor het grenstraject, echter naar Nederland voor het gehele traject vanaf Duitsland tot Amsterdam.

Bij Normal- en Spartickets wordt de reservering bij het boeken (gratis) meegenomen, Interrailers moeten los boeken (niet gratis) en rekening houden met beperkte beschikbaarheid.

Verder verandert dat wie door vertragingen een internationale aansluiting mist zijn ticket met reservering voortaan moet laten omboeken of gebruik moet maken van een regionale grensverbinding. Gewoon de volgende IC/ICE nemen mag dus niet meer.

U bedoelt hiermee te zeggen dat 'de Duitse media' het beter weten dan wat de NS zelf op de gele borden noteert?

Zoals u op mijn foto's kon zien heeft de NS enkele weken geleden juist die borden geactualiseerd en staat daarop vermeld dat die reservering alleen in de richting Amsterdam verplicht is.

Wat is specifiek uw bron binnen die Duitse media?

 

U bedoelt hiermee te zeggen 'de Duitse media' het beter weten dan wat de NS zelf op de gele borden noteert?

Dat geldt sowieso.

 

Zoals u op mijn foto's kon zien heeft de NS enkele weken geleden juist die borden geactualiseerd en staat daarop vermeld dat die reservering alleen in de richting verplicht is.

Zoek even op "DB reserveringsplicht ausland 2024", dan kun je te kust en te keur kiezen.

Reputatie 5

 

U bedoelt hiermee te zeggen 'de Duitse media' het beter weten dan wat de NS zelf op de gele borden noteert?

Dat geldt sowieso.

 

Zoals u op mijn foto's kon zien heeft de NS enkele weken geleden juist die borden geactualiseerd en staat daarop vermeld dat die reservering alleen in de richting verplicht is.

Zoek even op "DB reserveringsplicht ausland 2024", dan kun je te kust en te keur kiezen.

Wanneer ik de termen die u noemt online opzoek kom ik berichten uit december 2023 tegen. De borden van de NS zijn in februari 2024 aangepast. Misschien is de informatie van uw Duitse media niet meer actueel?

Reputatie 5

Uw link verwijst naar een of ander Duitstalig discussieforum, net zoiets als deze community dus. Daar schreef iemand iets over die reserveringen, zonder dat er een officiële bron bij werd genoemd. Misschien niet helemaal het betrouwbaarste medium... ;-) Die discussie daar was bovendien dus al in december. Mij lijkt dus beter uit te gaan van hetgeen de NS recenter zelf hebben gepubliceerd.

Reputatie 7
Badge +1

Uw link verwijst naar een of ander Duitstalig discussieforum, net zoiets als deze community dus. Daar schreef iemand iets over die reserveringen, zonder dat er een officiële bron bij werd genoemd. Misschien niet helemaal het betrouwbaarste medium... ;-) Die discussie daar was bovendien dus al in december. Mij lijkt dus beter uit te gaan van hetgeen de NS recenter zelf hebben gepubliceerd.

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat lijkt mij niet want in het verleden is helaas wel gebleken dat NS m.b.t. dit soort communicatie zeer vaak de fout in gaat. Zie bijvoorbeeld ook deze post van vorig jaar waarin NS ook allerlei uitspraken heeft gedaan die later niet bleken te kloppen.

 

Nou ja, in dit specifieke geval is NS al na 1 dag van zijn plannen afgestapt, daarbij bewerend dat de plannen nog niet definitief zouden zijn geweest. Wat op 1/2/2023 werd gepubliceerd, was echter op dat moment wel degelijk correct.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn

Op bovengenoemde pagina wordt heel duidelijk uitgelegd dat het van 1 juni t/m 31 augustus 2024 verplicht is om een zitplaats te reserveren voor een reis naar/van/via Duitsland met de ICE International of de IC Berlijn.

De zitplaatsen kunnen los geboekt worden als je al een ticket hebt, zoals Interrail. Bij nieuw te boeken tickets is in deze periode de zitplaatsreservering inbegrepen en betaal je de kosten van de zitplaatsreservering niet. Het aantal beschikbare plaatsen voor Interrail is overigens niet gecontingeerd in het boekingssysteem. Maar het totaal aantal beschikbare plaatsen per trein is dat natuurlijk wel.

Deze maatregel betekent overigens ook dat de ICE International en de IC Berlijn in deze periode zijn uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

 

Reputatie 7
Badge +1

Deze maatregel betekent overigens ook dat de ICE International en de IC Berlijn in deze periode zijn uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

Heb je dat ergens expliciet gelezen?

Reputatie 7
Badge

Ik zie dat niet terug in de link.

Reputatie 7
Badge

Aannames.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb net ook even op die pagina gekeken. Sowieso zou het handig zijn als op dit soort pagina's duidelijk is wanneer deze pagina geplaatst is. Nu lees ik dit.

 

Verplichte zitplaatsreservering

In de zomer van 2024 vanaf 1 juni t/m 31 augustus is het reserveren van een zitplaats verplicht in ICE en Intercity Berlijn. Deze reservering is gratis als u hem selecteert tijdens het boeken van uw treinticket.

Heeft u een treinticket tussen Nederland en Duitsland zonder zitplaatsreservering? En wilt u er zeker van zijn dat u kunt zitten? Dan kunt u online een zitplaats reserveren.

 

Blijkbaar zijn er dus al weer tickets verkocht zonder zitplaatsreservering. Ik denk dat de desbetreffende reizigers nooit op deze pagina zullen komen. Ik hoop maar dat ze een email hierover krijgen. 

Badge +3

Ik heb net ook even op die pagina gekeken. Sowieso zou het handig zijn als op dit soort pagina's duidelijk is wanneer deze pagina geplaatst is.

Uit de brontekst van die pagina (Ctrl+U in Chrome, Firefox, Edge):

generator: 2024-02-20 08:31:43

Reputatie 2

https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn

Op bovengenoemde pagina wordt heel duidelijk uitgelegd dat het van 1 juni t/m 31 augustus 2024 verplicht is om een zitplaats te reserveren voor een reis naar/van/via Duitsland met de ICE International of de IC Berlijn.

De zitplaatsen kunnen los geboekt worden als je al een ticket hebt, zoals Interrail. Bij nieuw te boeken tickets is in deze periode de zitplaatsreservering inbegrepen en betaal je de kosten van de zitplaatsreservering niet. Het aantal beschikbare plaatsen voor Interrail is overigens niet gecontingeerd in het boekingssysteem. Maar het totaal aantal beschikbare plaatsen per trein is dat natuurlijk wel.

Deze maatregel betekent overigens ook dat de ICE International en de IC Berlijn in deze periode zijn uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

 

NS zal waarschijnlijk, net als vorig jaar, nog steeds vrolijk de ICE-toeslag à €2,90 verkopen. Ik voorzie situaties dat het NS International-personeel dan weer reizigers gaat uitschelden, zoals in de voorgaande jaren. Triest.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog geen 1 juni. 

Reputatie 7
Badge +1

Het een volgt uit het ander. Treinen waarvoor verplicht gereserveerd moet worden kunnen niet voor binnenlandse reizen gebruikt worden. Er zijn namelijk geen reserveringen te koop voor binnenlandse trajecten.

Vorige zomer konden de ICE's in het binnenlands verkeer zonder reservering gebruikt worden. Sommige conducteurs hadden daar weliswaar een andere mening over, maar op de NS-website stond dat redelijk duidelijk. Op dit moment staat er nog nergens dat het binnenlands gebruik niet zou zijn toegestaan en zijn de voorwaarden van toepassing die hier zijn te vinden, waarmee het expliciet wel is toegestaan.

Maar het is inderdaad nog geen juni.

Ik zie niet in waarom het uit zou maken wat NS International beweert. Volgens de NS zijn NS Reizigers B.V. en NS International B.V. twee separate maatschappijen, zie bijvoorbeeld Wat te doen bij missen eurostar door vertraging NS | NS Community

Ik kan overigens nog steeds geen zitplaatsreservering boeken met een Bahncard 100 en 100%-korting in Nederland. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik kan overigens nog steeds geen zitplaatsreservering boeken met een Bahncard 100 en 100%-korting in Nederland. 

Via NSI gaat dat inderdaad niet, maar bij de ÖBB kan je gewoon een reservering voor de ICE binnen Nederland boeken. Niet voor de IC Berlijn echter.

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Haverkamp

Dat kan best. Zojuist getest met een verbinding van Amsterdam naar Frankfurt.
Zitplaatsreservering voor 4,90.

Wel aangeven of je een Bahncard 1e of 2e klas hebt.
 

Aanvulling: het lukt wel met de combinatie van 100% korting in NL en  Bahncard 100 2e klas maar niet met 1e klas.
Het is wel altijd telefonisch te boeken. Of een losse zitplaatsreservering boeken via de ÖBB.
Voor de zomerperiode zag ik dat het wel mogelijk is om losse zitplaatsreserveringen online te boeken
 

@rvdborgt 
De voorbereidingstijd is dit jaar langer dan vorig jaar. Toen leek het alsof iedereen werd overvallen door de consequenties van bepaalde besluiten.

@Jan Haverkamp

Dat kan best. Zojuist getest met een verbinding van Amsterdam naar Frankfurt.
Zitplaatsreservering voor 4,90.

 

Blijkbaar kan het wel voor de ICE, maar niet voor de IC Berlijn. 

Dank jullie wel voor alle reacties. Lees de reactie van hierboven met informatie van een treinmanager van de DB

Reputatie 3

De NS App geeft voor een reis op 17 juni een gat op de tijdstippen dat de IC Berlijn rijdt op het moment dat treinen met een verplichte reservering worden uitgesloten in de normale halfuursdienst. Wat zijn de afspraken met NS Reizigers voor het vervoer van binnenlandse reizigers met de IC Berlijn? De IC Berlijn “vervangt” tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal (- Deventer) namelijk een binnenlandse intercity, dit in tegenstelling tot de ICE die extra rijdt naast de reguliere intercity’s. Gaat NS Reizigers nog een extra intercity inleggen tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal (- Deventer) vlak voor of vlak na de IC Berlijn (in de reisplanner zie ik daar momenteel niets over)? NS International gebruikt binnenlandse reizigers als speelbal om de bezettingsgraad op pijl te houden op de momenten dat de vraag naar internationale reizen te laag is. Is de vraag hoog genoeg dan worden binnenlandse reizigers geweerd. Hopelijk gaat NS Reizigers de trein van Amsterdam Centraal naar Amersfoort Centraal (- Deventer) met ingang van de nieuwe dienstregeling 2025 geheel zelf exploiteren en mag NS International opzoek naar een eigen pad voor de IC(E) Berlijn. Ik vrees alleen dat de frequentie buiten de vakantieperiodes om in dat geval van elke twee uur zal moeten dalen naar maximaal vier keer per dag om de treindienst rendabel te krijgen, zoals dit ook het geval was voordat de IC Berlijn geïntegreerd werd in de binnenlandse Intercity dienst.
 

Waarom is het uitsluiten van trein met verplichte reservering een optie i.p.v. de standaard? De meeste binnenlandse reizigers zullen geen gebruik willen maken van treinen waarvoor reserveren verplicht is, omdat het gebruik van deze treinen doorgaans niet toegestaan is (of anders alleen mogelijk is tegen hoge extra kosten).

 

 

Reageer