BOA bevoegdheid conducteurs


Badge +3

Omdat onderstaand topic gesloten is maar even zo:

Zag ik net deze voorbij komen https://twitter.com/NS_online/status/1670462817290387457

Hi! Onze conducteurs zijn geen BOA's meer. Ondanks dat onze medewerkers de reis zo veilig mogelijk proberen te maken worden deze niet specifiek getraind op het herkennen van zakkenrollers. Zie je een onveilige situatie in de trein, SMS dan naar 06 13 18 13 18. ^LZ

Heb ik wat gemist? 🤔🙄


134 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@West Dat vermoeden heb ik dus ook. Tegelijkertijd zie ik ook de problemen van het continueren van de BOA-bevoegdheid. Maar het lijkt nu alsof NS oude schoenen heeft weggegooid zonder nieuwe te kopen. 

Als je de BOA-bevoegdheden afschaft voor HC moet je daar, op zijn minst, een serieus leger V&S tegenover zetten, inclusief LIST die mobiel zijn. 
 

Op deze manier kan je de HC beter afschaffen, hoe zeer ik Loes en collegae ook hun baan gun. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat de gevolgen van het afschaffen van de BOA zowel door de NS als door een deel van de collega's (de 'voor-stemmers’) is onderschat. Ik hoor de laatste weken veel geklaag over de toegenomen problematiek en de grimmige sfeer op de trein die alsmaar slechter lijkt te worden. 'Tuig’ is immers allang en breed op de hoogte dat de HC weinig mogelijkheden meer heeft tot doorpakken.

 

https://nos.nl/artikel/2477304-brandbrief-ns-personeel-na-steekpartij-ik-dacht-dat-het-met-me-gebeurd-was

https://www.ad.nl/binnenland/ns-personeel-slaat-alarm-over-toenemend-geweld-in-treinen-wachten-is-op-een-dodelijk-slachtoffer~a1862102/

https://www.ad.nl/binnenland/vakbond-tegen-directie-ns-na-weer-een-weekend-vol-incidenten-op-spoor-doe-iets-de-grens-is-bereikt~a952df82/

Ik vermoed dat de gevolgen van het afschaffen van de BOA zowel door de NS als door een deel van de collega's (de 'voor-stemmers’) is onderschat. Ik hoor de laatste weken veel geklaag over de toegenomen problematiek en de grimmige sfeer op de trein die alsmaar slechter lijkt te worden. 'Tuig’ is immers allang en breed op de hoogte dat de HC weinig mogelijkheden meer heeft tot doorpakken.

Ik reis weinig met de trein maar dit was toch te voorzien. Probleem is alleen dat je dit niet “eventjes” gaat oplossen en terug draaien is ook niet zomaar mogelijk. Wederom kortzichtig beleid bij de NS.

Dit is echt alleen gedaan om geld te besparen, er is nooit goed gekeken naar de effecten nu dat de Hc alleen nog “foei” kan zeggen en voor de rest afhankelijk is van Politie of V&S. Vrees dat het nog wel verder uit de hand gaat lopen qua agressie en andere niet gewenste omgangsvormen in de treinen.

Als Hc had ik in de huidige omstandigheden alleen nog de vertrekprocedure gedaan en voor de rest liet ik me niet meer zien. Veel Hc's deden het al maar het zullen er steeds meer gaan worden, of ze kiezen voor een andere baan en de problemen met te weinig personeel doemen weer op.

 

We gaan straks over naar het volgende NS plan en dat is geen Hc meer op de trein en dan werken met mobiele V&S teams die dan slechts een klein deel van de treinen zien en in de rest van de treinen wordt het een drama. Dat proefballonnetje heb ik ook voorbij horen komen en het lijkt werkelijkheid te gaan worden met een paar jaar.

 

Reizigers vervoeren blijft wat mij betreft mensenwerk. Dat iemand mijn kaartje controleert vind ik geen probleem. Dat een HC iemand kan inchecken in de trein tegen een beetje normaal tarief vind ik ook prima. Je kan openbaar vervoer ook aantrekkelijk maken. Dat de HC geen BOA meer is maakt mij niet veel uit. Een BOA moet op heterdaad iemand betrappen, dus een HC ergens op attenderen maakt weinig uit. En hoe vaak maakt een HC gebruik van de rol van BOA? Meestal zijn ze servicemedewerker. En straks servicemedewerkers die kaartjes controleren en je zonder iets te zeggen lief aankijken en je inchecken a 50 euro. (met de beperking dat de niet dezelfde toegang tot data hebben als een BOA) 

Hierbij de eisen aan een HC:

Dit zijn de functie-eisen

  • MBO 3 werk- en denkniveau.
  • Ervaring met face-to-face klantencontact.
  • Jouw gehoor- en gezichtsvermogen zijn goed; je onderscheidt kleuren goed en een bril is geen probleem tot maximaal +8 of -8. Dit is nodig om de vertrekprocedure juist uit te voeren.
  • Vanwege veiligheidsredenen is het belangrijk dat je tussen de 1.60 cm en 1.96 cm lang bent.
  • Omdat het werken als conducteur fysiek nogal wat van je vraagt, is het belangrijk dat je gezond bent en een goede conditie hebt.
  • Goede spreekvaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal.
  • Je kunt binnen 45 minuten met eigen vervoer op je standplaats zijn.
  • Je bent gemotiveerd een interne fulltime opleiding te volgen.
  • Je bent 18 jaar of ouder.

Diploma is niet verreist!

 

Reputatie 7

 

Weet het evenmin als jij, maar ben dan ook niet degene die het bericht heeft geplaatst.

….

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het plaatsen van dergelijke berichten ?

Denk dat ik meer inzicht heb hierin dan jij aangezien ik er een aantal jaar heb doorgebracht als machinist en veel contact had met Hc's, daarbij kwam het afschaffen van de BOA toen ook al flink ter sprake in de verblijven.

 

 

En als niet duidelijk is waarom ik het plaats, tja, negeer het bericht dan maar want ik heb geen zin om een toelichting te geven.

 

Constateer dat je het met mij eens bent dat je met weinig controle/toezicht ook niet al te veel bonnen had kunnen verwachten. Dat men het aantal door HC’s uitgeschreven bonnen niet exact heeft kunnen vaststellen is dan ook niet zo relevant.

Wordt van hetgeen je uit wandelgangen hebt opgetekend en waarvan je, naar eigen zeggen, niet weet in hoeverre het op waarheid berust, iemand wijzer ?

Horen dat soort interne strubbelingen wel op dit forum thuis ? Is het geen beter idee om dat soort zaken intern uit te vechten ?

Reputatie 7
Badge +3

We kunnen ook constateren dat discussiëren over de BOA-bevoegdheid van Hc’s nauwelijks nog relevant is. De bevoegdheid is weg en zal niet meer terugkomen.

Wat heel relevant is? Het bespreken van de gevolgen van het besluit van NS om de BOA-bevoegdheid voor Hc’s te laten vervallen. Waar blijft dat leger aan medewerkers V&S om de orde te handhaven en processen-verbaal op te maken?

Reputatie 7

Volstrekt irrelevant voor zover al niet onmogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6270243/ns-topman-roept-ministeries-op-geweld-tegen-personeel-tegen-te-gaan.html

Het is natuurlijk nooit goed te praten, en terecht dat er geklaagd wordt. Maar het komt wel een beetje hypocriet over in het licht van het onderwerp van dit topic.

https://www.nu.nl/binnenland/6270243/ns-topman-roept-ministeries-op-geweld-tegen-personeel-tegen-te-gaan.html

Het is natuurlijk nooit goed te praten, en terecht dat er geklaagd wordt. Maar het komt wel een beetje hypocriet over in het licht van het onderwerp van dit topic.

Het hele controlesysteem bij NS is nog steeds georganiseerd alsof het 1950 is. In iedere trein een of twee conducteurs die bakken met geld kosten maar vrijwel niet controleren, nog steeds geen poortjes op 75% van de stations, een veel te complex tariefsysteem dat veel mensen niet snappen, frauduleuze etickets, oeverloze coulance voor wie geen kaartje heeft, etc.

Wat nodig is: geen vaste conducteurs meer op sprinters maar controle door vliegende V&S ploegen met boa-bevoegheid, poortjes op alle stations, geen coulance meer voor mensen zonder kaartje, een drastische versimpeling van het tariefsysteem, etc.

Oproepen van polderkampioen Koolmees om weer extra subsidie voor nog meer nauwelijks werkend personeel (wat er sowieso niet is) is geen oplossing zolang het bedrijf zelf weigert intern ook maar iets te veranderen.

Overigens praten we volgens bovenstaand bericht over 2-3 incidenten per dag op 1 miljoen reizigers. Ieder incident is er een teveel maar dit is natuurlijk ook weer geen noodsituatie. Zeker niet in het licht van de desastreuze dienstverlening door de overvolle treinen en de stortvloed aan storingen die de reizigers dagelijks voor hun kiezen krijgen.

Reputatie 7

Wat nodig is: geen vaste conducteurs meer op sprinters maar controle door vliegende V&S ploegen met boa-bevoegheid, poortjes op alle stations, geen coulance meer voor mensen zonder kaartje, een drastische versimpeling van het tariefsysteem, etc.

Spijker op de kop.

Eenvoud en voorspelbaarheid! En één lijn die gehandhaafd wordt.

In schrille tegenstelling tot het dichtbegroeide woud rond allerlei soorten abonnementen, regels en procedures rondom overstappen die voor verschillende abonnementen/tickets weer anders zijn, spits/dal en geldigheid vervoerbewijs, chips en QRcodes, soorten en kleuren paaltjes en poortjes en zuilen, voorwaarden, ov-chipkaarten, e-tickets, op saldo of achteraf betalen icm Flex en bus/tram/metro, facturatie, keuzedagen. Er zijn grote groepen mensen die geen idee hebben en dit allemaal niet kunnen volgen. Gewoon te complex. 

Heeft Koolmees soms gemist dat de NS de BOA voor Hc's heeft gecanceld?

 

Dit is een ander voor je karretje spannen en alsof de Politie niets anders te doen heeft.

 

En dan nu zielig lopen doen …..

Reputatie 6

@Rene74 Leuk bedacht, eenvoud en voorspelbaarheid. Maar dan wel op alle terreinen, dus ook op tijd rijdende treinen, minimale uitval en een snel werkend systeem van geld terug. Dat er wel eens wat gebeurt is niet vreemd, dat gebeurt ook bij concerten en andere evenementen (daar gaat het maar om 50.000 mensen. 2 incidenten per dag is verwaarloosbaar. Op een weekend avond zijn er per stad of dorp al meer en vaak zwaardere incidenten…

Het hebben van vele soorten abonnementen hoeft echt geen probleem te zijn, die had je vroeger ook. (week, maand, jaar, avond, weekend, scholieren en daarnaast nog allerlei andere kortingskaarten). Alleen op de grotere stations werden je kaartjes door een persoon gecontroleerd, die mensen zijn vervangen door poortjes. Kennelijk zijn die poortjes en het computersysteem minder intelligent dan de menselijke controleurs en lokettisten. 

Er zijn wel oplossingen die voor de reiziger minder ingewikkeld zijn en toch de voordelen blijven bieden. (ik kan hiervandaan het saldo van een buitenlandse gsm opwaarderen maar een kaartje kopen dat op de ov chipkaart komt te staan kan niet) Een nieuwe ov chipkaart kan wel bij de eerste keer gebruik opgewaardeerd en geactiveerd worden. Allemaal een beetje… halfbakken...


Overal poortjes is een illusie, op veel plaatsen zijn de tunnels naar de perrons ook de enige doorsteek naar de andere kant van het spoor/station. (moet openbaar toegankelijk blijven) Dat zou voor een heel aantal stations een woud aan poortjes betekenen (2x door een poortje om van perron te wisselen) Poortjes bij elke lift?
V&S personeel dat BOA is de kaartcontrole laten uitvoeren, kan je, zonder de wet of de huisregels van de NS te overtreden het leven aardig zuur maken. De reizigers waar men klachten over heeft of die incidenten veroorzaken weten precies hoe ver ze kunnen gaan. 

Reputatie 7

Openbaar vervoer dient in gebruik simpel en duidelijk te zijn. Dat is het kennelijk vaak niet - dat is te zien aan de enorme hoeveelheid vragen die klanten hebben over bijv. abonnementen, het gebruik en de procedures (ook steeds dezelfde vragen die terugkeren). Zelfs klantenservicemedewerkers geven regelmatig verkeerde antwoorden, in de veronderstelling verkerend het wel juist te hebben. Zie twitter.

Wat vroeger makkelijk was te regelen aan een loket op papier, is in deze eeuw geprobeerd te vatten in digitale oplossingen. Maar sommige reissituaties en wensen lenen zich er niet 100% voor om eenvoudig gedigitaliseerd te worden. Dan krijg je trucs en kunstgrepen met vooral onduidelijkheid, soms veel uitleg, en extra handelingen (en kosten) voor de klant. En discussie!

Reputatie 7
Badge

2 incidenten per dag is verwaarloosbaar.

Namens het voltallige personeel onze hartelijke dank.

Reputatie 3

Poortjes werken niet. Vrijwel ieder ander land in Europa toont dit aan door ze niet te gebruiken, en het doet niks af aan de veiligheid in het OV. Het is en blijft zinloos, maar speelt NS in de hand omdat arbeid ( = veiligheid, service) natuurlijk veel te duur is. Daarom noemen ze het ook V&S - een slappe poging om het gebrek aan conducteurs een beetje te maskeren met BOA's.

De NS wil toch van zijn hc’s af, langzaam wordt het functie pakket uitgekleed. Nu de BOA er af, binnenkort gaat de machinist de deuren sluiten vanuit de cabine en dan is de hc overbodig.

 

Gevolg, minder reizigers in de treinen omdat het onveilig is om met de trein te reizen.

En de oorzaak hiervan ligt bij de hc’s die hun werk niet deden en doen maar netflix filmpjes kijken of een boek lezen in de achterste cabine. Triest voor de paar hc’s die wel hun werk doen zoals van ze verwacht mag worden, die zijn de dupe van hun luie collega's.

Reputatie 7
Badge +3

Poortjes werken niet. Vrijwel ieder ander land in Europa toont dit aan door ze niet te gebruiken, en het doet niks af aan de veiligheid in het OV. Het is en blijft zinloos, maar speelt NS in de hand omdat arbeid ( = veiligheid, service) natuurlijk veel te duur is. Daarom noemen ze het ook V&S - een slappe poging om het gebrek aan conducteurs een beetje te maskeren met BOA's.

Poortjes helpen wel degelijk. Maar dan in combinatie met toezicht bij de poortjes. In Engeland is dat heel gebruikelijk. 
Alleen maar poortjes neerzetten zonder toezicht is Nederlandse naïviteit. 

Badge +3

Alleen op de grotere stations werden je kaartjes door een persoon gecontroleerd, die mensen zijn vervangen door poortjes.

Kan me niet herinneren dat ik (55) overdag ooit gecontroleerd ben of ik wel een vervoerbewijs had op het perron, al werd je wel geacht dat te hebben. Een kaartje kopen in de trein kon ook (nog steeds, maar dat kost je dan 50 euro i.p.v. ƒ 2,50 extra).

‘s Avonds laat wel, dan staan ze in Eindhoven bij de (rol)trappen naar de perrons en worden soms ook de ‘uitstappers’ gecontroleerd, zelfs al zijn er poortjes.

Reputatie 6

Alleen op de grotere stations werden je kaartjes door een persoon gecontroleerd, die mensen zijn vervangen door poortjes.

Kan me niet herinneren dat ik (55) overdag ooit gecontroleerd ben of ik wel een vervoerbewijs had op het perron, al werd je wel geacht dat te hebben. Een kaartje kopen in de trein kon ook (nog steeds, maar dat kost je dan 50 euro i.p.v. ƒ 2,50 extra).

‘s Avonds laat wel, dan staan ze in Eindhoven bij de (rol)trappen naar de perrons en worden soms ook de ‘uitstappers’ gecontroleerd, zelfs al zijn er poortjes.

Ik, (71) weet wel zeker dat die controle er was, tussen de “stationshal” en de toegang tot de perrons. die mensen kenden het spoorboekje uit het hoofd, op Amsterdam CS, als een trein van een ander spoor vertrok dan gebruikelijk kreeg je dat meteen te horen. Zelfs op de toen kleine stations zoals Hoorn en Alkmaar was die toegangscontrole er. Toen die controle er niet meer was en je ook zonder kaartje de trein in kon stappen kon je inderdaad kaartjes in de trein kopen + 2,50…. dat dan wel...

Reputatie 6

2 incidenten per dag is verwaarloosbaar.

Namens het voltallige personeel onze hartelijke dank.

Je hoeft mij niet namens het voltallige personeel te bedanken Laat het voltallige personeel die overige ruim 900.000 reizigers die geen incidenten veroorzaken maar op tijd op hun bestemming brengen. Dat is dank genoeg.

Reputatie 5

Poortjes werken niet. Vrijwel ieder ander land in Europa toont dit aan door ze niet te gebruiken, en het doet niks af aan de veiligheid in het OV. Het is en blijft zinloos, maar speelt NS in de hand omdat arbeid ( = veiligheid, service) natuurlijk veel te duur is. Daarom noemen ze het ook V&S - een slappe poging om het gebrek aan conducteurs een beetje te maskeren met BOA's.

Poortjes helpen wel degelijk. Maar dan in combinatie met toezicht bij de poortjes. In Engeland is dat heel gebruikelijk. 
Alleen maar poortjes neerzetten zonder toezicht is Nederlandse naïviteit. 

Mee eens, maar ik heb ook vaak genoeg toezicht bij poortjes zien staan dat niets deed/te bang waren om iets te doen als een zwartrijder zich erdoorheen wurmde.

De enige keer dat ik het zie werken is als er hele V&S teams bij staan (zoals op Rotterdam en Arnhem CS). Maar dat is meer uitzondering dan regel...

gewoon van die tourniquet poortjes zoals ze in Frankrijk ook wel hebben, afgesloten tot het plafond en zeker niet open te trappen zoals hier wel kan.

zie zo vaak mensen over de poortjes heen springen of er een trap tegen geven zodat ze open gaan en ns personeel laat dat ook gewoon toe en staat er naar te kijken.  of komt dat omdat alleen veiligheid en service nog boa hebben en de enige zijn die er nog wat mee kunnen?

Reputatie 6

Hoe werkt dit eigenlijk wetgevingstechnisch qua boetes/uitstel van betalingen? Ik meende dat je daarvoor BOA moest zijn, maar kennelijk niet dus? Kan ik ook op straat random iemand aanspreken en ene uitstel van betalingf uitschrijven? Ik neem aan van niet natuurlijk, maar wat zijn dan de voorwaarden daarvoor?

Reputatie 7
Badge

2 incidenten per dag is verwaarloosbaar.

Namens het voltallige personeel onze hartelijke dank.

Je hoeft mij niet namens het voltallige personeel te bedanken Laat het voltallige personeel die overige ruim 900.000 reizigers die geen incidenten veroorzaken maar op tijd op hun bestemming brengen. Dat is dank genoeg.

Ik zou het graag willen, maar daarvoor ben ik van meer afhankelijk dan mijn collega die een ram voor zijn/haar gezicht krijgt of een rochel in zijn/haar nek. Of vind je het normaal dat iemand agressief wordt als ik 3 kilometer langzaam heb moeten rijden omdat er weer eens een puntstuk van een wissel gescheurd is, één of andere aannemer prutswerk heeft geleverd of de relaiskasten langs het spoor niet onderhouden worden en in storing springen? Vind je het normaal dat iemand gaat dreigen als hij/zij betrapt wordt op zwartrijden of wangedrag in de trein en ga me niet vertellen dat dat niet gebeurt, ik zie het dagelijks.

Dat jij het verwaarloosbaar vindt, betekent niet dat het acceptabel is, we praten nog steeds over een 700-800 geregistreerde gevallen per jaar (in werkelijkheid zijn het er veel meer).

 

 

Reageer