beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24570 Bekeken


Toon eerste bericht

85 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Zodra er meer bekend is, wordt dit gedeeld op de website en in de reisplanner. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Wordt de dienstregeling nog aangepast? 

Geen tijdsdruk voor ambtenaren? Dat is een grapje zeker… Ik ben zelf geen ambtenaar, maar de ambtenaren en niet-ambtenaren om mij heen hebben toch echt heel vergelijkbare arbeidssituaties met heel vergelijkbare deadlines en heel vergelijkbare hoeveelheden overwerk als de nood aan de man is.

 

Maar redelijk off-topic hier.

Reputatie 2

Ik maakte geen grap over ambtenaren @Henkpeetersen .
Laat staan een met baard...
Er is het blote feit dat de treinreis en vertragingen daarin  niets wijizigen aan hun werkplanning.
Er is anders dan in bedrijfsleven geen tijdsdruk.; wat vandaag niet afgehandeld kan worden kan morgen ook…
En senioren met tijdsdruk ; zeker weten !
Dan zijn er die geheel vrijwillig met het OV van auto naar auto reizen ...

Reputatie 6

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Los van die stakingen is het OV een onbetrouwbaar transportmiddel.
Bruikbaar voor scholieren , ambtenaren en gepensioneerden .
Niet voor mensen die op tijd ergens moeten zijn voor hun ,werk en andere verplichtingen.
En dan hebben we het nog niet over comfortabel , relaxed reizen 
In noord nederland heb je op het ogenblik tussen Zwolle en Groningen te maken met overvolle treinen .
Omdat er heel veel met drie en vier bakken gereden wordt
das niet plezierig .
De huidige onbetrouwbaarheid van het OV dwingt degene die wil weten waar ie aan toe is en comfortabel wil reizen naar het gebruik van de auto

Die ambtenaren grap heeft inmiddels wel een erg lange baard en is gewoon niet waar en nee ik ben zelf geen ambtenaar. Daarnaast worden de gepensioneerden de laatste tijd ook niet echt ontzien door allerlei werkzaamheden waarbij lange trajecten gelopen moet worden en trappen geklommen moeten worden. Nu weet ik best dat niet alle gepensioneerden slecht ter been zijn, maar een gedeelte wel. 

Alsof scholieren en ambtenaren niet op tijd hoeven te komen en gepensipneerden nooit afspraken met een tijdsslot hebben... 

Het is voor iedereen die afhankelijk is van de trein, erg vervelend.  

Reputatie 7
Badge +1

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Los van die stakingen is het OV een onbetrouwbaar transportmiddel.
Bruikbaar voor scholieren , ambtenaren en gepensioneerden .
Niet voor mensen die op tijd ergens moeten zijn voor hun ,werk en andere verplichtingen.
En dan hebben we het nog niet over comfortabel , relaxed reizen 
In noord nederland heb je op het ogenblik tussen Zwolle en Groningen te maken met overvolle treinen .
Omdat er heel veel met drie en vier bakken gereden wordt
das niet plezierig .
De huidige onbetrouwbaarheid van het OV dwingt degene die wil weten waar ie aan toe is en comfortabel wil reizen naar het gebruik van de auto

Die ambtenaren grap heeft inmiddels wel een erg lange baard en is gewoon niet waar en nee ik ben zelf geen ambtenaar. Daarnaast worden de gepensioneerden de laatste tijd ook niet echt ontzien door allerlei werkzaamheden waarbij lange trajecten gelopen moet worden en trappen geklommen moeten worden. Nu weet ik best dat niet alle gepensioneerden slecht ter been zijn, maar een gedeelte wel. 

Reputatie 2

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Los van die stakingen is het OV een onbetrouwbaar transportmiddel.
Bruikbaar voor scholieren , ambtenaren en gepensioneerden .
Niet voor mensen die op tijd ergens moeten zijn voor hun ,werk en andere verplichtingen.
En dan hebben we het nog niet over comfortabel , relaxed reizen 
In noord nederland heb je op het ogenblik tussen Zwolle en Groningen te maken met overvolle treinen .
Omdat er heel veel met drie en vier bakken gereden wordt
das niet plezierig .
De huidige onbetrouwbaarheid van het OV dwingt degene die wil weten waar ie aan toe is en comfortabel wil reizen naar het gebruik van de auto

Reputatie 6

Wat nou als de NS met de eisen van de vakbond accoord gaat en na 2 maanden de overige rekeningen niet kan betalen? Net als een normaal bedrijf failliet laten gaan? Dan doorstarten met de helft van het personeel? Dan heeft de dan ex-NS directie zijn zin….

 

Badge +3

26 augustus reis ik vanuit Steenwijk naar Rotterdam, meestal pak ik de trein naar Den Haag, met een overstap op Zwolle voor de Intercity Rotterdam Centraal. Als ik het goed begrijp, houdt het dan in dat deze intercity tot Gouda zou rijden, of zou de hele trein niet rijden, gezien de trein tot in regio West rijdt?

Dat zal de tijd moeten uitwijzen, maar ik begreep dat treinen rijden tot aan een (over)standplaats met werkend personeel. Dan zou je tot Utrecht kunnen?

Zie ook https://www.nederlandsenieuws.com/personeel-ns-gaat-staken-mogelijk-zelfs-twee-dagen-helemaal-geen-treinen-in-groene-hart/

De regio West (onder andere de gebieden rond Gouda en Alphen/Leiden) zijn volgende week vrijdag 26 augustus aan de beurt.

Mocht een trein Groningen - Rotterdam met personeel uit Rotterdam gepland zijn, dan zal er vervanging gezocht moeten worden (personeel uit Groningen of Utrecht) en anders valt hij in zijn geheel uit.

Hou dus vooral rekening met minder treinen vanuit het noorden naar Den Haag/Rotterdam.

In principe (en dat is ervanuitgaande dat we het hier over de NS regio-indeling hebben:

 

  • 24 augustus: regio Noord NL (Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Lelystad)
  • 26 augustus: regio West NL (Rotterdam, Den Haag, Dordrecht)
  • 29 augustus: regio Noord West NL (Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Den Helder)
  • 30 augustus: regio Midden NL (Utrecht, Amersfoort, Hoofddorp/Schiphol, Gouda)
  • 31 augustus: regio Oost (Arnhem, Nijmegen, Zutphen, Hengelo, Enschede)
  • 31 augustus regio Zuid NL (Den Bosch, Eindhoven, Breda, Roosendaal, Vlissingen, Venlo, Maastricht, Heerlen)

En, uiteraard onder voorbehoud, mag je er m.i. dus vanuitgaan dat er van/naar/via deze plaatsen geen treinverkeer zal zijn op de genoemde data. Een trein die op 24 augustus van Rotterdam naar Groningen rijdt zal dus rijden tot de laatste personeels-overstandplaats voor de eindbestemming waar niet gestaakt wordt (dus in dit geval Amersfoort). 

Mocht het zo zijn dat betreffende trein van Rotterdam naar Groningen normaal door personeelsleden met standplaats Groningen wordt gereden, dan wordt er mogelijk vervanging gezocht en indien die er niet is, wordt de trein alsnog de gehele route opgeheven.

26 augustus reis ik vanuit Steenwijk naar Rotterdam, meestal pak ik de trein naar Den Haag, met een overstap op Zwolle voor de Intercity Rotterdam Centraal. Als ik het goed begrijp, houdt het dan in dat deze intercity tot Gouda zou rijden, of zou de hele trein niet rijden, gezien de trein tot in regio West rijdt? 

Bij voorbaat dank

Reputatie 7

Even een vraag omdat mijn school begint en in delft zit op welke dag word de staking in die regio verwacht en rijd er dan helemaal geen trein of minder treinen.

Vrijdag 26 augustus is de staking in regio West - waar Delft onder valt. Gaat de staking door, dan kan je er vanuit gaan dat er niks rijdt. 

Reputatie 7

Nederland holt op allerlei vlakken achteruit. Een leidend voorbeeld is het niet meer.

Als het gerommel in het ov de komende maanden aanhoudt, waar ik toch wel bang voor ben, en de betrouwbaarheid en het reisplezier niet toeneemt, toch maar weer nadenken of ik niet beter richting auto kan gaan. Hoewel dat ook ontzettend prijzig is. Maar blijkbaar kan vrijwel iedereen dat (nog) wel betalen gezien al dat blik op de weg. Er zijn er die liever droog brood eten dan hun auto weg te doen. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van wat een ander voor jou bedenkt en uitvoert (of niet uitvoert), en je vooral ook vaak veel sneller bent. 

Ik twijfel en wacht nog even af.

Even een vraag omdat mijn school begint en in delft zit op welke dag word de staking in die regio verwacht en rijd er dan helemaal geen trein of minder treinen

 

Vriendelijke Groeten,

Een wanhopige student 😩 

Reputatie 6

Ik was heel blij met onze verhoging dit jaar in de CAO maar dat was nog voor de inflatie (1,5% en dan daarna nog eens 2%). Als ik dan nu getallen lees van 8% tot 20%, dan denk ik, gelukkig is onze CAO eind dit jaar weer afgelopen ;) maar ja elke loonsverhoging zal weer elders vandaan moeten worden gehaald.

Ik reis de laatste tijd weer wat meer met de trein, omdat ik er weer wat meer zin in heb en ook omdat ik dan wat makkelijker naar grotere steden kan zonder na te moeten denken over parkeren. Maar de komende tijd reken ik maar even niet op de trein....

Reputatie 7
Badge

Het gaat er niet beter op worden helaas.

Op het moment zijn het OV in het algemeen en de NS in het bijzonder totaal onbetrouwbaar.

Minder treinen wegens personeelstekort, treinverkeer groot deel van de dag stilleggen wegens kompjoeterstoring, geen bussen regelen bij werkzaamheden en de reiziger in de stront laten zakken, etc. etc. 

Ik denk dat het moment gaat komen waarop blijkt dat het beste OV geen OV is. 

Dan maar gewoon iedereen rijles geven als onderdeel van het lespakket op de middelbare school. 

Ook een mooie oplossing voor het personeelstekort. 

 

 

Lekker handig voor mensen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer en door bepaalde fysieke problemen niet KUNNEN autorijden… 

Reputatie 7
Badge +3

Ook al mag het wel, die bussen (of beter gezegd chauffeurs) zijn er niet. Zie bv de diverse werkzaamheden waarbij gezegd wordt dat er niet voldoende bussen zijn en het advies het traject of de spit te mijden of de ingelaste werkzaamheden bij Amersfoort afgelopen dinsdagavond waarbij er helemaal geen bussen reden. 

De reizigersaantallen zijn ook veel te groot om bussen te kunnen organiseren, laat staan met de tekorten die nu al spelen.

Reputatie 6
Badge +1

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

En weet iemand of Ns dan bussen inzet....

Volgens mij mag dat niet. 

@dorae_mon Denk je werkelijk dat mensen zouden staken als er betere alternatieven waren? Staken kost vooral geld voor de stakers. Ze krijgen weliswaar een uitkering uit de stakingskas van de vakbond maar dat is minder dan het loon dat ze zouden ontvangen bij normale dienstuitvoering. Dit aspect van staken worden zelden onder de aandacht gebracht.

Een staking heeft bijna altijd effect en levert veel publiciteit op waar de top van NS bepaald niet op zit te wachten.

Zolang er niet meer context gegeven wordt over die 20% looneis …

De vakbonden ontkennen niet dat hun eisen neerkomen op 20% maar vinden dat dan maar moet. Naast 8% prijscompensatie worden er nog aanvullende extra looneisen gesteld, wordt er een veel luxere vroegpensioen regeling geëist en ook zijn er nog zeer dure eisen met betrekking tot de roosters en weekendwerk.

Ik lees net op nieuwssites dat de NS vanaf as woensdag gaat staken. Elke dag een andere regio. Waar kan ik een kaartje vinden met die regio s? Want maandag de 29e moet ik naar Den Haag en anders moet ik nu een auto gaan regelen . 

En weet iemand of Ns dan bussen inzet....

VVMC heeft inderdaad reeds een mail uitgestuurd naar haar leden dat de FNV gelekt zou hebben.

Aangezien ik het ook van de media heb vernomen, is er dus gelekt en ook ik wacht af hoe nu verder. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat we gewoon even rustig moeten afwachten. Speculeren over de eventuele acties heeft weinig zin. Misschien wordt er dit weekend nog wel onderhandeld.

@dorae_mon Denk je werkelijk dat mensen zouden staken als er betere alternatieven waren? Staken kost vooral geld voor de stakers. Ze krijgen weliswaar een uitkering uit de stakingskas van de vakbond maar dat is minder dan het loon dat ze zouden ontvangen bij normale dienstuitvoering. Dit aspect van staken worden zelden onder de aandacht gebracht.

Een staking heeft bijna altijd effect en levert veel publiciteit op waar de top van NS bepaald niet op zit te wachten.

Zolang er niet meer context gegeven wordt over die 20% looneis …
In mijn optiek is dit juist publiciteit waar je als NS-medewerker niet op zit te wachten.

Zonder context klinkt dit als graaien in een tijd waarin juist ervoor gewaarschuwd door de DNB om niet te ver te gaan met koopkrachtreparaties.

Extra medewerkers aan willen trekken door een hoger loon gaat ook lastig worden. Die medewerkers moeten ergens vandaan komen en geeft een hoog risico op waterbedeffect waarbij een andere branche problemen krijgt.

Situatie is ruk. Ben daarom wel benieuwd hoe de vakbonden een dergelijke hoge looneis ethisch gezien willen verkopen.

Reageer