BOA bevoegdheid conducteurs



Toon eerste bericht

134 reacties

Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?

Yes, dat mogen ze inderdaad. Ze hebben de BOA-bevoegdheid niet meer, maar functioneren nu als zogezegde toezichthouder, waarbij ze zo goed als dezelfde bevoegdheden hebben.

Je hebt iets gemist, want NS heeft daar vorig jaar voor gekozen. Er is zelfs een rechtszaak over geweest en de rechter heeft NS ook toestemming gegeven om de boa-bevoegdheid voor conducteurs te laten vervallen (de OR was tegen).

Conducteurs als boa kosten een vermogen extra terwijl dit in de praktijk vrijwel niets oplevert, omdat de conducteurs amper van hun boa-bevoegdheden gebruik maken. Verder stuur je een ongewapende boa vaak alleen op pad en wordt agressie vaak juist in de hand gewerkt. Er zullen vast nog conducteurs rondlopen die ook nog boa-bevoegdheden hebben, maar dat is dus een aflopende zaak.

De meeste conducteurs kozen er voor om de BOA achter de hand te houden en niet direct te gebruiken, nu hebben ze de optie helemaal niet meer om zelf door te pakken en mijn mening was en blijft dat de NS zichzelf hiermee in de voet geschoten heeft. Verder levert BOA bevoegdheid de NS niets op omdat het naar Justitie gaat als de BOA bevoegdheid gebruikt wordt en niet naar de NS. De meerwaarde was dat een Hc extra bevoegdheden/mogelijkheden had om op te treden in situaties welke de Hc nu niet meer heeft.

Voor de Hc is het minder stress omdat ze niet elke keer hun BOA examens hoeven te doen maar ook die zijn meer afhankelijk geworden van V&S of de Politie.  Ik ben bang dat er vaker hulp van de Politie ingeroepen zal gaan worden en treinen daardoor vaker op stations stil zullen staan in afwachting van de Politie.

Dat de OR tegen was daar kan ik me dan ook volledig in vinden. Reden waarom de Hc er niet zoveel mee deed was denk ik niet dat ze bang waren voor agressie, die is er zo en zo. Waarom ze er weinig mee deden was dat de NS veel zaken afwees of de formulieren weer terug gaf vanwege foutjes in de teksten, dit had opgelost kunnen worden door de Hc ook de digitale mogelijkheden te geven die V&S bevoorbeeld heeft.

Handhaven wordt nu een stuk lastiger voor de HC omdat ze niet kunnen terugvallen op hun BOA bevoegdheden en dat zal uiteindelijk zijn weerslag krijgen in de treinen. Toezichthouder zijn geeft een stuk minder mogelijkheden.

Dit besluit is overigens uit de koker van Marjan van Rintel die nu niet de beste manager is geweest in de NS historie en ik denk dat velen binnen de NS blij waren toen ze haar vertrek aankondigde. De afstand tussen management en werkvloer is enorm veel groter geworden onder haar leiding.

 

 

Reputatie 7
Badge

Per april zijn er inderdaad geen BOA-conducteurs meer. Per die datum zijn alle BOA bevoegheden ingetrokken

Goed om te weten. Ik had daar ook nooit meer van gelezen dan dat het een plan was en had eerder verwacht dat men zou stoppen met het verlengen van bevoegdheden dan dat het in één keer zou gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?

Reputatie 7

Dragen ze dan ook het boa-speldje niet meer?

Klopt die hebben ze in moeten leveren. Er is geloof ik wel een speciaal toezichthouder speldje in omloop. Maar dat hoeft niet per se gedragen te worden. Alleen V&S beschikt nu nog over BOA.

Reputatie 7
Badge

Dragen ze dan ook het boa-speldje niet meer?

Reputatie 7

Per april zijn er inderdaad geen BOA-conducteurs meer. Per die datum zijn alle BOA bevoegheden ingetrokken

Badge +3

Oke, dat een HC (per wanneer wist ik niet, maar dat is dus nu al) geen boa-bevoegdheid meer hoeft te hebben was bekend, maar zoals het nu gezegd wordt lijkt het alsof die bevoegdheid ze ontnomen is.

Reputatie 3

Je hebt iets gemist, want NS heeft daar vorig jaar voor gekozen. Er is zelfs een rechtszaak over geweest en de rechter heeft NS ook toestemming gegeven om de boa-bevoegdheid voor conducteurs te laten vervallen (de OR was tegen).

Conducteurs als boa kosten een vermogen extra terwijl dit in de praktijk vrijwel niets oplevert, omdat de conducteurs amper van hun boa-bevoegdheden gebruik maken. Verder stuur je een ongewapende boa vaak alleen op pad en wordt agressie vaak juist in de hand gewerkt. Er zullen vast nog conducteurs rondlopen die ook nog boa-bevoegdheden hebben, maar dat is dus een aflopende zaak.

Reageer