Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En je ziet ook meteen wat de marge is waar ik het telkens over heb, waarschijnlijk is het verschil dus een stuk groter dan het lijkt.
Verschil zal niet alleen door deze marge groter zijn, maar ook omdat de geplande vertrektijd in dat vertrekbericht in hele minuten is, terwijl de echte tijd op veel kleinere stations ook nog in seconden is (DINT tijd heb ik vandaag geleerd).

Voorheen werden op Twitter nog wel complete geprinte dienstkaartjes gedeeld met die tijden. Jij hebt ze vast vaker gezien.
Op één zo'n kaartje bv de complete 4038. Die geeft bv voor de stations Abcoude, Amsterdam Holendrecht en BijlmerArenA aan:

Ac - aankomst 12:49:00 - vertrek 12:49:42
Ashd - aankosmt 12:52:12 - vertrek 12:52:54
Asb - aankomst 12:55:12 - vertrek 12:56:06

Dat treinnummer staat ook je lijst, op 19 mei, ook weer zo'n doorgegeven negatieve vertraging (leuk begrip trouwens, vertraging op zich vind ik al nagetief).

Abcoude gepland vertrek 12:49:00 vs. vertrokken 12:48:55 - zou op basis hiervan slechts 5 seconden te vroeg zijn maar neem je die 12:49:42 van het dienstkaartje is het al 47 seconden te vroeg
Amsterdam Holendrecht gepland vertrek 12:52:00 vs. 12:51:58 - is 2 seconden te vroeg, maar 56 seconden obv vertrektijd 12:52:54
Amsterdam BijlmerArenA gepland vertrek 12:56:00 vs. 12:54:30 - is 1 minuut 30 te vroeg, maar daar mag 6 seconden bij (dienstkaartje 12:56:06).

Ik weet niet hoe groot de marge is waar je het telkens over hebt, maar als je die er ook bij op moet tellen dan wordt de 2 seconden te vroeg bij Holendrecht opeens ruim meer dan een minuut.

Bij grote stations waar wel op de hele minuut wordt vertrokken heb je dat verschil met die DINT tijd dan weer niet.


Ik ga vrezen dat je analyse slechts het puntje van de ijsberg is.
Om te voorkomen dat het gebeurt kun je beter een strakkere dienstregeling hebben met meer gelijke stops, normaal gesproken stop je op een halte langs de vrije baan iets van 42 seconden. Nu zijn daar in het land dan enkele uitzonderingen op en dan gaat het wel eens mis. Zo ook met de rijtijd, als machinist moet je ergens vaak genoeg rijden om bepaalde grotere rijtijdspelingen te weten en je rijden daar dus op aan te passen zodat je niet overdreven vroeg aankomt op zo'n station en dan door te vroeg fluiten ook te vroeg vertrekt.

En als we met een paar ingrepen dat te vroeg vertrekken kunnen oplossen dan zijn we toch waar we willen zijn, of niet ?

En wat betreft de dienstregelingssnelheid is het juist een voordeel t.o.v. vertragingen. Als ik nml vanaf Utrecht naar Hollandse Rading een dienstregelingssnelheid van 100 heb en een keer te laat weg kan vanaf Utrecht heb ik op dat traject de mogelijkheid om met een andere hogere snelheid te rijden waardoor je weer inloopt. Uiteraard rekening houdend met de maximale snelheid op het baanvak.

En de tablet wordt helaas niet door iedere machinist gebruikt er zijn nog zat machinisten die met een papieren dienstregeling rijden omdat ze dat prettiger vinden. We zijn daar vrij in om daar een eigen keuze in te maken.
Maar of de rijtijd nou krap of wat langer is, dat is toch absoluut niet en nooit een reden om te vroeg te vertrekken.
Op het dienstkaartjes van conducteur en machinist staat toch gewoon de vertrektijd.
Deze vertrektijden staan voor de machinist ook nog op zijn Tablet.
Waarom dan telkens het pleidooi om de rijtijden aan te passen (lees te vertragen).
De dienstregelingsnelheid daarvoor aanpassen heeft ook ongewenste gevolgen bij een reeds vertraagde trein.
Je hebt helemaal gelijk, ik ben in de war met sportpark daar zit richting Hilversum een overweg achter en op dat station staat een afteller zodat de overweg zo kort mogelijk dicht ligt. Deze afteller begint gewoon af te tellen terwijl de trein er nog een aantal minuten moest staan en de overweg ging daar ook gewoon dicht.

Naar Hollandse Rading vanaf Utrecht Overvecht heb je ook een ruime rijtijd speling waardoor je vaak daar ook te vroeg bent. Daarnaast zijn er volgens mij ook een aantal treinen welke op Hollandse Rading nog een langere tijd stilstaan volgens dienstregeling en dat is dan wel eens erg lastig voor een station langs de vrije baan en niet bekend bij sommige HC's denk ik.
Op Hollandse Rading is dit jaar wel een probleem geweest met een verkeerde instelling van de overweg, hierdoor sloot de overweg veel te vroeg waardoor er door het treinpersoneel gekozen werd om eerder te vertrekken vanaf dat station om de overweg niet in storing te laten vallen.
Ik weet niet meer in welke periode dit was maar heb daar meldingen van gezien intern.


Vreemd @JBa, immers te Hollandse Rading is de overweg in beide richtingen achter de aldaar stoppende trein en niet ervoor.
Overzicht aantal te vroeg vertrokken treinen mei 2018

Even voor de gein een top 10 van stations van de hele maand mei op basis van jouw lijst:
code:
Station	Aantal
Rheden 913
Velp 763
Utrecht Vaartsche Rijn 170
Bovenkarspel Flora 102
Hilversum Sportpark 85
Bovenkarspel-Grootebroek 70
Zoetermeer Oost 53
Santpoort Noord 48
Veenendaal West 40
Zaandijk Zaanse Schans 30
Helmond Brandevoort 28




@Frank Visser , Gezien je reactie in een ander topic over dienstregelingstijden tag ik je ook even hier in want wellicht kun je de constateringen 1 of 2 bladzijde terug uit dit topic ook meenemen voor de volgende dienstregeling of liever nog eerder oplossen. Er blijkt bij bovenstaande stations teveel rijtijd speling te zijn waardoor treinen hier dus echt VEELVULDIG te vroeg vertrekken. En dan zijn dit de uitschieters welke Henk_NL uit de data heeft gefilterd voor de maand mei 2018 en Momo was zo vriendelijk om bovenstaand lijstje te maken.

Het moet toch mogelijk zijn om het aantal te vroege vertrekken vanaf deze stations drastisch te verminderen door de rijtijd aan te passen of een dienstregelingsnelheid op de dienstkaartjes te zetten?

Ik hoop dat jij weet bij wie dit dan neergelegd moet worden mocht je hier zelf niets mee kunnen :D

Onder het motto niet geschoten is altijd mis.
@Momo Rondje rond de HSL Noordsectie. Over de Zuidsectie kon ik beide keren keurig rijden 😉
Reputatie 7
Badge +3
Heet dat dan een rondje rond de HSL?😂
Ben ik altijd :-)
Ik mocht daarna overigens direct door als de 974, omgeleid via, jawel, Leiden, Den Haag en Delft 🙂
Julian was gewoon het spoor bijster 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie zo'n ICd wel eens voorbij komen op Delft. Thalys ook wel eens langs zien komen op De Vink of Laan.
Las elders dat afgelopen zondagnacht een zwaar vertraagde Thalys 9995 zelfs nog heeft gestopt op o.a. Delft, HS en Leiden.
Jup
Badge +3
Leuke omweg 😀

Via Delft en Leiden kon natuurlijk niet vanwege werkzaamheden.

En al helemaal omdat het een ICd is, toch?
Reputatie 7
Badge +3
Leuke omweg 😀
Via Delft en Leiden kon natuurlijk niet vanwege werkzaamheden.
Met die 959/963 lijkt het wel okay te zijn gegaan uiteindelijk in Infoplus-land. 963 is te Breda opgeheven om 20:10 en verder geen bericht meer van ontvangen. De 959 is netjes uit Breda vertrokken, heeft alleen in Rotterdam een lading wijzigingen gekregen. Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Ja, dat klopt. Ik ben via Gouda - Woerden - Breukelen - Bijlmer gegaan 🙂
De 2 treinnummers die weer wel in je mei analyse staan laten wel goed zien dat te vroeg bij 1 station door kan werken bij volgende stations.

En je ziet ook meteen wat de marge is waar ik het telkens over heb, waarschijnlijk is het verschil dus een stuk groter dan het lijkt.

(blijf even in losse berichten reageren, omdat quotes e.d. berichten slopen)
In mijn geval kijk ik niet naar GPS-data, treindetectie werkt wel gewoon in tunnels natuurlijk.
Badge +3
Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Op treinposities zie je ook geen stops/doorkomsten van treinen in tunnels (geen GPS data natuurlijk), zelfde voor Delft e.d.
Reputatie 7
Badge +3
Eerst even een ander voorbeeld, namelijk dit topic: https://community.ns.nl/dienstregeling-59/weer-een-te-vroeg-vertrekkende-trein-50073/index1.html#post336375
Over Tilburg Reeshof zijn al meer meldingen, bv deze van 24 mei die dan weer niet in je mei analyse voorkomt. Ik neem aan om de reden die je al aangeeft.
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/waarom-te-vroeg-47819/index5.html#post326346
Maar de meldingen gaan terug tot zeker februari/maart

De 2 treinnummers die weer wel in je mei analyse staan laten wel goed zien dat te vroeg bij 1 station door kan werken bij volgende stations.

Met die 959/963 lijkt het wel okay te zijn gegaan uiteindelijk in Infoplus-land. 963 is te Breda opgeheven om 20:10 en verder geen bericht meer van ontvangen. De 959 is netjes uit Breda vertrokken, heeft alleen in Rotterdam een lading wijzigingen gekregen. Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Eerst even een ander voorbeeld, namelijk dit topic: https://community.ns.nl/dienstregeling-59/weer-een-te-vroeg-vertrekkende-trein-50073/index1.html#post336375

Dat is dus trein 6633. Wat betreft die marge waar ik het over had, dit te vroege vertrek is dus niet opgevallen op basis van de truc die ik hier doe met treinstatussen en CRIS timestamps.

Tbu: gepland vertrek 08:52:00, vertrekbericht gemaakt 08:52:14.
Tbr: gepland vertrek 08:56:00, vertrekbericht gemaakt 08:56:07.

Dat moet je dus af gaan leiden uit GPS-posities, maar wil je dat voor dit soort analyses doen, dan zit je ook nog met wat marges, waarbij er ook een risico is ten onrechte een trein als te vroeg te bestempelen. Lastig, lastig.
Afgelopen zondag, trein 959, maar kreeg de 963 toegewezen. Uiteindelijk gecorrigeerd door de treindienstleider Breda, vlak na vertrek. Die 963 was overigens alleen in Breda opgeheven.
Dat bedoelde ik ook idd, en dan krijg je hele gekke data ja. Meestal grijpt een reisinformant wel in, soms niet.

An sich kan ik op treinnummer zo zoeken, als je datum en nummer hebt? 😉
Die extreem onwaarschijnlijk vroege treinen kunnen ook komen door een foutieve koppeling treinnummer/trein. Ik had eergisteren ook dat de treindienstleider het zo druk had dat die per ongeluk het treinnummer van twee treinen later aan mij had gekoppeld en daar pas na een telefoontje van mijn kant achter kwam. Ik gok dus zomaar dat daar wel weer een melding van een trein zal gaan komen die een uur te vroeg vertrokken is :)
Grappig detail: het treinnummer dat ik toegewezen had gekregen was op dat moment al opgeheven door een verstoring. Geen idee hoe dat er in die datastromen uit heeft gezien 😛
Op Hollandse Rading is dit jaar wel een probleem geweest met een verkeerde instelling van de overweg, hierdoor sloot de overweg veel te vroeg waardoor er door het treinpersoneel gekozen werd om eerder te vertrekken vanaf dat station om de overweg niet in storing te laten vallen.

Ik weet niet meer in welke periode dit was maar heb daar meldingen van gezien intern.

Reageer