beantwoord

1e klas vol



Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Als de trein rijdt, is er ook een conducteur aanwezig.

Dat is zeker waar, maar dan moet er natuurlijk ook tijd vrij zijn om de controle rondes uit te voeren.

Reputatie 5

Vandaag in zeer volle IC Arnhem - Utrecht (v. 16.02 uit Arnhem): nu dus slechts maar halfuursdienst tussen Arnhem en Utrecht. Trein was slechts een VIRM4. Erg druk dus, en de conductrice declasseerde de 1e klas, kortom iedereen mocht daar zitten.

Nu heb ik zelf een 1e klas abonnement (Dal Vrij) en als goedmakertje voor de betalende eerste klasreizigers gaf de conductrice aan dat het mogelijk is om de meerkosten van het 1eklas-kaartje terug te krijgen via de klantenservice.

In de dertig jaar dat ik vaste klant bij NS ben heb ik nooit van deze optie gehoord. Hoe of waar kan ik eventueel een restitutie aanvragen? Zijn hier standaard formulieren voor? Of verzoek indienen via de chatbot?

Badge +3

Doe geen moeite @Eberkhout want dat gaat je helaas niet lukken (1e klas toeslag of deel van een Dal Vrij abonnement terug).

Had de conductrice geen Kiosk vouchers meer, voor gratis koffie/thee?

Reputatie 5

De conductrice riep het om via de intercom, expliciet gericht aan de 1e klas reizigers. Zoals gezegd heb ik ook nooit van het bestaan van deze mogelijkheid gehoord, maar de stelligheid waarmee ze het omriep deed me twijfelen: is dit wellicht een nieuwe interne richtlijn om het in de overvolle treinen voor iedereen aangenaam(er) te houden?

Reputatie 7

@Thom

Ik ben bang dat de 1e klas niet heringevoerd gaat worden. Zeker niet als conducteurs misschien wel gaan verdwijnen in de toekomst, zoals wel wordt geopperd. Voorlopig blijft het dus ergernis voor 1e klasreizigers want handhaven en controleren is geen hoofdtaak meer volgens het NS-beleid. 

De mentaliteit van veel mensen (en opvoeding van kinderen/jongeren) is flink afgezakt de laatste jaren. In het ov is daar een uitstekende afspiegeling van te zien. 

Badge +3

Daar heb je als conducteur zonder rugdekking op een gegeven moment ook genoeg van.

Is het niet meer een gevolg van het ‘wegsturen i.p.v. (geen zin/tijd om te) beboeten’ beleid?

Dat al heel lang (ook pre-corona) gebeurde, en zich natuurlijk als een lopend vuurtje verspreid heeft op o.a. social media?

“Gewoon 1e klas plaatsnemen (al is het maar voor telefoon opladen), dan sturen ze je weg)”.

Bij NS Flex mag je wel gewoon blijven zitten, met 20 euro correctie op je factuur. Geen discussie/agressie nodig want het systeem zoekt wel uit of je op dat moment 1e klas mocht reizen.

Neemt niet weg dat het zuur is voor 1e klas abonnementhouders die mogen staan als het ‘druk is’.

De eerste klas kent geen studententarief of goedkope e-tickets.

Misschien niet in de vorm van e-tickets, maar de eerste klas kent natuurlijk wel degelijk stunttarieven, zoals Dal Vrij waar je voor een habbekrats je abonnement kunt opwaarderen naar eerste klas. Mogelijk gemaakt door de forenzen die de hoofdprijs betalen voor de sardientjes expres.

Reageer