Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Haha, nee oke. Ga toch eerst naar bed, zal het script binnenkort wat bijschaven en wil voor mezelf ook nog wat andere data erbij mengen. We zien wel 😃
Reputatie 7
Badge +3
Mag ook Henk, als het niet te veel moeite is. Al werkt dit ook op zich ook.
Maar ik wil er nou ook niet te veel tijd aan besteden, moet niet op echt werk gaan lijken. Dat mag ik komende maandag al weer gaan doen😥
Reputatie 7
Badge +3
Ach, zijn ook maar 5 onverklaarbare extreme verschillen op ruim 2500 uit je analyse.
Wil er trouwens ook wel CSV van maken voor je, Momo? Kan je dat snel importeren in Excel? 😛
Extreme verschillen zijn wss verkeerde koppeling van treinnummer wat stappen eerder in het proces. Terugvallen van status door ingrijpen van een reisinformant heb ik wel afgevangen in deze code, dat zou niet tot een melding van te vroeg vertrekken mogen leiden. Verder weet ik niet precies wat Treinposities doet, maar in ieder geval iets wat ervoor zorgt dat iedere 10 seconden aan data per minuut wordt geaggregeerd. Ik vind het lastig om dat zo 1-op-1 te vergelijken.

Mijn korte analyses zijn op basis van een datastroom, heb geen data gemengd.
Reputatie 7
Badge +3
14900 op Sportpark en Rading vind ik ook opvallend overigens, daarover hebben eerder topics gelopen op dit forum.


Die 14900's op Hollendsche Rading zijn treinen die een aankomst hebben om .25 of .55 en een vertrek om .29 of .59
Blijkbaar niet lang genoeg gestopt en in enkele gevallen dan ook weer ter vroeg weg uit Sportpark.
Voorbeeld de 14972 van 22 mei die dan weer wel 9 minuten stopte in Hilversum
https://treinposities.nl/voertuig/ns_2604/historie/1526983200/details


Ik heb verder even alleen naar een paar extreme gevallen gekeken en daarbij Velp en Rheden maar buiten beschouwing gelaten.

De 29600 van 9 mei was een extra trein die op de stationspagina van je OVT de eerste tijd had maar de trein zelf (en ook Treinposities) meer in de buurt van de tweede tijd. Weer gevalletje 2 verschillende datastromen neem ik aan?
code:
29600 (16:28:00 vs. 16:15:26) on station Zwolle (09-05-2018)
29600 (16:44:00 vs. 16:28:24) on station Meppel (09-05-2018)
29600 (16:53:00 vs. 16:45:01) on station Steenwijk (09-05-2018)
29600 (17:07:00 vs. 16:57:34) on station Heerenveen (09-05-2018)



Maar dan zijn er een paar extreme gevallen totaal onverklaarbaar (nog steeds je UTC tijd aangehouden).



Op de te vroege tijd geeft Treinposities bv 5032 op 5 mei (stellen 2119 + 2945) pas ergens tussen Schiedam en Delft Zuid.
code:
5032 (09:49:00 vs. 09:30:38) on station Den Haag HS (05-05-2018)



Het zijn twee totaal verschillende datastromen. Treinposities doet een soort afleiding uit GPS-data en maakt van data om de 10 sec. dan overzichtjes per minuut. Dat is iets totaal anders dan ritberichten uit de reisinformatie-keten. Een te vroeg vertrokken trein zal er niet voor zorgen dat de geplande tijden ineens een minuut vroeger liggen, en negatieve vertragingen komen daar in principe niet voor.
Wel vreemd dat de tijden van OVtijden.com en treinposities.nl zo verschillen
Reputatie 7
Badge +3
En fluiten en deuren dicht om 17.54 voor een trein met vertrektijd 17.56. Is dat niet een beetje erg vroeg?
https://twitter.com/Samantha_BX/status/1018887190225539073
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5473/2018-07-16T17:56:00+0200

Lijkt te zijn vertrokken rond het verspringen van 17.54 naar 17.55

Betreft hier overigens vertrek vanaf het beginstation, dus voorgaande argumenten lijken mij dan niet van toepassing.
Of wilde iemand wel heel graag naar het strand van Zandvoort?

Reputatie 7
Badge +3
Dat idee had ik al. Maar fijn dat je dat nog even bevestigt.
Ow, ja, die tijden die je ziet zijn waarschijnlijk UTC, niet aan gedacht om te converteren naar lokale tijd. Macht der gewoonte...
Reputatie 7
Badge +3
Die vertragingen vielen mij ook op, terwijl in het verleden ook negatieve vertragingen zijn voorgekomen. Ik zou eens moeten pollen naar de details.
Ik kom voor Velp aan dit:
https://mroyen.home.xs4all.nl/NS/20180501-Velp.xls

14900 op Sportpark en Rading vind ik ook opvallend overigens,
Rading valt nog wel mee qua aantal, Sportpark is al flink meer, maar de nr 3 achter de 2 al bekenden is Vaartsche Rijn, de 5700 zowel als de 14900

Even voor de gein een top 10 van stations van de hele maand mei op basis van jouw lijst:
code:
Station	Aantal
Rheden 913
Velp 763
Utrecht Vaartsche Rijn 170
Bovenkarspel Flora 102
Hilversum Sportpark 85
Bovenkarspel-Grootebroek 70
Zoetermeer Oost 53
Santpoort Noord 48
Veenendaal West 40
Zaandijk Zaanse Schans 30
Helmond Brandevoort 28

Reputatie 7
Badge +3
Jouw pensioen? Hopelijk maak ik dat nog mee 👵
Ik hoop het nog voor m'n pensioen mee te mogen maken, dus dat geeft nog wel een paar jaar de tijd 🙂
Werkelijke tijden, puur gemeten en voor de reiziger toegankelijk gepresenteerd, zouden als basis meer dan deugdelijk en wenselijk zijn. 🤗
In de praktijk gaat het daardoor waarschijnlijk om meer dan enkele seconden, want het duurt even totdat de detectie de treinbeweging oppikt.

Die vertragingen vielen mij ook op, terwijl in het verleden ook negatieve vertragingen zijn voorgekomen. Ik zou eens moeten pollen naar de details.
Reputatie 7
Badge +3
Eerder vandaag had ik even wat meer gekeken naar de 1 mei lijst. Bijna een kwart van de te vroege ging om minder dan 10 seconden op basis van die gegevens (waarbij de geplande tijd in hele minuten was en de werkelijke tijd in seconden, kan dus ook nog verschil maken).
Bij ruim een derde een volle minuut of meer te vroeg, 1 x Hollendsche Rading, 1 x Velp, rest Rheden.

Opvallend was wel dat wanneer ik de gegevens van de stations van OVtijden ernaast zette (alleen Velp en Rheden gedaan) dat redelijk veel treinnummers uit de "te vroeg lijst" in OVtijden een +1 tot +1.29 hadden.
En nogmaals, houdt u allen in het achterhoofd, dit is echt pas het begin, want afhankelijk van de situatie op het station zit er een vrij grote marge tussen het werkelijk moment van vertrekken, en het moment van detecteren door de treindetectie.
14900 op Sportpark en Rading vind ik ook opvallend overigens, daarover hebben eerder topics gelopen op dit forum. Gebruik die trein zelf ook wekelijks 's avonds laat, afgelopen week nog een HC gezien die zelf ook schrok van het paar seconden te vroeg vertrekken op Hollandsche Rading. Had het niet door.

Juni en later juli zal ik ook nog eens draaien binnenkort.
Als je een totaal lijst gaat maken vallen een beperkt aantal stations erg op waarbij ik er ook een aantal zie met ruime rijtijden en overweg achter het station. Uit deze lijst blijkt voor mij toch dat er duidelijk wat gedaan moet worden met die rijtijden of met de dienstregelingssnelheid op die trajecten.

Er kan in mijn ogen niet vertrouwd worden op de 'ervaring' op een traject als ik zie naar het aantal te vroege vertrekken van de als 'bekend staande' stations waar de rijtijd te ruim is.
Reputatie 7
Badge +3
Snelle blik erop, Rheden en Velp springen er weer uit.

Tuin en gras zal wel lekker droog zijn. Hier net even met 2 grote gieters de planten in pot water gegeven. Even afwachten of de aardbeienplant nog te redden valt, tomaatjes doen het wel goed.
Maandoverzichtje over de maand mei, voor de liefhebbers: https://hastebin.com/lalafetixu.cs

Ben zelf ff de tuin sproeien eerst, nog niet goed gekeken naar de inhoud. Geniet u er maar van!
@VIRM

Drukte doel ik niet alleen op drukte op een perron. Het kan zijn dat ik het druk heb met bv een reiziger in mijn trein. Bv een reiziger die ik aan het helpen ben vanwege verloren goederen of er speelt iets anders. Dat versta ik ook onder drukte. Drukte met betreffende werkzaamheden, die ons dus kunnen afleiden.
Mocht u daarnaast niet tevreden zijn over de (non-)afhandeling van uw klacht door NS, kunt u altijd tevens een klacht indienen bij het ov loket: www.ovloket.nl
Mocht er een situatie zijn geweest waarbij de veiligheid in gevaar is gebracht, kunt u ook een melding indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport op https://www.ilent.nl/melden.
Ik weet niet of er met elke melding iets wordt gedaan, maar deze klachten worden zeker verzameld. Als er op een station of bij een specifiek personeelslid veel klachten binnenkomen, zal er zeker naar gekeken worden.

Reageer