Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 1
Er wordt al gefloten terwijl er nog mensen uitstappen, dus voordat mensen überhaupt kunnen instappen.
Een conducteur (en machinist) dient op tijd te vertrekken. Veiligheid is echter altijd prioriteit #1. Daarom deze campagne. Ik heb begrip voor je standpunt Bob, maar ook hier geldt dat instappen na het fluitsignaal niet toegestaan is. Het punt is dat we ergens een grens moeten trekken. Van een rennende groep overstappers is er altijd iemand die slecht ter been is of een zware koffer heeft. Moet je diegene dat achterlaten. En dan is er van die overstappers ook nog iemand die nog even iets aan de conducteur moet vragen (die bezig is met de vertrekprocedure). Oh wacht; daar komt nog iemand de trap afgestormd en achter hem nog iemand. Want de lijnbus was een minuutje te laat. Geloof me, ik voel met je mee en mijn hart zegt; natuurlijk mag je mee met deze trein. De procedure is echter anders en daar schenken we aandacht aan.
Dus NS vindt op tijd rijden belangrijker dan veiligheid, want de procedure moet worden gevolgd.

Dat leidt juist tot onveiligheid zoals dagelijks blijkt. Zie reacties 139 en 140 voor vb.
Reputatie 7
Badge +3
Wat NS moet doen is teruggaan naar de tekentafel. Er worden terecht een groot aantal manco's genoemd die leiden tot verminderde punctualiteit. Allereerst moet er natuurlijk voldoende materieel zijn om de grote stromen reizigers goed te kunnen vervoeren. Daarbij moeten de stations zo zijn ingericht dat ze grote stromen reizigers kunnen verwerken. Maar misschien het belangrijkste is wel dat NS een dienstregeling gebruikt die in de spits onder normale omstandigheden punctueel gereden kan worden. Dus op belangrijke knooppunten met veel overstappers voldoende stationnementstijd plannen. Dan zal het aantal op het laatst aanstormende reizigers aanzienlijk verminderen.
Reputatie 4
Een conducteur (en machinist) dient op tijd te vertrekken. Veiligheid is echter altijd prioriteit #1. Daarom deze campagne. Ik heb begrip voor je standpunt Bob, maar ook hier geldt dat instappen na het fluitsignaal niet toegestaan is. Het punt is dat we ergens een grens moeten trekken. Van een rennende groep overstappers is er altijd iemand die slecht ter been is of een zware koffer heeft. Moet je diegene dat achterlaten. En dan is er van die overstappers ook nog iemand die nog even iets aan de conducteur moet vragen (die bezig is met de vertrekprocedure). Oh wacht; daar komt nog iemand de trap afgestormd en achter hem nog iemand. Want de lijnbus was een minuutje te laat. Geloof me, ik voel met je mee en mijn hart zegt; natuurlijk mag je mee met deze trein. De procedure is echter anders en daar schenken we aandacht aan.

Klaas-Jan, stuur eens wat mensen op stage naar Zwitserland. De problemen die jij schetst zijn daar ver in de vorige eeuw al opgelost. Dat land staat spreekwoordelijk bekend om zijn punctualiteit en toch wachten daar vrijwel altijd treinen op vertraagde aansluitingen. Ieder overstapstation heeft daar een aantal overstapminuten toegewezen gekregen. Voor Zürich bijvoorbeeld is dat 7 minuten. Dat betekent dat als je reis plant dat je in Zúrich een overstaptijd van 7 minuten of meer hebt je 99,999% zeker bent dat je die aansluiting haalt. Als een trein met vertraging binnenkomt krijgen de treinmanagers van de aansluitende treinen die aankomsttijd te horen. Ze zijn dan verplicht om te wachten tot 7 minuten na die aankomsttijd, ongeacht of er reizigers wel of niet komen aanlopen. En hoe komt het dan dat dat land toch zo'n goede naam heeft voor wat betreft punctualiteit?? Niet, omdat treinen daar altijd op tijd rijden (dat doen ze daar ook niet) Maar omdat het daar bijna onmogelijk is om een aansluiting te missen.

Ik had een keer een reisje gepland (Zernez-Sagliains-Landquart-Zürich). Met 2 overstappeen (de 1e van 3 en de 2e van 10 minuten, officieel)) Die begon met een vertraagde trein van 20 minuten. Toen ik mijn bezorgdheid over de 1e aansluiting bij de conducteur uitte keek die man mij aan met een blik of ik van een andere planeet kwam. NATÜRLICH wacht die trein. En inderdaad, de trein stond gereed. Die kwam met 15 minuten vertraging aan in het 2e overstapstation en ook daar stond de geplande trein nog te wachten. Uiteindelijk kwam ik met slechts 5 minuten vertraging (doordat overstaptijden dan als buffer werken) aan in Zürich. Bij NS zou dat minimaal 30 minuten zijn geweest'.

Zwitserland heeft als beleid: primair reizigers vervoeren, en als het even kan op tijd.
Nederland heeft als beleid: primair treinen op tijd laten rijden, en als het even kan met passagiers.
Reputatie 1
Vanmorgen in de trein van 20 over acht van Leeuwarden naar Heerenveen het volgende. Bij aankomst in Heerenveen stond het gangpad in de trein nog vol mensen om uit te stappen, terwijl de conducteur al floot. Toen ik probeerde uit te stappen sloten de deuren en zat ik vast tussen de deur. Levensgevaarlijk!! Conducteur zag dit "niet". Mijn leesbril is kapot en ik denk dat de rest van de passagiers niet meer konden uit stappen. Dus fluiten als iedereen is uitgestapt, meneer de conducteur! Ik weet wie dit geflikt heeft en ik zal deze man er de volgende keer persoonlijk op aanspreken. Ik ben nog kwaad!
@Oldehove

Dit is erg vervelend dat dit is gebeurd. Er staat duidelijk in onze vertrekprocedure dat ik die pas mag inzetten als alle reizigers veilig zijn in- en uitgestapt. Ik heb het dus niet over die laatkomers, die rennen om toch de trein in te jumpen. Mijn collega is hier zeer incorrect bezig geweest en ik verwacht nog wel een reactie van een moderator.

Vandaag 3 echte laatkomers geweerd. De scheldwoorden die ik naar me hoofd kreeg zal ik hier niet neerzetten, maar ik was bezig mijn deur dicht te doen toen men ging sprinten.
Reputatie 7
Badge +3
Reputatie 4
Vanmorgen hard gerend om een trein te halen, deze zat helemaal propvol, dus verder gerend naar de andere kant met de hoop er daar wel in te kunnen (de trein stond half buiten het station, dus iedereen was aan 1 kant ingestapt). Ik ren langs de conducteur en deze fluit! Dat nijgt naar sadisme.

Conducteurs: kunnen jullie nabije reizigers een (non)verbaal signaal geven voor op de fluit te gaan blazen?
Reputatie 1
@ Loes. Ik heb een klacht ingediend bij de klantenservice en ben benieuwd, wat ze er mee doen.
Iedereen nogmaals bedankt voor alle feedback. Nog even voor jullie beeldvorming: met deze campagne is het de bedoeling om onze reiziger te attenderen op onze huisregel ‘Als de conducteur gefloten heeft gaat de trein vertrekken en mag u niet meer instappen’. Dat is de norm. Op tijd rijden is de verantwoordelijkheid van NS. Het is uiteraard niet bedoeld om de schuld van de vertraging bij de reiziger te leggen. Onze conducteurs fluiten zodra iedereen op het perron is ingestapt. De campagne is bedoeld voor die reizigers die na het fluitsignaal nog van de roltrap komen rennen en op de valreep toch nog in de trein springen. We willen mensen bewust maken van de gevolgen als er een trein vol reizigers moet blijven wachten.

Dan is er niet goed nagedacht over de campagne want je kan ons niet wijsmaken dat 54% van de reizigers aan komt rennen en in de trein springen.

Maar goed dat zal wel duidelijk zijn 😃
Reputatie 4
Misschien moeten, net als bij het CBR theorie examen, de conducteurs en reizigers op les aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Reiziger: U loopt de trap op en ziet reizigers instappen, u heeft geen fluitsignaal gehoord, u besluit bij de nog vrije deur in te stappen. Is dit gevaarlijk?

Conducteur: U fluit terwijl er nog reizigers in aan het stappen zijn, er komt een persoon met een koffer de trap op die bij een nog vrije deur in wil stappen. U besluit de deuren te sluiten zonder opnieuw te fluiten. Is dit gevaarlijk?

Wat er dan gebeurd:

Mijns inziens zijn er maar twee mogelijke verklaringen voor dat getal:
1. Het is een verzinsel en dan deugt de campagne niet.
2. Het klopt wel omdat conducteurs consequent te vroeg fluiten bij treinen die in de spits te laat op het station arriveren. In dat geval deugt de campagne evenmin, want dan zijn het de conducteurs die met het vermanende vingertje moeten worden aangesproken en niet de reizigers.

Linksom of rechtsom heeft er dus iemand op de communicatieafdeling behoorlijk gefaald (en dat is helaas niet bepaald voor het eerst).
Reputatie 4
Het klopt wel, want circa 60% van de treinen heeft dezelfde aankomsttijd als vertrektijd.

Ergo, de NS plant dus te weinig instap en uitstaptijd.

En de conducteur moet dus 20s voor de aankomsttijd fluiten :8 Een strakke dienstregeling vind ik goed, maar dan moeten het fysiek wel mogelijk zijn.
Ik zou trouwens nog terugkomen op de opmerking over doven en slechthorenden: mocht je slechthorend zijn en het fluitsignaal niet goed kunnen horen, dan kun je de volgende richtlijn aanhouden: de tijd op het bord is vertrektijd. Wij adviseren altijd 30 seconden eerder dan de vertrektijd in te stappen.
Reputatie 4
Waar is dat secondenfetisjisme toch voor nodig. Openbaar Vervoer is uitgevonden voor reizigers. Reizigers denken niet in seconden, maar in minuten. Dus hoeft NS-personeel ook niet in seconden te denken. Op tijd rijden is een MIDDEL voor kwaliteishandhaving. Het wordt echter door NS (en de overheid) ten onrechte als een doelstelling op zich gezien.

Als er straks 10-minuten-takten zijn, zijn die seconden voor de reiziger al helemaal niet meer interessant , want dan kijken zij nog nauwelijks naar de dienstregeling. De enigen die dan nog geïnteresseerd zijn in de dienstregeling is het NS-personeel zelf t.b.v. hun eigen planning. Maar nogmaals: OV is bedoeld voor reizigers.
Dat is jammer want het moet dan wel te maken hebben met teveel rijtijd speling. Er lopen momenteel wel trajecten op de verschillende standplaatsen om verschillende trajecten goed te bekijken om te vroeg vertrekken terug te dringen. Hierbij weet ik van bijvoorbeeld de 2400 serie en Almere Buiten dat de rijtijd is aangepast omdat daar hetzelfde speelde met teveel rijtijd speling (of we reden te goed door 😉 ).

Bij Almere Buiten kwam dit ook vooral doordat er in de Oostvaarders plassen geen dienstregelingspunten zijn waar we een indicatie krijgen of we voor, op of achter de schema tijd rijden. Omdat je vooral niet te laat wilt rijden als machinist bleken we daar veelal te vroeg aan te komen. Om dan niet overdreven lang daar te blijven staan werd het vertrekproces vaak te vroeg gestart. Dat te vroeg vertrekken daar is nu zoals ik begreep al heel erg terug gedrongen door de tijden aan te passen.

Zoals je wellicht weet wordt er gewerkt aan een toevoeging waarop we realtime de informatie krijgen hoe we moeten handelen om just in time aan te komen, echter rijden alleen de ambassadeurs daar nu nog mee als proef totdat er van alle instanties en afdelingen toestemming is dit te introduceren voor alle machinisten.
Vanuit gebruikersopzicht is dat inderdaad een logische link om te leggen, het is alleen technisch een totaal ander verhaal. ProRail is daar ook al tijden mee bezig (MTPS). Wat ik nu doe is een vrij eenvoudige check.

Infoplus deelsysteem CRIS verstuurt een bericht met status "5" wanneer een trein vertrokken is vanaf een station. Die informatie komt via VKL vanuit de verkeersleidingssoftware, waar de detectie laat zien dat de trein een station verlaten heeft. In dat bericht zitten naast de status ook o.a. de geplande vertrektijd en het tijdstip waarop het bericht gegenereerd is. Wat ik doe is simpelweg kijken of het moment waarop het bericht is gegenereerd vóór de geplande vertrektijd ligt.

Daar zit een bepaalde vertraging tussen. Deze status 5 berichten zijn voor de stationsbebording ook het moment om de trein te wissen van het bord. Dan heb je een idee van de vertraging.

Een aantal situaties filter ik, waaronder niet-NS treinen, treinen met 'niet instappen', et cetera. Test ik dan op 1 mei 2018, dan zou het om 89 stationnementen gaan waarbij te vroeg is vertrokken. Soms is het verschil hooguit een seconde of 10, dat lijkt weinig, maar daar moet je wel een buffer bij aanhouden tussen daadwerkelijk vertrek en detectie door de apparatuur.

Ik hoop dat ik iets over het hoofd zie, maar kan het niet bedenken.
Nee, 89 over heel de dag genomen. Ook als ik het niet afzet tegen het totale aantal vertrekken op een dag vind ik het veel overigens.
Ja maar je begrijpt wat ik bedoel, 89 van 10.000 of 89 van 100.000 maakt toch wel een verschil. Ik heb ok geen idee van het aantal vertrekken van de treinen in NL maar dat weet jij vast ook te achterhalen.

En de 89 is natuurlijk inclusief die vertraging uit het systeem wat je al aangaf dus gaat om schat ik in toch wel meer dan 30 seconden te vroeg. Zou dat eigenlijk eens moeten opmeten als ik op het perron sta vanaf deuren dicht tot het uit de CTA bakken verdwijnt.
Goede vragen Neen. Ik zat iig niet bij de 224 HC van de steekproef, kan daar dus niet in helpen.
Robert B.

Aangezien je nu dit naar voren haalt wil ik je eens vragen om op een willekeurig groot overstap station te gaan kijken wat mensen voor capriolen uithalen om die trein nog in te komen terwijl de deuren dicht gaan of al bijna dicht zijn zelfs.

Mensen halen echt zeer gevaarlijke capriolen uit om toch nog net die trein in te kunnen glippen en vaak gaat dat nog net goed maar zeer recent ging dit helaas gruwelijk mis. Hierbij stak een meisje haar hand/arm door de sluitende deur om de deur weer open te laten gaan, echter dat deed hij niet alleen de rubbers werden ingedrukt.

De HC kijkt langs deze trein en door een druk perron met wachtende mensen voor de volgende trein kon hij dit tafereel niet waarnemen. Deze sluit de deur en de trein gaat rijden .......

2 collega's van mijn standplaats staan op hetzelfde perron en zien dit dus gebeuren en proberen door een noodoproep via de porto hier nog in te grijpen maar helaas reed de trein al op dat moment. Ze is zwaar gewond geraakt op het perron, details zal ik je besparen maar haar hand is wel losgeschoten wat een geluk bij een ongeluk was.

Kun je je voorstellen wat dit doet met de betrokken collega's en dat alleen maar door iemand die willens en wetens nog even in de trein wil komen. En dan helemaal degene die op het perron stonden en machteloos waren en alleen eerste hulp konden verlenen na het ongeval.
En echt Robert B dit gebeurt helaas heel erg vaak dat mensen door sluitende deuren de trein in gaan, ik zie het bijna elke dienst gebeuren en dan ben ik geen HC maar MCN. Dus laat staan hoe vaak een HC dit ziet gebeuren. Vandaag heb ik het zowel bij mijn trein(omdat ik nog wel eens uit de deur hang met het warme weer) en bij andere treinen gauw een tien keer gezien tijdens mijn dienst van 7 uur.

De man in de link die jij aanhaalt geeft ook toe zelf fout te zijn na meer rondgeneusd te hebben, later fluiten of anders fluiten lost dit helemaal niet op. Probleem is de reiziger die toch nog in die trein mee wil terwijl deze al gaat vertrekken.

En persoonlijk ben ik volledig met je eens dat het zo zou moeten zijn dat we niet afgerekend worden op de vertragingen maar dat we afgerekend worden op de waardering van onze reizigers waarbij het weer mogelijk wordt gemaakt dat we aansluitingen overnemen van treinen die en beperkte vertraging hebben.

Ik weet dat er nog hoofdconducteurs en machinisten zijn die bij een binnenkomende trein in overleg met elkaar wachten om toch de overstappers mee te kunnen nemen. Ook het personeel op de trein is mens en heeft te maken met deze dilemma's van afwegen wat te doen. Daarom zou het fijn zijn als we meer treinseries krijgen welke 6x per uur rijden want dan is de wachttijd op de volgende trein beperkt. Al vrees ik dat er nog net zoveel mensen proberen op het laatste moment de trein in te springen.
Dit is een eerste run op één dag data, kan ruim een jaar terug dus wil juist eens wat meer naast elkaar gaan leggen binnenkort. Maar het kost wat tijd :)

En bij andere vervoeders zag ik ook bijzondere dingen, soms echt 3-4 minuten. Ook een keer meepakken!

Wel leuk om te horen dat het een bekend punt is.
Als ik weet dat er een aansluitende trein nog moet binnenkomen, probeer ik het achterlichteffect te voorkomen. Dus dat ik net weg rijd, terwijl de aansluiting net naast me rijdt. Wat wel lastig is, is als een trein dezelfde aankomsttijd heeft als ik me vertrektijd heb. Dat is dan geen aansluitende trein, maar rwizigers zien dat dan weer wel zo. Het blijft lastig door alle drukte alles te zien. Een actieve PLP is dan echt een uitkomst.
Ik zou willen dat er op elk station een vertreklicht hangt 😉
Ik zou willen dat er op elk station een vertreklicht hangt ;)
Helemaal mee eens!

Reageer