Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn



Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Wat een blamage weer. Er is dus niks geleerd van vorig jaar. Sterkte voor diegenen die de komende tijd met IC of ICE naar Duitsland moeten.

Door de manier waarop het onderhoud op het spoor is georganiseerd (om de haverklap overal trajecten dagen/weken buiten dienst stellen) maakt dat dit (zeker in de zomermaanden) een blijvend probleem is bij langeafstandstreinen. Want op deze manier is  permanent wel ergens een deel van het traject dat er uit ligt.

Komende maand wordt het naar Berlijn overigens nog erger want dan legt ProRail de boel rond Apeldoorn ook nog 18 dagen plat.

De vraag is of mikken op langeafstandstreinen naar het buitenland wel zo'n goed idee is of dat de trein zich juist beter op kortere afstanden kan richten.

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Reputatie 7

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Van 20 juli tm 7 aug ligt station Apeldoorn eruit inderdaad. Het spoor schijnt aan het einde van z'n levensduur te zitten. Veel wissels worden verwijderd, enkele vervangen, andere sporen lay-out etc. Ik snap dat ze dat in de vakantieperiode doen maar vanwege de grote vraag naar internationaal treinvervoer in de vakantieperiodes is dit zeker niet prettig.

Zag dat de directe trein naar Berlijn in die periode van Amsterdam via Zwolle naar Deventer omrijdt en vanaf daar de omweg via Münster naar Hannover en Berlijn. Ook rijdt er een trein tot Hamm.

Als alternatief wordt de ICE naar Frankfurt of de ICE naar Basel gegeven, met overstap in Duisburg naar Berlijn. Wel prijzig mocht je nu nog willen boeken.

 

Reputatie 7
Badge +1

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Van 20 juli tm 7 aug ligt station Apeldoorn eruit inderdaad. Het spoor schijnt aan het einde van z'n levensduur te zitten. Veel wissels worden verwijderd, enkele vervangen, andere sporen lay-out etc. Ik snap dat ze dat in de vakantieperiode doen maar vanwege de grote vraag naar internationaal treinvervoer in de vakantieperiodes is dit zeker niet prettig.

Zag dat de directe trein naar Berlijn in die periode van Amsterdam via Zwolle naar Deventer omrijdt en vanaf daar de omweg via Münster naar Hannover en Berlijn. Ook rijdt er een trein tot Hamm.

Als alternatief wordt de ICE naar Frankfurt of de ICE naar Basel gegeven, met overstap in Duisburg naar Berlijn. Wel prijzig mocht je nu nog willen boeken.

 

Ik doelde eigenlijk hier ook meer op de vele binnenlandse reizigers die naar de Veluwe reizen. De Veluwe is zeer populair en door dit soort werkzaamheden dus niet bereikbaar. Ik snap dus juist absoluut niet dat ze deze werkzaamheden in deze periode plannen.

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

 

Ik doelde eigenlijk hier ook meer op de vele binnenlandse reizigers die naar de Veluwe reizen. De Veluwe is zeer populair en door dit soort werkzaamheden dus niet bereikbaar. Ik snap dus juist absoluut niet dat ze deze werkzaamheden in deze periode plannen.

Op schooldagen zijn er veel meer reizigers dan in de zomervakantie, het verschil is zo'n 25-30%. Je hebt buiten de vakantie dus veel meer bussen nodig waaraan toch al een chronisch tekort is.

De vraag is meer waarom bij ieder wissewasje hele baanvakken plat gelegd moeten worden en of je dat niet anders kunt organiseren zoals vroeger gebeurde.

Reputatie 5

 

We gaan het meemaken... Heb op de 23e een reservering Düsseldorf - Utrecht in de ICE, maar zag toen ik die eind mei boekte nog weinig treinen die reeds vol zaten.

Same here (op 15 juli naar Dusseldorf e.v. ). Met de verplichte zitplaatsreserveringen zou het dit jaar natuurlijk goed moeten gaan 🙄 .. maar dit soort verhalen zijn wenig geruststellend. De stakingsdreiging die deze zomer bij DB boven het maaiveld hangt trouwens ook niet….. 

Badge +3

Gerelateerd… https://twitter.com/i/web/status/1674487482098786308

18 maanden geleden vroeg ik samen met @lientje1967: kan de trein naar Berlijn en Praag ook in Hengelo of Deventer stoppen? We spraken ook met de operator. Vandaag kun je dus de rechtstreekse trein van Deventer naar Praag nemen.

In de eerste reacties…

laten we nog een aantal haltes toevoegen, de stoptrein naar praag!

Het artikel van januari 2022: https://www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2050318/omtzigt-en-van-der-plas-willen-dat-nachttrein-naar-praag-ook-stopt-in-hengelo

Reputatie 7
Badge

@Olav93

Als het personeel van mening is dat dit voor een ordelijk verloop van de reis nodig is mag dat wel.

Maar mag daarbij dan ook onderscheid worden gemaakt naar bestemming? Waar eindigt de handelingsvrijheid van personeel? Het lijkt me ook niet dat een conducteur bijvoorbeeld alle vrouwen weg mag sturen om maar iets idioots te roepen.

Reputatie 7
Badge +3

In de zomermaanden mag je al geen fietsen meenemen op het Nederlandse gedeelte van IC Berlin als je geen internationaal vervoerbewijs hebt. Dit is nu vermoedelijk vanwege minder treinen in Nederland door gebrek aan personeel uitgebreid naar dat je nu met alleen een Nederlands vervoerbewijs niet meer mee mag op het Nederlandse traject. Dat mensen geweigerd worden heb ik eerder gelezen. Dit zou met drukte te maken hebben.

Reputatie 7
Badge +1

Heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een belachelijke actie aangezien deze trein een reguliere intercity vervangt is dus een heel andere situatie dan met de ICE. Om 17:10 zullen er m.i. nog zeer weinig mensen naar Hannover/Berlijn vertrekken omdat de trein er meer dan 6 uur overdoet. Aankomst Berlijn dus tegen middernacht. Klant geeft ook aan dat de trein halfvol was.  

Badge +3

Ligt er natuurlijk aan hoe die trein in de planner staat. Staat daar bijv. ‘stopt niet in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn..’ (terwijl die dat wel doet, behalve in Apeldoorn) en er op de borden daar geen ‘Niet instappen’ staat dan lijkt het mij dat men maar moet aantonen waarom je als binnenlandse reiziger niet mee zou mogen.

Met een ov-chipkaart heeft het op zich weinig te maken, want die zou je ook kunnen gebruiken als je een internationaal ticket hebt vanaf bijv. Deventer (dat toevallig een medereiziger die daar opstapt in bezit heeft). En wat als je op een e-ticket reist? 😄

Met de ICE (nota bene met zitplaatsreservering voor de meeste plekken) is het immers geen enkel probleem. Wat betreft fietsen is het helder dat die in de zomermaanden alleen mee mogen met een internationale fietsreservering.

Natuurlijk komt de volgende intercity er een paar minuten later achteraan, maar zoals de persoon op Twitter al zegt, die kan goed al ‘vol’ zitten.

Het is gewoon een dom idee geweest om de Duitse IC (en ICE) open te stellen voor binnenlands vervoer. Vragen om problemen.

Ben benieuwd hoe dat gaat als de nieuwe Berlijn-treinen komen, die krijgen 20% minder zitplaatsen dan de huidige.

Reputatie 7
Badge +3

Heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een belachelijke actie aangezien deze trein een reguliere intercity vervangt is dus een heel andere situatie dan met de ICE. Om 17:10 zullen er m.i. nog zeer weinig mensen naar Hannover/Berlijn vertrekken omdat de trein er meer dan 6 uur overdoet. Aankomst Berlijn dus tegen middernacht. Klant geeft ook aan dat de trein halfvol was.  

Ik zeg niet dat het het met fietsen te maken heeft, maar dat in de zomermaanden geen fietsen op het Nederlandse gedeelte mee mag met bestemming binnen Nederland en dat ze dat nu blijkbaar hebben uitgebreid naar alle reizigers met vervoerbewijs voor binnen Nederland.

De trein kan op dat moment wel halfvol zijn, maar bij een volgende station misschien wel (te) vol. Dat deze mensen niet mee mochten is geen incident, dit was pas geleden ook. Er is zelfs een trein niet gestopt op een Nederlands station omdat deze te vol was.

Het is gewoon een dom idee geweest om de Duitse IC (en ICE) open te stellen voor binnenlands vervoer. Vragen om problemen.

Als de IC Hannover/Berlijn een binnenlandse IC vervangt (en er verder geen instapbeperkingen in de planner of op de stations staan) dan lijkt het me dat je gewoon mee zou mogen.

Dat is de theorie, de praktijk zal een probleem zijn. 

Badge +3

Of de geintjes een aantal jaren terug om de IC Berlijn binnen Nederland op “niet uitstappen” te zetten, waardoor het advies niet uit de binnenlandse planner rolde.

Bij “niet instappen” kan ik me nog iets voorstellen (Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn e.d.) als de NS intercity er toch vlak achteraan komt.

Dat van enkele weken geleden @MoDe (niet stoppen wegens te vol) is natuurlijk ook bizar. Er komen bussen naar Duitsland (yeah right)!

Badge +3

Dat andere topic (ICE slaat Arnhem maar over) nog even opgezocht, was deze.

Ook dan kan en mag een conducteur geen binnenlandse reizigers weigeren of wegsturen.

Onder het mom van veiligheid kan er heel veel. En dat ter beoordeling van de conducteur.

Overigens kunnen DB en NS natuurlijk altijd besluiten om net als Thalys de IC Berlijn (en de ICE) alleen nog maar toegankelijk te maken voor reizigers naar het buitenland. Met twee overblijvende intercity's per uur naar Twente voldoet NS dan nog steeds prima aan de concessievoorwaarden.

Overigens kunnen DB en NS natuurlijk altijd besluiten om net als Thalys de IC Berlijn (en de ICE) alleen nog maar toegankelijk te maken voor reizigers naar het buitenland. Met twee overblijvende intercity's per uur naar Twente voldoet NS dan nog steeds prima aan de concessievoorwaarden.

Dat kan, maar helaas doet NS dat niet. Zou in een klap duidelijkheid verschaffen. Nu is het ook maar een rommeltje en hangt het af van de pet van het treinpersoneel.

@Robert B

De Eurostar is ook vaak 80% leeg en daar mag je als binnenlandse reiziger ook niet mee.

Een tussenoplossing is om binnenlandse reizigers in de Duitse treinen wel toe te laten maar uitsluitend met een toeslagkaartje en dus ook abonnementhouders toeslag laten betalen. De situatie die je vroeger met D-treinen had.

@Robert B

De Eurostar is ook vaak 80% leeg en daar mag je als binnenlandse reiziger ook niet mee.

En dan vermeld je bij de Eurostar op het station wel waar deze onderweg stopt en van een trein waar je wel mee mag reizen doe je dit niet.

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie de logica niet...😴

Het is opmerkelijk dat er al decennia problemen zijn met de piekdruktes bij de IC Berlijn. Het lukt DB en NS maar niet om tot een structurele oplossing te komen, juist ook omdat het probleem niet het hele jaar speelt.

Dat is niet zo vreemd omdat deze trein vanuit Nederland voornamelijk voor vakantievervoer wordt gebruikt en dat is nu eenmaal slecht over het jaar gespreid. Het niet-vakantie gerelateerde vervoer is heel beperkt. Op het Duitse stuk speelt dit probleem nauwelijks omdat je daar vooral regulier binnenlands vervoer hebt dat juist niet-vakantie gerelateerd is..

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel vreemd omdat al jaren bekend is welke piekmomenten er zijn. Nu lijkt het net of ieder jaar NS overvallen wordt door vakantiedrukte. Zo is bekend welke feestdagen er zijn in Duitsland en er dus meer vakantieverkeer verwacht kan worden.

Er zijn best oplossingen maar dan moeten NS en DB wel actie ondernemen.

Het lijkt erop dat de problemen met drukte in 2022 nog groter zijn dan in andere jaren. Het is de eerste zomer dat er na jaren weer zonder veel beperkingen gereisd kan worden. Verder is de trein een alternatief voor Europees vliegverkeer. Maar ook zonder die bijkomende factoren zou de IC Berlijn net als iedere zomer weer erg druk zijn.

Reputatie 7
Badge

Voor zover ik weet is het ook geen handhaafbaar verbod, maar men probeert gewoon. Idem voor de omroep om toch alsjeblieft niet in de ICE te stappen vanwege drukte. Of de geintjes een aantal jaren terug om de IC Berlijn binnen Nederland op “niet uitstappen” te zetten, waardoor het advies niet uit de binnenlandse planner rolde.

Als reiziger ben ik (helaas ook als die onterecht zijn) instructies van het personeel te volgen, toch? Daarmee lijkt me dat personeel geen instructies mag geven die strijdig zijn met de voorwaarden (zoals dat binnenlandse reizigers uit zouden moeten stappen).

@Olav93 

Als het personeel van mening is dat dit voor een ordelijk verloop van de reis nodig is mag dat wel.

Het is wel vreemd omdat al jaren bekend is welke piekmomenten er zijn. Nu lijkt het net of ieder jaar NS overvallen wordt door vakantiedrukte. Zo is bekend welke feestdagen er zijn in Duitsland en er dus meer vakantieverkeer verwacht kan worden.

Het probleem zit niet zo zeer bij Duitse reizigers naar Amsterdam maar bij Nederlandse reizigers naar Berlijn. Plus in de zomer bij internationale reizigers zoals interrailers.

Reputatie 7
Badge +1

@Olav93

Als het personeel van mening is dat dit voor een ordelijk verloop van de reis nodig is mag dat wel.

In dit geval was de trein halfvol dus ik denk niet dat dit in dit geval dus nodig was. 

Reageer