beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3646 Bekeken


Toon eerste bericht

87 reacties

Reputatie 7
Badge

Kan bijv ‘s avonds ook niet meer rechtstreeks van Muiderpoort naar Almere Poort.

Voor de zekerheid: dit is met een cross-platform overstap op Weesp nog wel mogelijk. Natuurlijk is het minder comfortabel maar even naar de overkant van het perron lopen, zou voor de meesten van ons geen ramp moeten zijn.

Reputatie 7
Badge

Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur.

De reisplanner geeft tussendoor wel nog een advies via Duivendrecht dat dit íets minder vervelend zou moeten maken.

Reputatie 3

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Reputatie 7
Badge +2

NS jammert vooral dat de reizigers nog te weinig terugkeren, maar doet er tegelijkertijd alles aan om ze weg te jagen. Op vrijdag forensen was bijvoorbeeld altijd al onaantrekkelijk omdat de treinen meer ingekort werden dan er reizigers minder waren. Daar krijg je nu ook nog lagere frequenties bij. 

En dus ook inconsequente aansluitingen op ander OV.

En waar blijven de producten voor reizigers die niet elle dag meer reizen (die ontbreken ook elders in het OV trouwens)

Wat vaak vergeten wordt: je kunt met beperkt aanbod lang wachten tot vraag ontstaat. Maar meer aanbod creëert juist ook vraag.

@Jan Haverkamp

Deze brief kende ik nog niet. Wel.is het zo dat in de concessie de mogelijkheid is opgenomen voor kleine afwijkingen van de normen bij de aanvang van de dienst mits daarvoor ontheffing is gevraagd en verleend. Omdat in dit geval de reizigersorganisaties niet akkoord gaan is dit inderdaad strijdig met de concessie. 

Wat betreft frequenties voldoet NS op zich wel aan de eisen. Wel getuigt de eufemistische communicatie "slimme veranderingen" bij frequentieverlagingen natuurlijk van een schandalige minachting jegens de klant.  

Het fundamentele probleem blijft natuurlijk dat NS ronduit onwillig is als het om het sprintervervoer gaat.

Precies. En onderaan de brief staan nog een paar opheffingen zonder aanvraag (!). 

De NS richt zich inderdaad met name op prestigeprojecten, zonder zich te realiseren dat het meeste vervoer plaatsvindt per sprinter. Juist de Intercity's zitten vol met mensen die recreatief reizen en weinig betalen.

@Jan Haverkamp

Deze brief kende ik nog niet. Wel.is het zo dat in de concessie de mogelijkheid is opgenomen voor kleine afwijkingen van de normen bij de aanvang van de dienst mits daarvoor ontheffing is gevraagd en verleend. Omdat in dit geval de reizigersorganisaties niet akkoord gaan is dit inderdaad strijdig met de concessie. 

Wat betreft frequenties voldoet NS op zich wel aan de eisen. Wel getuigt de eufemistische communicatie "slimme veranderingen" bij frequentieverlagingen natuurlijk van een schandalige minachting jegens de klant.  

Het fundamentele probleem blijft natuurlijk dat NS ronduit onwillig is als het om het sprintervervoer gaat.

Nog een andere vraag. Waarom staat er niets over in het overzicht?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

Het overzicht is vooral een goed nieuws bericht maar het staat er wel in:

Slimme veranderingen: Op rustige momenten passen we het aantal Sprinters aan

 

De wijziging was overigens wel aangekondigd in de officiële brieven, die de meeste reizigers niet zien. Toch heft de NS ook dit jaar weer gewoon treinen op zonder enige communicatie en in strijd met de concessievoorwaarden.

Er zijn geen inkrimpingen in strijd met de concessievoorwaarden, wel matige communicatie.

Jawel, zie https://locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/2604962.aspx?t=Advies-ontheffingen-Dienstregeling-2024

Nog een andere vraag. Waarom staat er niets over in het overzicht?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

Het overzicht is vooral een goed nieuws bericht maar het staat er wel in:

Slimme veranderingen: Op rustige momenten passen we het aantal Sprinters aan

 

De wijziging was overigens wel aangekondigd in de officiële brieven, die de meeste reizigers niet zien. Toch heft de NS ook dit jaar weer gewoon treinen op zonder enige communicatie en in strijd met de concessievoorwaarden.

Er zijn geen inkrimpingen in strijd met de concessievoorwaarden, wel matige communicatie.

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

NS kan dat helemaal zelf besluiten, de enige eis in de concessie is dat ieder station overdag (per richting) minimaal twee keer per uur bediend moet worden en in de avond en het weekend minimaal eens per uur.

Buiten de Randstad zijn er een hoop stations waar sinds vorig jaar inderdaad een flink deel van de week nog slechts eens per uur een trein stopt dus uw klacht is vooral een luxe probleem.

NS geeft overigens de voorkeur aan meer intercity's en minder sprinters. Het opheffen van sprinters is volgens NS een "slimme verandering".

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Nog een andere vraag. Waarom staat er niets over in het overzicht?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

 

De wijziging was overigens wel aangekondigd in de officiële brieven, die de meeste reizigers niet zien. Toch heft de NS ook dit jaar weer gewoon treinen op zonder enige communicatie en in strijd met de concessievoorwaarden.

Reputatie 3

En dit is niet de enige verslechtering. :(

En dit terwijl ze NS doet alsof de nieuwe 2024 dienstregeling een grote verbetering is!

Kan bijv ‘s avonds ook niet meer rechtstreeks van Muiderpoort naar Almere Poort.

Reageer