beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3647 Bekeken


Toon eerste bericht

87 reacties

Reputatie 7

@Real aire

Het probleem is dat het personeel heeft bedongen dat het een bepaald percentage van de weekenden vrij is.

 

Dat is helemaal niet het probleem, er zijn juist zelfs iets te weinig diensten in de weekenden. De afgelopen jaren heb ik als vervanger gewerkt (dat betekent dat ik niet volgens een jaarschema werkte) en werkte ik gemiddeld slechts 1 weekend per maand. Gebruikelijk is om in een vast rooster de weekenden 50/50 te werken. Dit is ook altijd al zo geweest en is niet opeens in de laatste jaren anders geworden.

Reputatie 7

@Real aire

 

 

Dat is helemaal niet het probleem, er zijn juist zelfs iets te weinig diensten in de weekenden. De afgelopen jaren heb ik als vervanger gewerkt (dat betekent dat ik niet volgens een jaarschema werkte) en werkte ik gemiddeld slechts 1 weekend per maand. 

Het is echter wel het argument dat NS nota bene zelf gebruikt waarom de sprinterdiensten rond Eindhoven in het weekend nog steeds niet opgeschaald kunnen worden.

 

Dat ligt dan niet bij het eisenpakket van het personeel, maar bij personeelstekort en/of beleid vanuit de werkgever 😉 Alle collega-vervangers hoor ik al jaren klagen over dat ze weinig weekenden draaien. Zelf zit ik inmiddels weer in een vast rooster en draai ik de weekenden 50/50.

@Real aire

 

Kun je daar voorbeelden van noemen? De IC Utrecht - Arnhem 2x/uur laten rijden in het weekend was geen succes. 

Bijv. Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Amersfoort, Eindhoven-Sittard, etc. 

Eindhoven-Sittard ken ik niet voldoende, maar 2x/uur met een IC gaan rijden tussen Utrecht en Amersfoort in het weekend is vragen om problemen. De IC vanuit Zwolle richting Utrecht staat niet voor niets als ‘druk’ aangegeven in de reisplanner. Er is echt een reden dat de kwartierdienst richting Den Haag en Rotterdam weer is ingevoerd vanuit Utrecht. 

Reputatie 7
Badge

Kan bijv ‘s avonds ook niet meer rechtstreeks van Muiderpoort naar Almere Poort.

Voor de zekerheid: dit is met een cross-platform overstap op Weesp nog wel mogelijk. Natuurlijk is het minder comfortabel maar even naar de overkant van het perron lopen, zou voor de meesten van ons geen ramp moeten zijn.

Reputatie 5

Als de NS consequent met zesdelige dubbeldekkers zou rijden in het weekend zouden halfuurdiensten in veel gevallen nog wel volstaan. De NS reed vorig jaar echter ook doodleuk met vierdelige dubbeldekkers in een halfuurdienst en die zaten logischerwijs vol. De halfuurdiensten waren echter wel funest voor sommige aansluitingen.

Beter een vierdelige dubbeldekker dan een driedelige ICM...

Reputatie 7
Badge

En dat veel wijzigingen gewoon niet vermeld staan onder 'alle trajecten' is een schoffering van de reiziger. Het wordt niet beter, het wordt vooral slechter.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Niemand gebruikt alleen "het sprintervervoer". Iedereen heeft belang bij 'zijn' traject.

 

Personeel wat zo bespaard wordt kan op andere plekken ingezet worden ( b.v. op de plekken waar nu nog een uurdienst is in de avond/weekend )

Nee, want dat laatste behelst andere standplaatsen. Maar personeel dat je rond Amsterdam uitspaart bij de sprinterdiensten kun je natuurlijk wel inzetten om in die regio meer Intercity's te laten rijden.

Alleen maakt dat de wanverhouding tussen het aantal intercity's en het aantal sprinters steeds groter. Je krijgt dan hetzelfde als in Brabant waar op veel lijnen dan 4 intercity's per uur rijden en nog maar 1 sprinter. 

Reputatie 7
Badge

Dit gaat ook niet veranderen. In principe blijft dit zo tot de volgende nieuwe dienstregeling.

Reputatie 7
Badge

Dit gaat ook niet veranderen. In principe blijft dit zo tot de volgende nieuwe dienstregeling.

Dat is niet juist, zoals eerder op dit forum besproken gaat er op vrijdag weer drie keer per spits een trein doorrijden op dit traject bij de ingang van het eerstvolgende wijzigingsblad. Er is dus zelfs al besloten tot een wijziging.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Mijn ervaring is dat de trein tussen Almere-Poort en Amsterdam Centraal ook in de daluren bomvol zit. Er worden namelijk regelmatig korte treinen ingezet. Nu er geen directe sprinters meer naar Amsterdam Centraal rijden, moeten we overstappen op Weesp. Omdat de trein zo vol is en vaak te laat komt, missen we vervolgens onze overstap en moeten we een half uur wachten op Weesp voor de volgende trein. Mijn reis duurt daarom niet 15, maar 45 (!) minuten.

Reputatie 2

Ligt het aan mij of wordt de dienstregeling op de Hanzelijn steeds slechter? Nu straks ook geen rechtstreekse sprinter A'dam - Zwolle meer wat vaak als alternatief gebruikt kon worden wanneer de intercity's weer een uitvielen. Op stappende in Almere moet je straks op Lelystad 21 minuten wachten! 

 

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Erg goed verwoord!!!!

Reputatie 2

Ligt het aan mij of wordt de dienstregeling op de Hanzelijn steeds slechter? Nu straks ook geen rechtstreekse sprinter A'dam - Zwolle meer wat vaak als alternatief gebruikt kon worden wanneer de intercity's weer een uitvielen. Op stappende in Almere moet je straks op Lelystad 21 minuten wachten! 

Die sprinters waren tussen Lelystad en Zwolle veel te lang (bijna altijd twee treinstellen) en daardoor zeer slecht bezet. Dus is het logisch om ze in Lelystad te knippen en richting Zwolle voortaan met een los drie- of vierwagenstel te rijden.

Door ze vanaf Lelystad in Zwolle te koppelen aan de sprinter naar Leeuwarden spaar je bovendien een trein (met personeel) uit.

Het klopt dat dit een efficiencymaatregel is maar gezien het sinds corona sterk gedaalde vervoer op de Flevo/Hanzelijn is dit ook wel begrijpelijk.

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

Weesp - Groningen gaat in de nieuwe dienstregeling 's avonds na kwart voor negen 11 minuten langer duren: 20 minuten blauwbekken in wereldstad Almere, waar overdag een goede aansluiting is. 

Wen er verder maar aan dat NS tegen sprintervervoer is en dat zoveel mogelijk wil afbouwen. Dat heet in NS-jargon "slimme verandering".

Reputatie 5

Gaat die sprinter Nijmegen-Dordrecht in de weekenden en 's avonds eindelijk dan weer om het half uur rijden ipv om het uur? 

 

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

Vermoedelijk heb je iets verkeerd ingesteld in je reisplanner (alleen sprinters?).

 

Dit vind ik als ik om 10.13 van Almere Centrum naar Dronten plan:

 

Treinreis van Almere Centrum naar Dronten, verwachte aankomsttijd: 11:06

1. 10:32 spoor 4 - Intercity van Almere Centrum naar Lelystad Centrum (aankomst om 10:46)

2. 10:54 spoor 3 - Sprinter van Lelystad Centrum naar Dronten (aankomst om 11:06)

Bekijk dit reisadvies online:
https://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner/advies/alm//dron?type=depart&date=2023-12-10&time=10%3A32

Reputatie 7

Wen er verder maar aan dat NS tegen sprintervervoer is en dat zoveel mogelijk wil afbouwen. Dat heet in NS-jargon "slimme verandering".

Wat is er toch tegen sprinters? Daar zit de meeste groei toch en kunnen ze het geld verdienen. De meeste mensen reizen nu eenmaal het meest regionaal. Aan 6x per uur een halflege intercity tussen Eindhoven en Utrecht heeft toch niemand iets, om maar eens iets te noemen. En waarom zoveel intercity's tussen Arnhem en Nijmegen?

 

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

 

Dit vind ik als ik om 10.13 van Almere Centrum naar Dronten plan:

 

Treinreis van Almere Centrum naar Dronten, verwachte aankomsttijd: 11:06

1. 10:32 spoor 4 - Intercity van Almere Centrum naar Lelystad Centrum (aankomst om 10:46)

2. 10:54 spoor 3 - Sprinter van Lelystad Centrum naar Dronten (aankomst om 11:06)

Bekijk dit reisadvies online:
https://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner/advies/alm//dron?type=depart&date=2023-12-10&time=10%3A32

Dit is vrijwel identiek aan de oude dienstregeling.

Gaat die sprinter Nijmegen-Dordrecht in de weekenden en 's avonds eindelijk dan weer om het half uur rijden ipv om het uur? 

Ja, die gaat vanaf zondag weer dagelijks tot 22.00 om het halfuur rijden. En doordeweeks gaat hij overdag ook weer doorrijden naar Arnhem zodat het probleem met de te korte keertijden in Nijmegen ook wordt opgelost.

Dat was ook de meeste onhoudbare situatie bij de sprinters. Het is trouwens een van de weinige verbeteringen bij de sprinterdiensten.

"

Wat is er toch tegen sprinters? Daar zit de meeste groei toch en kunnen ze het geld verdienen. De meeste mensen reizen nu eenmaal het meest regionaal. Aan 6x per uur een halflege intercity tussen Eindhoven en Utrecht heeft toch niemand iets, om maar eens iets te noemen. En waarom zoveel intercity's tussen Arnhem en Nijmegen?

Die 6x per uur is puur politiek. De overheid geeft daar jaarlijks honderden miljoenen aan infrageld (PHS) aan uit en ProRail/NS kunnen dan niet ineens gaan roepen dat al dat geld nutteloos is besteed omdat die 6x per uur niet nodig is (wat dus wel het geval is).

Overigens waren die intercity's tussen Utrecht en Eindhoven overdag maar halfvol, het is veel erger. Buiten de spits zijn veel van die treinen sinds corona voor driekwart leeg.

Op het traject Arnhem-Nijmegen zit een hoop subsidie van de Provincie Gelderland.

Nee niet natuurlijk, maar de gemeente wil OV promoten binnen de stad. Weesp hoort nu bij amsterdam, en de treinverbinding Weesp - Amsterdam is heel efficient. Denk bijvoorbeeld ook aan middelbare scholieren die buiten de spits reizen. Wie weet kunnen ze in elk geval dit bij de NS onder de aandacht brengen.

Reputatie 5

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Reputatie 6

De overstap in Lelystad is een drama voor mensen uit kampen zuid of Dronten. Als je de ic wilt kun je niet meer cross platform maar wisselen van stationszijde, via een trap en in en uitchecken want de poortjes staan direct bij de trappen. Als je de andere stations wil hebben zoals Oostvaarders, buiten of parkwijk kun je heen en terug 21 minuten wachten. Mijn reistijd is bijna verdubbeld. Ik heb liever een uurdienst zonder zo n lange overstap en helemaal op Lelystad wat ik als vrouw alleen in de avond helemaal een onveilig station vind.

De overstap in Lelystad is een drama voor mensen uit kampen zuid of Dronten. Als je de ic wilt kun je niet meer cross platform maar wisselen van stationszijde, via een trap en in en uitchecken want de poortjes staan direct bij de trappen. Als je de andere stations wil hebben zoals Oostvaarders, buiten of parkwijk kun je heen en terug 21 minuten wachten. Mijn reistijd is bijna verdubbeld. Ik heb liever een uurdienst zonder zo n lange overstap en helemaal op Lelystad wat ik als vrouw alleen in de avond helemaal een onveilig station vind.

U kunt blijven klagen maar dat zal niet veranderen. Het is waanzin om de hele lange sprinters uit de Randstad vanaf Lelystad grotendeels leeg te laten doorrijden tot Zwolle. NS zit zelf krap bij kas en kan niet dergelijke kosten maken omdat iemand niet wil overstappen. Als u echt maatwerk wil moet u een auto kopen.

Wellicht is het voor u handiger om in Lelystad over te stappen op de IC naar Almere C en vanaf daar de stadsbus te nemen. Ik kan dat uiteraard niet beoordelen.

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Zolang een trein nog steeds de hele dag minimaal om het halfuur rijdt blijkt er in de praktijk niet zo heel veel verlies van reizigers te zijn. Pas bij uurdiensten haken grotere groepen af omdat dan de wachttijden in geen verhouding meer staan tot de reistijd.

Andersom geldt hetzelfde. De invoering van de 10 minuten intercity heeft bijv. op de betrokken trajecten niet geleid tot veel extra reizigers: 50% meer intercity's leverde daar zo'n 6% meer reizigers op.

Bij stadsbussen zie je een soortgelijk verschijnsel, maar daar blijkt de kritieke grens bij een kwartierdienst te liggen.

Reageer