beantwoord

Vraag specifiek aan NS zelf over Materieel

  • 10 November 2021
  • 62 reacties
  • 1836 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het interieur en exterieur van materieel maakt hier altijd de nodige tongen los merk ik. Het blijft toch een kwestie van persoonlijke smaak.

Ikzelf vind DDZ toch één van de fijnere intercity's, en juist bij ICM krijg ik snel last van m'n rug. SNG heb ik geen enkel probleem mee, al moest ik er wel heel erg aan wennen. Smaken verschillen 😉.

Het kan nou eenmaal niet aan ieders wensen tegelijk aangepast worden. 

Reputatie 4

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

Ik vind het allemaal wel meevallen hoor de DDZ zit prima maar ik kan het echt alleen met je eens zijn over de SNG dat is inderdaad niet goed voor je rug, Maar we kunnen wel blijven klagen het is nou eenmaal wat het is ik kom liever iets eerder op mijn bestemming met SNG dan veel te laat met een andere materieel. Een trein is bedoeld om van A naar B te gaan op de juiste tijd. Die behoefte voorvult de SNG wel prima hoor..

 

Als de SNG echt rugklachten zou veroorzaken, zou de SNG nooit toegelaten zijn in Nederland. Dat valt dus wel mee, denk ik. En misschien kun je er ook zelf iets doen aan het feit dat je niet lekker zit? Dat lijkt me een stuk beter, in plaats van (indirect) de NS af te bekken!

Reputatie 4

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

 

Je vergeet de VIRM 4e generatie, volgens mij vind je die ook niets…. En ja, ik keek af en toe je video's op YouTube (en die van je maatje Juliën) en ik heb bij jullie beiden al vaak zat gezien dat je zat te zeuren over het materieel wat de NS inzette. Prima dat je een voorkeur hebt voor een materieelsoort, logisch dat je een materieelsoort wat minder fijn vindt, maar maak daar alsjeblieft niet zoveel heisa om en ga vooral niet zeuren op de NS, die kunnen er helemaal niets aan doen dat jij de DDZ of SNG niet fijn vindt.

En de SNG zit op korte afstand prima, op langere afstanden misschien iets minder, maar alsnog zullen we het ermee moeten doen...

Jeetje, DDZ is toch de trein waar ik als machinist het minste last heb gehad van storingen. Het is wat dat betreft een robuuste trein in gebruik.

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

 

Patrick, ik krijg zo onderhand het vermoeden dat je elk treintype begint te haten… Of het nou van NS, Keolis, Arriva of R-NET is. Het is jouw persoonlijke mening dat je de DDZ en SNG en weet ik veel welk materieel nog meer niet fijn vindt, maar er zijn genoeg andere mensen die de DDZ wél een fijne trein vinden. Een hoop mensen hopen dat DDZ weer terugkomt, zodat bijvoorbeeld andere treinen weer een stukje langer worden, en ga zo maar door… Prima dat je je mening geeft, maar denk ook om de belangen van anderen (inclusief die van de NS) en let alsjeblieft ook een beetje op je taalgebruik!

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

Ik vind het allemaal wel meevallen hoor de DDZ zit prima maar ik kan het echt alleen met je eens zijn over de SNG dat is inderdaad niet goed voor je rug, Maar we kunnen wel blijven klagen het is nou eenmaal wat het is ik kom liever iets eerder op mijn bestemming met SNG dan veel te laat met een andere materieel. Een trein is bedoeld om van A naar B te gaan op de juiste tijd. Die behoefte voorvult de SNG wel prima hoor..

Reputatie 1

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

 

Patrick, ik krijg zo onderhand het vermoeden dat je elk treintype begint te haten… Of het nou van NS, Keolis, Arriva of R-NET is. Het is jouw persoonlijke mening dat je de DDZ en SNG en weet ik veel welk materieel nog meer niet fijn vindt, maar er zijn genoeg andere mensen die de DDZ wél een fijne trein vinden. Een hoop mensen hopen dat DDZ weer terugkomt, zodat bijvoorbeeld andere treinen weer een stukje langer worden, en ga zo maar door… Prima dat je je mening geeft, maar denk ook om de belangen van anderen (inclusief die van de NS) en let alsjeblieft ook een beetje op je taalgebruik!

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

Reputatie 4

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

 

Patrick, ik krijg zo onderhand het vermoeden dat je elk treintype begint te haten… Of het nou van NS, Keolis, Arriva of R-NET is. Het is jouw persoonlijke mening dat je de DDZ en SNG en weet ik veel welk materieel nog meer niet fijn vindt, maar er zijn genoeg andere mensen die de DDZ wél een fijne trein vinden. Een hoop mensen hopen dat DDZ weer terugkomt, zodat bijvoorbeeld andere treinen weer een stukje langer worden, en ga zo maar door… Prima dat je je mening geeft, maar denk ook om de belangen van anderen (inclusief die van de NS) en let alsjeblieft ook een beetje op je taalgebruik!

Reputatie 1

Als vanaf december inderdaad weer een aantal DDZ stellen kunnen worden ingezet en gaan rijden in de 3600 dan kunnen de SNG's die daar nu rijden worden gebruikt om drukke sprinters te verlengen. Vandaag meldde ProRail dat er vanaf december langere sprinters gaan rijden, met name in de spits. Voor die tijd worden nog even de perrons op een aantal station verlengd voor die langere sprinters. 

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

Reputatie 7
Badge +3

Als vanaf december inderdaad weer een aantal DDZ stellen kunnen worden ingezet en gaan rijden in de 3600 dan kunnen de SNG's die daar nu rijden worden gebruikt om drukke sprinters te verlengen. Vandaag meldde ProRail dat er vanaf december langere sprinters gaan rijden, met name in de spits. Voor die tijd worden nog even de perrons op een aantal station verlengd voor die langere sprinters. 

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden

Reputatie 1

DDZ is de slechtste trein die NS heeft. Zit slecht, Rijd slecht, en altijd zo goor die trein.

Ben heel blij als die voorlopig nog wegblijft. Hopelijk langer dan 12 december.

DDZ vind ik inderdaad de slechtste intercity. De slechtste trein van NS is echter de SLT of SNG vind ik zelf..

Ja met SNG kan je net zo goed op een plank met spijkers gaan zitten gatveredamme dat ding zit slecht….

DDZ is de slechtste trein die NS heeft. Zit slecht, Rijd slecht, en altijd zo goor die trein.

Ben heel blij als die voorlopig nog wegblijft. Hopelijk langer dan 12 december.

DDZ vind ik inderdaad de slechtste intercity. De slechtste trein van NS is echter de SLT of SNG vind ik zelf..

Reputatie 1

DDZ is de slechtste trein die NS heeft. Zit slecht, Rijd slecht, en altijd zo goor die trein.

Ben heel blij als die voorlopig nog wegblijft. Hopelijk langer dan 12 december.

Ok, maar de bedoeling was dus dat ze nu al reden en dat gaat niet door doordat er branden in de accu's zijn?

In dat geval zou ik zeggen doe er niks meer aan en breng de treinen naar de sloop. Ze hebben zo veel problemen gehad het is het volgens mij niet eens meer waard want over 6 jaar staat de DDNG al op het programma. Duurt ook niet heel lang meer voordat ICNG in dienst komt, volgend jaar al op HSL misschien is het een idee voor NS om de oude HSL treinen (dus traxx) die ze dan niet meer nodig hebben in te zetten in reguliere inzet dus bv. traxx bij Zwolle-Roosendaal ik zeg maar wat, dat zou zeker helpen met het vervangen van de DDZ die hebben we dan niet eens meer nodig..

Vind koploper sowieso comfortabeler...

Een eenmalig incident wat gewoon kan gebeuren door wellicht een defecte accu daar ga je geen hele treinserie voor uit de dienst halen.  Dan kun je alle treinen wel uti de dienst halen want elke trein heeft wel een keer wat. Zo heb ik al een keer een electronica brand gehad in een Virm, zullen we die dan ook maar buitendienst stellen ?

En welke problemen hebben de DDZ dan allemaal gehad volgens jou?

De ICNG laat nog op zich wachten en de DDNG is zo en zo uitgesteld ten opzichte van eerdere planning vanwege corona en het terug gelopen aantal reizigers.  Daarnaast moet daar eerst een aanbesteding voor gaan lopen wat zeer tijdrovend is en vervolgens moet er van alles afgestemd gaan worden voordat er een prototype gemaakt gaat worden.  Dan moet dat prototype getest gaan worden waarna weer aanpassingen gedaan moeten worden, vervolgens wordt er een trein in NL getest en moet hier weer een heel scala aan testen doorlopen voordat de IL&T accoord geeft voor toelating in Nederland.  Nee dat gaat nog wel even duren voordat er een nieuwe dubbeldekker op het spoor komt in NL.

De Traxx gaat er uit zodra ze niet meer nodig zijn op de HSL, daar gaan ze geen nieuwe machinisten voor opleiden om ze elders te laten rijden. NS heeft de eigen Traxx locs al een paar jar geleden verkocht en huurt ze nu nog voor de termijn dat ze nodig zijn voor de HSL.

 

Reputatie 7
Badge +1

Nee, ze hebben op de dag van die brand tijdelijk alle conditieritten en herinstructies even stilgelegd. Dat is later gewoon weer hervat. 

De TRAXX + ICR zal sowieso niet elders ingezet worden, daar het aantal machinisten dat op deze treinen mag rijden beperkt is. Dat groepje zal straks op de ICNG rijden. Daarnaast hebben de machinisten niet overal wegbekendheid.

Zoals het nu lijkt worden in december 16 zesdelige DDZ's weer ingezet. Daar zou je in theorie de gehele 3600 serie mee kunnen rijden (als ik me niet vergis).

Een draadje op Twitter over de losgekoppelde accu's, de brand in een accu in Lelystad en de indienststelling van het materieel (reacties van verschillende mensen):

https://twitter.com/mcnZwolle/status/1460895358159044609

 

Accu's in Zwolle zijn dan losgekoppeld vanwege die brand gok ik? Ze hebben in ieder geval alles eventjes op pauze gezet vanwege de brand.

Ok, maar de bedoeling was dus dat ze nu al reden en dat gaat niet door doordat er branden in de accu's zijn?

In dat geval zou ik zeggen doe er niks meer aan en breng de treinen naar de sloop. Ze hebben zo veel problemen gehad het is het volgens mij niet eens meer waard want over 6 jaar staat de DDNG al op het programma. Duurt ook niet heel lang meer voordat ICNG in dienst komt, volgend jaar al op HSL misschien is het een idee voor NS om de oude HSL treinen (dus traxx) die ze dan niet meer nodig hebben in te zetten in reguliere inzet dus bv. traxx bij Zwolle-Roosendaal ik zeg maar wat, dat zou zeker helpen met het vervangen van de DDZ die hebben we dan niet eens meer nodig..

Vind koploper sowieso comfortabeler...

Reputatie 7
Badge +1

Een draadje op Twitter over de losgekoppelde accu's, de brand in een accu in Lelystad en de indienststelling van het materieel (reacties van verschillende mensen):

https://twitter.com/mcnZwolle/status/1460895358159044609

 

Accu's in Zwolle zijn dan losgekoppeld vanwege die brand gok ik? Ze hebben in ieder geval alles eventjes op pauze gezet vanwege de brand.

Het lijkt mij wel vreemd dat er op een opstelterrein zoals Zwolle accu's afgekoppeld zouden zijn bij DDZ's, zeker omdat al het materieel ook om de x dagen een conditierit moet maken.

Wat ik begreep was dat er net na de buitendienststelling een aantal stellen per ongeluk met de pantograaf omlaag weggezet waren, die moesten vervolgens met een andere DDZ weer tot leven gewekt worden. Maar dat was na de eerste beste conditierit alweer opgelost dacht ik. 

Er staat er wel eentje bij het station in Zwolle (als je uit de richting Meppel komt) al langere tijd op dezelfde plek. Voor zover ik kon zien had die geen pantograaf omhoog.

 

Wel fijn dat het weer in dienst komt geleidelijk vanaf 12 december. Is het ook bekend of deze gaan rijden op rit 1800? Of alleen op drukkere trajecten

Ik las ergens dat de 3600 serie de eerste was waar ze weer ingezet zouden worden. Maar ik weet dus niet meer waar ik dat voorbij zag komen, dus tot in hoeverre dat ook klopt weet ik niet 😅.

Dat lijkt me inderdaad wel logisch dat DDZ eerst in rit 3600 word ingezet want daar is heel veel SNG als intercity daar hebben heel veel mensen klachten over. de IC Leeuwarden-Zwolle valt dan ook nog heel erg mee qua drukte (zolang je in het voorste treinstel stapt) Er zijn nu beduidend minder reizigers dan in Oktober in de trein..

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt mij wel vreemd dat er op een opstelterrein zoals Zwolle accu's afgekoppeld zouden zijn bij DDZ's, zeker omdat al het materieel ook om de x dagen een conditierit moet maken.

Wat ik begreep was dat er net na de buitendienststelling een aantal stellen per ongeluk met de pantograaf omlaag weggezet waren, die moesten vervolgens met een andere DDZ weer tot leven gewekt worden. Maar dat was na de eerste beste conditierit alweer opgelost dacht ik. 

Er staat er wel eentje bij het station in Zwolle (als je uit de richting Meppel komt) al langere tijd op dezelfde plek. Voor zover ik kon zien had die geen pantograaf omhoog.

 

Wel fijn dat het weer in dienst komt geleidelijk vanaf 12 december. Is het ook bekend of deze gaan rijden op rit 1800? Of alleen op drukkere trajecten

Ik las ergens dat de 3600 serie de eerste was waar ze weer ingezet zouden worden. Maar ik weet dus niet meer waar ik dat voorbij zag komen, dus tot in hoeverre dat ook klopt weet ik niet 😅.

Wel fijn dat het weer in dienst komt geleidelijk vanaf 12 december. Is het ook bekend of deze gaan rijden op rit 1800? Of alleen op drukkere trajecten

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Wat ik nu ergens lees (info uit communicatie vanuit NS) dat straks voorlopig alleen de 6-delige stellen beschikbaar zullen zijn, waarbij een aantal van 16 genoemd wordt en dat er in april meer DDZ beschikbaar zou moeten zijn. Ook is afgelopen maandag op het opstelterrein Lelystad het accupakket van een DDZ in de fik gevlogen en zou daardoor afgeschreven zijn. 

Wat ik begrepen heb is er een accu ontploft wat voor de nodige rookontwikkeling heeft gezorgd bij deze DDZ maar dat het verder allemaal wel meeviel.

 

Het lijkt mij wel vreemd dat er op een opstelterrein zoals Zwolle accu's afgekoppeld zouden zijn bij DDZ's, zeker omdat al het materieel ook om de x dagen een conditierit moet maken.

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet dat de accu's van DDZ sowieso een dingetje waren. Ze schijnen nogal snel leeg te raken waardoor de trein vrij snel “dood” was als de pantograaf omlaag was gehaald. Dat was in het begin (net na buitendienststelling) bij meerdere treinen gebeurd begreep ik.

 

Het is natuurlijk van een heel andere orde, maar mijn moeder heeft nu sinds een maand of 2 een scootmobiel en bij afleveren werd gezegd dat als ze die langere tijd niet gebruikt of denkt te gaan gebuiken dat ze hem dan niet al die tijd aan de oplader moet laten maar de stekker er uit te trekken en dan af en toe weer kortere tijd erin. 

Datzelfde advies kregen mijn ouders bij de aanschaf van een elektrische fiets. Belangrijk was vooral om ze niet helemaal leeg te laten lopen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Werd ook door iemand anders aan toegevoegd dat er in Zwolle bij aantal de accu's zijn losgekoppeld. Zo lang stilstaan lijkt me inderdaad niet bevoordelijk. Het is natuurlijk van een heel andere orde, maar mijn moeder heeft nu sinds een maand of 2 een scootmobiel en bij afleveren werd gezegd dat als ze die langere tijd niet gebruikt of denkt te gaan gebuiken dat ze hem dan niet al die tijd aan de oplader moet laten maar de stekker er uit te trekken en dan af en toe weer kortere tijd erin. 

Dat afgeschreven werd gezegd over het accupakket. 

Reputatie 7
Badge +1

Nou, mij lijkt het dan het verstandigste om de DDZ nog even aan de kant te laten als dat zomaar in de fik vliegt…..

Dat zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het vele stilstaan (ondanks de conditieritten) etc. 

 

Maar is de gehele DDZ daarmee nu afgeschreven, of slechts het accupakket?

De inzet komt in ieder geval dichterbij. 🙂

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Wat ik nu ergens lees (info uit communicatie vanuit NS) dat straks voorlopig alleen de 6-delige stellen beschikbaar zullen zijn, waarbij een aantal van 16 genoemd wordt en dat er in april meer DDZ beschikbaar zou moeten zijn. Ook is afgelopen maandag op het opstelterrein Lelystad het accupakket van een DDZ in de fik gevlogen en zou daardoor afgeschreven zijn. 

Nou, mij lijkt het dan het verstandigste om de DDZ nog even aan de kant te laten als dat zomaar in de fik vliegt…..

Reputatie 7
Badge +3

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Wat ik nu ergens lees (info uit communicatie vanuit NS) dat straks voorlopig alleen de 6-delige stellen beschikbaar zullen zijn, waarbij een aantal van 16 genoemd wordt en dat er in april meer DDZ beschikbaar zou moeten zijn. Ook is afgelopen maandag op het opstelterrein Lelystad het accupakket van een DDZ in de fik gevlogen en zou daardoor afgeschreven zijn. 

Reageer