Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Ik had u meer beloofd, dus dat krijgt u van mij. April 2018 voor nu:

https://hastebin.com/oxizewopoy.cs
Reputatie 7
Badge +3
Er is iemand weer druk aan het werk geweest terwijl ik relaxed op mijn luchtbedje lag.
Reputatie 7
Badge +3
Maar inderdaad de usual suspects staan er weer bij.

Sassenheim is ook wel een interessante in dit lijstje, was ook al eerder een keer door iemand over geklaagd.
Een paar keer per dag moet de 4600 richting Den Haag daar blijkbaar een paar minuten wachten (vertrekken om .48 of .49 ipv .45 op andere tijden). Dat gebeurt dus niet altijd, vanmorgen de 4626 al om 10.44 (klacht op Twitter) / 10.45 (info Treinposities) vertrokken ipv 10.48

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4626/2018-07-19T10:48:00+0200

De campagnemakers schetsen een verkeerd beeld van dit probleem. De tijd waarop een conducteur fluit om de deuren te sluiten is variabel en daardoor onvoorspelbaar. Mensen die met de trein reizen plannen hun reis obv de vertrektijd op de NS reisplanner, niet op basis van de uiterste instaptijd (tijd waarop deuren sluiten) die soms 30-60 seconden voor de vertrektijd ligt. Waarom kiest de NS er niet voor om de dienstregeling aan te passen op de vertrektijd, en die 30-60 seconden op te nemen in hun eigen tijdschema. Met andere woorden, plan "achter de schermen" de dienstregeling zo in dat de trein die om 8:10 uur gepland staat om weg te rijden om 8:10:30 uur daadwerkelijk weg zal rijden. Deuren gaan dan dus stipt om 8:10 dicht om variatie tussen conducteurs mbt het sluiten van de deuren tegen te gaan. Treinen rijden dan op tijd, en je hoeft geen campagne te voeren over reizigers die onvoorspelbaar instappen na fluitsignalen. Leerpuntje voor de campagnemakers, denk in oplossingen ipv het probleem bij jullie klant te leggen.
Het bovenstaande is het meest simpele, probleem opgelost.

En over instappen en uitstappen te verbeteren, gisteren stopte de IC Direct in Amsterdam precies zo dat de meeste mensen 40 meter moesten lopen om in te kunnen stappen bij de eerste deur. Gevolg vertraging, want de meeste mensen gingen door 1 ingang naar binnen.
Reputatie 2
Ik las het hier elders ook al, maar volgens mij wordt deze campagne een beetje te ver dorogevoerd!

Vorige week zondag 3 juli reisde ik van Heemstede Aerdenhout naar Amsterdam Sloterdijk, met aankomsttijd 17.12u aldaar. Tijdens het UITSTAPPEN gingen plots de deuren dicht op Amsterdam Sloterdijk, ik kon er nog net uitspringen, door mezelf door een plots sluitende deur heen te wringen. Na mij zouden nog minstens 10 anderen op dit balkon de trein moeten hebben verlaten, maar ik zag dat de conducteur een paar deuren verderop dus bezig was met het vertrekken van de trein, nog voordat er mensen konden instappen. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Bijna was ik dus doorgereisd naar het volgende station tegen mijn wil in. En het was echt niet zo dat ik treuzelde, ik stapte gewoon met de ''meute'' mee uit.

Het is allicht een beetje een late melding, maar misschien kan de conducteur van deze trein hier alsnog op worden aangesproken, het was ritnummer 2250. Via deze gegevens moet het mogelijk zijn om de betreffende persoon te vinden lijkt me.

Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal


Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
[list]
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal



    Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???
    Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?

    Treurig hoor, dat NS deze leugenachtige onwaarheden nodig denkt te hebben om de reiziger op te voeden.
  • Toevallig meldde ProRail vandaag dat het eerste half jaar een record aantal treinen op tijd reed. Maar daarbij is denk ik alleen gekeken naar vertraagde treinen, geen woord over te vroege treinen.


    Het eerste half jaar van 2018 reed 92,1 procent van de treinen op tijd. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland met zo'n hoge punctualiteit. Als je kijkt naar een maximale vertraging van 5 minuten komt zelfs 96% van de treinen op tijd aan op de plaats van bestemming.
    https://www.prorail.nl/nieuws/record-aantal-treinen-rijdt-op-tijd

    https://community.ns.nl/in-de-trein-11/werkelijke-vertrektijden-weergeven-37021
    Reputatie 6
    ja hoor: vandaag op station posters van de campagne zien hangen: een pictogram van een mannetje dat nog in zn bed ligt waarmee dus gesuggereerd wordt dat mensen die aan komen hollen te lang in bed hebben gelegen....zoals ik in mn eerdere post al aan gaf: dat kom bij mij alleen voor als ik me rot moet haasten omdat mijn voorgaande terin vertaging had/ineens onaangekondigd op een ander spoor binnen komt. niet slim gekozen wat mij betreft. Ik vind het wel een interessante discussie waar we natuurlijk samen (ns en reizigers) het probleem op moeten lossen. Ik hoop echt dat de suggesties en gevoelens die deze campagne oproept mee worden genomen naar de beleidsmensen!
    Reputatie 7
    Badge +3
    Deze campagne geeft inderdaad een inkijkje in hoe er bij NS over reizigers gedacht wordt. Men schijnt vergeten te zijn dat het de reizigers zijn die de salarissen betalen.
    Decennia geleden heb ik eens een NS-medewerker horen beweren dat de treinen natuurlijk op tijd zouden rijden als er maar niet steeds reizigers waren die voor vertraging zorgden. Die mentaliteit bestaat blijkbaar nog steeds. Vooral anderen de schuld geven van de eigen tekortkomingen.
    NS moet de campagne in deze vorm ogenblikkelijk staken. Dit levert terecht zeer boze reacties op. Het geeft geen pas je betalende klanten zo te beledigen.
    Reputatie 7
    Badge +3
    - Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier bewust niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.
    Je legt uit dat de NS hier "bewust" niet voor gekozen heeft, maar waarom hebben ze die keuze gemaakt?
    De enige momenten dat ik na een fluitsignaal instap is als ik van een aansluitende trein kom met een "micro vertraging" (zo'n vertraging die nergens gerapporteerd wordt maar er wel is en tevens net genoeg is om je overstap om zeep te helpen) of als ze weer aan het fluiten zijn terwijl de trein nog van passagiers aan het wisselen is. (zo'n "schiet op" fluitje)
    Ik vraag me af al met al af welk percentage van die problemen daadwerkelijk door de reiziger, bewust dan wel onbewust, veroorzaakt wordt.
    Volgens mij is deze campagne te vroeg en had er eerst naar de procedure's gekeken moeten worden. Zoals wanneer begin je definitief met de sluitprocedure en wanner ga je dus fluiten.
    Mijn perceptie: Als de trein om 13:45 vertrekt heb ik tot 13:45 om in te stappen. Dat is me nooit expliciet zo uitgelegd maar dit dunkt mij als logisch.
    Reputatie 6
    ik ben ook blij met de discussie en er zal echt goed over de campagne zijn nagedacht echter gaat ie nu zn doel voorbij dat is jammer. Dat slapende mannetje stoort mij echt. Je ziet wat een discussie het losmaakt daar moet m.i. echt iets mee gebeuren. een hoop goede ideeen zijn al geopperd ik hoop dat de leiding er iets mee kan. en soory dat afschuiven op ProRail (hoe terecht misschien) trekt een betalende reiziger slecht. Veel mensen zien dat als één, ik betaal aan NS dus verwacht ik daar dingen van. Zoals bv die aanduiding op het perron.
    Reputatie 7
    Badge +3
    Ik vermoed dat dit gebaseerd is op ons beleid en de keuzes die daarbinnen zijn gemaakt.De keuze is gebaseerd op het beleid, dat gebaseerd is op de keuzes die gemaakt worden, die gebaseerd zijn op het beleid dat gevoerd wordt, je snapt 'm wel ...
    De vraag is "waarom"?
    Reputatie 4
    Ik begrijp het.
    Maar ik zat laatst in de metro in Amsterdam en zag dat toen het licht rood werd er nog iemand snel instapte en daardoor bijna klem kwam tussen de deuren. de enige manier om mensen die nog instappen terwijl de deuren sluiten te verhelpen is de deuren heel snel laten sluiten zoals bij de metro in AMSTERDAM.

    Heel snel laten sluiten, daar heb ik ervaring mee. Laatst drukte ik op de deurknop en de deur ging open, voordat deze helemaal open was ging de deur alweer dicht. Ik was bezig met instappen (want de deur ging open) en kwam tussen de deur terecht. Ook daar is verbetering mogelijk.
    Reputatie 7
    Langs het niet heel brede maar vaak drukke eilandperron van Delft staan heel vaak aan beide zijden treinen klaar voor vertrek en als er dan gefloten wordt, is niet altijd duidelijk voor welke trein dat nu precies is.
    Reputatie 7
    Badge +3
    Interessant daarbij is een NRC artikel uit 2001 (!) waarin o.a. staat dat het Utrechtse adviesbureau Qualimax, gespecialiseerd in onderzoek naar de veiligheid van railvervoer, constateerde [] dat het fluitsignaal bij NS ,,verwarrend voor de reiziger'' is. Dit n.a.v. het zeer ernstige ongeluk op Santpoort-Noord. (http://vorige.nrc.nl/krant/article1536807.ece). De interne procedures bij NS zijn misschien wel verbeterd, maar niet de voor de reiziger zichtbare procedure.
    De in het artikel omschreven procedure is wel degelijk gewijzigd. Een trein wordt pas in beweging gezet wanneer alle deuren gesloten zijn en de machinist de lamp 'deuren dicht' te zien heeft gekregen. Het vertrekken met een laatste geopende deur is jaren geleden al afgeschaft.

    Ik ben overigens niet negatief over het aandacht vragen voor de veiligheid bij het vertrek van treinen. Sterker nog, dat moet worden uitgebreid naar alle railvervoer. Ik ben wel negatief over de benadering van NS door te stellen dat het merendeel van de vertragingen veroorzaakt wordt door reizigers. Dat is echt een idiote voorstelling van zaken en lijkt op een poging om de eigen tekortkomingen te verdoezelen.
    Overigens is die campagne ook wel een beetje 'Wie de schoen past trekke hem aan'.
    De lezers van dit forum zullen toch zelf wel het onderscheid maken tussen 'Ik sta nog aan de deuren aan te schuiven en de controleur fluit' versus 'Ik duik head first de laatste open deur binnen en ram Loes KO' ?


    Als het de bedoeling was alleen die mensen aan te spreken, hadden ze deze campagne niet moeten vormgeven als one-size-fits-all-schoen. Het gaat (volgens opgaaf van NS) nadrukkelijk om meer dan de helft van de reizigers.

    En ja, dan voel ik me aangesproken, want ik elleboog mezelf doorgaans niet als eerste de trein in om maar binnen te zijn voordat de conducteur op een voor mij onvoorspelbaar tijdstip fluit.
    We moeten terug naar vroeger, toen was er duidelijkheid, (in Amerika althans...) https://youtu.be/T9IIA7ib_W0
    @treinspotter

    Helaas herkenbaar. De ic naar Roosendaal komt tijdig binnen en het sein in Tilburg staat direct op veilig. Niet de normale situatie en kan dus leiden tot treinen die te vroeg vertrekken als er niet op de vertrektijd wordt gelet. Is mij zeer zeker ook al een aantal keer overkomen. Fijn dat de fout herkent en opgelost kon worden.

    Zaterdag nog een mooi voorbeeld hoe het ook kan. Ik had ivm Pinkpop op Sittard de aansluiting van de IC naar Maastricht op de IC naar Heerlen. Reizigers moesten van voren helemaal naar achteren komen. De planning was 3 min. In dit geval kwamen er zoveel overstappers aan dat de machinist en ik iedereen naar achteren hebben laten lopen voor zitplaatsen. Gekozen om niet het aanjaagfluitsignaal te gebruiken, want men kan zo struikelen en vallen en geeft meer werk en dus meer vertraging. Uiteindelijk heeft dit alles 2 min extra geduurd om weer op tijd in Maastricht te komen.
    In dit geval had ik die luxe, in de spits lukt zoiets niet, reizigers blijven komen.
    Da's lullig, lol :?

    Afgelopen dagen weer als vanouds de taferelen meegemaakt. Hoe kan ik een deur openhouden, hoe spring ik erin en loop de HC zowat omver en als antwoord krijgen, boeien ik zit er toch in.
    Ik heb het dan over het moment dat de deuren al aan het sluiten zijn en alle reizigers die tijdig op het perron stonden zaten al in de trein. Het gaat echt om de laatkomers.
    Reputatie 3
    Hier ook een opvallende uit België; word geen worst 😉
    Reputatie 7
    Badge +3
    Dat is een behoorlijke boete. Misschien moet daar maar eens de aandacht op gevestigd worden in de campagnes. En dat er opgespoord wordt aan de hand van camerabeelden.
    Het beste is gewoon de rijtijden aan te passen
    dan ben je waarschijnlijk wel iets later op bestemming maar dan krijgen we niet dit soort discussies

    Reageer