beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3647 Bekeken


Toon eerste bericht

87 reacties

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

 

Hallo NS en medereizigers,

 

Fijn dat dit topic er is en goed om te horen dat met mij vele anderen last hebben van deze drastische verandering in de dienstregeling.

Tot mijn stomme verbazing zag ik vorige maand na het ingaan van de nieuwe dienstregeling dat voor de intercity vanuit Groningen/Zwolle/Lelystad een overstap in Almere Centrum naar (bijvoorbeeld) Amsterdam Science Park alleen nog bestaat in de spits van maandag tot en met donderdag. Na lang zoeken zag ik hier (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2024) de volgende ‘uitleg’:

“De sprinter tussen Den Haag Centraal, Amsterdam Centraal, Almere Centrum en Zwolle rijdt voortaan tussen Den Haag Centraal en Almere Oostvaarders. Buiten de spitsuren en van vrijdag tot en met zondag de hele dag wordt niet gereden tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders.”

Die laatste zin deed me realiseren dat ik niet de enige moet zijn met dit probleem. Dit wordt inderdaad goed verwoord door gebruiker RWo: “… Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizen”

Ik kan trouwens ook bevestigen dat de sprinters die er nog wel rijden op dit traject altijd bom- en bomvol zitten, zowel in als buiten de spits.

Ik sprak laatst een conducteur met standplaats Hoofddorp over dit onderwerp en die zei dat hij net zo verbaasd was als ik en dat hij dit zou bespreken in een interne feedbackronde. Ik hoop dat daar iets uitkomt. Ik zal ook contact opnemen met NS klantenservice, kijken of dat misschien nog helpt…?

Laatste vraag: waarom zegt de NS-moderator van dit topic meteen “… dit zal helaas niet gaan veranderen.” Als er genoeg mensen klagen  (en dit topic heeft echt veel reacties!) lijkt het me toch dat er iets kan worden bijgestuurd?

 

 

 

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Erg goed verwoord!!!!

Reputatie 7
Badge +2

Nou ja klagen ik zag een dergelijke verslechtering echt niet aankomen. 

Het is al in maart door NS bekend gemaakt. Er is ook nauwelijks bezwaar van de reizigersorganisaties tegen geweest.

In de plannen die aan de reizigersorganisaties voorgelegd worden staan echter geen details als spoorgebruik. Dus zo'n onhandige overstap als in Lelystad kan vooraf geen advies op gegeven worden.

Het grootste probleem zit als ik zo even kijk in de infra die in Lelystad niet gemaakt is voor kerende treinen uit Zwolle. Vanuit Almere kan je nog in de ochtend op de IC richting Zwolle en in de middag vanuit Zwolle aansluiten (door wisselend gebruik spoor 2 en 3).

Maar vanuit Zwolle moet je al bij de aansluiting van het opstelterrein naar links om op 3/4 binnen te komen. Al zie ik zogauw niks wat in de weg zit om op 1/2 te keren (dan doe je hetzelfde andersom). Gezien de aansluitingen die je wilt bieden precies tegengesteld zijn aan die uit Almere moet dat ook wel passen.

Reputatie 7
Badge +4

Lijkt me wel. Vanuit Deventer hoef je normaal gesproken niet in Zwolle over te stappen richting Randstad.

Nou, Rotterdam en Den Haag is toch echt ook Randstad. Ik stap vanuit het oosten in ieder geval niet over in Deventer, zelfs naar Amsterdam (via Utrecht) niet.

Nou ja klagen ik zag een dergelijke verslechtering echt niet aankomen. 

Het is al in maart door NS bekend gemaakt. Er is ook nauwelijks bezwaar van de reizigersorganisaties tegen geweest omdat er verbeteringen van de sprinterdiensten tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden tegenover stonden.

Alleen bij de uurdienst op de late avond en de vroege ochtend op za/zo waren wat bedenkingen. Lagere frequenties hebben namelijk voor het gros van de reizigers (ri Randstad en ri. Zwolle) consequenties.

Reputatie 7
Badge

Lijkt me wel. Vanuit Deventer hoef je normaal gesproken niet in Zwolle over te stappen richting Randstad.

Reputatie 6
Badge

Van Deventer naar het westen 20 minuten langer! Je kunt wel allemaal investeringen doen in nieuwe lijnen om verbindingen sneller te maken (Groningen). Maar sinds we in Deventer wonen zijn de reistijden alleen maar toegenomen. Echt woest hierover! Van Twente naar het westen gaat nu vaak via de planner over Zwolle! Zwolle nota bene het station waar je het vaakst overstappen mist!

De dienstregeling rondom Deventer is niet veranderd, behalve dat de trein van/naar Berlijn een half uur verschoven is. De reistijden naar (de grote steden) in het Westen zouden gelijk moeten zijn gebleven. Verwar je de nieuwe dienstregeling niet met de werkzaamheden die worden uitgevoerd rondom Schiphol en dit weekend ook bij Weesp - Amsterdam?

Reputatie 6

Nou ja klagen ik zag een dergelijke verslechtering echt niet aankomen. Nogmaals ik kan prima leven met een 1 x per uur ipv 2 x maar heen en terug 20 min extra wachten valt gewoon heel erg tegen. 

Van Deventer naar het westen 20 minuten langer! Je kunt wel allemaal investeringen doen in nieuwe lijnen om verbindingen sneller te maken (Groningen). Maar sinds we in Deventer wonen zijn de reistijden alleen maar toegenomen. Echt woest hierover! Van Twente naar het westen gaat nu vaak via de planner over Zwolle! Zwolle nota bene het station waar je het vaakst overstappen mist!

De overstap in Lelystad is een drama voor mensen uit kampen zuid of Dronten. Als je de ic wilt kun je niet meer cross platform maar wisselen van stationszijde, via een trap en in en uitchecken want de poortjes staan direct bij de trappen. Als je de andere stations wil hebben zoals Oostvaarders, buiten of parkwijk kun je heen en terug 21 minuten wachten. Mijn reistijd is bijna verdubbeld. Ik heb liever een uurdienst zonder zo n lange overstap en helemaal op Lelystad wat ik als vrouw alleen in de avond helemaal een onveilig station vind.

U kunt blijven klagen maar dat zal niet veranderen. Het is waanzin om de hele lange sprinters uit de Randstad vanaf Lelystad grotendeels leeg te laten doorrijden tot Zwolle. NS zit zelf krap bij kas en kan niet dergelijke kosten maken omdat iemand niet wil overstappen. Als u echt maatwerk wil moet u een auto kopen.

Wellicht is het voor u handiger om in Lelystad over te stappen op de IC naar Almere C en vanaf daar de stadsbus te nemen. Ik kan dat uiteraard niet beoordelen.

Reputatie 6

De overstap in Lelystad is een drama voor mensen uit kampen zuid of Dronten. Als je de ic wilt kun je niet meer cross platform maar wisselen van stationszijde, via een trap en in en uitchecken want de poortjes staan direct bij de trappen. Als je de andere stations wil hebben zoals Oostvaarders, buiten of parkwijk kun je heen en terug 21 minuten wachten. Mijn reistijd is bijna verdubbeld. Ik heb liever een uurdienst zonder zo n lange overstap en helemaal op Lelystad wat ik als vrouw alleen in de avond helemaal een onveilig station vind.

Reputatie 7
Badge

En het gaat er beslist niet beter op worden vrees ik.

Ik heb deze week ook al twee keer de overstap in Weesp niet gehaald. En terwijl ik naar Almere stond te wachten ging het aan de andere kant ook weer mis. De trein naar Amsterdam rijdt weg als de trein uit Almere over de brug komt. 

Ik heb de hele week al te maken met vertragingen en volle treinen. Het is er beslist niet beter op geworden 😞

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Mijn ervaring is dat de trein tussen Almere-Poort en Amsterdam Centraal ook in de daluren bomvol zit. Er worden namelijk regelmatig korte treinen ingezet. Nu er geen directe sprinters meer naar Amsterdam Centraal rijden, moeten we overstappen op Weesp. Omdat de trein zo vol is en vaak te laat komt, missen we vervolgens onze overstap en moeten we een half uur wachten op Weesp voor de volgende trein. Mijn reis duurt daarom niet 15, maar 45 (!) minuten.

Vandaag om 16:42 uur de trein van het traject van Utrecht Centraal - Hilversum Mediapark genomen. In app waren/zijn er waarschuwingen te lezen: Kortere trein, extra druk.
Dat van extra druk klopt, men stond als haringen in ton op elkaar geplakt, geen zitplaatsen voor veel reizigers. Ik hoop niet dat dit elke dag het geval zal zijn. 

Morgen moet ik weer naar de Utrecht Centraal, hopelijk is er dan wel een zitplaats.

De heenweg van Hilversum Mediapark - Utrecht Centraal om 06:14 uur was het ook een korte trein, en druk voor het tijdstip van de dag. Ik heb medelijden met reizigers die in de ochtendspits moeten reizen.

De ns laat vaak heel veel treinen rijden zodat je backup hebt als je overstap mist... maar het punt is: zorg dat die overstap niet gemist word.

Ik heb liever 1 of 2 treinen per uur ipv 4. Maar zorg dan dat er geen gezeur is, en al helemaal niet in de spits.

 

Tussen schiphol en lelystad. 4 intercities per uur en 2 van deze treinen 80% leeg. Dat is gewoon geld weg gooien

 

Een groot deel van het "gezeur" komt door de hoogst onbetrouwbare infrastructuur en dat wordt niet beter als je minder treinen laat rijden. Daarnaast wordt de dienstregeling te krap gepland met vaak aansluitingen van amper 2 of 3 minuten.

Uurdiensten zullen nauwelijks reizigers trekken. De gemiddelde reiziger in Nederland reist maar 35 km en bij uurdiensten staan de wachttijden dan in geen enkele verhouding meer tot de reistijd. Er is niet voor niets zoveel kritiek op al die uurdiensten bij het sprintervervoer.

Ik denk dat je het beste kunt mikken op twee intercity's en twee sprinters per uur. En alleen extra treinen als het qua capaciteit echt niet anders kan. Iedere tien minuten een intercity is bij het huidige aantal reizigers peperdure onzin.

Reputatie 5

De ns laat vaak heel veel treinen rijden zodat je backup hebt als je overstap mist... maar het punt is: zorg dat die overstap niet gemist word.

Ik heb liever 1 of 2 treinen per uur ipv 4. Maar zorg dan dat er geen gezeur is, en al helemaal niet in de spits.

 

Tussen schiphol en lelystad. 4 intercities per uur en 2 van deze treinen 80% leeg. Dat is gewoon geld weg gooien

 

 

 

Dat is dan waarschijnlijk niet altijd zo, of ze willen de buitenlandse toeristen laten zien hoe goed ze zijn. Dat er altijd treinen rijden. Met ook nog eens veel plek.

Reputatie 2

De ns laat vaak heel veel treinen rijden zodat je backup hebt als je overstap mist... maar het punt is: zorg dat die overstap niet gemist word.

Ik heb liever 1 of 2 treinen per uur ipv 4. Maar zorg dan dat er geen gezeur is, en al helemaal niet in de spits.

 

Tussen schiphol en lelystad. 4 intercities per uur en 2 van deze treinen 80% leeg. Dat is gewoon geld weg gooien

 

 

 

@Driftmoon 

NS gaat natuurlijk geen verbindingen in stand houden enkel voor als er geen intercity's rijden wegens storingen. Uitgangspunt is de normale situatie dat ze wel rijden en dan heb je vanuit Almere Centrum een overstap van 8 minuten in Lelystad net als tot nu toe.

Reputatie 2

 

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

Vermoedelijk heb je iets verkeerd ingesteld in je reisplanner (alleen sprinters?).

 

Dit vind ik als ik om 10.13 van Almere Centrum naar Dronten plan:

 

Treinreis van Almere Centrum naar Dronten, verwachte aankomsttijd: 11:06

1. 10:32 spoor 4 - Intercity van Almere Centrum naar Lelystad Centrum (aankomst om 10:46)

2. 10:54 spoor 3 - Sprinter van Lelystad Centrum naar Dronten (aankomst om 11:06)

Bekijk dit reisadvies online:
https://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner/advies/alm//dron?type=depart&date=2023-12-10&time=10%3A32

Ik heb het niet over Dronten. Ik heb het over de rechtstreeks sprinter van Almere Centrum naar Zwolle (startpunt Amsterdam) die nu niet meer rijd. Als er geen interctiy's rijden vanwege storingen etc. dan kon je tot gisteren als alternatief deze nemen maar nu niet meer en moet je dus in Lelystad 21 minuten wachten. 

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Ik woon in Hilversum en werk in Utrecht. Drie dagen per week pak ik de trein van Hilversum Mediapark - Utrecht Centraal en weer terug, en dat doe ik al 20 jaar. 
Nu zie ik dat er voor vrijdag nog maar 2 treinen per uur zullen gaan rijden. Onbegrijpelijk.
Als ervaringsdeskundige kan ik de NS vertellen dat het vrijdagmiddag in de spitsuren het altijd erg druk is: vaak zijn er geen zitplaatsen. Soms neem ik de volgende de trein met de illusie dat die misschien minder vol zal zijn, maar helaas, het was inderdaad een illusie 😣. ‘s Ochtends om 06:15 uur valt het gelukkig mee. Maar vanaf 07:30 uur is het een ramp. En dat is dan met 4 treinen per uur.
Op vrijdag voorzie ik grote problemen nu er nog maar 2 treinen 🚈 per uur op het traject Hilversum - Utrecht zullen gaan rijden.

 

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

 

Dit vind ik als ik om 10.13 van Almere Centrum naar Dronten plan:

 

Treinreis van Almere Centrum naar Dronten, verwachte aankomsttijd: 11:06

1. 10:32 spoor 4 - Intercity van Almere Centrum naar Lelystad Centrum (aankomst om 10:46)

2. 10:54 spoor 3 - Sprinter van Lelystad Centrum naar Dronten (aankomst om 11:06)

Bekijk dit reisadvies online:
https://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner/advies/alm//dron?type=depart&date=2023-12-10&time=10%3A32

Dit is vrijwel identiek aan de oude dienstregeling.

 

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

Vermoedelijk heb je iets verkeerd ingesteld in je reisplanner (alleen sprinters?).

 

Dit vind ik als ik om 10.13 van Almere Centrum naar Dronten plan:

 

Treinreis van Almere Centrum naar Dronten, verwachte aankomsttijd: 11:06

1. 10:32 spoor 4 - Intercity van Almere Centrum naar Lelystad Centrum (aankomst om 10:46)

2. 10:54 spoor 3 - Sprinter van Lelystad Centrum naar Dronten (aankomst om 11:06)

Bekijk dit reisadvies online:
https://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner/advies/alm//dron?type=depart&date=2023-12-10&time=10%3A32

Reputatie 6
Badge

Van Almere naar Zwolle rijden rechtstreekse intercity's. Wat zijn de instellingen van de reisplanner geweest (dag, extra overstaptijd, ‘alleen sprinters’) om dit advies te krijgen?

Reputatie 2

Ligt het aan mij of wordt de dienstregeling op de Hanzelijn steeds slechter? Nu straks ook geen rechtstreekse sprinter A'dam - Zwolle meer wat vaak als alternatief gebruikt kon worden wanneer de intercity's weer een uitvielen. Op stappende in Almere moet je straks op Lelystad 21 minuten wachten! 

Die sprinters waren tussen Lelystad en Zwolle veel te lang (bijna altijd twee treinstellen) en daardoor zeer slecht bezet. Dus is het logisch om ze in Lelystad te knippen en richting Zwolle voortaan met een los drie- of vierwagenstel te rijden.

Door ze vanaf Lelystad in Zwolle te koppelen aan de sprinter naar Leeuwarden spaar je bovendien een trein (met personeel) uit.

Het klopt dat dit een efficiencymaatregel is maar gezien het sinds corona sterk gedaalde vervoer op de Flevo/Hanzelijn is dit ook wel begrijpelijk.

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

Reageer