Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

De 2 treinnummers die weer wel in je mei analyse staan laten wel goed zien dat te vroeg bij 1 station door kan werken bij volgende stations.

En je ziet ook meteen wat de marge is waar ik het telkens over heb, waarschijnlijk is het verschil dus een stuk groter dan het lijkt.

(blijf even in losse berichten reageren, omdat quotes e.d. berichten slopen)
Met die 959/963 lijkt het wel okay te zijn gegaan uiteindelijk in Infoplus-land. 963 is te Breda opgeheven om 20:10 en verder geen bericht meer van ontvangen. De 959 is netjes uit Breda vertrokken, heeft alleen in Rotterdam een lading wijzigingen gekregen. Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Ja, dat klopt. Ik ben via Gouda - Woerden - Breukelen - Bijlmer gegaan 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Leuke omweg 😀
Via Delft en Leiden kon natuurlijk niet vanwege werkzaamheden.
We hadden dit wat anders kunnen communiceren inderdaad, Niek. Heb ik ook teruggeven aan de marketeers. Goed dat je even de campagne toevoegt.
Bedankt voor jullie kritische blik. Samen met een van onze marketeers ben ik opnieuw naar jullie reacties gaan kijken. Het lijkt erop dat er sprake is van misinterpretatie, en ik vermoed dat dit bij mij is begonnen, waarvoor excuses. Volgens mij zit de verwarring in het volgende: we stellen niet dat 54% van de reizigers instapt na het fluitsignaal, maar bedoelen dat in 54% van de treinen nog iemand instapt na het fluitsignaal. Dat kan dus ook slechts één reiziger zijn.

Ik vind het prijzenswaardig dat je persoonlijk het boetekleed aantrekt, maar dat is volgens mij niet helemaal terecht. In jullie persbericht van 6 juni dat door diverse media is overnomen wordt letterlijk het volgende gesteld:
- Helft reizigers stapt trein in ná horen fluitsignaal
- Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur
- 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal

Ik vrees dat jullie communicatie-afdeling meer waarde hechtte aan de boodschap die men wilde uitspreken, dan aan de juistheid van de informatie en daardoor erg creatief is gaan knutselen met de resultaten van de enquête. Soortgelijk gedrag is eerder al ter sprake gekomen op dit forum bij de campagne "Vanaf 1 juli checkt elke reiziger in".

Wellicht zou het netjes zijn als een nieuw persbericht wordt verspreid met daarin een rectificatie van de eerder genoemde cijfers?
Reputatie 7
Badge +3
In een andere draad werd al gesproken over hoe het GVB in Amsterdam dit heeft opgelost bij het nieuwste metro-materieel. Er zijn bij alle deuren LED-strips die oplichten in verschillende kleuren.

Rood knipperend: waarschuwing dat de deuren gaan sluiten en gelijktijdig met een geluidsignaal.
Wit: neutraal, tijdens de rit.
Groen: voor aankomst en geeft aan welke zijde de deuren gaan openen.

Dat rood knipperende signaal werkt uitstekend en zou ook bij treinen kunnen worden geïnstalleerd. Dat fluiten voor vertrek is eigenlijk maar een vreemd overblijfsel uit de negentiende eeuw.:D
Volgens mij is er meer te halen uit een campagne voor in- en uitstapdiscipline: Ruimte vrijlaten voor de deur zodat uitstappers weg kunnen, klaarstaan bij de deur als de trein stilstaat, aansluiten bij het uitstappen, niet stil blijven staan voor je uit de doorloop bent, bij het instappen zo ver mogelijk doorlopen de coupé in.

Geheel mee eens. Overigens zou er denk ik ook heel wat winst gehaald kunnen worden als de passagiers op het perron beter weten hoe lang een trein zal zijn (en idealiter waar de deuren ongeveer zullen komen; zoals bijvoorbeeld op lijn 1 van de Parijse metro). Zo kunnen de passagiers zich al vantevoren redelijk positioneren, zodat er bij het eerste en het laatste treinstel niet disproportioneel veel mensen moeten instappen, wat vaak gebeurt als mensen de trein langer inschatten dan hij blijkt.
Ben ik altijd :-)
Ik mocht daarna overigens direct door als de 974, omgeleid via, jawel, Leiden, Den Haag en Delft 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Heet dat dan een rondje rond de HSL?😂
@Momo Rondje rond de HSL Noordsectie. Over de Zuidsectie kon ik beide keren keurig rijden 😉
Reputatie 4
Ik vrees dat jullie communicatie-afdeling meer waarde hechtte aan de boodschap die men wilde uitspreken, dan aan de juistheid van de informatie en daardoor erg creatief is gaan knutselen met de resultaten van de enquête. Soortgelijk gedrag is eerder al ter sprake gekomen op dit forum bij de campagne "Vanaf 1 juli checkt elke reiziger in".

Wellicht zou het netjes zijn als een nieuw persbericht wordt verspreid met daarin een rectificatie van de eerder genoemde cijfers?

Het interessante is dat we inmiddels 2 jaar verder zijn. In die tijd bevestigde de NS dat de campagne misleidend was, maar er werd geen actie ondernomen. Een rectificatie was op zijn plek geweest en had mij in die twee jaar veel gezeur van conducteurs kunnen besparen.

Een rectificatie in deze campagne is zeker ook op zijn plek, aangezien Sivan aangeeft dat de communicatie is gebaseerd op een grote misinterpretatie en dus zeker Diederik Stapel kwaliteiten heeft.

Dit soort gespeel met cijfers doet mij aan dit onderzoek denken, wat wel netjes gerectificeerd is: http://www.nu.nl/wetenschap/2609959/onderzoek-hufterige-vleeseters-was-vals.html
www.parool.nl/binnenland/-veel-vertraagde-treinen-door-reizigers-tussen-de-deur~a4314186

Ja het is grotendeels een probleem dat door reizigers veroorzaakt wordt....

'Sommige reizigers gaan ver om de trein te halen, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze. "Mensen gooien de kinderwagen mét kind tussen de deur om nog mee te kunnen.'' '

Zelf heb ik deze bullshit nog nooit meegemaakt, terwijl ik heel wat kilometertjes gemaakt heb. Ja ik zie wel eens dat het inladen van een kinderwagen lastig gaat en / of dat de conducteur haast maakt door op zijn fluitje te blazen als er nog mensen moeten instappen. Zeker als de balkons al overvol zijn, kan het lastig zijn om nog in de trein te geraken en is een sprint langs de verschillende deuropeningen nodig om misschien nog mee te kunnen.

Ja de vertrekprocedure inzetten als reizigers nog instappen lijkt mij zeer kwalijk en gevaarlijk, dat er conducteurs zijn die dit soort risico's nemen....

Heb je recht op gtbv als de conducteur fluit en je nog niet de kans hebt gehad om in te stappen?
Reputatie 3
@Chrisdb @Satneef ik begrijp natuurlijk dat er een grens getrokken moet worden, en mijn woorden worden uit hun verband gehaald. Nieuwe poging:

"We zullen niet meer fluiten voordat alle reizigers die op tijd op het perron klaar stonden (en soms ook, zeker bij uursdiensten: reizigers afkomstig van een vertraagde trein of van een ander perron bij een perronswijziging) zijn ingestapt (voor zover ze in de trein passen) ook als het al vertrektijd is".
In theorie kunnen die aftellers aan alle discussies over de vertrektijd en de vertrekprocedure een eind maken.

Nou nee, maar dan weet je als instapper tenminste dat je een paar seconde voor het fluitsignaal de resterende uitstappers terug de trein in moet gaan duwen om zelf nog op tijd binnen te komen.
Wellicht heeft dat in een oude versie gestaan.
In de huidige versie staat niets over de dienstregelingsnelheid, alleen dat je dus op basis van de dienstregeling de snelheid bepaald. Als ik dus te laat ben ligt die snelheid hoger dan als ik op tijd ben, met inachtneming van de plaatselijke beperkingen, materieelbeperkingen en aanwijzingen.
Het woord dienstregelingsnelheid komt niet voor in die paragraaf.

Overigens lijken mij dit overigens geen discussies die op een openbaar forum gedaan zouden moeten worden.
Reputatie 4
@Arnold2, ik lees dit alsof je zegt dat die trein maar zolang moet blijven staan als jij zelf wilt.
Dat zegt Arnold2 niet, ik zie ook niet hoe je dat in de reactie kan lezen. Ik steun de tegen campagne "Instappen = nog niet fluiten", het gaat hier om reizigers die op de trein hebben staan wachten en door een conducteur met een fluitsignaal opgejaagd worden.
WoW 😮 Maar wel weer een heel groot aandeel voor degene die Momo al in het lijstje had staan.
Denk dat alles wel is gezegd. Maar dit begint wel bij de conducteur zelf.
Als zij al gaan fluiten om het instappen te versnellen, dan weet de reiziger ook niet meer waar zij aan toe zijn.
Als ik daar naar zou luisteren kom ik rustig 3 keer per week later thuis dan nodig.
Dus ns. Eerst personeel opvoeden voordat je gaat lopen wijzen naar de reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
In de Volkskrant van vandaag staat ook een artikel over dit onderwerp.
Daarin wordt gezegd dat alle conducteurs herscholing krijgen in de vertrekprocedure omdat nog veel conducteurs van de 'oude stempel' de nieuwe ideeën niet bepaald omarmen.

NS had er beter aan gedaan deze campagne pas te starten nadat het volledige korps van de Hc's was bijgeschoold. Dit levert bij iedereen verwarring op.

Overigens ben ik wel gecharmeerd van het idee van DaanFocus om alle vertrektijden een minuut te vervroegen. Je zou dat dan de 'deuren dicht-tijd' kunnen noemen. Dat betekent wel een enorme dienstregelingswijziging en verbroken overstappen op hetzelfde perron. Want van aankomende treinen gaan de deuren niet opeens een minuut eerder open.
En bij stationnementen van een minuut gaat het helemaal niet werken. Als ik NS was, ging ik nog eens kijken bij metrobedrijven om te leren hoe je sneller je stationnementen kunt afhandelen. Die hebben niet eens fluitende conducteurs nodig om op tijd te rijden.
Of gewoon achteraf de werkelijke vertrektijd vermelden in de planner. Treinen vertrekken statistisch gezien nooit te vroeg. 🤗
Die 54% kan ik ook niet verklaren hoor. Ms dat 54% van alle reizigers het wel eens doet, zelf heb ik niet dat de halve trein nog instapt als ik gefloten heb. Dan doe ik naar mijn idee iets fout.
De marge in die status 5 melding is al groot genoeg om geen 'false positives' te krijgen als het om enkele seconden gaat...
Dan is dit natuurlijk gewoon onderdeel van je business intelligence en gebruik je andere, directere bronnen die hier meer voor geschikt zijn. Maar op deze manier kan ik me dom houden en verdedigen dat het om openbare data gaat.
Volgende keer maar gelijk melding maken bij https://www.ilent.nl/ dan?

Bij normale bedrijven die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan is iedere medewerker overigens VERPLICHT om in te grijpen in een onveilige situatie.
Fijne reis toegewenst, Henk
Reputatie 7
Badge +3
Die buffertijd in de dienstregeling wisselt erg per traject. We hebben in Nederland een knooppuntdienstregeling: op de knooppunten worden aansluitingen geboden wanneer een rechtstreekse verbinding niet beschikbaar is.
Toevallig zit de dienstregeling van de 800-serie nogal ruim in het jasje: 5 min in Amsterdam C, 5 min. in Eindhoven en 4 min. in Sittard. Daar valt door snel vertrekken en goede rijweginstellingen wel wat winst te halen. In Utrecht C bijvoorbeeld is het stationnement maar 2 min. en daar wordt ook niets gewonnen. Maar ook sommige baanvakken is dienstregeling wat ruimer.
NS zou het hele spoorverkeer in Nederland aanmerkelijk kunnen versnellen door af te stappen van de knooppuntdienstregeling en iedere treinserie op zich te optimaliseren. Maar daar wordt sinds 1970 niet meer voor gekozen, met als gevolg dat sommige verbindingen in 2016 langzamer zijn dan in 1969.

Reageer