beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3647 Bekeken


Toon eerste bericht

87 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Met die lengte en bezetting viel het ook wel weer mee. NS blinkt immers uit in het inzetten van piepkleine treintjes. En de lange loopafstanden vanuit de Sprinter uit Leeuwarden in Zwolle (die komt op 1b aan) zullen vast ook niet de hoofdreden zijn.

Dat is overduidelijk de materieelbesparing namelijk, want dat is niet één trein zoals je stelt @Tamzin. Even gauw rekenend heb je 11 treinen nodig om zowel Zwolle - Leeuwarden als Zwolle - Lelystad te rijden. Maar als je de beide treinen aan elkaar knoopt (dat past precies) heb je er nog maar 7 treinen nodig. Dat komt vooral omdat de keertijden van die treinen bij elkaar opgeteld net zo lang zijn als de rijtijd naar Lelystad.

Ligt het aan mij of wordt de dienstregeling op de Hanzelijn steeds slechter? Nu straks ook geen rechtstreekse sprinter A'dam - Zwolle meer wat vaak als alternatief gebruikt kon worden wanneer de intercity's weer een uitvielen. Op stappende in Almere moet je straks op Lelystad 21 minuten wachten! 

Die sprinters waren tussen Lelystad en Zwolle veel te lang (bijna altijd twee treinstellen) en daardoor zeer slecht bezet. Dus is het logisch om ze in Lelystad te knippen en richting Zwolle voortaan met een los drie- of vierwagenstel te rijden.

Door ze vanaf Lelystad in Zwolle te koppelen aan de sprinter naar Leeuwarden spaar je bovendien een trein (met personeel) uit.

Het klopt dat dit een efficiencymaatregel is maar gezien het sinds corona sterk gedaalde vervoer op de Flevo/Hanzelijn is dit ook wel begrijpelijk.

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Reputatie 2

Ligt het aan mij of wordt de dienstregeling op de Hanzelijn steeds slechter? Nu straks ook geen rechtstreekse sprinter A'dam - Zwolle meer wat vaak als alternatief gebruikt kon worden wanneer de intercity's weer een uitvielen. Op stappende in Almere moet je straks op Lelystad 21 minuten wachten! 

 

Wat dan weer raar is, is dat de NS dit jaar maar 2x per uur rijdt tussen Arnhem en Utrecht in het weekend. Dat past absoluut niet. Gelukkig wordt dat 4x per uur. Ondertussen rijden er in de daluren 6x per uur grotendeels lege intercity's tussen Eindhoven en Utrecht. Prestige boven reizigers. 

Om PHS politiek te rechtvaardigen is het voldoende als er op bepaalde uren 6x per uur gereden wordt. Dat hoeft niet 7 dagen per week. 

Wat dan weer raar is, is dat de NS dit jaar maar 2x per uur rijdt tussen Arnhem en Utrecht in het weekend. Dat past absoluut niet. Gelukkig wordt dat 4x per uur. Ondertussen rijden er in de daluren 6x per uur grotendeels lege intercity's tussen Eindhoven en Utrecht. Prestige boven reizigers. 

"

Wat is er toch tegen sprinters? Daar zit de meeste groei toch en kunnen ze het geld verdienen. De meeste mensen reizen nu eenmaal het meest regionaal. Aan 6x per uur een halflege intercity tussen Eindhoven en Utrecht heeft toch niemand iets, om maar eens iets te noemen. En waarom zoveel intercity's tussen Arnhem en Nijmegen?

Die 6x per uur is puur politiek. De overheid geeft daar jaarlijks honderden miljoenen aan infrageld (PHS) aan uit en ProRail/NS kunnen dan niet ineens gaan roepen dat al dat geld nutteloos is besteed omdat die 6x per uur niet nodig is (wat dus wel het geval is).

Overigens waren die intercity's tussen Utrecht en Eindhoven overdag maar halfvol, het is veel erger. Buiten de spits zijn veel van die treinen sinds corona voor driekwart leeg.

Op het traject Arnhem-Nijmegen zit een hoop subsidie van de Provincie Gelderland.

Gaat die sprinter Nijmegen-Dordrecht in de weekenden en 's avonds eindelijk dan weer om het half uur rijden ipv om het uur? 

Ja, die gaat vanaf zondag weer dagelijks tot 22.00 om het halfuur rijden. En doordeweeks gaat hij overdag ook weer doorrijden naar Arnhem zodat het probleem met de te korte keertijden in Nijmegen ook wordt opgelost.

Dat was ook de meeste onhoudbare situatie bij de sprinters. Het is trouwens een van de weinige verbeteringen bij de sprinterdiensten.

Reputatie 7

Wen er verder maar aan dat NS tegen sprintervervoer is en dat zoveel mogelijk wil afbouwen. Dat heet in NS-jargon "slimme verandering".

Wat is er toch tegen sprinters? Daar zit de meeste groei toch en kunnen ze het geld verdienen. De meeste mensen reizen nu eenmaal het meest regionaal. Aan 6x per uur een halflege intercity tussen Eindhoven en Utrecht heeft toch niemand iets, om maar eens iets te noemen. En waarom zoveel intercity's tussen Arnhem en Nijmegen?

Reputatie 5

Gaat die sprinter Nijmegen-Dordrecht in de weekenden en 's avonds eindelijk dan weer om het half uur rijden ipv om het uur? 

Weesp - Groningen gaat in de nieuwe dienstregeling 's avonds na kwart voor negen 11 minuten langer duren: 20 minuten blauwbekken in wereldstad Almere, waar overdag een goede aansluiting is. 

Wen er verder maar aan dat NS tegen sprintervervoer is en dat zoveel mogelijk wil afbouwen. Dat heet in NS-jargon "slimme verandering".

Reputatie 5

Weesp - Groningen gaat in de nieuwe dienstregeling 's avonds na kwart voor negen 11 minuten langer duren: 20 minuten blauwbekken in wereldstad Almere, waar overdag een goede aansluiting is. Juist nu zich daar familie gevestigd heeft. Laat ik maar proberen de keuzes van NS te begrijpen. Groningen is toch al ver, dus er kan nog wel wat tijd bij, en ach, wie maakt die reis nou?

Reputatie 7
Badge

.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Niemand gebruikt alleen "het sprintervervoer". Iedereen heeft belang bij 'zijn' traject.

Nou als je van/naar stations moet waar alleen sprinters stoppen gebruik je toch echt alleen het sprintervervoer. Leg me anders maar eens uit wat het nut van intercity's is voor iemand die van Wijchen naar Gilze-Rijen moet.

Dat bedoelde ik niet. Ik las jouw reactie dat er voor het sprintervervoer in het algemeen per saldo niets verandert als argument voor het feit dat deze wijzigingen niet zijn vermeld. Niemand is echter geïnteresseerd in het sprintervervoer in het algemeen, mensen zijn geïnteresseerd in het vervoer op een bepaald traject, dus dat er in het algemeen per saldo niets verandert, betekent niet dat deze wijzigingen niet belangrijk zijn.

 

Personeel wat zo bespaard wordt kan op andere plekken ingezet worden ( b.v. op de plekken waar nu nog een uurdienst is in de avond/weekend )

Nee, want dat laatste behelst andere standplaatsen. Maar personeel dat je rond Amsterdam uitspaart bij de sprinterdiensten kun je natuurlijk wel inzetten om in die regio meer Intercity's te laten rijden.

Alleen maakt dat de wanverhouding tussen het aantal intercity's en het aantal sprinters steeds groter. Je krijgt dan hetzelfde als in Brabant waar op veel lijnen dan 4 intercity's per uur rijden en nog maar 1 sprinter. 

Reputatie 3

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

NS heeft dit verzonnen om op rustig tijdstippen alleen Lelystad - Weesp - Amsterdam Zuid en Amersfoort - Amsterdam CS te rijden. Dit heeft als voordeel dat er altijd een goede overstap in Weesp is. Personeel wat zo bespaard wordt kan op andere plekken ingezet worden ( b.v. op de plekken waar nu nog een uurdienst is in de avond/weekend )

.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Niemand gebruikt alleen "het sprintervervoer". Iedereen heeft belang bij 'zijn' traject.

Nou als je van/naar stations moet waar alleen sprinters stoppen gebruik je toch echt alleen het sprintervervoer. Leg me anders maar eens uit wat het nut van intercity's is voor iemand die van Wijchen naar Gilze-Rijen moet.

Reputatie 7
Badge

En dat veel wijzigingen gewoon niet vermeld staan onder 'alle trajecten' is een schoffering van de reiziger. Het wordt niet beter, het wordt vooral slechter.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Niemand gebruikt alleen "het sprintervervoer". Iedereen heeft belang bij 'zijn' traject.

En dat veel wijzigingen gewoon niet vermeld staan onder 'alle trajecten' is een schoffering van de reiziger. Het wordt niet beter, het wordt vooral slechter.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

De NS kan prima producten aanbieden die juist het reizen in de rustige spitsen stimuleren, bijvoorbeeld een abonnement dat 40% korting biedt in de maandag, woensdag en vrijdagspits.

Ook maandag, woensdag en vrijdag is het vervoer in de spits mede door het studentenvervoer toch nog altijd bijna twee keer zo hoog als daarbuiten dus dat is geen logisch idee. NS kan dan beter in de spits wat besparen op de inzet van extra materieel en personeel..

Als NS financieel verantwoord wil groeien zal het van de daluren en de weekenden moeten komen.

De NS kan prima producten aanbieden die juist het reizen in de rustige spitsen stimuleren, bijvoorbeeld een abonnement dat 40% korting biedt in de maandag, woensdag en vrijdagspits.

En dat veel wijzigingen gewoon niet vermeld staan onder 'alle trajecten' is een schoffering van de reiziger. Het wordt niet beter, het wordt vooral slechter.

 

NS jammert vooral dat de reizigers nog te weinig terugkeren, maar doet er tegelijkertijd alles aan om ze weg te jagen. Op vrijdag forensen was bijvoorbeeld altijd al onaantrekkelijk omdat de treinen meer ingekort werden dan er reizigers minder waren. Daar krijg je nu ook nog lagere frequenties bij. 

Vrijdag is een dood paard aan het worden. Bij de Nederlandse arbeidsmoraal waar werken via belastingen en toeslagen zoveel mogelijk ontmoedigd wordt is niet of nauwelijks werken de norm aan het worden.

 

En waar blijven de producten voor reizigers die niet elle dag meer reizen (die ontbreken ook elders in het OV trouwens)

Die komen er niet om de simpele reden dat dat alleen extra reizigers aantrekt op de drukste momenten (dinsdag en donderdag in de spits). Voor reizen buiten de spits zijn er doordeweeks al voldoende producten.

 

Wat vaak vergeten wordt: je kunt met beperkt aanbod lang wachten tot vraag ontstaat. Maar meer aanbod creëert juist ook vraag.

Klopt maar die mogelijkheden lijken toch vooral in het weekend te zitten. Maar dan speelt dan weer het probleem dat het personeel niet in het weekend wil werken en NS is mede daardoor vooral bij de dienstregeling in het weekend door het ijs is gezakt .

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Badge +3

Interessant, is er een reactie van NS op dit advies bekend?

Nog niet. Zodra het er is, verschijnt het op deze pagina.

Reputatie 7
Badge

Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur.

De reisplanner geeft tussendoor wel nog een advies via Duivendrecht dat dit íets minder vervelend zou moeten maken.

Haha, bijna een half uur ipv 11 minuten onderweg… lekker alternatief, kan je net zo (niet) goed op de volgende spinster wachten

Die keuze is natuurlijk aan u, maar bijvoorbeeld op maandagochtend na de spits kunt u hierdoor nog wel 7 minuten later weg als u ergens met de trein van een half uur later net te laat zou zijn. Bovendien is dit bij uitval natuurlijk een handige back-up. Maar ik zei al, het maakt het er slechts íets minder vervelend op.

Reputatie 3

Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur.

De reisplanner geeft tussendoor wel nog een advies via Duivendrecht dat dit íets minder vervelend zou moeten maken.

Haha, bijna een half uur ipv 11 minuten onderweg… lekker alternatief, kan je net zo (niet) goed op de volgende spinster wachten

Reputatie 7
Badge

Interessant, is er een reactie van NS op dit advies bekend?

Reageer