beantwoord

estafettestaking, waar en wanneer?

  • 17 August 2022
  • 85 reacties
  • 24570 Bekeken


Toon eerste bericht

85 reacties

@Tamzin  Voor de onregelmatigheid en de schalen waar de meeste medewerkers in zitten bij de NS durf ik het inderdaad karig te noemen, er is een enorme vraag naar personeel en de lonen zijn secundaire arbeidsvoorwaarden zijn elders echt beter dan bij de NS op dit moment.  Maar het is duidelijk dat jij daar totaal geen zich op hebt, het is voor NS personeel bijvoorbeeld bijna onmogelijk om verlof te krijgen op dagen dat jij het wil en dat is elk jaar in grote delen van het land DRAMA met hoofdletters. Die vrije dagen zijn een opgebouwd recht in een CAO.

Het is niet voor niets dat de uitstroom momenteel groter is dan de instroom, de laatste jaren is het flink verslechterd bij de NS. En ik ken genoeg oud collega’s die er nu nog werken maar ook bezig zijn om weg te gaan als er niets veranderd bij de NS komende tijd. De tijd dat de NS een goede werkgever was is echt geweest.

 

En het personeel is er echt klaar mee hoe het management met ze omgaat dat blijkt wel uit de stakingsbereidheid want bij de laatste staking lag die stukken lager dan nu.

 

En je moet het over een bredere periode eens bekijken, de afgelopen jaren is het NS personeel er karig afgekomen t.o.v. de gemiddelde CAO's, is er ingeleverd op de opbouw van het pensioen in de corona jaren en dat willen de medewerkers nu weer op het standaard landelijk geldende niveau hebben wat logisch is.

Karig? Kom op zeg, de CAO is nu al zeer luxe vergeleken met het bedrijfsleven. Wat verwacht je, twee keer modaal voor functies op MBO-niveau en dan ook nog bij een bedrijf dat zware verliezen maakt?

 

En WSM, misschien even alles goed verwoorden, computerstoringen zijn er bij Prorail en dat is de rijkswaterstaat van het spoor, valt niet onder de NS maar gewoon onder het ministerie.  

De megastoring van 3 april was toch echt bij NS.

 

En als de NS, wat ook verwacht wordt, een andere dienstregeling maakt om de gevolgen voor reizigers te verzachten zal er harder gestaakt gaan worden. 

Hoe harder er gestaakt wordt hoe groter de druk in de media op vakbond en personeel wordt om hun absurde eisen maar snel te vergeten. Als je 20% eist terwijl de gemiddelde bejaarde dit jaar 1-2% krijgt maak je je niet populair maar word je zakkenvuller genoemd.

Misschien moet NS gezien de absurde eisen maar eens gebruik gaan maken van het uitsluitingsartikel in de stakingswet: het voltallige personeel onbetaald naar huis sturen voor de duur dat er gestaakt wordt. Kijken hoe lang personeel en vakbonden dat vol houden.

100 euro netto per maand erbij? Welja, maar dat dekt hooguit (of niet eens) de torenhoge energie/brandstofkosten voor een zuinig gezinnetje met jou als kostwinner?

Nogmaals dit zijn allemaal extra eisen die nog bovenop de prijscompensatie komen.

De NS kan wel aangeven dat het 20% is bij elkaar maar welke salarisschaal hebben ze daarvoor genomen?  Er wordt een eenmalige uitkering gevraagd en als je die omslaat op de laagste schaal dan is de verhoging procentueel erg groot.

De NS rommelt wel vaker met cijfertjes, dat deden ze ook in het eerste corona jaar door flink af te schrijven op van alles en nog wat en dan lopen kermen over een flink verlies. Tja dat kan elk bedrijf als je rommelt met cijfertjes zoals het jou goed uitkomt.

En je moet het over een bredere periode eens bekijken, de afgelopen jaren is het NS personeel er karig afgekomen t.o.v. de gemiddelde CAO's, is er ingeleverd op de opbouw van het pensioen in de corona jaren en dat willen de medewerkers nu weer op het standaard landelijk geldende niveau hebben wat logisch is.

En het is niet voor niets dat er personeelsgebrek is, onvrede maakt dat medewerkers vertrekken.

En WSM, misschien even alles goed verwoorden, computerstoringen zijn er bij Prorail en dat is de rijkswaterstaat van het spoor, valt niet onder de NS maar gewoon onder het ministerie.  En ook tekort aan medewerkers daar heeft voor veel uitval van treinen gezorgd.

 

En als de NS, wat ook verwacht wordt, een andere dienstregeling maakt om de gevolgen voor reizigers te verzachten zal er harder gestaakt gaan worden. Onvrede is gewoon groot op de werkvloer en nu wordt het aangekondigt zodat reizigers er rekening mee kunnen houden.

 

Badge +3

Juist nu er een groot tekort is aan personeel, is personeelsbesparing nodig.

Een HC die niet eens bereid is om te controleren op geldige vervoerbewijzen (al was het maar de 1e klas scheefrijders wegsturen in plaats van beboeten)… 🤔

En dat zou dan (arbeidsvoorwaarden?) elke 45 minuten even moeten gebeuren?

Dan houdt het inderdaad ergens op! En nee., als reiziger ga ik niemand zelf de 1e klas uit jagen (hooguit luide ‘reizigers’ in een stiltecoupé erop wijzen dat zoiets echt niet de bedoeling is) 

Gewoon beboeten dus (zoek de HC of schakel V&S in) en dat is dan 190+ euro graag per persoon (bij ook nog herrie maken in een stiltecoupé zonder geldig vervoerbewijs) …

Tegen mij (reiziger) “hou je bek, waar bemoei jij je mee?”…

Nou ja, “als jijzelf nou eens nagedacht zou hebben als men je zometeen met YouTube gefilmd geweld de trein uit tieft” (met nog de vrijwillge keuze om je te gedragen zoals wij -je medereizigers- of de NS willen, of anders een vette boete)?

En ja, dan staat de trein maar even wat langer stil, want aan een zakkenroller (trein ook 20 minuten vertraging) met een geldig vervoerbewijs verdien je minder!😅

Degenen die zich daarover rot lachen hebben de overmacht tegenover @Loes en komen er (bijna altijd) met een simpele waarschuwing vanaf.

Dat dus graag anders (kortere lijntjes met V&S/politie?) 😴

Iemand die het echt niet weet pik je er feilloos uit, dus ja als toezichthouder/handhaver mag je ‘discrimineren’ bij controle (dus selectieve steekproef) 

Op het moment zijn het OV in het algemeen en de NS in het bijzonder totaal onbetrouwbaar.

Minder treinen wegens personeelstekort, treinverkeer groot deel van de dag stilleggen wegens kompjoeterstoring, geen bussen regelen bij werkzaamheden en de reiziger in de stront laten zakken, etc. etc. 

Ik denk dat het moment gaat komen waarop blijkt dat het beste OV geen OV is. 

Dan maar gewoon iedereen rijles geven als onderdeel van het lespakket op de middelbare school. 

Ook een mooie oplossing voor het personeelstekort.

Top! Dus jij wordt mijn privé-chauffeur? 

 

 

 

Dat extra loon kan ik nog wel begrijpen. Met 20% loonstijging zit je rond de verwachte inflatie voor de komende 2,5 jaar. En natuurlijk is die 20% onderhandelingstactiek. Goede kans dat je uiteindelijk op 12% uitkomt. Maar als de vakbonden 12% hadden geroepen, wordt het er uiteindelijk misschien 10%.

Tegenover de tegemoetkoming aan de looneis zou ik dan graag zien dat de vakbonden hun verzet tegen de eenmansbediening laten varen. Uiteindelijk is dat een tussenoplossing, tot de trein straks automatisch rijdt en de machinist de conducteur kan worden. Helemaal geen personeel aan boord is natuurlijk levensgevaarlijk in geval van een incident, dus dan komt de conducteur weer terug.

Juist nu er een groot tekort is aan personeel, is personeelsbesparing nodig.

Reputatie 4

waarom staken ze niet in het weekend?  Ze willen toch zo min mogelijk reizigers treffen.

Laten we dan vooral het volk wat wel wil werken gewoon naar hun werk gaan.  (of doe het tussen 20.00 en 6.00).

 

Ik ga ervanuit dat de rechter de staking verbied. Staken is een recht, maar het moet wel een terechte staking zijn. Ik blijf erbij dat conducteurs meer bankhangen dan echt werken, of koffie drinken en swipen moet tot hun taken behoren.

 

Iedereen heeft last vd stijgende prijzen, we zullen het er,mee moeten doen…. allemaal… dus ook het conducteurtje….

Badge +3

100 euro netto per maand erbij? Welja, maar dat dekt hooguit (of niet eens) de torenhoge energie/brandstofkosten voor een zuinig gezinnetje met jou als kostwinner?

Ik lees van alles over compensatieregelingen (extra toeslagen voor minima) vanuit de overheid, maar die zeggen min of meer terecht dat werk wel moet lonen (tering naar de nering) en de werkgevers (de NS is géén staatsbedrijf en krijgt geen overheidssubsidie) het maar met de werknemers (en vakbonden) moeten oplossen.

En ik vermoed niet dat veel NS werknemers te maken hebben of krijgen (hooguit bij part time) met toeslagen. Dat is een vak apart eigenlijk (waar is het omslagpunt om meer uren te gaan/willen werken voor minder geld?)

Dus ik vermoed niet dat als bijv. @Loes toezegt om nog een jaar te blijven in plaats van Kleuterjuf worden (dat betaalt misschien wel veel meer!) er ineens fors op vooruit zal gaan…

‘An offer you cannot refuse’ 🤣 maar ja zij werkt (zoals iedereen bij de NS behalve de bobo's aan de top?) dus via een cao contract en dus bijbehorende salaristabel?

Tot slot zijn er nog andere dure eisen, o.a. met betrekking tot vervroegde pensionering. Alles bij elkaar loopt de teller op tot 20% loonkostenstijging. 

Misschien dan toch maar 100 euro netto per maand erbij?

Het is bij de vakbond niet of-of maar en-en. 

Badge +3

Tot slot zijn er nog andere dure eisen, o.a. met betrekking tot vervroegde pensionering. Alles bij elkaar loopt de teller op tot 20% loonkostenstijging. 

Daarmee wel eens, want van 20% loonkostenverhoging (voor werkgevers) gaat een werknemer natuurlijk maar een fractie zien op het loonstrookje.

Badge +3

Beetje flauw. Wettelijk heet het "het onderkruipersverbod" wat is opgenomen in de Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs (Waadi),

Zie mijn eerdere reactie.

Op de radio hoorde ik dat men een loonsverhoging ‘eiste’ van 100 euro per maand. Als dat een verhoging van 20% is… 

Die 20% betreft uiteraard de loonkosten, de loonsverhoging is daar maar een onderdeel van. Er ligt al een bod van 8% loonsverhoging (de vakbond noemt dat echter geen loonsverhoging maar prijscompensatie), de looneis die je nu noemt komt daar dus bovenop. Voor de laagste lonen wordt trouwens veel meer extra geeist.

Maar dan zijn er ook zeer extreme eisen met betrekking tot roosters, die nog ruimer (lees: inefficiënter) moeten worden en daarnaast vooral tot grote extra kosten in het weekend gaan leiden.

Tot slot zijn er nog andere dure eisen, o.a. met betrekking tot vervroegde pensionering. Alles bij elkaar loopt de teller op tot 20% loonkostenstijging. 

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  

Dat noemt de vakbond wel besmet werk maar dat valt wettelijk helemaal niet onder besmet werk. Het herverdelen van werk onder wel werkend personeels is gewoon toegestaan. Daar bestaat jurisprudentie over, de vakbonden hebben daarmee al eerder bij de rechter hun neus gestoten.

Het enige wat niet mag is extra personeelscapaciteit van buiten het bedrijf inhuren maar dat is gezien de opleidingseisen voor machinisten en conducteurs sowieso niet aan de orde.

En voor de tweede keer dit topic ga je de mist in, @Tamzin. Besmet werk is een term die is bedacht door vakbonden en houdt inderdaad precies dat in wat West zegt. Juridisch gezien bestaat de term niet. Daarom is het herverdelen van werk inderdaad toegestaan, als het personeel daartoe bereid is. Of het verstandig is, is vraag twee. Aan verdere escalatie heeft de NS ook niets. 

Beetje flauw. Wettelijk heet het "het onderkruipersverbod" wat is opgenomen in de Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs (Waadi), in de praktijk spreekt echter iedereen van de wet op besmet werk. Via eerdere jurisprudentie is (na rechtszaken aangespannen door.de vakbonden) bepaald dat werknemers van andere standplaatsen binnen hetzelfde bedrijf daar niet onder vallen, wat in de prijktijk betekent dat een bedrijf bij stakingen het werk onbeperkt kan herverdelen onder zijn eigen personeel. Ook niet-stakend personeel vragen om over te werken (binnen de daarvoor geldende regels) is toegestaan. 

Of NS niet gebaat is bij escalatie betwijfel ik. Met een eis van 20% is het verstandig vakbonden en personeel zo snel mogelijk ondubbelzinnig duidelijk te maken dat over een dergelijke eis domweg niet te onderhandelen valt. NS kan dat ook in de media straks makkelijk verkopen, in de tot nu toe in 2022 afgesloten CAO's is de gemiddelde loonsverhoging (inclusief prijscompensatie) ongeveer 5%, de pensioenen stijgen gemiddeld 1-2%. Wie is er dan onredelijk als het spoorwegpersoneel 20% eist? Niet NS lijkt me. 

Badge +3

Op de radio hoorde ik dat men een loonsverhoging ‘eiste’ van 100 euro per maand. Als dat een verhoging van 20% is… 🤣 En als het per week is dan verdien je ook erg weinig (bij fulltime).

Op het moment zijn het OV in het algemeen en de NS in het bijzonder totaal onbetrouwbaar.

Minder treinen wegens personeelstekort, treinverkeer groot deel van de dag stilleggen wegens kompjoeterstoring, geen bussen regelen bij werkzaamheden en de reiziger in de stront laten zakken, etc. etc. 

Ik denk dat het moment gaat komen waarop blijkt dat het beste OV geen OV is. 

Dan maar gewoon iedereen rijles geven als onderdeel van het lespakket op de middelbare school. 

Ook een mooie oplossing voor het personeelstekort. 

 

 

Reputatie 7

Als de estafettestakingen niet helpen, volgt in de 1e week van september een landelijke staking, lees ik. Ik begrijp veel van de eisen en die vind ik ook niet meer dan normaal, maar bij wat de bonden financieel allemaal willen, zet ik vraagtekens. Dat kan toch reëel gezien helemaal niet. O.a. automatische looncompensatie bij inflatie.... Als NS overstag gaat, is het personeel de koning te rijk, de reiziger niet want dat gaan ze in de tarieven voelen. Resultaat: nog meer ov-weglopers. Uiteindelijk wordt reizen zo te duur voor veel mensen, zeker als je beseft wat energie en wonen kost. 

Badge +3

En voor de tweede keer dit topic ga je de mist in, @Tamzin. Besmet werk is een term die is bedacht door vakbonden en houdt inderdaad precies dat in wat West zegt. Juridisch gezien bestaat de term niet. Daarom is het herverdelen van werk inderdaad toegestaan, als het personeel daartoe bereid is. Of het verstandig is, is vraag twee. Aan verdere escalatie heeft de NS ook niets. 

@Tamzin heeft gelijk maar de juiste term is niet ‘besmet werk’ maar ‘onerkruipersverbod’, zie https://www.absoluteadvocaten.nl/arbeidsrecht/onderkruipersverbod

Er mogen dus geen uitzendkrachten (of Arriva personeel e.d.) ingehuurd worden, maar de term ‘besmet werk’ lijkt ook gebruikt te worden in situaties waar werkwillig personeel van het eigen bedrijf het werk van stakende werknemers overneemt (herverdeling, extra diensten, etc.) waardoor het effect van een staking (deels) teniet gedaan wordt.

Dat laatste mag gewoon, en stakende werknemers mogen dat niet in de weg staan (door bijv. blokkades).

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  

Dat noemt de vakbond wel besmet werk maar dat valt wettelijk helemaal niet onder besmet werk. Het herverdelen van werk onder wel werkend personeels is gewoon toegestaan. Daar bestaat jurisprudentie over, de vakbonden hebben daarmee al eerder bij de rechter hun neus gestoten.

Het enige wat niet mag is extra personeelscapaciteit van buiten het bedrijf inhuren maar dat is gezien de opleidingseisen voor machinisten en conducteurs sowieso niet aan de orde.

En voor de tweede keer dit topic ga je de mist in, @Tamzin. Besmet werk is een term die is bedacht door vakbonden en houdt inderdaad precies dat in wat West zegt. Juridisch gezien bestaat de term niet. Daarom is het herverdelen van werk inderdaad toegestaan, als het personeel daartoe bereid is. Of het verstandig is, is vraag twee. Aan verdere escalatie heeft de NS ook niets. 

Succes met de stakingen NS-personeel. Vooral niet opgeven 👍

Sommige eisen die ik zie staan zouden al ingewilligd moeten worden zonder staking. Serieus, wat is 14 euro per uur nou? Beschamend dat er mensen bij NS (moeten gaan) werken die het met minder moeten doen. Zelfs daar kom je in veel situaties al amper van rond tegenwoordig. Blij dat er dit jaar in meerdere sectoren op wordt gestaan tegen belabberde beloningen, onmogelijke roosters, oneindige flexcontracten en weet ik veel wat voor onzin.

'Is het' er niet? Nou prima, dan gaan die mensen zelf maar met een trein rondrijden.  

Straks natuurlijk ook niet klagen als de tarieven 10% omhoog gaan. Je kunt allerlei eisen gerechtvaardigd vinden maar 20% loonsverhoging gaat er echt niet komen. De reden is dat dat geld er toch echt niet is, of jij dat nou leuk vindt of niet. 

@West  Ander personeel op een door staking uitvallende trein zetten is besmet werk.  

Dat noemt de vakbond wel besmet werk maar dat valt wettelijk helemaal niet onder besmet werk. Het herverdelen van werk onder wel werkend personeels is gewoon toegestaan. Daar bestaat jurisprudentie over, de vakbonden hebben daarmee al eerder bij de rechter hun neus gestoten.

Het enige wat niet mag is extra personeelscapaciteit van buiten het bedrijf inhuren maar dat is gezien de opleidingseisen voor machinisten en conducteurs sowieso niet aan de orde.

Reputatie 7
Badge

Laat de trein dan rijden maar controleer niet!Hebben ze niet de reizigers maar de NS..

Zolang reizigers moeten blijven inchecken maakt het de NS weinig uit.
En nee, zo mogen niet zomaar de poortjes openen voor iedereen, want dan zijn ze schuldig aan het opzettelijk toebrengen van fraude wat strafbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

@dorae_mon Denk je werkelijk dat mensen zouden staken als er betere alternatieven waren? Staken kost vooral geld voor de stakers. Ze krijgen weliswaar een uitkering uit de stakingskas van de vakbond maar dat is minder dan het loon dat ze zouden ontvangen bij normale dienstuitvoering. Dit aspect van staken worden zelden onder de aandacht gebracht.

Een staking heeft bijna altijd effect en levert veel publiciteit op waar de top van NS bepaald niet op zit te wachten.

Reputatie 5

Kunnen ze niets anders bedenken dan staken? Bijvoorbeeld het (hoofd)kantoor van NS blokkeren of zoiets. Dan tref je de directie/ het bestuur van NS direct. Nu tref je vooral een heleboel reizigers die helemaal geen partij zijn is dit conflict tussen NS en werknemers/vakbonden.

Laat de trein dan rijden maar controleer niet!Hebben ze niet de reizigers maar de NS..

Er wordt al zelden gecontroleerd, maar gratis reizen aankondigen mag niet in Nederland. Door de rechter verboden (niet door de vakbonden)

Reageer