Ik las het hier elders ook al, maar volgens mij wordt deze campagne een beetje te ver dorogevoerd!
Vorige week zondag 3 juli reisde ik van Heemstede Aerdenhout naar Amsterdam Sloterdijk, met aankomsttijd 17.12u aldaar. Tijdens het UITSTAPPEN gingen plots de deuren dicht op Amsterdam Sloterdijk, ik kon er nog net uitspringen, door mezelf door een plots sluitende deur heen te wringen. Na mij zouden nog minstens 10 anderen op dit balkon de trein moeten hebben verlaten, maar ik zag dat de conducteur een paar deuren verderop dus bezig was met het vertrekken van de trein, nog voordat er mensen konden instappen. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Bijna was ik dus doorgereisd naar het volgende station tegen mijn wil in. En het was echt niet zo dat ik treuzelde, ik stapte gewoon met de ''meute'' mee uit.
Het is allicht een beetje een late melding, maar misschien kan de conducteur van deze trein hier alsnog op worden aangesproken, het was ritnummer 2250. Via deze gegevens moet het mogelijk zijn om de betreffende persoon te vinden lijkt me.
De enige momenten dat ik na een fluitsignaal instap is als ik van een aansluitende trein kom met een "micro vertraging" (zo'n vertraging die nergens gerapporteerd wordt maar er wel is en tevens net genoeg is om je overstap om zeep te helpen) of als ze weer aan het fluiten zijn terwijl de trein nog van passagiers aan het wisselen is. (zo'n "schiet op" fluitje)
Ik vraag me af al met al af welk percentage van die problemen daadwerkelijk door de reiziger, bewust dan wel onbewust, veroorzaakt wordt.
Volgens mij is deze campagne te vroeg en had er eerst naar de procedure's gekeken moeten worden. Zoals wanneer begin je definitief met de sluitprocedure en wanner ga je dus fluiten.
Mijn perceptie: Als de trein om 13:45 vertrekt heb ik tot 13:45 om in te stappen. Dat is me nooit expliciet zo uitgelegd maar dit dunkt mij als logisch.
Ik geef meteen toe, dat ik ook wel eens op het laatste moment in de trein stap.
Dat komt niet, zoals die rare kleuterklasposters suggereren, doordat ik te laat ben opgestaan of heb zitten treuzelen bij het strikken van de veters, niet door het kopen van koffie of het kijken naar de smartphone, niet omdat ik heb staan roken, maar puur en alleen door de vele net-niet aansluitingen, vertragingen of spoorwijzigingen die een halve minuut vóór vetrek worden omgeroepen.
In plaats van meteen met het waarschuwende vingertje naar de reiziger te zwaaien (die ergens op tijd moet zijn), is het wellicht een idee, te onderzoeken wat de werkelijke reden is, waarom dan zoveel reizigers op het laatste moment nog instappen.
Gisteren weer een geval van misbruik door conductrice van het gebruik van haar fluitje.
De stoptrein (17.23 Leiden-Hoorn Kersenboogerd) in Hoofddorp, ik sta net buiten en zie dat passagiers net aan het instappen zijn als mevrouw gelijk begint te fluiten. Misschien om te manen haast te maken (trein was keurig op tijd) maar je kan niet over elkaar heen lopen.
Nog niet de helft van de passagiers was al in de trein, en ik zie dit vaker gebeuren.
Omdat mevrouw gaat fluiten zou in één keer al die mensen een boete kunnen krijgen van 230 euro??
Wanneer neemt het personeel zelf het gebruik van het fluitsignaal nou eens serieus ?
We zijn tegenwoordig gender neutraal enzo, dus als worst accepteren we je ook hoor:)
Maandoverzichtje over de maand mei, voor de liefhebbers: https://hastebin.com/lalafetixu.cs
Ben zelf ff de tuin sproeien eerst, nog niet goed gekeken naar de inhoud. Geniet u er maar van!
Julian was gewoon het spoor bijster 😉
Overzicht aantal te vroeg vertrokken treinen mei 2018
Even voor de gein een top 10 van stations van de hele maand mei op basis van jouw lijst:code:Station Aantal
Rheden 913
Velp 763
Utrecht Vaartsche Rijn 170
Bovenkarspel Flora 102
Hilversum Sportpark 85
Bovenkarspel-Grootebroek 70
Zoetermeer Oost 53
Santpoort Noord 48
Veenendaal West 40
Zaandijk Zaanse Schans 30
Helmond Brandevoort 28
@Frank Visser , Gezien je reactie in een ander topic over dienstregelingstijden tag ik je ook even hier in want wellicht kun je de constateringen 1 of 2 bladzijde terug uit dit topic ook meenemen voor de volgende dienstregeling of liever nog eerder oplossen. Er blijkt bij bovenstaande stations teveel rijtijd speling te zijn waardoor treinen hier dus echt VEELVULDIG te vroeg vertrekken. En dan zijn dit de uitschieters welke Henk_NL uit de data heeft gefilterd voor de maand mei 2018 en Momo was zo vriendelijk om bovenstaand lijstje te maken.
Het moet toch mogelijk zijn om het aantal te vroege vertrekken vanaf deze stations drastisch te verminderen door de rijtijd aan te passen of een dienstregelingsnelheid op de dienstkaartjes te zetten?
Ik hoop dat jij weet bij wie dit dan neergelegd moet worden mocht je hier zelf niets mee kunnen :D
Onder het motto niet geschoten is altijd mis.
Ik had u meer beloofd, dus dat krijgt u van mij. April 2018 voor nu:
https://hastebin.com/oxizewopoy.cs
Er is iemand weer druk aan het werk geweest terwijl ik relaxed op mijn luchtbedje lag.
Maar inderdaad de usual suspects staan er weer bij.
Sassenheim is ook wel een interessante in dit lijstje, was ook al eerder een keer door iemand over geklaagd.
Een paar keer per dag moet de 4600 richting Den Haag daar blijkbaar een paar minuten wachten (vertrekken om .48 of .49 ipv .45 op andere tijden). Dat gebeurt dus niet altijd, vanmorgen de 4626 al om 10.44 (klacht op Twitter) / 10.45 (info Treinposities) vertrokken ipv 10.48
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4626/2018-07-19T10:48:00+0200
Toevallig meldde ProRail vandaag dat het eerste half jaar een record aantal treinen op tijd reed. Maar daarbij is denk ik alleen gekeken naar vertraagde treinen, geen woord over te vroege treinen.
Het eerste half jaar van 2018 reed 92,1 procent van de treinen op tijd. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland met zo'n hoge punctualiteit. Als je kijkt naar een maximale vertraging van 5 minuten komt zelfs 96% van de treinen op tijd aan op de plaats van bestemming.
https://www.prorail.nl/nieuws/record-aantal-treinen-rijdt-op-tijd
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/werkelijke-vertrektijden-weergeven-37021
De NS draagt zelf bij aan het in stand houden van de situatie. Conducteurs fluiten zelf wanneer groepen nog bezig zijn met instappen of zelfs wanneer mensen nog bezig zijn met fiets/kinderwagen inladen.
Verspreiding en inderdaad eerst uitstappers en dan instappen is veel winst te halen. Geef ik direct toe, net als het feit dat ik vaak meer dan 1 deur heb.
Waar ik wel iets in zie, alleen nog niet toepasbaar, is de mondfluit te gebruiken voor de aansporing en de sluitfluit van niet meer instappen. Voorwaarde is dan dat elke trein moet beschikken over een sluitfluit. Zoiets zou ook een oplossing kunnen zijn.
Ander signaal ook, maar we hebben al een aantal fluitsignalen, die voor verschillende gevaren staan.
Het is wel iets om over na te denken, er is zeker iets mee te doen.
De korte drie achter elkaar en de eentonige lange toon worden veelvuldig gebruikt. Direct gevaar en gevaar geweken. Moet ff in me geheugen graven (hoe slecht is dat) om de rest ff na te gaan. De variatie zit hem in kort en lang. Niet in het soort toon.
In een andere draad werd al gesproken over hoe het GVB in Amsterdam dit heeft opgelost bij het nieuwste metro-materieel. Er zijn bij alle deuren LED-strips die oplichten in verschillende kleuren.
Rood knipperend: waarschuwing dat de deuren gaan sluiten en gelijktijdig met een geluidsignaal.
Wit: neutraal, tijdens de rit.
Groen: voor aankomst en geeft aan welke zijde de deuren gaan openen.
Dat rood knipperende signaal werkt uitstekend en zou ook bij treinen kunnen worden geïnstalleerd. Dat fluiten voor vertrek is eigenlijk maar een vreemd overblijfsel uit de negentiende eeuw.:D
Volgens mij is er meer te halen uit een campagne voor in- en uitstapdiscipline: Ruimte vrijlaten voor de deur zodat uitstappers weg kunnen, klaarstaan bij de deur als de trein stilstaat, aansluiten bij het uitstappen, niet stil blijven staan voor je uit de doorloop bent, bij het instappen zo ver mogelijk doorlopen de coupé in.
Geheel mee eens. Overigens zou er denk ik ook heel wat winst gehaald kunnen worden als de passagiers op het perron beter weten hoe lang een trein zal zijn (en idealiter waar de deuren ongeveer zullen komen; zoals bijvoorbeeld op lijn 1 van de Parijse metro). Zo kunnen de passagiers zich al vantevoren redelijk positioneren, zodat er bij het eerste en het laatste treinstel niet disproportioneel veel mensen moeten instappen, wat vaak gebeurt als mensen de trein langer inschatten dan hij blijkt.
www.parool.nl/binnenland/-veel-vertraagde-treinen-door-reizigers-tussen-de-deur~a4314186
Ja het is grotendeels een probleem dat door reizigers veroorzaakt wordt....
'Sommige reizigers gaan ver om de trein te halen, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze. "Mensen gooien de kinderwagen mét kind tussen de deur om nog mee te kunnen.'' '
Zelf heb ik deze bullshit nog nooit meegemaakt, terwijl ik heel wat kilometertjes gemaakt heb. Ja ik zie wel eens dat het inladen van een kinderwagen lastig gaat en / of dat de conducteur haast maakt door op zijn fluitje te blazen als er nog mensen moeten instappen. Zeker als de balkons al overvol zijn, kan het lastig zijn om nog in de trein te geraken en is een sprint langs de verschillende deuropeningen nodig om misschien nog mee te kunnen.
Ja de vertrekprocedure inzetten als reizigers nog instappen lijkt mij zeer kwalijk en gevaarlijk, dat er conducteurs zijn die dit soort risico's nemen....
Heb je recht op gtbv als de conducteur fluit en je nog niet de kans hebt gehad om in te stappen?
@Chrisdb @Satneef ik begrijp natuurlijk dat er een grens getrokken moet worden, en mijn woorden worden uit hun verband gehaald. Nieuwe poging:
"We zullen niet meer fluiten voordat alle reizigers die op tijd op het perron klaar stonden (en soms ook, zeker bij uursdiensten: reizigers afkomstig van een vertraagde trein of van een ander perron bij een perronswijziging) zijn ingestapt (voor zover ze in de trein passen) ook als het al vertrektijd is".
@Arnold2, ik lees dit alsof je zegt dat die trein maar zolang moet blijven staan als jij zelf wilt.
Dat zegt Arnold2 niet, ik zie ook niet hoe je dat in de reactie kan lezen. Ik steun de tegen campagne "Instappen = nog niet fluiten", het gaat hier om reizigers die op de trein hebben staan wachten en door een conducteur met een fluitsignaal opgejaagd worden.
Denk dat alles wel is gezegd. Maar dit begint wel bij de conducteur zelf.
Als zij al gaan fluiten om het instappen te versnellen, dan weet de reiziger ook niet meer waar zij aan toe zijn.
Als ik daar naar zou luisteren kom ik rustig 3 keer per week later thuis dan nodig.
Dus ns. Eerst personeel opvoeden voordat je gaat lopen wijzen naar de reizigers.
In de Volkskrant van vandaag staat ook een artikel over dit onderwerp.
Daarin wordt gezegd dat alle conducteurs herscholing krijgen in de vertrekprocedure omdat nog veel conducteurs van de 'oude stempel' de nieuwe ideeën niet bepaald omarmen.
NS had er beter aan gedaan deze campagne pas te starten nadat het volledige korps van de Hc's was bijgeschoold. Dit levert bij iedereen verwarring op.
Overigens ben ik wel gecharmeerd van het idee van DaanFocus om alle vertrektijden een minuut te vervroegen. Je zou dat dan de 'deuren dicht-tijd' kunnen noemen. Dat betekent wel een enorme dienstregelingswijziging en verbroken overstappen op hetzelfde perron. Want van aankomende treinen gaan de deuren niet opeens een minuut eerder open.
En bij stationnementen van een minuut gaat het helemaal niet werken. Als ik NS was, ging ik nog eens kijken bij metrobedrijven om te leren hoe je sneller je stationnementen kunt afhandelen. Die hebben niet eens fluitende conducteurs nodig om op tijd te rijden.
Die 54% kan ik ook niet verklaren hoor. Ms dat 54% van alle reizigers het wel eens doet, zelf heb ik niet dat de halve trein nog instapt als ik gefloten heb. Dan doe ik naar mijn idee iets fout.
Die buffertijd in de dienstregeling wisselt erg per traject. We hebben in Nederland een knooppuntdienstregeling: op de knooppunten worden aansluitingen geboden wanneer een rechtstreekse verbinding niet beschikbaar is.
Toevallig zit de dienstregeling van de 800-serie nogal ruim in het jasje: 5 min in Amsterdam C, 5 min. in Eindhoven en 4 min. in Sittard. Daar valt door snel vertrekken en goede rijweginstellingen wel wat winst te halen. In Utrecht C bijvoorbeeld is het stationnement maar 2 min. en daar wordt ook niets gewonnen. Maar ook sommige baanvakken is dienstregeling wat ruimer.
NS zou het hele spoorverkeer in Nederland aanmerkelijk kunnen versnellen door af te stappen van de knooppuntdienstregeling en iedere treinserie op zich te optimaliseren. Maar daar wordt sinds 1970 niet meer voor gekozen, met als gevolg dat sommige verbindingen in 2016 langzamer zijn dan in 1969.
Het probleem waar ik in ieder geval geregeld tegen aan loop is als volgt. Even voor de duidelijkheid, ik wil hier niet mee aangeven dat de reiziger altijd fout zit. We moeten het samen doen om het veilig te houden.
Situatie 1
Het is in de avond op een traject tussen Eindhoven en Weert en we zitten op een sprinter. De avond is meestal rustig, dus de rit start op station Eindhoven. De vertrekmogelijkheid voor de sprinter is afhankelijk van de Intercity's naar Maastricht en Venlo, als deze te laat eruit gaan, zal ik met de sprinter er ook te laat uitgaan. Nu is men allemaal op tijd, de overstappers zijn tijdig bij de trein en ik als HC sta op het perron te kijken naar de reizigers, het vertreklicht en de vertrektijd. In mijn handboek staat duidelijk dat ik de vertrekprocedure pas mag inzetten als iedereen is in- en uitgestapt. Wat doe ik, ik zie dat het tijd is en dat ik veilig heb, dus ik controleer mijn trein. Ik zie niemand meer in- of uitstappen, dus ik ga fluiten. Vervolgens ga ik naar mijn deur toe om de deuren te sleutelen en in de vergrendeling te krijgen. Hier zit denk ik 5 tot 10 seconden tussen. Ik heb me ook ver van de trap opgesteld om weg te komen. Na het controlemoment dat inderdaad al mijn deuren dicht zitten en niets of niemand ertussen maak ik mijn deur dicht. Ultieme situatie, die vaak in de dal zeker voorkomt.
Situatie 2
Zelfde trein, ik krijg een DDZ mee, dus ik heb een trein met een sluitfluit en waar de deuren niet automatisch sluiten. Helaas heeft een bus op weg naar het station vertraging opgelopen en reizigers hollen naar mijn trein toe. Ik zit weer op het moment dat ik tijd en veilig heb en het vertrek wil inzetten. Deze hollende reizigers kan ik dus niet zien aankomen. Ik kijk dus eerst of de deuren vrij zijn van alle in- en uitstappers en ga dan fluiten en mijn deuren sluiten. De sluitfluit gaat ook af en nu komen er toch nog reizigers hollend en wel naar de trein om deze toch te halen. Nu komt het gevaarlijke moment. Men houdt of de deur tegen, dus men kan klem komen te zitten, men kan uitglijden en een smak maken in de trein, men kan tussen het perron en trein komen te zitten of men kiest ervoor om naar mij te hollen om bij mij erin te jumpen, met het gevaar dat ikzelf word getorpedeerd en geblesseerd raak.
Tijdens de spits is het helemaal alert zijn met het vertrek. Als ik in Utrecht Centraal wil vertrekken, dan ontkom ik er dus niet aan om toch al te fluiten, terwijl er nog reizigers instappen. Het is voor mij een keuze, want ik schat in hoe lang men ongeveer nodig zal hebben om nog in te stappen. Ik heb het niet over reizigers die nog uitstappen, het is not done om dan al te fluiten. Ook zie ik geregeld reizigers netjes langs de trein naar achteren lopen om een zitplaats te bemachtigen. Deze reizigers wachten met instappen tot ofwel ze hun deur hebben bereikt of dat er gefloten word. Als ik daar op moet wachten, tot iedereen is ingestapt, zal ik niet kunnen vertrekken. Er zitten dus wel wat haken en ogen aan en ik moet zeggen dat ik het ook een erg interessante discussie vind om te volgen.
Ik heb mijn opleiding ook al gehad voor deze campagne.