beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3647 Bekeken


Toon eerste bericht

87 reacties

Badge +3

Interessant, is er een reactie van NS op dit advies bekend?

Nog niet. Zodra het er is, verschijnt het op deze pagina.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

NS jammert vooral dat de reizigers nog te weinig terugkeren, maar doet er tegelijkertijd alles aan om ze weg te jagen. Op vrijdag forensen was bijvoorbeeld altijd al onaantrekkelijk omdat de treinen meer ingekort werden dan er reizigers minder waren. Daar krijg je nu ook nog lagere frequenties bij. 

Vrijdag is een dood paard aan het worden. Bij de Nederlandse arbeidsmoraal waar werken via belastingen en toeslagen zoveel mogelijk ontmoedigd wordt is niet of nauwelijks werken de norm aan het worden.

 

En waar blijven de producten voor reizigers die niet elle dag meer reizen (die ontbreken ook elders in het OV trouwens)

Die komen er niet om de simpele reden dat dat alleen extra reizigers aantrekt op de drukste momenten (dinsdag en donderdag in de spits). Voor reizen buiten de spits zijn er doordeweeks al voldoende producten.

 

Wat vaak vergeten wordt: je kunt met beperkt aanbod lang wachten tot vraag ontstaat. Maar meer aanbod creëert juist ook vraag.

Klopt maar die mogelijkheden lijken toch vooral in het weekend te zitten. Maar dan speelt dan weer het probleem dat het personeel niet in het weekend wil werken en NS is mede daardoor vooral bij de dienstregeling in het weekend door het ijs is gezakt .

De NS kan prima producten aanbieden die juist het reizen in de rustige spitsen stimuleren, bijvoorbeeld een abonnement dat 40% korting biedt in de maandag, woensdag en vrijdagspits.

Ook maandag, woensdag en vrijdag is het vervoer in de spits mede door het studentenvervoer toch nog altijd bijna twee keer zo hoog als daarbuiten dus dat is geen logisch idee. NS kan dan beter in de spits wat besparen op de inzet van extra materieel en personeel..

Als NS financieel verantwoord wil groeien zal het van de daluren en de weekenden moeten komen.

En dat veel wijzigingen gewoon niet vermeld staan onder 'alle trajecten' is een schoffering van de reiziger. Het wordt niet beter, het wordt vooral slechter.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Reputatie 5

Er zijn in 2023 ook 370.000 auto's bijgekomen op de weg las ik vanmorgen. Ondanks dat "vele thuiswerken" dus.

Dat heeft vrees ik vooral te maken met de steeds lagere frequenties in het OV in combinatie met de torenhoge tarieven. Buiten de kantooruren rijden veel treinen nog maar om het uur, bussen rijden dan steeds vaker vrijwel helemaal niet meer.

Het is maar over welk deel van Nederland je het hebt...

Reputatie 3

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

NS heeft dit verzonnen om op rustig tijdstippen alleen Lelystad - Weesp - Amsterdam Zuid en Amersfoort - Amsterdam CS te rijden. Dit heeft als voordeel dat er altijd een goede overstap in Weesp is. Personeel wat zo bespaard wordt kan op andere plekken ingezet worden ( b.v. op de plekken waar nu nog een uurdienst is in de avond/weekend )

Ik snap wel dat het "slimmer" is, maar ook wel verrassend nu Weesp bij Amsterdam hoort dat er maar 2 per uur rijden. Misschien iets voor de gemeente Amsterdam om aan te doen.

Misschien iets voor de gemeente Amsterdam om aan te doen.

Sinds wanneer gaat een gemeente over de NS-dienstregeling.

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

 

Hallo NS en medereizigers,

 

Fijn dat dit topic er is en goed om te horen dat met mij vele anderen last hebben van deze drastische verandering in de dienstregeling.

Tot mijn stomme verbazing zag ik vorige maand na het ingaan van de nieuwe dienstregeling dat voor de intercity vanuit Groningen/Zwolle/Lelystad een overstap in Almere Centrum naar (bijvoorbeeld) Amsterdam Science Park alleen nog bestaat in de spits van maandag tot en met donderdag. Na lang zoeken zag ik hier (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2024) de volgende ‘uitleg’:

“De sprinter tussen Den Haag Centraal, Amsterdam Centraal, Almere Centrum en Zwolle rijdt voortaan tussen Den Haag Centraal en Almere Oostvaarders. Buiten de spitsuren en van vrijdag tot en met zondag de hele dag wordt niet gereden tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders.”

Die laatste zin deed me realiseren dat ik niet de enige moet zijn met dit probleem. Dit wordt inderdaad goed verwoord door gebruiker RWo: “… Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizen”

Ik kan trouwens ook bevestigen dat de sprinters die er nog wel rijden op dit traject altijd bom- en bomvol zitten, zowel in als buiten de spits.

Ik sprak laatst een conducteur met standplaats Hoofddorp over dit onderwerp en die zei dat hij net zo verbaasd was als ik en dat hij dit zou bespreken in een interne feedbackronde. Ik hoop dat daar iets uitkomt. Ik zal ook contact opnemen met NS klantenservice, kijken of dat misschien nog helpt…?

Laatste vraag: waarom zegt de NS-moderator van dit topic meteen “… dit zal helaas niet gaan veranderen.” Als er genoeg mensen klagen  (en dit topic heeft echt veel reacties!) lijkt het me toch dat er iets kan worden bijgestuurd?

 

 

 

Reputatie 7
Badge

.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Niemand gebruikt alleen "het sprintervervoer". Iedereen heeft belang bij 'zijn' traject.

Nou als je van/naar stations moet waar alleen sprinters stoppen gebruik je toch echt alleen het sprintervervoer. Leg me anders maar eens uit wat het nut van intercity's is voor iemand die van Wijchen naar Gilze-Rijen moet.

Dat bedoelde ik niet. Ik las jouw reactie dat er voor het sprintervervoer in het algemeen per saldo niets verandert als argument voor het feit dat deze wijzigingen niet zijn vermeld. Niemand is echter geïnteresseerd in het sprintervervoer in het algemeen, mensen zijn geïnteresseerd in het vervoer op een bepaald traject, dus dat er in het algemeen per saldo niets verandert, betekent niet dat deze wijzigingen niet belangrijk zijn.

Ligt het aan mij of wordt de dienstregeling op de Hanzelijn steeds slechter? Nu straks ook geen rechtstreekse sprinter A'dam - Zwolle meer wat vaak als alternatief gebruikt kon worden wanneer de intercity's weer een uitvielen. Op stappende in Almere moet je straks op Lelystad 21 minuten wachten! 

Die sprinters waren tussen Lelystad en Zwolle veel te lang (bijna altijd twee treinstellen) en daardoor zeer slecht bezet. Dus is het logisch om ze in Lelystad te knippen en richting Zwolle voortaan met een los drie- of vierwagenstel te rijden.

Door ze vanaf Lelystad in Zwolle te koppelen aan de sprinter naar Leeuwarden spaar je bovendien een trein (met personeel) uit.

Het klopt dat dit een efficiencymaatregel is maar gezien het sinds corona sterk gedaalde vervoer op de Flevo/Hanzelijn is dit ook wel begrijpelijk.

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Reageer