BOA bevoegdheid conducteurs



Toon eerste bericht

134 reacties

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6270243/ns-topman-roept-ministeries-op-geweld-tegen-personeel-tegen-te-gaan.html

Het is natuurlijk nooit goed te praten, en terecht dat er geklaagd wordt. Maar het komt wel een beetje hypocriet over in het licht van het onderwerp van dit topic.

Reputatie 7

Volstrekt irrelevant voor zover al niet onmogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

We kunnen ook constateren dat discussiëren over de BOA-bevoegdheid van Hc’s nauwelijks nog relevant is. De bevoegdheid is weg en zal niet meer terugkomen.

Wat heel relevant is? Het bespreken van de gevolgen van het besluit van NS om de BOA-bevoegdheid voor Hc’s te laten vervallen. Waar blijft dat leger aan medewerkers V&S om de orde te handhaven en processen-verbaal op te maken?

Reputatie 7

 

Weet het evenmin als jij, maar ben dan ook niet degene die het bericht heeft geplaatst.

….

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het plaatsen van dergelijke berichten ?

Denk dat ik meer inzicht heb hierin dan jij aangezien ik er een aantal jaar heb doorgebracht als machinist en veel contact had met Hc's, daarbij kwam het afschaffen van de BOA toen ook al flink ter sprake in de verblijven.

 

 

En als niet duidelijk is waarom ik het plaats, tja, negeer het bericht dan maar want ik heb geen zin om een toelichting te geven.

 

Constateer dat je het met mij eens bent dat je met weinig controle/toezicht ook niet al te veel bonnen had kunnen verwachten. Dat men het aantal door HC’s uitgeschreven bonnen niet exact heeft kunnen vaststellen is dan ook niet zo relevant.

Wordt van hetgeen je uit wandelgangen hebt opgetekend en waarvan je, naar eigen zeggen, niet weet in hoeverre het op waarheid berust, iemand wijzer ?

Horen dat soort interne strubbelingen wel op dit forum thuis ? Is het geen beter idee om dat soort zaken intern uit te vechten ?

Reizigers vervoeren blijft wat mij betreft mensenwerk. Dat iemand mijn kaartje controleert vind ik geen probleem. Dat een HC iemand kan inchecken in de trein tegen een beetje normaal tarief vind ik ook prima. Je kan openbaar vervoer ook aantrekkelijk maken. Dat de HC geen BOA meer is maakt mij niet veel uit. Een BOA moet op heterdaad iemand betrappen, dus een HC ergens op attenderen maakt weinig uit. En hoe vaak maakt een HC gebruik van de rol van BOA? Meestal zijn ze servicemedewerker. En straks servicemedewerkers die kaartjes controleren en je zonder iets te zeggen lief aankijken en je inchecken a 50 euro. (met de beperking dat de niet dezelfde toegang tot data hebben als een BOA) 

Hierbij de eisen aan een HC:

Dit zijn de functie-eisen

  • MBO 3 werk- en denkniveau.
  • Ervaring met face-to-face klantencontact.
  • Jouw gehoor- en gezichtsvermogen zijn goed; je onderscheidt kleuren goed en een bril is geen probleem tot maximaal +8 of -8. Dit is nodig om de vertrekprocedure juist uit te voeren.
  • Vanwege veiligheidsredenen is het belangrijk dat je tussen de 1.60 cm en 1.96 cm lang bent.
  • Omdat het werken als conducteur fysiek nogal wat van je vraagt, is het belangrijk dat je gezond bent en een goede conditie hebt.
  • Goede spreekvaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal.
  • Je kunt binnen 45 minuten met eigen vervoer op je standplaats zijn.
  • Je bent gemotiveerd een interne fulltime opleiding te volgen.
  • Je bent 18 jaar of ouder.

Diploma is niet verreist!

 

Ik vermoed dat de gevolgen van het afschaffen van de BOA zowel door de NS als door een deel van de collega's (de 'voor-stemmers’) is onderschat. Ik hoor de laatste weken veel geklaag over de toegenomen problematiek en de grimmige sfeer op de trein die alsmaar slechter lijkt te worden. 'Tuig’ is immers allang en breed op de hoogte dat de HC weinig mogelijkheden meer heeft tot doorpakken.

Ik reis weinig met de trein maar dit was toch te voorzien. Probleem is alleen dat je dit niet “eventjes” gaat oplossen en terug draaien is ook niet zomaar mogelijk. Wederom kortzichtig beleid bij de NS.

Dit is echt alleen gedaan om geld te besparen, er is nooit goed gekeken naar de effecten nu dat de Hc alleen nog “foei” kan zeggen en voor de rest afhankelijk is van Politie of V&S. Vrees dat het nog wel verder uit de hand gaat lopen qua agressie en andere niet gewenste omgangsvormen in de treinen.

Als Hc had ik in de huidige omstandigheden alleen nog de vertrekprocedure gedaan en voor de rest liet ik me niet meer zien. Veel Hc's deden het al maar het zullen er steeds meer gaan worden, of ze kiezen voor een andere baan en de problemen met te weinig personeel doemen weer op.

 

We gaan straks over naar het volgende NS plan en dat is geen Hc meer op de trein en dan werken met mobiele V&S teams die dan slechts een klein deel van de treinen zien en in de rest van de treinen wordt het een drama. Dat proefballonnetje heb ik ook voorbij horen komen en het lijkt werkelijkheid te gaan worden met een paar jaar.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat de gevolgen van het afschaffen van de BOA zowel door de NS als door een deel van de collega's (de 'voor-stemmers’) is onderschat. Ik hoor de laatste weken veel geklaag over de toegenomen problematiek en de grimmige sfeer op de trein die alsmaar slechter lijkt te worden. 'Tuig’ is immers allang en breed op de hoogte dat de HC weinig mogelijkheden meer heeft tot doorpakken.

 

https://nos.nl/artikel/2477304-brandbrief-ns-personeel-na-steekpartij-ik-dacht-dat-het-met-me-gebeurd-was

https://www.ad.nl/binnenland/ns-personeel-slaat-alarm-over-toenemend-geweld-in-treinen-wachten-is-op-een-dodelijk-slachtoffer~a1862102/

https://www.ad.nl/binnenland/vakbond-tegen-directie-ns-na-weer-een-weekend-vol-incidenten-op-spoor-doe-iets-de-grens-is-bereikt~a952df82/

Als je de BOA-bevoegdheden afschaft voor HC moet je daar, op zijn minst, een serieus leger V&S tegenover zetten, inclusief LIST die mobiel zijn. 
 

Op deze manier kan je de HC beter afschaffen, hoe zeer ik Loes en collegae ook hun baan gun. 

Reputatie 7
Badge +3

@West Dat vermoeden heb ik dus ook. Tegelijkertijd zie ik ook de problemen van het continueren van de BOA-bevoegdheid. Maar het lijkt nu alsof NS oude schoenen heeft weggegooid zonder nieuwe te kopen. 

Reputatie 7

Ik vermoed dat de gevolgen van het afschaffen van de BOA zowel door de NS als door een deel van de collega's (de 'voor-stemmers’) is onderschat. Ik hoor de laatste weken veel geklaag over de toegenomen problematiek en de grimmige sfeer op de trein die alsmaar slechter lijkt te worden. 'Tuig’ is immers allang en breed op de hoogte dat de HC weinig mogelijkheden meer heeft tot doorpakken.

@Robert B  Ik ken ze alleen van de TV, ik ben niet zo'n wanbetaler. 🤣

“Onder bezwaar” betalen klinkt heel interessant, maar is verlies van je enige pressiemiddel. Zie daarna je geld nog maar eens terug te krijgen. 

Badge +3

Thanks voor de bevestiging Loes, ben nog niet helemaal vergeten hoe het werkt dus 😁 Daarmee heeft het wel een heel andere waarde en aanpak bij uitblijven betaling dus.

Dat is dus ook één van de dingen waar de NS tegenaan gaat lopen bij wanbetalers van de verhoging/toeslag. Wordt afwachten of ze er daadwerkelijk zoveel werk van gaan maken.

Bij Flex is het simpel, dan ga je een incassotraject in zoals bij een OV-fiets die je netjes ingeleverd/afgemeld hebt, maar tot in den treure herinneringen over krijgt.

Voor een UvB (het gele briefje plus na een paar dagen een brief op de mat) lijkt het me zaak om die onder bezwaar te betalen en vervolgens de welles-nietes molen in te gaan.

Scheelt weer een boel post (met kosten die je toch niet kan/wil betalen) van incassobureaus of zelf gerechtsdeurwaarders

@Jeroen kent ze wel, de ‘repo mannen’ in de VS die je auto of fiets wegslepen, of de matras onder je bed vandaan trekken omdat je een of andere (discutabele) schuld/betalingsachterstand zou hebben… 🤣

Thanks voor de bevestiging Loes, ben nog niet helemaal vergeten hoe het werkt dus 😁 Daarmee heeft het wel een heel andere waarde en aanpak bij uitblijven betaling dus.

Dat is dus ook één van de dingen waar de NS tegenaan gaat lopen bij wanbetalers van de verhoging/toeslag. Wordt afwachten of ze er daadwerkelijk zoveel werk van gaan maken.

Thanks voor de bevestiging Loes, ben nog niet helemaal vergeten hoe het werkt dus 😁 Daarmee heeft het wel een heel andere waarde en aanpak bij uitblijven betaling dus.

De UVB valt voor de HC tegenwoordig onder het Civiele Recht, is bij de HC geen concept proces verbaal meer.

Is een UVB daarmee ook nog altijd een concept PV dan? Dat zou terug een Wp2000-zaak moeten zijn tegenwoordig zonder BOA-bevoegdheid.

 

(Ben er al een tijdje niet meer mee bezig, andere werkzaamheden)

Misschien dat de NS wat duidelijker kan communiceren. Want zijn er gevolgen voor het uitschrijven van een UVB? 

Nope, dat is iets wat de NS zelf afhandeld en dat is niet veranderd. Dat is een toeslag geen boete.

 

En de NS en duidelijk communiceren ???

Reputatie 6

Misschien dat de NS wat duidelijker kan communiceren. Want zijn er gevolgen voor het uitschrijven van een UVB? 

Nee UVB's mogen we nog steeds opmaken en als je medewerking weigert dan heb je gewoon een groot probleem

Misschien dat de NS wat duidelijker kan communiceren. Want zijn er gevolgen voor het uitschrijven van een UVB? 

 

Weet het evenmin als jij, maar ben dan ook niet degene die het bericht heeft geplaatst.

….

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het plaatsen van dergelijke berichten ?

Denk dat ik meer inzicht heb hierin dan jij aangezien ik er een aantal jaar heb doorgebracht als machinist en veel contact had met Hc's, daarbij kwam het afschaffen van de BOA toen ook al flink ter sprake in de verblijven.

 

 

En als niet duidelijk is waarom ik het plaats, tja, negeer het bericht dan maar want ik heb geen zin om een toelichting te geven.

Reputatie 7

Om nu, na alle kritiek op het functioneren van de gemiddelde HC, de oorzaak van de geringe productie te zoeken in vermeende manipulaties door het management, komt een beetje vreemd over.

Ja jij kan het weten met je jaren ervaring binnen de NS.

 

Weet het evenmin als jij, maar ben dan ook niet degene die het bericht heeft geplaatst.

Constateer dat het beeld dat naar buiten is gebracht mbt de hoeveelheid bonnen overeenstemt met de praktijk zoals deze door (nagenoeg) iedere reiziger al jarenlang wordt ervaren. Weinig controle/toezicht levert logischerwijs weinig bonnen op.

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het plaatsen van dergelijke berichten ?

Reputatie 6

Het opheffen van de BOA pet voor de HC is positief. Als medewerker van een bedrijf (NS) binnen de werktijd voor de baas ook nog eens werkzaamheden voor een ander bedrijf (overheid) verrichten en door die werkzaamheden geen tijd meer hebben voor de werkzaamheden voor je eigen werkgever. Dat V&S BOA bevoegdheden hebben prima, als vervanging van de spoorwegpolitie. Die spoorwegpolitie riep trouwens regelmatig hulp van de politie in. Als fervent scannerluisteraar kon ik dat prima volgen. 
Gewoon terug naar hoe het jarenlang prima functioneerde……. Zal voor de politie wel even wennen worden….
Of de politie wel of geen zin heeft….dat is hun probleem en niet van de NS

Hierbij een topic van enige tijd geleden. Best leuk om te lezen. 

 

Om nu, na alle kritiek op het functioneren van de gemiddelde HC, de oorzaak van de geringe productie te zoeken in vermeende manipulaties door het management, komt een beetje vreemd over.

Ja jij kan het weten met je jaren ervaring binnen de NS.

Reageer