Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn



Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het probleem speelt tijdens verschillende periodes in het jaar in beide richtingen. Misschien niet altijd gelijktijdig in beide richtingen. Zo heb je op tweede pinksterdag of na een ander Duits lang weekend heel veel Duitsers die terugreizen.
Nogmaals, DB en NS hebben al jaren inzicht in de reizigersstromen en zouden maatregelen kunnen nemen om de problemen te mitigeren.

@Tamzin Het probleem speelt tijdens verschillende periodes in het jaar in beide richtingen. Misschien niet altijd gelijktijdig in beide richtingen. Zo heb je op tweede pinksterdag of na een ander Duits lang weekend heel veel Duitsers die terugreizen.
Nogmaals, DB en NS hebben al jaren inzicht in de reizigersstromen en zouden maatregelen kunnen nemen om de problemen te mitigeren.

Tja, één van die maatregelen is juist om binnenlandse reizigers te weren. Die kunnen immers zonder probleem ook met een binnenlandse IC.

Een simpele maatregel is ook om van mei t/m september op het Nederlandse traject voor bepaalde treinen verplichte plaatsreservering in te voeren.

Of zoals eerder genoemd alle binnenlandse reizigers toeslag laten betalen, ook abonnementhouders. Dan laat je mensen zelf de keus en ben je bijv. vrijwel alle studenten kwijt.

Ook zou je rond drukke dagen met het materieel dat normaal overnacht in Amsterdam en Berlijn een extra nacht-IC kunnen rijden. Dat kan dan zonder extra materieel. Zeker interrailers zullen hier gevoelig voor zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Zo'n beetje alle verbeteropties zijn al voorbijgekomen. Opties die NS en DB zelf ook hadden kunnen bedenken voor een probleem dat al decennia speelt.

Ontvlechting van de binnenlandse en buitenlandse treindienst (met daarbij extra binnenlandse treinen) lijkt de beste optie. Misschien wel een lastige omdat het probleem vooral speelt in de drukke zomermaanden wanneer ook veel personeel vakantieaanspraken heeft.

Mogelijk gaat de nachttrein van European Sleeper van Brussel via Amsterdam naar Berlijn en Praag een gedeelte van de oplossing bieden. Maar voor Interrailers is dat waarschijnlijk geen optie.

Reputatie 3

@Robert B

De Eurostar is ook vaak 80% leeg en daar mag je als binnenlandse reiziger ook niet mee.

Een tussenoplossing is om binnenlandse reizigers in de Duitse treinen wel toe te laten maar uitsluitend met een toeslagkaartje en dus ook abonnementhouders toeslag laten betalen. De situatie die je vroeger met D-treinen had.

Dat de Eurostar niet met een NS vervoersbewijs gebruikt mag worden staat ook netjes in de voorwaarden. De IC Berlijn en de ICE zijn volgens diezelfde voorwaarden wel voor binnenlandse reizen te gebruiken. Dan is het vreemd dat dit op ad hoc basis niet meer mag.
 

Indien binnenlands gebruik ongewenst is dan is het wel zo netjes om dit in de voorwaarden op te nemen net zoals dit voor onder andere de Eurostar geldt. Het enige (nette) moment om de voorwaarden te wijzigen is de ingang van een nieuwe dienstregeling. Eventueel doop je IC Berlijn in afwachting tot de nieuwe treinen in 2024/2025 alvast om tot ICE. Om dan aan de concessie eisen te voldoen dient er wel elk half uur een Intercity te rijden tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal, of indien de IC Berlijn de trein naar Enschede vervangt ten oosten van Amersfoort tot Hengelo, los van de trein naar Berlijn.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Niet 4 maar 6 uur: de trein van 9.10 uur is ook niet gestopt binnen Nederland (en reed met een uur vertraging).

Problemen met de ICE International zullen ook niet geholpen hebben: de ICE van 9.08 reed niet wegens materieelproblemen en in de middag is zelfs de reservestam (Vectron met IC-rijtuigen) ingezet i.p.v. een ICE.

Het probleem wordt veroorzaakt doordat de trein van 7.10 uur uit Amsterdam naar Berlijn t/m 4 augustus niet rijdt. De reden daarvan is een volledige sluiting van het baanvak Rheine-Osnabrück wegens werkzaamheden. Alle overige treinen rijden t/m 4 augustus om via Münster. 

Andersom rijdt de trein van Berlijn naar Amsterdam om 11.11 uur t/m 4 augustus niet en valt er dan dus ook een gat van vier uur.

Vandaag rijdt daar bovenop door personeelsgebrek de trein van 5.02 uur ook niet tussen Amsterdam en Bentheim. De trein van 9.10 uur is de eerste trein en dan is het niet zo vreemd dat die wat vol zit.

Reputatie 7
Badge +2

De trein van 7.00 uur uit Amsterdam reed gewoon gisteren, alleen niet naar Berlijn maar naar Hamm: https://treinposities.nl/ritinfo/20230628/141

De trein van 7.00 uur uit Amsterdam reed gewoon gisteren, alleen niet naar Berlijn maar naar Hamm: https://treinposities.nl/ritinfo/20230628/141

Klopt, maar daar hebben de meeste reizigers dus niets aan want die moeten naar Hannover of Berlijn.

Die trein wordt een paar uur in Hamm geparkeerd en rijdt dan weer terug naar Amsterdam in het schema van die trein uit Berlijn van 11.11 uur die ook niet rijdt.

Reageer