beantwoord

6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur?

  • 6 September 2022
  • 67 reacties
  • 4593 Bekeken


Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 7
Badge

Een maand of twee terug heb ik conducteurs op hun gedrag aangesproken omdat ze een stiltehokje bezet hielden en zoveel lawaai maakten dat het in de normale eerste klas nog te volgen was.

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Mijn vraag waarom het altijd zo luid moet werd ontweken…..

Blijf het belachelijk vinden, dat barricaderen van een reizigersplek om daar vervolgens 41 minuten zelf in luidruchtig te gaan chillen met een collega, vooral omdat het net iets te vaak (nog net niet: standaard) gebeurt. Mijn begrip van stilte is toch echt anders, ook van werkvlijt btw.

Reputatie 7
Badge +1

Deze reactie van HCGerard vind ik ook apart. Ik heb het afsluiten van de 1e klas stiltecoupé ook meerdere keren meegemaakt in de IC-Brussel. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Dat deed ik ook een keer. De beide heren en ik waren stil (zoals het hoort in zo'n hokje!), echter toen ze merkten dat bij het volgende station het andere hokje vrij kwam, zijn ze als een haas verhuisd. Het is ze dus gewoon te doen om (betaald) te chillen i.p.v. hun werk te doen. 

 

Wat deden ze toen? Als ze op hun telefoon bezig zijn, zijn ze net zo goed aan het werk.

Reputatie 3

Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Dat deed ik ook een keer. De beide heren en ik waren stil (zoals het hoort in zo'n hokje!), echter toen ze merkten dat bij het volgende station het andere hokje vrij kwam, zijn ze als een haas verhuisd. Het is ze dus gewoon te doen om (betaald) te chillen i.p.v. hun werk te doen. 

 

Badge +3

Gewoon blijven zitten in die 6-zitjes.

Dreigen met een boete slaat nergens op, en de trein uit gooien levert ze een boa-klacht op (als je de weg weet) Tja, conducteurs zijn nog boa voorlopig!

Tot die tijd (dat je de trein zou moeten verlaten, een boete zal je sowieso niet krijgen) heb je een gegarandeerde zitplaats, in die 1e klas stiltecoupé 🤣

Daarna waarschijnlijk ook nog wel (als V&S medewerkers je gelijk geven). Hier is het écht stil zeggen de pictogrammen, die een kleuter begrijpt.

Handhaving… nagenoeg nul komma nul maar als een HC daar wil bivakkeren is de beer los… 🙄

Reputatie 2

Zou je mij een privébericht willen sturen zodat ik wat meer gegevens kan verzamelen? Ik zet het dan weer gelijk door.

Doe ik graag Erryt. Vooral niet om te klagen maar omdat ik wil dat het OV er aantrekkelijker op wordt!

Reputatie 3

Jezus zeg, als ik het zo lees is het vooral de ICD waar de conducteurs zo reageren. Ik heb veelal fijne aanvaringen met conducteurs alleen reis ik nooit in die 6-man coupe(wegens personal space thanks). 
 

Dit allemaal ter zijde. Lieve NS, stuur eventjes een lieve algemene mail door naar alle HC’s enzovoorts. Zo confronterend reageren en dreigen met V&S of de trein uit = geen service hé.
 

Ik ben spontaan geneigd om er nu juist expres erbij te gaan zitten om te kijken hoe ver ze die confrontatie willen pushen.

 

 

Helaas al vaker voorbij gekomen hier en op andere kanalen, dat reizigers gewoon uit de coupe werden gezet. Van de zotte, natuurlijk. 

Zou je mij een privébericht willen sturen zodat ik wat meer gegevens kan verzamelen? Ik zet het dan weer gelijk door.

Reputatie 7
Badge +4

Ik reisde vroeger wekelijks naar België met de ICBrussel en het was schering en inslag. Ik zat er gewoon in en men voegde zich bij me. Van een stiltecoupé was geen sprake meer, maar ik ben altijd correct behandeld en gerespecteerd. 

Dat op slot doen is buiten iedere orde en iemand sommeren de coupe te verlaten al helemaal. Vraag naar standplaats en dienstnummer, dan weten ze dat je weet hoe het werkt. Zonder bluf is het leven suf, lol.

Reputatie 7
Badge

Zo, wordt steeds gekker. Dit lijkt mij niet te kunnen. Ik zou een klacht indienen.

Reputatie 2

Vandaag was het weer zover. Als reiziger gesommeerd worden de coupé te verlaten (IC Direct Schiphol-Rotterdam, 18:11 uur). En dan nog dreigen ook met de trein uit gezet worden! Waarom stopt dit niet beste NS Community?!?! 

Reputatie 7
Badge +3

Ben trouwens wel benieuwd waar die beveiligers vandaan gaan kimen. Schiphol heeft die bijvoorbeeld ook nog steeds niet bepaald over voor zo ver ik weet.

Wat Schiphol betreft was het ook gewoon een kwestie van geld, toen er een flinke zomerbonus werd gegeven was het probleem al minder. 

Reputatie 7
Badge

Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Een jaar of acht geleden ben ik er zelfs eens uit weggestuurd. Zonder dat hij een goede reden gaf, en enkel zei hij 'dat hij de coupe ging afsluiten'.

Ik: "Fijn voor je, maar ik wil hier zitten. Ik ben ingecheckt, heb eerste klas, en toeslag, kijk maar."

Hij: "Eruit, of ik bel de spoorwegpolitie (V&S bedoelde hij dus).

Uiteindelijk heb ik thuis maar een klacht ingediend. 

Ik heb er niks tegen als een conducteur in dat hokje zit, misschien wilt hij werken, of zit hij te passagieren. Maar hokjes afsluiten om een tas te bewaren, en als die even open staat een reiziger eruit sturen. Dat gaat mij te ver. Echt not-done. 

Over een paar jaar rijdt er ICNG, en is dit gedoe over, maar hebben we niet meer deze chille hokjes... 😥

Hopelijk keren de hokjes in het nieuwe NS interieur van de DDNG weer terug. Zoiets wat de NMBS M7 heeft is perfect 

Reputatie 7
Badge

Misschien kan men straks beveiligers gaan opleiden tot HC in de coupetjes:

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/fnv-spoor-werkt-mee-aan-noodplan-ns

Wel goed om te lezen dat FNV een heel klein beetje bijdraait wat betreft conducteurs op treinen. Nu nog hopen dat de nadruk op het tijdelijke karakter vooral is om dit aan leden te kunnen verkopen en in ieder geval de tweede conducteur weg kan blijven als blijkt dat deze aanpassing niet of nauwelijks tot een verslechtering leidt.

Ben trouwens wel benieuwd waar die beveiligers vandaan gaan kimen. Schiphol heeft die bijvoorbeeld ook nog steeds niet bepaald over voor zo ver ik weet.

Misschien kan men straks beveiligers gaan opleiden tot HC in de coupetjes:

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/fnv-spoor-werkt-mee-aan-noodplan-ns

Reputatie 7

Bwa… dat is dan wel weer geoorloofd gebruik.

 

De NMBS-collega's moeten aan de NS-ers uitleggen wat hun taken ook al weer zijn. Kaartjes knippen bijvoorbeeld.
Lang-zaam en dui-de-lijk. Dus dat kost wat tijd.
En omdat ze bij de NMBS sympathiek zijn, doen ze dat niet en plein public. Want dat staat zo gek.

Och, loopt hier weer een topic over, na al die jaren nog altijd? Kom het ook nog heel vaak tegen in de Benelux, vooral ook wanneer NSI en NMBS personeel druk werkoverleg aan het voeren is daar.

Reputatie 7
Badge

Kracht van de herhaling: vandaag weer een conducteur die in de trein van 18.23 van Schiphol naar Rotterdam een coupe voor 6 personen voor zichzelf had “gereserveerd”. Prima gesprek maar nu was het argument dat zijn tas heel zwaar was, en dus veilig achtergelaten moest kunnen worden bij het uitvoeren van controles in de trein.Ik denk dat ik niet eens hoef te beargumenteren dat dit onzin is. @Erryt NS en/of andere moderators: kunnen/willen jullie dit alsjeblieft intern aankaarten?

Kul-argument. In het BDs koprijtuig heeft hij zijn eigen hokje waar zijn tas inpast 

Badge +3

Beste HC, hier heb je mijn ID en dan pas ik wel op je tas! 🤣

Reputatie 2

Kracht van de herhaling: vandaag weer een conducteur die in de trein van 18.23 van Schiphol naar Rotterdam een coupe voor 6 personen voor zichzelf had “gereserveerd”. Prima gesprek maar nu was het argument dat zijn tas heel zwaar was, en dus veilig achtergelaten moest kunnen worden bij het uitvoeren van controles in de trein.Ik denk dat ik niet eens hoef te beargumenteren dat dit onzin is. @Erryt NS en/of andere moderators: kunnen/willen jullie dit alsjeblieft intern aankaarten?

Het toont wel aan dat de leidinggevenden bij NS totaal geen greep hebben op de dienstuitvoering van het personeel. We lezen al jaren over het afsluiten van de coupés door Hc's. NS is blijkbaar niet in staat om dit ongewenste gedrag van de Hc's aan te pakken.

Tja, dat lijkt me geen verrassing. Iedereen weet dat het bij NS een anarchistische bende is 

Reputatie 2

Kracht van de herhaling. Zojuist soortgelijke situatie. Deze keer ging het er gelukkig gemoedelijker aan toe. Ik mocht van de conducteur (IC Direct 17.43, Schiphol - Rotterdam) niet in het zeszitje gaan zitten omdat deze volgens de conducteur gereserveerd is voor noodsituaties. Van een noodsituatie was geen sprake dus misschien hier maar een melding van maken @Erryt NS  ? Dan houdt het misschien vanzelf een keer op. Of kan dit ook op een andere manier gemeld worden. Nu ik weet wat de regels zijn vind ik het best schandelijk dat dit me dus in een paar weken 3 keer gebeurt.

Reputatie 7
Badge

Het lijkt mij dat NS personeel niet hele coupés voor hun zelf kunnen vorderen. Ze hebben toch hun eigen werkruimte? Maar zoals gezegd er is totaal geen regie meer binnen het bedrijf.

Reputatie 7
Badge +3

Het toont wel aan dat de leidinggevenden bij NS totaal geen greep hebben op de dienstuitvoering van het personeel. We lezen al jaren over het afsluiten van de coupés door Hc's. NS is blijkbaar niet in staat om dit ongewenste gedrag van de Hc's aan te pakken.

Reageer