Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Mocht u daarnaast niet tevreden zijn over de (non-)afhandeling van uw klacht door NS, kunt u altijd tevens een klacht indienen bij het ov loket: www.ovloket.nl
Mocht er een situatie zijn geweest waarbij de veiligheid in gevaar is gebracht, kunt u ook een melding indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport op https://www.ilent.nl/melden.
@VIRM

Drukte doel ik niet alleen op drukte op een perron. Het kan zijn dat ik het druk heb met bv een reiziger in mijn trein. Bv een reiziger die ik aan het helpen ben vanwege verloren goederen of er speelt iets anders. Dat versta ik ook onder drukte. Drukte met betreffende werkzaamheden, die ons dus kunnen afleiden.
Een lading oude, interne bedrijfsfilms staan al een tijdje online. Laat mooi zien hoe jaren geleden "op tijd rijden" al een ding was: https://www.youtube.com/watch?v=So08IjELBgc

Deze komt uit begin jaren '90, ruim 20 jaar geleden.

On the side, grappig om gezichten te zien die nog steeds rondlopen 🙂
14900 op Sportpark en Rading vind ik ook opvallend overigens, daarover hebben eerder topics gelopen op dit forum. Gebruik die trein zelf ook wekelijks 's avonds laat, afgelopen week nog een HC gezien die zelf ook schrok van het paar seconden te vroeg vertrekken op Hollandsche Rading. Had het niet door.

Juni en later juli zal ik ook nog eens draaien binnenkort.
En nogmaals, houdt u allen in het achterhoofd, dit is echt pas het begin, want afhankelijk van de situatie op het station zit er een vrij grote marge tussen het werkelijk moment van vertrekken, en het moment van detecteren door de treindetectie.
In de praktijk gaat het daardoor waarschijnlijk om meer dan enkele seconden, want het duurt even totdat de detectie de treinbeweging oppikt.

Die vertragingen vielen mij ook op, terwijl in het verleden ook negatieve vertragingen zijn voorgekomen. Ik zou eens moeten pollen naar de details.
Werkelijke tijden, puur gemeten en voor de reiziger toegankelijk gepresenteerd, zouden als basis meer dan deugdelijk en wenselijk zijn. 🤗
Ik hoop het nog voor m'n pensioen mee te mogen maken, dus dat geeft nog wel een paar jaar de tijd 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Die vertragingen vielen mij ook op, terwijl in het verleden ook negatieve vertragingen zijn voorgekomen. Ik zou eens moeten pollen naar de details.
Ik kom voor Velp aan dit:
https://mroyen.home.xs4all.nl/NS/20180501-Velp.xls

14900 op Sportpark en Rading vind ik ook opvallend overigens,
Rading valt nog wel mee qua aantal, Sportpark is al flink meer, maar de nr 3 achter de 2 al bekenden is Vaartsche Rijn, de 5700 zowel als de 14900

Even voor de gein een top 10 van stations van de hele maand mei op basis van jouw lijst:
code:
Station	Aantal
Rheden 913
Velp 763
Utrecht Vaartsche Rijn 170
Bovenkarspel Flora 102
Hilversum Sportpark 85
Bovenkarspel-Grootebroek 70
Zoetermeer Oost 53
Santpoort Noord 48
Veenendaal West 40
Zaandijk Zaanse Schans 30
Helmond Brandevoort 28

Ow, ja, die tijden die je ziet zijn waarschijnlijk UTC, niet aan gedacht om te converteren naar lokale tijd. Macht der gewoonte...
Reputatie 7
Badge +3
Dat idee had ik al. Maar fijn dat je dat nog even bevestigt.

De vraagstelling was dus aan conducteurs : Hoe vaak overkomt het u dat er iemand na het fluiten instapt.

NS concludeert aan de hand daarvan : 54% van alle reizigers stapt te laat in.


Dat ziet er inderdaad uit als een interpretatiefoutje. De conclusie had kunnen zijn: in 54% van de treinen stapt iemand te laat in. Volgens mij is het in de spits fysiek niet echt mogelijk om na het fluitsignaal met minstens de helft van de reizigers nog in te stappen en toch op tijd te vertrekken.


Nee, die conclusie is ook fout. 54% van de conducteurs ziet het dagelijks gebeuren. Er zijn iets van 2500 conducteurs, zeg dat die om de dag werken, dan werken er iedere dag 1250 conducteurs. Van die 1250 zegt 54% dat ze dagelijks iemand na het fluitsignaal zien instappen. Iedere dag rijden er 5500 treinen, dus iedere conducteur zit dus gemiddeld in 4 tot 5 treinen. In een van die treinen stapt dus minimaal 1 iemand te laat in. Dan heb je het dus over maar 12%.

In een gemiddelde trein zitten zo'n 200 mensen, waarvan er waarschijnlijk maar 1 of 2 te laat instappen. Dan heb je het dus over 0,12% van de reizigers die te laat instapt, 1 op de 8000. Is daarvoor zo'n grote campagne nodig?
Ik zal morgen een laatste poging doen jongens. Ik neem alle feedback mee en zet me opnieuw voor jullie in. Ik kom erop terug.
Reputatie 7
Badge +3
14900 op Sportpark en Rading vind ik ook opvallend overigens, daarover hebben eerder topics gelopen op dit forum.


Die 14900's op Hollendsche Rading zijn treinen die een aankomst hebben om .25 of .55 en een vertrek om .29 of .59
Blijkbaar niet lang genoeg gestopt en in enkele gevallen dan ook weer ter vroeg weg uit Sportpark.
Voorbeeld de 14972 van 22 mei die dan weer wel 9 minuten stopte in Hilversum
https://treinposities.nl/voertuig/ns_2604/historie/1526983200/details


Ik heb verder even alleen naar een paar extreme gevallen gekeken en daarbij Velp en Rheden maar buiten beschouwing gelaten.

De 29600 van 9 mei was een extra trein die op de stationspagina van je OVT de eerste tijd had maar de trein zelf (en ook Treinposities) meer in de buurt van de tweede tijd. Weer gevalletje 2 verschillende datastromen neem ik aan?
code:
29600 (16:28:00 vs. 16:15:26) on station Zwolle (09-05-2018)
29600 (16:44:00 vs. 16:28:24) on station Meppel (09-05-2018)
29600 (16:53:00 vs. 16:45:01) on station Steenwijk (09-05-2018)
29600 (17:07:00 vs. 16:57:34) on station Heerenveen (09-05-2018)



Maar dan zijn er een paar extreme gevallen totaal onverklaarbaar (nog steeds je UTC tijd aangehouden).



Op de te vroege tijd geeft Treinposities bv 5032 op 5 mei (stellen 2119 + 2945) pas ergens tussen Schiedam en Delft Zuid.
code:
5032 (09:49:00 vs. 09:30:38) on station Den Haag HS (05-05-2018)



Reputatie 7
Badge +3
Ach, zijn ook maar 5 onverklaarbare extreme verschillen op ruim 2500 uit je analyse.
Reputatie 7
Badge +3
Mag ook Henk, als het niet te veel moeite is. Al werkt dit ook op zich ook.
Maar ik wil er nou ook niet te veel tijd aan besteden, moet niet op echt werk gaan lijken. Dat mag ik komende maandag al weer gaan doen😥
Door juist deze campagne ben ik meer aan het opletten wat men nu exact bedoeld en hoe mijn werkwijze toch wat is veranderd.

Ik had het geluk van een lange dienst vandaag.
De getallen van deze dienst, 7 reizigerstreinen, waarvoor ik 33 stationnementen heb gehad. Bij deze treinen heb ik op 6 stationnementen nee verkocht aan reizigers die bij mij in mijn laatste deur wilde instappen. De andere deuren waren op dat moment dus al gesloten, dit voor de beeldvorming. Wat mij bijstaat is dat er 2 reizigers in de trein zijn gesprongen, terwijl de deuren aan het sluiten waren. Hoeveel er tijdens de sluitfluit zijn ingestapt, durf ik niet exact te zeggen. Dat is lastig nagaan als je net op dat kantelpunt zit, dus iedereen die op het perron stond is voor het fluitsignaal ingestapt, sommige lopen door met de verwachting binnen te gaan als er wordt gefloten.

Dit is verre van representatief natuurlijk, maar ik wil toch een beeld geven hoe ik het meemaak en ervaar.
Op Hollandse Rading is dit jaar wel een probleem geweest met een verkeerde instelling van de overweg, hierdoor sloot de overweg veel te vroeg waardoor er door het treinpersoneel gekozen werd om eerder te vertrekken vanaf dat station om de overweg niet in storing te laten vallen.

Ik weet niet meer in welke periode dit was maar heb daar meldingen van gezien intern.
Reputatie 2
De NS draagt zelf bij aan het in stand houden van de situatie. Conducteurs fluiten zelf wanneer groepen nog bezig zijn met instappen of zelfs wanneer mensen nog bezig zijn met fiets/kinderwagen inladen.
Die extreem onwaarschijnlijk vroege treinen kunnen ook komen door een foutieve koppeling treinnummer/trein. Ik had eergisteren ook dat de treindienstleider het zo druk had dat die per ongeluk het treinnummer van twee treinen later aan mij had gekoppeld en daar pas na een telefoontje van mijn kant achter kwam. Ik gok dus zomaar dat daar wel weer een melding van een trein zal gaan komen die een uur te vroeg vertrokken is :)
Grappig detail: het treinnummer dat ik toegewezen had gekregen was op dat moment al opgeheven door een verstoring. Geen idee hoe dat er in die datastromen uit heeft gezien 😛
Afgelopen zondag, trein 959, maar kreeg de 963 toegewezen. Uiteindelijk gecorrigeerd door de treindienstleider Breda, vlak na vertrek. Die 963 was overigens alleen in Breda opgeheven.
Met die 959/963 lijkt het wel okay te zijn gegaan uiteindelijk in Infoplus-land. 963 is te Breda opgeheven om 20:10 en verder geen bericht meer van ontvangen. De 959 is netjes uit Breda vertrokken, heeft alleen in Rotterdam een lading wijzigingen gekregen. Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Reputatie 7
Badge +3
Eerst even een ander voorbeeld, namelijk dit topic: https://community.ns.nl/dienstregeling-59/weer-een-te-vroeg-vertrekkende-trein-50073/index1.html#post336375
Over Tilburg Reeshof zijn al meer meldingen, bv deze van 24 mei die dan weer niet in je mei analyse voorkomt. Ik neem aan om de reden die je al aangeeft.
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/waarom-te-vroeg-47819/index5.html#post326346
Maar de meldingen gaan terug tot zeker februari/maart

De 2 treinnummers die weer wel in je mei analyse staan laten wel goed zien dat te vroeg bij 1 station door kan werken bij volgende stations.

Verspreiding en inderdaad eerst uitstappers en dan instappen is veel winst te halen. Geef ik direct toe, net als het feit dat ik vaak meer dan 1 deur heb.

Waar ik wel iets in zie, alleen nog niet toepasbaar, is de mondfluit te gebruiken voor de aansporing en de sluitfluit van niet meer instappen. Voorwaarde is dan dat elke trein moet beschikken over een sluitfluit. Zoiets zou ook een oplossing kunnen zijn.
Ander signaal ook, maar we hebben al een aantal fluitsignalen, die voor verschillende gevaren staan.
Het is wel iets om over na te denken, er is zeker iets mee te doen.
De korte drie achter elkaar en de eentonige lange toon worden veelvuldig gebruikt. Direct gevaar en gevaar geweken. Moet ff in me geheugen graven (hoe slecht is dat) om de rest ff na te gaan. De variatie zit hem in kort en lang. Niet in het soort toon.

Reageer