Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Het wordt doorgezet naar de betreffende afdeling maar of er verder iets mee gedaan wordt....
Reputatie 7
Als je een melding maakt bij de klantenservice over een te vroeg vertrekkende trein, wordt daar dan ook iets mee gedaan? Heb een poos geleden een melding gemaakt van een trein waarbij de deuren 1,5 minuut voor vertrek werden gesloten, waardoor ik bijna tussen de deuren kwam aangezien ik nog bezig was om in te stappen. Er waren weinig tot geen in - en uitstappers voor die specifrieke trein, dus drukte op het perron waardoor je iets over het hoofd ziet kan he tniet zijn geweest.
Als ik weet dat er een aansluitende trein nog moet binnenkomen, probeer ik het achterlichteffect te voorkomen. Dus dat ik net weg rijd, terwijl de aansluiting net naast me rijdt. Wat wel lastig is, is als een trein dezelfde aankomsttijd heeft als ik me vertrektijd heb. Dat is dan geen aansluitende trein, maar rwizigers zien dat dan weer wel zo. Het blijft lastig door alle drukte alles te zien. Een actieve PLP is dan echt een uitkomst.
Dat is inderdaad een actieve PLP'er op station Leiden Centraal, afgelopen week nog een heel gesprek met hem toen er iemand uit mijn trein gehaald moest worden door V&S want dan loopt hij ook even naar desbetreffend perron als hij de mogelijkheid heeft om te kijken of het allemaal goed loopt.

Leiden Centraal is ook een goed voorbeeld waar veel cross perron aansluitingen zijn en de HC goed moet opletten op deze aansluitingen als er 1 trein iets vertraging heeft. Hier wacht ik dus ook geregeld op een vertraagd binnen komende trein om de aansluiting toch over te nemen. Toch ben je altijd beperkt in hoelang je kunt wachten omdat je anders op andere stations verderop aansluitingen gaat missen en dat je niet andere treinen in de weg gaat rijden als je bv richting Schiphol rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet dat er nog hoofdconducteurs en machinisten zijn die bij een binnenkomende trein in overleg met elkaar wachten om toch de overstappers mee te kunnen nemen.
Misschien nog af en toe geholpen door een PLP'er als deze:
https://twitter.com/HermanHulzen/status/997354177293701120
Dit is een eerste run op één dag data, kan ruim een jaar terug dus wil juist eens wat meer naast elkaar gaan leggen binnenkort. Maar het kost wat tijd :)

En bij andere vervoeders zag ik ook bijzondere dingen, soms echt 3-4 minuten. Ook een keer meepakken!

Wel leuk om te horen dat het een bekend punt is.

Ik ben dit soort opmerkingen niet echt van jou gewend. Wat hoop je er deze keer mee te bereiken?He-le maal niets beste meester. Wat triggert je tot je reactie alsof ik 'deze keer' (weer) iets wil bereiken, terwijl we elkaar totaal niet kennen en het ook nooit oneens geweest zijn volgens mijn geheugen?


"Deze keer" moet je lezen als zijnde: ik ben verbaasd over de toon van jouw reactie. Dat ben ik niet van je gewend. Daar ging de opmerking over. Ik ben het zeker niet met je oneens, maar de felle toon kwam als een verrassing ;)

@Henk_NL interessante data. Alle stations in die lijst zijn persoonlijk bij mij al bekend als zijnde stations waar je al snel te vroeg aankomt en de vertrektijd dus ook goed in de gaten moet houden. Doe je dat niet, en de HC ook niet, dan heb je dit resultaat.
Kortom: niets nieuws onder de zon dus eigenlijk.
Robert B.

Aangezien je nu dit naar voren haalt wil ik je eens vragen om op een willekeurig groot overstap station te gaan kijken wat mensen voor capriolen uithalen om die trein nog in te komen terwijl de deuren dicht gaan of al bijna dicht zijn zelfs.

Mensen halen echt zeer gevaarlijke capriolen uit om toch nog net die trein in te kunnen glippen en vaak gaat dat nog net goed maar zeer recent ging dit helaas gruwelijk mis. Hierbij stak een meisje haar hand/arm door de sluitende deur om de deur weer open te laten gaan, echter dat deed hij niet alleen de rubbers werden ingedrukt.

De HC kijkt langs deze trein en door een druk perron met wachtende mensen voor de volgende trein kon hij dit tafereel niet waarnemen. Deze sluit de deur en de trein gaat rijden .......

2 collega's van mijn standplaats staan op hetzelfde perron en zien dit dus gebeuren en proberen door een noodoproep via de porto hier nog in te grijpen maar helaas reed de trein al op dat moment. Ze is zwaar gewond geraakt op het perron, details zal ik je besparen maar haar hand is wel losgeschoten wat een geluk bij een ongeluk was.

Kun je je voorstellen wat dit doet met de betrokken collega's en dat alleen maar door iemand die willens en wetens nog even in de trein wil komen. En dan helemaal degene die op het perron stonden en machteloos waren en alleen eerste hulp konden verlenen na het ongeval.
En echt Robert B dit gebeurt helaas heel erg vaak dat mensen door sluitende deuren de trein in gaan, ik zie het bijna elke dienst gebeuren en dan ben ik geen HC maar MCN. Dus laat staan hoe vaak een HC dit ziet gebeuren. Vandaag heb ik het zowel bij mijn trein(omdat ik nog wel eens uit de deur hang met het warme weer) en bij andere treinen gauw een tien keer gezien tijdens mijn dienst van 7 uur.

De man in de link die jij aanhaalt geeft ook toe zelf fout te zijn na meer rondgeneusd te hebben, later fluiten of anders fluiten lost dit helemaal niet op. Probleem is de reiziger die toch nog in die trein mee wil terwijl deze al gaat vertrekken.

En persoonlijk ben ik volledig met je eens dat het zo zou moeten zijn dat we niet afgerekend worden op de vertragingen maar dat we afgerekend worden op de waardering van onze reizigers waarbij het weer mogelijk wordt gemaakt dat we aansluitingen overnemen van treinen die en beperkte vertraging hebben.

Ik weet dat er nog hoofdconducteurs en machinisten zijn die bij een binnenkomende trein in overleg met elkaar wachten om toch de overstappers mee te kunnen nemen. Ook het personeel op de trein is mens en heeft te maken met deze dilemma's van afwegen wat te doen. Daarom zou het fijn zijn als we meer treinseries krijgen welke 6x per uur rijden want dan is de wachttijd op de volgende trein beperkt. Al vrees ik dat er nog net zoveel mensen proberen op het laatste moment de trein in te springen.
Reputatie 7
Badge +3
Rheden en Velp springen er wel uit inderdaad. Dat zijn er al 59 van de 89, waarvan 2 keer de vroege IC.
Van de sprinters was het 11 keer een FLIRT en 46 keer een SGM.

Als deze ene dag representatief is ook voor andere dagen dan mag hier inderdaad wel eens naar gekeken worden.
Badge +3
Ik ben dit soort opmerkingen niet echt van jou gewend. Wat hoop je er deze keer mee te bereiken?
He-le maal niets beste meester. Wat triggert je tot je reactie alsof ik 'deze keer' (weer) iets wil bereiken, terwijl we elkaar totaal niet kennen en het ook nooit oneens geweest zijn volgens mijn geheugen?

Meer info graag via PB/DM als er eerder iets voorgevallen is of als ik iets wilde bereiken (en vooral, wat was dat dan of waar ging dat ongeveer over?)

Ik ben de moeilijkste niet. Dus lucht je hart, val me vooral aan op onjuistheden of aannames zoveel je wilt en dan zijn we het eens of oneens, zeg ik indien nodig sorry en zijn we even goede vrienden.

Alles wat ik hier zei is niets meer of minder dan dat het er op lijkt dat er veel vaker te vroeg vertrokken wordt (feit!) en dat zoiets wellicht is (mijn complottheorie) de punctualiteit voor de reziger (ik zie elke keer de achterlichten!) gaat, terwijl het ook anders kan dus. Back to basic dus!

Kort fluiten = All aboard! (dus mensen maak haast met instappen, we gaan zometeen weg en de deuren gaan dicht)

Lang fluiten.. Deuren zijn dicht/veilig, en er zijn geen mensen meer die nog bij de enige open deur (daar waar een HC is) willen/mogen stappen is het signaal voor de machinist dat hij mag gaan rijden.

Niet een vertreksein maar mensen (en de reiziger op 1, 2 en 3) bepalen/beperken dat dus! #omdenken tot op zekere hoogte, maar met een marge van bijvoorbeeld één minuut en geen seconde langer.

Of denk ik echt te simpel? Als ik bij het 'springen van de klok' het perron op kom rennen heb ik vette pech natuurlijk want dan heeft de coducteur alle deuren (behalve die van zichzelf natuurljik) al lang gesloten en gecontroleerd of er nergens iets tussen zit....

https://twitter.com/jeurissen_ben/status/1015674367123054592
Nou lijkt me duidelijk dat de moderators als actiepunt wel kunnen doorgeven Velp en Rheden aan de planning van deze treinserie, dan is het gros al verholpen.

Maar je ziet hier dus duidelijk dat een beperkt aantal stations meermalen voorkomt en 2 springen er heel erg negatief uit. Dat geeft dus duidelijk aan voor die 2 stations dat er iets mis is met de halte tijdstippen en de rijtijd/snelheid naar deze stations toe.

Ergens mogen we natuurlijk blij zijn dat dit zich beperkt tot voornamelijk maar een paar stations en dat dat dus op te lossen zou moeten zijn, nu moet het alleen nog bij de juiste persoon terecht komen en dat is veel lastiger :D

En voor de mensen die reizen vanaf Velp en Rheden dan is de gouden tip, kom wat eerder 😉
Goed, eerst maar eens eten maken... Stand voor nu als ik een overzichtje genereer van 1 mei: https://hastebin.com/omasukegaf.css
Het gaat om 160K+ berichten per dag waar ik doorheen moet fietsen, en dat ben ik m'n verouderde Macbookje aan het laten doen vanuit de achtertuin. Kost wat tijd helaas ;)

Pak 'm beet 35K vertrekken op een dag, maar daar zitten ook bussen in, en een bus kan nooit te vroeg vertrekken (want geen actuele data).

Maar, in het verleden heb ik op dit forum een tijdje te vroeg vertrokken treinen uit de GPS logging gehaald. Tegelijkertijd keek ik dan ook even in deze berichtenstroom, en bleek dat in veel gevallen van ±30 sec. te vroeg vertrekken, dat niet uit deze berichten te halen viel. Het werkelijke aantal ligt dus hoger ben ik bang.
Reputatie 7
Badge +3
En zijn er van die 89 ook meerdere van dezelfde rit? Dus te vroeg weg uit A = te vroeg aankomen in B en daar ook weer te vroeg weg etc.
Zeg maar dat sneeuwbaleffect zoals die trein van Alkmaar Noord van dat andere topic
Nee, 89 over heel de dag genomen. Ook als ik het niet afzet tegen het totale aantal vertrekken op een dag vind ik het veel overigens.
Ja maar je begrijpt wat ik bedoel, 89 van 10.000 of 89 van 100.000 maakt toch wel een verschil. Ik heb ok geen idee van het aantal vertrekken van de treinen in NL maar dat weet jij vast ook te achterhalen.

En de 89 is natuurlijk inclusief die vertraging uit het systeem wat je al aangaf dus gaat om schat ik in toch wel meer dan 30 seconden te vroeg. Zou dat eigenlijk eens moeten opmeten als ik op het perron sta vanaf deuren dicht tot het uit de CTA bakken verdwijnt.
Nee, 89 over heel de dag genomen. Ook als ik het niet afzet tegen het totale aantal vertrekken op een dag vind ik het veel overigens.
Bedankt voor je toelichting, best wel interessant natuurlijk deze data wat het geeft inzage in hoe groot het probleem is. Waren die 89 op de 2 stations welke je net aangaf?

Aantallen lijken natuurlijk al snel veel qua aantal daarom moet je dit ook afzetten tegen het aantal vertrekken natuurlijk om het in perspectief te zetten.

Maar 89 op die 2 stations lijkt me ook procentueel erg veel als ik kijk naar het aantal stops daar.
Vanuit gebruikersopzicht is dat inderdaad een logische link om te leggen, het is alleen technisch een totaal ander verhaal. ProRail is daar ook al tijden mee bezig (MTPS). Wat ik nu doe is een vrij eenvoudige check.

Infoplus deelsysteem CRIS verstuurt een bericht met status "5" wanneer een trein vertrokken is vanaf een station. Die informatie komt via VKL vanuit de verkeersleidingssoftware, waar de detectie laat zien dat de trein een station verlaten heeft. In dat bericht zitten naast de status ook o.a. de geplande vertrektijd en het tijdstip waarop het bericht gegenereerd is. Wat ik doe is simpelweg kijken of het moment waarop het bericht is gegenereerd vóór de geplande vertrektijd ligt.

Daar zit een bepaalde vertraging tussen. Deze status 5 berichten zijn voor de stationsbebording ook het moment om de trein te wissen van het bord. Dan heb je een idee van de vertraging.

Een aantal situaties filter ik, waaronder niet-NS treinen, treinen met 'niet instappen', et cetera. Test ik dan op 1 mei 2018, dan zou het om 89 stationnementen gaan waarbij te vroeg is vertrokken. Soms is het verschil hooguit een seconde of 10, dat lijkt weinig, maar daar moet je wel een buffer bij aanhouden tussen daadwerkelijk vertrek en detectie door de apparatuur.

Ik hoop dat ik iets over het hoofd zie, maar kan het niet bedenken.
Dat is jammer want het moet dan wel te maken hebben met teveel rijtijd speling. Er lopen momenteel wel trajecten op de verschillende standplaatsen om verschillende trajecten goed te bekijken om te vroeg vertrekken terug te dringen. Hierbij weet ik van bijvoorbeeld de 2400 serie en Almere Buiten dat de rijtijd is aangepast omdat daar hetzelfde speelde met teveel rijtijd speling (of we reden te goed door 😉 ).

Bij Almere Buiten kwam dit ook vooral doordat er in de Oostvaarders plassen geen dienstregelingspunten zijn waar we een indicatie krijgen of we voor, op of achter de schema tijd rijden. Omdat je vooral niet te laat wilt rijden als machinist bleken we daar veelal te vroeg aan te komen. Om dan niet overdreven lang daar te blijven staan werd het vertrekproces vaak te vroeg gestart. Dat te vroeg vertrekken daar is nu zoals ik begreep al heel erg terug gedrongen door de tijden aan te passen.

Zoals je wellicht weet wordt er gewerkt aan een toevoeging waarop we realtime de informatie krijgen hoe we moeten handelen om just in time aan te komen, echter rijden alleen de ambassadeurs daar nu nog mee als proef totdat er van alle instanties en afdelingen toestemming is dit te introduceren voor alle machinisten.
Reputatie 7
Badge +3
Zo ff wat steekproeven op die stations, rijdt een mix van SGM en Flirt. Misschien dat de meeste te vroeg vertrokken treinen Flirtjes zijn?
Nee, dat kan ik in dit geval helaas niet direct. Dat zou je uit GPS-logging moeten halen, terwijl ik nu kijk naar data met als bron de keten verkeersleiding/Post21.
@Henk_NL , jij kan vast wel herleiden in je data of deze treinen beduidend harder reden op dat traject dan de treinen welke wel op tijd reden.

Zelf ken ik deze route alleen van de IC en niet van de sprinter net als Loes.
Helaas Henk. Ik zit zelden op die sprinter. Dit jaar nog geen enkele keer en ik heb ook geen beeld van die 2 stations helaas. Kom er meestal met een IC voorbij racen 😅
Zoals ik al schreef in een ander topic, dacht ik, laat ik eens een lijstje maken van treinen die een status 5 (=vertrokken) hebben verstuurd voor de geplande vertrektijd. Kan toch nooit meer dan een paar treinen zijn in een maand logging............

Na-ah.

Opvallend vaak op Rheden en Velp met een 7600. Iemand suggesties?

Durf de lijst haast niet te delen, hoop van harte dat ik een fout heb gemaakt.
Ik sluit me aan bij Julian.

Ik wordt eigenlijk zo goed als nooit geconfronteerd met een te vroeg vertrek als ik zelf rij (ik let daar dan ook op). Echter zie je als machinist niet altijd of er nog reizigers aangerend komen aangezien wij voornamelijk naar voren kijken, zeker bij kort durende stops sta ik niet in de deuropening of naast de trein te kijken. Maar ik merk wel dat ik zelf vaak collega's tref die toch proberen de meeste reizigers wel mee te krijgen die er nog aangerend komen in de seconden voor vertrek. Echter kun je natuurlijk niet blijven wachten als er daarna weer andere aangerend komen.

Veel vertreklichten staan tegenwoordig al ruim voor tijd aan dus de HC moet gewoon goed op de tijd letten en dan komt het hooguit voor dat je een paar seconden te vroeg vertrekken kan maar geen minuut.

De machinist kan als deze dat ziet de deuren weer openen en dit aangeven bij de HC, ook een HC is een mens en kan wel eens een foutje maken.

Reageer