beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3647 Bekeken


Toon eerste bericht

87 reacties

Wat dan weer raar is, is dat de NS dit jaar maar 2x per uur rijdt tussen Arnhem en Utrecht in het weekend. Dat past absoluut niet. Gelukkig wordt dat 4x per uur. Ondertussen rijden er in de daluren 6x per uur grotendeels lege intercity's tussen Eindhoven en Utrecht. Prestige boven reizigers. 

Wie weet kunnen ze in elk geval dit bij de NS onder de aandacht brengen.

Als NS zijn oren moet laten hangen naar allerlei gemeenten die van alles willen maar niks willen betalen zijn ze binnen een jaar failliet.

Wat dan weer raar is, is dat de NS dit jaar maar 2x per uur rijdt tussen Arnhem en Utrecht in het weekend. Dat past absoluut niet. Gelukkig wordt dat 4x per uur. Ondertussen rijden er in de daluren 6x per uur grotendeels lege intercity's tussen Eindhoven en Utrecht. Prestige boven reizigers. 

Om PHS politiek te rechtvaardigen is het voldoende als er op bepaalde uren 6x per uur gereden wordt. Dat hoeft niet 7 dagen per week. 

Nou ja klagen ik zag een dergelijke verslechtering echt niet aankomen. 

Het is al in maart door NS bekend gemaakt. Er is ook nauwelijks bezwaar van de reizigersorganisaties tegen geweest omdat er verbeteringen van de sprinterdiensten tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden tegenover stonden.

Alleen bij de uurdienst op de late avond en de vroege ochtend op za/zo waren wat bedenkingen. Lagere frequenties hebben namelijk voor het gros van de reizigers (ri Randstad en ri. Zwolle) consequenties.

Reputatie 7
Badge +4

Lijkt me wel. Vanuit Deventer hoef je normaal gesproken niet in Zwolle over te stappen richting Randstad.

Nou, Rotterdam en Den Haag is toch echt ook Randstad. Ik stap vanuit het oosten in ieder geval niet over in Deventer, zelfs naar Amsterdam (via Utrecht) niet.

Reputatie 7
Badge +2

Nou ja klagen ik zag een dergelijke verslechtering echt niet aankomen. 

Het is al in maart door NS bekend gemaakt. Er is ook nauwelijks bezwaar van de reizigersorganisaties tegen geweest.

In de plannen die aan de reizigersorganisaties voorgelegd worden staan echter geen details als spoorgebruik. Dus zo'n onhandige overstap als in Lelystad kan vooraf geen advies op gegeven worden.

Het grootste probleem zit als ik zo even kijk in de infra die in Lelystad niet gemaakt is voor kerende treinen uit Zwolle. Vanuit Almere kan je nog in de ochtend op de IC richting Zwolle en in de middag vanuit Zwolle aansluiten (door wisselend gebruik spoor 2 en 3).

Maar vanuit Zwolle moet je al bij de aansluiting van het opstelterrein naar links om op 3/4 binnen te komen. Al zie ik zogauw niks wat in de weg zit om op 1/2 te keren (dan doe je hetzelfde andersom). Gezien de aansluitingen die je wilt bieden precies tegengesteld zijn aan die uit Almere moet dat ook wel passen.

Reputatie 2

 

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

Vermoedelijk heb je iets verkeerd ingesteld in je reisplanner (alleen sprinters?).

 

Dit vind ik als ik om 10.13 van Almere Centrum naar Dronten plan:

 

Treinreis van Almere Centrum naar Dronten, verwachte aankomsttijd: 11:06

1. 10:32 spoor 4 - Intercity van Almere Centrum naar Lelystad Centrum (aankomst om 10:46)

2. 10:54 spoor 3 - Sprinter van Lelystad Centrum naar Dronten (aankomst om 11:06)

Bekijk dit reisadvies online:
https://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner/advies/alm//dron?type=depart&date=2023-12-10&time=10%3A32

Ik heb het niet over Dronten. Ik heb het over de rechtstreeks sprinter van Almere Centrum naar Zwolle (startpunt Amsterdam) die nu niet meer rijd. Als er geen interctiy's rijden vanwege storingen etc. dan kon je tot gisteren als alternatief deze nemen maar nu niet meer en moet je dus in Lelystad 21 minuten wachten. 

@Driftmoon 

NS gaat natuurlijk geen verbindingen in stand houden enkel voor als er geen intercity's rijden wegens storingen. Uitgangspunt is de normale situatie dat ze wel rijden en dan heb je vanuit Almere Centrum een overstap van 8 minuten in Lelystad net als tot nu toe.

Reputatie 5

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Zolang een trein nog steeds de hele dag minimaal om het halfuur rijdt blijkt er in de praktijk niet zo heel veel verlies van reizigers te zijn. Pas bij uurdiensten haken grotere groepen af omdat dan de wachttijden in geen verhouding meer staan tot de reistijd.

Andersom geldt hetzelfde. De invoering van de 10 minuten intercity heeft bijv. op de betrokken trajecten niet geleid tot veel extra reizigers: 50% meer intercity's leverde daar zo'n 6% meer reizigers op.

Bij stadsbussen zie je een soortgelijk verschijnsel, maar daar blijkt de kritieke grens bij een kwartierdienst te liggen.

Het wordt eens tijd om de Sprinter van Hoorn Kersenboogerd naar Hoofddorp in het weekend wat vaker te laten rijden, in plaats van een 10-minuten trein.

@Real aire

Die 10-min diensten rijden alleen op werkdagen. Als je die afschaft kun je de vrijkomende personeelsdiensten niet zo maar gebruiken om elders de frequenties in het weekend te verhogen. Het probleem is dat het personeel heeft bedongen dat het een bepaald percentage van de weekenden vrij is.

De uurdiensten bij de sprinters in het weekend blijven een probleem dat veel reizigers wegjaagt maar dat los je wellicht makkelijker op door te kijken of er in het weekend elders wat minder intercity's kunnen rijden en daar personeelsdiensten vrij te maken. Er zijn nogal wat intercity's die in het weekend (tamelijk onnodig) om het kwartier rijden.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

NS kan dat helemaal zelf besluiten, de enige eis in de concessie is dat ieder station overdag (per richting) minimaal twee keer per uur bediend moet worden en in de avond en het weekend minimaal eens per uur.

Buiten de Randstad zijn er een hoop stations waar sinds vorig jaar inderdaad een flink deel van de week nog slechts eens per uur een trein stopt dus uw klacht is vooral een luxe probleem.

NS geeft overigens de voorkeur aan meer intercity's en minder sprinters. Het opheffen van sprinters is volgens NS een "slimme verandering".

Reputatie 2

De ns laat vaak heel veel treinen rijden zodat je backup hebt als je overstap mist... maar het punt is: zorg dat die overstap niet gemist word.

Ik heb liever 1 of 2 treinen per uur ipv 4. Maar zorg dan dat er geen gezeur is, en al helemaal niet in de spits.

 

Tussen schiphol en lelystad. 4 intercities per uur en 2 van deze treinen 80% leeg. Dat is gewoon geld weg gooien

 

 

 

Nog een andere vraag. Waarom staat er niets over in het overzicht?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

Het overzicht is vooral een goed nieuws bericht maar het staat er wel in:

Slimme veranderingen: Op rustige momenten passen we het aantal Sprinters aan

 

De wijziging was overigens wel aangekondigd in de officiële brieven, die de meeste reizigers niet zien. Toch heft de NS ook dit jaar weer gewoon treinen op zonder enige communicatie en in strijd met de concessievoorwaarden.

Er zijn geen inkrimpingen in strijd met de concessievoorwaarden, wel matige communicatie.

Reputatie 5

De ns laat vaak heel veel treinen rijden zodat je backup hebt als je overstap mist... maar het punt is: zorg dat die overstap niet gemist word.

Ik heb liever 1 of 2 treinen per uur ipv 4. Maar zorg dan dat er geen gezeur is, en al helemaal niet in de spits.

 

Tussen schiphol en lelystad. 4 intercities per uur en 2 van deze treinen 80% leeg. Dat is gewoon geld weg gooien

 

 

 

Dat is dan waarschijnlijk niet altijd zo, of ze willen de buitenlandse toeristen laten zien hoe goed ze zijn. Dat er altijd treinen rijden. Met ook nog eens veel plek.

Nog een andere vraag. Waarom staat er niets over in het overzicht?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

Het overzicht is vooral een goed nieuws bericht maar het staat er wel in:

Slimme veranderingen: Op rustige momenten passen we het aantal Sprinters aan

 

De wijziging was overigens wel aangekondigd in de officiële brieven, die de meeste reizigers niet zien. Toch heft de NS ook dit jaar weer gewoon treinen op zonder enige communicatie en in strijd met de concessievoorwaarden.

Er zijn geen inkrimpingen in strijd met de concessievoorwaarden, wel matige communicatie.

Jawel, zie https://locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/2604962.aspx?t=Advies-ontheffingen-Dienstregeling-2024

De ns laat vaak heel veel treinen rijden zodat je backup hebt als je overstap mist... maar het punt is: zorg dat die overstap niet gemist word.

Ik heb liever 1 of 2 treinen per uur ipv 4. Maar zorg dan dat er geen gezeur is, en al helemaal niet in de spits.

 

Tussen schiphol en lelystad. 4 intercities per uur en 2 van deze treinen 80% leeg. Dat is gewoon geld weg gooien

 

Een groot deel van het "gezeur" komt door de hoogst onbetrouwbare infrastructuur en dat wordt niet beter als je minder treinen laat rijden. Daarnaast wordt de dienstregeling te krap gepland met vaak aansluitingen van amper 2 of 3 minuten.

Uurdiensten zullen nauwelijks reizigers trekken. De gemiddelde reiziger in Nederland reist maar 35 km en bij uurdiensten staan de wachttijden dan in geen enkele verhouding meer tot de reistijd. Er is niet voor niets zoveel kritiek op al die uurdiensten bij het sprintervervoer.

Ik denk dat je het beste kunt mikken op twee intercity's en twee sprinters per uur. En alleen extra treinen als het qua capaciteit echt niet anders kan. Iedere tien minuten een intercity is bij het huidige aantal reizigers peperdure onzin.

@Real aire

Die 10-min diensten rijden alleen op werkdagen. Als je die afschaft kun je de vrijkomende personeelsdiensten niet zo maar gebruiken om elders de frequenties in het weekend te verhogen. Het probleem is dat het personeel heeft bedongen dat het een bepaald percentage van de weekenden vrij is.

De uurdiensten bij de sprinters in het weekend blijven een probleem dat veel reizigers wegjaagt maar dat los je wellicht makkelijker op door te kijken of er in het weekend elders wat minder intercity's kunnen rijden en daar personeelsdiensten vrij te maken. Er zijn nogal wat intercity's die in het weekend (tamelijk onnodig) om het kwartier rijden.

Kun je daar voorbeelden van noemen? De IC Utrecht - Arnhem 2x/uur laten rijden in het weekend was geen succes. 

@Real aire

 

Kun je daar voorbeelden van noemen? De IC Utrecht - Arnhem 2x/uur laten rijden in het weekend was geen succes. 

Bijv. Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Amersfoort, Eindhoven-Sittard, etc. 

@Real aire

 

 

Dat is helemaal niet het probleem, er zijn juist zelfs iets te weinig diensten in de weekenden. De afgelopen jaren heb ik als vervanger gewerkt (dat betekent dat ik niet volgens een jaarschema werkte) en werkte ik gemiddeld slechts 1 weekend per maand. 

Het is echter wel het argument dat NS nota bene zelf gebruikt waarom de sprinterdiensten rond Eindhoven in het weekend niet opgeschaald kunnen worden in ruil voor het afschaffen van de 10 min dienst Eindhoven-Utrecht doordeweeks.

Reputatie 7
Badge

Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur.

De reisplanner geeft tussendoor wel nog een advies via Duivendrecht dat dit íets minder vervelend zou moeten maken.

Als de NS consequent met zesdelige dubbeldekkers zou rijden in het weekend zouden halfuurdiensten in veel gevallen nog wel volstaan. De NS reed vorig jaar echter ook doodleuk met vierdelige dubbeldekkers in een halfuurdienst en die zaten logischerwijs vol. De halfuurdiensten waren echter wel funest voor sommige aansluitingen.

Reputatie 7
Badge

Interessant, is er een reactie van NS op dit advies bekend?

Reputatie 7
Badge

Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur.

De reisplanner geeft tussendoor wel nog een advies via Duivendrecht dat dit íets minder vervelend zou moeten maken.

Haha, bijna een half uur ipv 11 minuten onderweg… lekker alternatief, kan je net zo (niet) goed op de volgende spinster wachten

Die keuze is natuurlijk aan u, maar bijvoorbeeld op maandagochtend na de spits kunt u hierdoor nog wel 7 minuten later weg als u ergens met de trein van een half uur later net te laat zou zijn. Bovendien is dit bij uitval natuurlijk een handige back-up. Maar ik zei al, het maakt het er slechts íets minder vervelend op.

Waarom rijdt de intercity Lelystad-Schiphol niet meer in de spits per 15 januari 2024?

Reageer