BOA bevoegdheid conducteurs


Badge +3

Omdat onderstaand topic gesloten is maar even zo:

Zag ik net deze voorbij komen https://twitter.com/NS_online/status/1670462817290387457

Hi! Onze conducteurs zijn geen BOA's meer. Ondanks dat onze medewerkers de reis zo veilig mogelijk proberen te maken worden deze niet specifiek getraind op het herkennen van zakkenrollers. Zie je een onveilige situatie in de trein, SMS dan naar 06 13 18 13 18. ^LZ

Heb ik wat gemist? 🤔🙄


134 reacties

Badge +3

Er uit zetten kan ook nog steeds, dat mag je als toezichthouder doen.  Dus Robert loopt dan risico dat hij de volgende trein moet nemen 🤣

Dan maar een trein eerder nemen… maar natuurlijk ook het risico dat V&S me op staat te wachten op het perron zodra ik eruit gezet wordt.

Oh nee wacht, die waren geen getuige van het feit dus toedels inderdaad? Als ik met een brandende sigaar de trein uitstap, of mijn schoenen op de stoel heb laten liggen hebben ze me natuurlijk 🤔

Maar goed, we dwalen af…

Reputatie 7

Ik vind het allemaal al lang best.

Als de Spoorwegpolitie dan maar gewoon weet terug komt.

 

Ow.... wacht...

Reputatie 7
Badge

Mensen, met alle nu al opgetekend klachten over wangedrag In de trein, zitten we m.i. niet bepaald te wachten op tips die de boel nog verder kunnen escaleren hoop ik?

Kunnen we dat soort posts achterwege katern? Het is zo al vervelend genoeg namelijk.

Reputatie 7
Badge +3

't Zullen niet zozeer die “tips” zijn die de boel doen escaleren, maar vooral het besluit van NS zelf natuurlijk. Ik snap ook werkelijk niet, juist gezien jouw opmerking over (toenemend) wangedrag, dat dit nu gedaan is. Wat is eigenlijk de reden/het voordeel? Minder kosten? Makkelijker personeel aantrekken?

Reputatie 6

Foutieve antwoorden hoeven niet in een topic verzameld te worden, maar kunnen gewoon via Twitter zelf aangegeven worden zodat de persoon in kwestie er ook wat aan heeft en aan kan doen.

In dit geval was ik me er niet van bewust als reiziger dat BOA bevoegdheid ten einde is. Dus heb er ook wat aan.

En er werd vervolgens in dit topic door een moderator ook een verkeerd antwoord gegeven dus heeft men op dit forum ook wat aan :) 

Reputatie 7
Badge

In dit geval was ik me er niet van bewust als reiziger dat BOA bevoegdheid ten einde is. Dus heb er ook wat aan.

En er werd vervolgens in dit topic door een moderator ook een verkeerd antwoord gegeven dus heeft men op dit forum ook wat aan :) 

Wat heb je eraan als reiziger als ik vragen mag?

't Zullen niet zozeer die “tips” zijn die de boel doen escaleren, maar vooral het besluit van NS zelf natuurlijk. Ik snap ook werkelijk niet, juist gezien jouw opmerking over (toenemend) wangedrag, dat dit nu gedaan is. Wat is eigenlijk de reden/het voordeel? Minder kosten? Makkelijker personeel aantrekken?

 

Dit soort ‘tips’ helpen niet bepaald. Inderdaad het besluit de BOA in te trekken eveneens niet, maar als je een smeulend stuk bosgrond zit, zet je er geen ventilator bij en dat zijn in mijn ogen de ‘tips’ die hier gegeven worden wel.

Reputatie 6

@Edwin dat ik weet dat bij een bepaalde situatie in de trein, de conducteur niet meer kan handhaven. Hij/zij daarvoor ook niet meer gevraagd kan worden. En dus hulp nodig is van een ander die dat wel kan. 

Toevoeging: ik negeer dan maar de situatie dan wel ben eerder geneigs 0900-8844 te bellen of 112

@Edwin  ik denk dat iedereen jou en de collega’s wel snapt, jullie hebben er immers niet om gevraagd.

En nee, het is niet de bedoeling dat reizigers er misbruik van gaan maken maar je weet dat een bepaalde groep dit toch zal gaan doen.

De enige die dat verweten kan worden is het management bij de NS, laten we hopen dat het niet echt uit de hand gaat lopen. Daar zit niemand op te wachten.

En enige wat de reizigers kunnen doen is klagen en de politiek wakker schudden. En de Hc, die moet de trein maar stil laten zetten en op de politie wachten maar en risico's vermijden, dat is waar het management dan voor gekozen heeft.

Badge +3

Oh jee, ik heb blijkbaar iets los gemaakt (die beerput weer open).

Een (onrealischtsche, alhoewel) ‘what if?’ situatie schetsen betekent niet dat het een tip is om zomaar wat te doen en daarmee een actief controlerende (ze bestaan 😏) HC buitenspel te zetten!

Aanwijzingen zoals ‘voeten van de stoel’ (of anders mijn trein uit!?) dienen nog altijd opgevolgd te worden, maar een concept pv/CJIB boete (noem het combibon of zelfs met een strafblad als gevolg) hoef je dus niet snel meer te verwachten.

Dat steekt me, nogal een beetje. https://www.youtube.com/watch?v=xsOPgQIDR8c Wie is hier nou de baas? 🤣

Reputatie 7

@Edwin  ik denk dat iedereen jou en de collega’s wel snapt, jullie hebben er immers niet om gevraagd.

En nee, het is niet de bedoeling dat reizigers er misbruik van gaan maken maar je weet dat een bepaalde groep dit toch zal gaan doen.

De enige die dat verweten kan worden is het management bij de NS, laten we hopen dat het niet echt uit de hand gaat lopen. Daar zit niemand op te wachten.

En enige wat de reizigers kunnen doen is klagen en de politiek wakker schudden. En de Hc, die moet de trein maar stil laten zetten en op de politie wachten maar en risico's vermijden, dat is waar het management dan voor gekozen heeft.

 

Op basis van de feiten zal niemand @Edwin c.s. snappen, zij hebben er immers wel degelijk zelf om gevraagd.

Het voorstel om de BOA-bevoegdheden van de conducteur te laten vervallen is oorspronkelijk afkomstig van een drietal conducteurs. Vervolgens heeft m.n. de FNV het voorstel verder onderbouwd en het initiatief overgenomen. De FNV heeft daarbij zelfs gebruik gemaakt van een heuse enquete waaruit de conclusie is getrokken dat ongeveer 75% van de respondenten voorstander is van het afschaffen van de BOA-bevoegdheden.  

Een heuse enquete die iedereen van elke functie kon invullen, dus zeer representatief, not.

Reputatie 7

Volgens de FNV hebben 758 medewerkers de enquete ingevuld, waarvan 704 HC's.

Sowieso komt het initiatief niet van het management, zoals ten onrechte aangegeven.

Reputatie 7
Badge

Had een reactie getikt, maar besef me net dat dit topic me iets teveel energie kost.

====

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er beleid van de FNV achter zit om de drempel te verlagen om Hc te worden. In theorie klopt dat natuurlijk wel maar het heeft allerlei ongewenste neveneffecten, zoals we nu zien. 

Een ander toekomstig probleem dat de FNV zich blijkbaar niet heeft gerealiseerd is dat de functie van Hc wel eens lager gewaardeerd zou kunnen worden in de salarisgroepen nu de BOA-bevoegdheid is komen te vervallen. Het zittende personeel zal daar geen last van hebben maar toekomstige collega's mogelijk wel.

Reputatie 7
Badge +3

@Edwin Sterkte gewenst.

Reputatie 7

Ik vermoed dat er beleid van de FNV achter zit om de drempel te verlagen om Hc te worden. In theorie klopt dat natuurlijk wel maar het heeft allerlei ongewenste neveneffecten, zoals we nu zien. 

 

De problematiek is niet van gisteren. De enquete dateert bijvoorbeeld van 2015. Met het verlagen van drempels heeft het dan ook niets van doen.

Aangezien de FNV zich graag als bestuurder manifesteert, begrijp ik de suggestie wel. Het verlagen van drempels om HC te worden behoort echter sowieso niet tot de taak van een vakbond. Al zou het mogelijk wel tot meer leden kunnen leiden.

Voro zover mijn informatie gaat is het voorstel tijdens corona vanuit het management geweest en is de OR toen tegen dit voorstel ingegaan. In die tijd waren er inderdaad Hc's voor het voorstel omdat ze dan geen examens meer hadden in de x jaar voor de BOA en het risico op ontslag bij het 2x zakken voor het examen was dan weg. Dus ja, die groep Hc's zal voor gestemd hebben, maar een enquete van 2015 is toch niet meer representatief in 2023?

Overigens is de achterliggende reden voor het management puur bezuinigen op kosten, dat zou geen afweging mogen zijn voor een stuk veiligheid op de trein,

Maar als dit soort beslissingen in handen van het personeel wordt gelegd d.m.v. een enquete dan is het management blijkbaar niet capabel om zulke beslissingen en de gevolgen voor de toekomst te overzien. Daarbij is het management wel degene die uiteindelijk de beslissing neemt en niet het personeel of de vakbond.

De trein wordt meer en meer een vrijstaat. Het management is echt het spoor bijster om de puinhoop om te zetten naar een gedegen bedrijf voor spoorvervoer.

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic

 

Blijkbaar wordt er nu bij een incident gewacht op politie. Dat gaat dus veel capaciteit van de politie vergen die er volgens mij ook al niet is. Het lijkt mij dus iets dat het middel erger is dan de kwaal. Politie gaat daar op een gegeven moment natuurlijk ook wel iets van vinden of zijn daar door het MT goede afspraken over gemaakt. De PD heeft natuurlijk wel de ingangen hiervoor bij de regering.

@Henkpeetersen  Dit is het enige wat een Hc nu nog kan en inderdaad schuift de NS nu de verantwoording weer terug naar de Politie nadat het eerder naar de NS is geschoven.

In mijn ogen zal de politiek een keuze moeten maken wie verantwoordelijkheid draagt voor handhaving in de trein en op welke manier, dat een spoorvervoerder nu zomaar kan besluiten te stoppen met BOA en daarmee de problemen op een ander zijn bord te leggen verbaast mij.

Vanuit het oogpunt van de Hc geef ik ze gelijk dat ze een trein stil zetten in afwachting van de Politie bij incidenten omdat ze zelf niets meer kunnen.

Reputatie 3

Een trein stilzetten en wachten is van een andere orde dan een trein opheffen en mogelijk honderden reizigers duperen vanwege één onrustschopper. Wat proberen ze hiermee te bereiken? Het is toch bekend dat het arbitrair opheffen van treinen niet bepaald leidt tot een afname in de hoeveelheid lastige/vervelende reizigers?

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst Helaas zit je er een beetje naast. De BOA-bevoegdheid is wel degelijk een extra drempel om conducteur te worden. Voor de FNV een reden om te pleiten voor het wegnemen van de drempel zodat het beroep conducteur toegankelijk wordt voor een grotere groep werknemers. 

Het is uiteraard het goed recht van een vakorganisatie om op te komen voor de belangen van de leden. Maar dan moeten wel alle onbedoelde neveneffecten worden onderkend. Tegelijkertijd is al jaren bekend dat het bijhouden van de BOA-bevoegdheden nogal wat vergt van de Hc's. Verder verbaast het me niets dat NS zo snel mogelijk af wilde van de BOA-bevoegdheden. Het scheelt per Hc per jaar toch een paar dagen inzetbaarheid.

Wat mij opvalt is dat er geen sprake is van een rationele afweging waar bij voor- en nadelen van de BOA-bevoegdheid met elkaar zijn gewogen en dat we nu voor een voldongen feit zijn geplaatst. Helaas is dit het soort besluitvorming waar NS in excelleert. Maar ook de FNV heeft niet verder gekeken dan de neus lang is.

Reputatie 6

Ik mis mijn BOA bevoegdheid nog elke dag. Ik ga hier verder niet op in, aangezien ik mij verre van gesteund voelt door mijn eigen werkgever en ik geen behoefte heb om hier verder op in te gaan.

Zelfde verhaal voor mij!

Reputatie 7

@BrunoEst Helaas zit je er een beetje naast.

 

De feiten wijzen vooralsnog anders uit

 

De BOA-bevoegdheid is wel degelijk een extra drempel om conducteur te worden. Voor de FNV een reden om te pleiten voor het wegnemen van de drempel zodat het beroep conducteur toegankelijk wordt voor een grotere groep werknemers

 

De FNV heeft zich sinds 2016 ingezet om de BOA-bevoegdheden af te schaffen. Dat het wegnemen van drempels daarbij een rol van enig belang heeft gespeeld, heb ik niet kunnen ontdekken. Hou mij aanbevolen voor nadere informatie. Het draaide om de veiligheid van het treinpersoneel. Het belang hiervan lijkt mij trouwens iets zwaarder te wegen dan het wegnemen van drempels.

 

Wat mij opvalt is dat er geen sprake is van een rationele afweging waar bij voor- en nadelen van de BOA-bevoegdheid met elkaar zijn gewogen en dat we nu voor een voldongen feit zijn geplaatst. Helaas is dit het soort besluitvorming waar NS in excelleert. Maar ook de FNV heeft niet verder gekeken dan de neus lang is.

Zie rechterlijke uitspraak, link staat hierboven.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst 
Op de pagina https://www.fnv.nl/cao-sector/vervoer/spoor/veiligheid/boa-bevoegdheid-van-de-hc kun je allerlei argumenten vinden van de FNV om de BOA-bevoegdheden bij de Hc weg te halen. Ik wijs graag op de volgende passage:
“Uit eigen onderzoek en uit onderzoek van NS blijkt dat een grote meerderheid van de mensen die periodiek het BOA-examen moeten afleggen, bevreesd is te zakken. Hoofdreden voor deze angst is dat men de baan kan verliezen als men niet in staat blijkt binnen de 3 examens (1 examen + 2 eventuele herkansingen) het examen te halen.
Deze angst wordt door NS aangewakkerd met de brief “Gezakt voor examen herinstructie/opleiding” die TM’s na zakken van een examen of herexamen naar de examenkandidaat sturen. Daarin wijst NS er bij voorbaat al op dat, bij het niet slagen voor de tweede herkansing, je per een bepaalde datum niet langer meer bevoegd bent om jouw functie uit te oefenen.”

Dat is wat ik bedoel met de drempel van het BOA-examen om Hc te worden of te blijven. Niet alleen voor huidig maar zeker ook voor toekomstig personeel.

En ja, als NS het personeel dreigt met het niet langer kunnen uitoefenen van de functie als je het examen niet haalt dan zullen vakbondsleden snel geneigd zijn om dan maar voor volledig afschaffen van de bevoegdheid te zijn. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook zo dat werving en selectie aanzienlijk bemoeilijkt werden door de verplichting om de BOA-bevoegdheid te halen. NS kan nu in een veel grotere vijver vissen om nieuwe Hc's te vinden.

Ik blijf één uitkomst van de enquête raadselachtig vinden. Zestig procent van de respondenten van de enquête dacht dat het gebruikmaken van de BOA-bevoegdheid kan leiden tot meer agressie op de trein. Maar goed, dat is inmiddels oude koek nu de bevoegdheden zijn komen te vervallen. 

 

Reputatie 7

Voro zover mijn informatie gaat is het voorstel tijdens corona vanuit het management geweest en is de OR toen tegen dit voorstel ingegaan. In die tijd waren er inderdaad Hc's voor het voorstel omdat ze dan geen examens meer hadden in de x jaar voor de BOA en het risico op ontslag bij het 2x zakken voor het examen was dan weg. Dus ja, die groep Hc's zal voor gestemd hebben, maar een enquete van 2015 is toch niet meer representatief in 2023?

Het gaat er niet om of een enquete uit 2015 al dan niet representatief is. Het eitje is echter niet gelegd door het management, zoals beweerd, maar door een aantal conducteurs en de FNV heeft het later uitgebroed. Jouw informatie blijkt onvolledig te zijn.

Overigens heeft volgens de OR 27% van het totaal aantal HC’s zich recent uitgesproken voor handhaving en 25,9% voor afschaffing. 52,9% interesseert het klaarblijkelijk geen biet.

 

Overigens is de achterliggende reden voor het management puur bezuinigen op kosten, dat zou geen afweging mogen zijn voor een stuk veiligheid op de trein,

 

Gezien de toenemende kosten en het achterblijven van inkomsten moet er zeker gereorganiseerd worden. NS geeft bovendien aan belang te hechten aan de toegankelijkheid van de HC-functie. 

Volgens HC's/FNV neemt de onveiligheid door de BOA-bevoegdheden juist toe.

 

Maar als dit soort beslissingen in handen van het personeel wordt gelegd d.m.v. een enquete dan is het management blijkbaar niet capabel om zulke beslissingen en de gevolgen voor de toekomst te overzien. Daarbij is het management wel degene die uiteindelijk de beslissing neemt en niet het personeel of de vakbond.

Ach ja, wordt er niet overlegd dan is het management incompetent, wordt er wel overlegd dan is het management niet capabel

 

De trein wordt meer en meer een vrijstaat. Het management is echt het spoor bijster om de puinhoop om te zetten naar een gedegen bedrijf voor spoorvervoer.

Dan had je toch echt bij de NS moeten blijven, dit om je steen(tje) te kunnen bijdragen.

Reageer