beantwoord

1e klas vol



Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 4

Met bij conrole snel een kaartje kopen in de app kom je niet weg, want het tijdstip van aankoop kan een conducteur zien. Ik vermoed dat er dan ook wel een aantekening gemaakt wordt dat je de 50 euro ‘boete’ niet terug kunt vragen.

Maar ga je gang… Een Railrunner van € 2,50 is niet eens nodig want met een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom van € 0,73 (40% samenreiskorting) ‘lukt’ het ook.

ik reis 5 x in de week van noord naar het westen en als ik zeg dat 2 x per maand gecontroleerd wordt is dat veel. Een boete neem ik dan voor lief. 
 

dit forum is bijna uitgestorven! Misschien moeten we het spoor maar uitbesteden naar andere vervoerders
 

 

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem zit hem ook meer in het publiek dat door (zwak-) sociale media wordt gestuurd dan in de conducteurs. Die zitten in een onmogeljke positie en klem tussen het NS-beleid en de niet betalende ‘klant’ met een volstrekt verdwenen ethiek in de omgang met anderen. Het eigenbelang is het enige dat telt en als dat bedreigd wordt, mag je kennelijk agressief worden.

De conducteur moet klaarblijkelijk verantwoording afleggen aan de diefstalrijder. Het is de omgekeerde wereld van mensen met een eigen werkelijkheid.

Daar heb je als conducteur zonder rugdekking op een gegeven moment ook genoeg van.

 

Die ‘herinvoering van de eerste klas’ is natuurlijk bedoeld met enige ironie, nouja, enig sarcasme.

Reputatie 5

Als de trein rijdt, is er ook een conducteur aanwezig.

Dat is zeker waar, maar dan moet er natuurlijk ook tijd vrij zijn om de controle rondes uit te voeren.

Tja,hij/zij heeft het natuurlijk druk met filmpjes op de telefoon kijken! (niet uit mijn duim gezogen,zelf opgemerkt!)

Ik schrijf het nog maar een keer:Dit is precies de reden dat ik geen eerste klas meer heb in mijn abonnement!

Dal Vrij is er net zo goed voor de tweede klas, ook tegen wat men een stunttarief zou kunnen noemen, maar dan lager. De opwaardering van WeekendVrij is inderdaad te gering. Dat is nu wat meer dan 15 procent en geen kleine 70, wat je zou kunnen verwachten. Bij Dalvrij is het voor senioren wel meer in de buurt van dat percentage, ongeveer 60 procent.

 

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas voor wie al in de trein zit is unfair naar die reizigers die dit bij voorbaat al dik betalen voor meer kans op een zitplaats 

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

Badge +3

Ik reageerde op een forumlid (dat vermoedelijk zelf voor het stunttarief reist) dat zich benadeeld voelt wanneer ik met mijn veel hogere reiskosten ter plekke voor een upgrade kies.

Tja, dan bij deze een like @beste reiziger 😴

Reputatie 7
Badge

@Thom ook als vaste reiziger zou je natuurlijk kunnen kiezen voor standaard tweede klasse en alleen eerste klasse betalen wanneer dar uitkomt omdat er daar bijvoorbeeld plek is.

Reputatie 7
Badge +4

@Thom ook als vaste reiziger zou je natuurlijk kunnen kiezen voor standaard tweede klasse en alleen eerste klasse betalen wanneer dar uitkomt omdat er daar bijvoorbeeld plek is.

 

Nooit van zijn leven. ;-) Ik reisde eerste klas, ik reis eerste klas en zal altijd eerste klas blijven rijden. Ik heb nog meegemaakt hoe het kan zijn. Als ik incheck in de spits betaal ik het volle tarief eerste klas. Dat is de als gepensioneerde nu de deal met Dalvrij.

Dal Vrij is er net zo goed voor de tweede klas, ook tegen wat men een stunttarief zou kunnen noemen, maar dan lager. De opwaardering van WeekendVrij is inderdaad te gering. Dat is nu wat meer dan 15 procent en geen kleine 70, wat je zou kunnen verwachten. Bij Dalvrij is het voor senioren wel meer in de buurt van dat percentage, ongeveer 60 procent.

 

Het kunnen opwaarderen naar de eerste klas voor wie al in de trein zit is unfair naar die reizigers die dit bij voorbaat al dik betalen voor meer kans op een zitplaats 

Ik betaal honderden euro's voor mijn abonnement tweede klas. Waarom is het unfair tegenover mensen die een fractie hiervan betalen wanneer ik er ter plekke voor kies om niet als vee vervoerd te worden?

Al pleit voor u dat u tenminste nog wel wat betaalt, zij het tegen het stunttarief van alleen de opslag. De balk en de splinter en zo. Dat vind ik inderdaad unfair.

Het staat u met uw discountabonnement natuurlijk vrij om een opslag van 67 procent een stunttarief te noemen, maar erg serieus bent u dan niet meer te nemen.

Ik zit in de trein van Gouda naar Rdam.  1e klas coupe zit vol met jonge jongens, die geen kaartje 1 e klas hebben. Dat zeggen ze namelijk zelf. Kan iemand mij vertellen of het nog loont om mijn NS abonnement op een drukke dag om te zetten naar 1 e klas? Wordt hier nog gecontroleerd? 

Reputatie 4

Volgens mij is dit forum dood of zo! 

Reputatie 5

Gisteren waren in 4 van de 6 treinen waarmee ik heb gereisd de 1e klas vol.

Wij kunnen vanaf hier niks doen. Dit dien je aan te geven bij het treinpersoneel.

Badge +3

Nee, helaas. Ook met een vervoerbewijs voor de eerste klas hebt u geen recht op een zitplaats.

Reputatie 2

Maar het zou dan wel fijn zijn als gecontroleerd zou worden of mensen die in de 1e klas zitten ook een 1e klas kaartje hebben. Op zijn minst zou dit, liefst na elk station, door de conducteur kunnen worden omgeroepen. Dit gebeurt nu slechts sporadisch.

 

Reputatie 7
Badge +1

Maar het zou dan wel fijn zijn als gecontroleerd zou worden of mensen die in de 1e klas zitten ook een 1e klas kaartje hebben. Op zijn minst zou dit, liefst na elk station, door de conducteur kunnen worden omgeroepen. Dit gebeurt nu slechts sporadisch.

 

Daar zijn al honderden topics over. NS is niet in staat om de conducteurs aan het controleren van vervoersbewijzen te zetten is de conclusie uit die andere topics.

 

NS reageert ook al meer dan een jaar niet meer op topics over het ontbreken van controle in de trein.

 

Dat het bedrijf o.a. daarmee zijn eigen graf aan het begraven is, wil maar niet doordringen tot het bedrijf. Ik denk dat als er nu een enquette naar service in de trein zou worden gehouden, NS een ongekend laag cijfer zou scoren.

Reputatie 4

Ik reis vandaag eerste klas van Apeldoorn naar Amsterdam zuid, maar die zit helemaal vol vanwege een te korte trein, waardoor ik moet staan. Kan ik geld terug krijgen? 

Nee, je hebt een vervoersbewijs, geen zitplaatsbewijs. 

Reputatie 5

Maar het zou dan wel fijn zijn als gecontroleerd zou worden of mensen die in de 1e klas zitten ook een 1e klas kaartje hebben. Op zijn minst zou dit, liefst na elk station, door de conducteur kunnen worden omgeroepen. Dit gebeurt nu slechts sporadisch.

 

Koop een railrunner, er wordt niet gecontroleerd. Als je gecontroleerd wordt , koop dan een kaartje via de ns app. Voor 2,50 euro van Groningen naar maarstricht en weer terug. 😎

Mocht je tóch gecontroleerd worden (hopelijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit), dan is er ook nog eens een grote kans dat je eerste boete door de klantenservice wordt kwijtgescholden ‘uit coulance’ indien de HC geen aantekening heeft aangemaakt van slecht gedrag. 🤓

Het lijkt bijna alsof zwart-/grijsrijden door NS wordt gedoogd. 😓

Gisteren waren in 4 van de 6 treinen waarmee ik heb gereisd de 1e klas vol.

Er wordt niet meer gecontroleerd. Al er wordt gecontroleerd gebeurt het vaak op rustige momenten. 

Dat lijkt me geen nieuws.

Reputatie 4

In treinstel 4054 weer iemand die 1 klas zit met harde muziek en geen 1e klas kaart heeft. NS doe hier wat aan!!  Bekeur deze gasten eens!!

Trein richting zwolle naar Groningen 

Badge +3

Met bij controle snel een kaartje kopen in de app kom je niet weg, want het tijdstip van aankoop kan een conducteur zien. Ik vermoed dat er dan ook wel een aantekening gemaakt wordt dat je de 50 euro ‘boete’ in geval van een UvB (of correctietarief bij NS Flex) niet terug kunt vragen.

Maar ga je gang… Een Railrunner van € 2,50 is niet eens nodig want met een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom van € 0,73 (40% samenreiskorting) ‘lukt’ het ook.

Reputatie 7

U bent een van de velen met soortgelijke klachten/vragen op dit forum. Bijna dagelijks zie ik dit zelf ook in de trein. Er gebeurt helaas niets mee. Blijkbaar niet belangrijk genoeg.

Reputatie 4

Er was vandaag een Marathon in Amsterdam. je wilt niet weten hoeveel mensen naar Amsterdam Zuid hadden gereisd. Op de heen-weg ging een jonge dame en een jonge man in de eerste klas zitten (6 zitplaatsen in de ICM zitten. Ik zat in de andere 6 zitplaatsen. De conductrice kwam vanmorgen mijn kaartje controleren en ik zag aan haar gezicht dat ze niet in de goede bui is en gezien mijn sportieve outfit zou het zeer waarschijnlijk zijn geweest dat zij in haar gedachten dacht: “O heb je weer zo iemand die geen 1e klas kaartje heeft, die ga ik even een bekeuring uitdelen”. Mooi niet, ik trok mijn kaart en ze zag dat ik netjes een 1e klas abonnement had. Ze zei verder niks terug. Toen ging ze de 2 mensen controleren en ze ging de 2 mensen bekeuren. Ik dacht bij mijzelf mooi zo: eindelijk een conducteur die sinds de corona een bekeuring uitdeelt. Bij de terugweg van Amsterdam Zuid naar Amersfoort (komt NS met een 1 x 4 bak ICM aankakken) werd er opgeroepen dat mensen die stonden in de trein 1e klas mogen plaats nemen. Wie benadeel je? Ik waren best veel 1e klas reizigers in de trein die wel betaald hadden. Meneer de conducteur, Wanneer een reiziger betaalt voor een 2e klas moet jij ook 2e klas vervoerd worden en niet 1e klas vervoerd worden. Wanneer er geen zitplaatsen zijn moeten ze staan ongeacht dat et zitplaatsen zijn in de 1e klas. De 1e klas reiziger betaald 70% meer dan een 2e klas reiziger. Je koopt een vervoersbewijs geen plaatsbewijs!!!!

 

Reputatie 4

Natuurlijk krijgen eersteklasbetalers geen compensatie, dat zou ook niet goed zijn en zeer ongewenste effecten hebben. Dat zou graaipot nummer zoveel worden, en zo gek zal NS gelukkig niet zijn.

Dan zou NS zolang de problemen van tegenwoordig aanhouden de 1e klas moeten opheffen. Want zoals het nu gaat is het waardeloos en een lachertje. De meerwaarde van 1e klas is op dit moment nagenoeg weg. Ik ben als 1e klasabonnementhouder daarom al overgestapt naar 2e klas, want ik ben gekke Henkie niet.

Ns moet 2e klas veranderen in staan plaatsen. gewoon als veevoer vervoerd te worden.

 

Reputatie 5

De eerste klas lijkt de facto opgeheven. Een enkele conducteur wil nog wel eens reizigers wegsturen. Het verschilt overigens per route hoeveel reizigers zonder geldig kaartje in de eerste klas gaan zitten.

Reputatie 6
Badge +2

Hi Chrisvz en welkom bij de Community!

Het is bekend bij oNS en om het op te lossen is er inderdaad tijd en personeel nodig waar we vooral de laatste tijd problemen mee ervaren. Hopelijk is hier snel verbetering in en zie je het personeel ook weer vaker terug in de trein!

Reageer