beantwoord

Getrokken materieel



Toon eerste bericht

80 reacties

Reputatie 6

Klinkt als het boogje tussen Den Haag CS en Den Haag HS, maar die werd wel meerdere keren per uur bereden.

Reputatie 7

Iets van twee keer per dag reed hij door naar Rotterdam CS, dat kón dus wel. Over een wiebelig enkelspoortje. Ik heb altijd het gevoel dat als ze dat structureel gedaan hadden, dat de lijn dan veel succesvoller was geweest.

Maar zoals het nu is ingericht kun je vanuit Zoetermeer heel makkelijk in Rotterdam (en Pijnacker en Berkel) komen, dat is ook wel mooi.

Mijn voornaamste herinnering eraan is dat je op station Leidschendam-Voorburg altijd even goed moest opletten, dat je niet naar Hofplein ging in plaats van Zoetermeer. Dat ging meestal wel goed, maar één keer toch misgegaan, niet goed opgelet.

Prorail heeft nog, bij verbouwing van trein- naar metro/lightrail-traject, een alternatieve ontsluiting van werkplaats Leidschendam moeten maken, een aftakking van de lijn Den Haag - Gouda, met een brug over de A12, anders konden ze er niet meer bij!


In de jaren ‘70 reden er van de drie treinen per uur, één naar Rotterdam CS.

De verbindingsboog van de Hofpleinlijn naar Rotterdam CS (die aansloot op de lijn Gouda -  Rotterdam) is altijd dubbelsporig geweest. De boog was uitzonderlijk krap. In m’n herinnering hadden vooral de zware Mat 54, moeite deze boog te nemen. Dat ging traag, met veel gepiep en gekraak en halverwege de boog met veel gebonk omdat de verbindingsboog gelijkvloers werd gekruist door nóg een spoorboog: die van de Hofpleinlijn naar het goederenemplacement in Rotterdam Noord.

In de latere jaren van de exploitatie door NS, reden alle treinen in de avonduren naar en van Rotterdam CS. Door stedenbouwkundige ontwikkelingen kwam station Hofplein zeer excentrisch te liggen. Dit en door de vestiging van lugubere uitgaansgelegenheden in de bogen onder station Hofplein (dat in een zeer deplorabele staat verkeerde), maakte dit gebied in de avonduren tot een no-go area, waar zowel treinreizigers als het treinpersoneel zich niet meer veilig voelden.

Reputatie 6

Ik woon al heel lang niet meer in Zoetermeer, maar klinkt logisch wat je zegt. Dat betekent dus dat als je in Meerzicht woont, je de klos bent. Of je moet overstappen op Voorweg (Hoog/Laag), ik heb geen idee of dat soepel gaat? Ik weet alleen nog (ook van lang geleden) dat de Stadslijn op dezelfde minuut aankwam in Centrum West als dat alle bussen vertrokken. Overstap 0 minuten, geniaal.

Ik heb nog meegemaakt dat linksom en rechtsom even vaak reden. Ik denk dat het probleem precies was wat ik eerder beschreef, als je in Driemanspolder, Dorp of Meerzicht woonde, dan fietste je net zo makkelijk even naar het “echte” station, was een stuk sneller.

Och, de Stadslijn was altijd al niet echt heel handig:wink:. Als je “gewoon” naar Den Haag wilde, dan fietste je wel even naar Station Zoetermeer en pakte daar de “echte trein”. 10 minuten onderweg in plaats van 20-30.

Het grootste probleem van de tram is de veel te lange rijtijd plus dat de lus nog maar in één richting wordt bereden. Het was beter geweest als ook de Hofpleinlijn was omgebouwd tot RET metrolijn, maar het ego van Den Haag/HTM stond dat in de weg. 

Reputatie 6

Och, de Stadslijn was altijd al niet echt heel handig:wink:. Als je “gewoon” naar Den Haag wilde, dan fietste je wel even naar Station Zoetermeer en pakte daar de “echte trein”. 10 minuten onderweg in plaats van 20-30.

Iets van twee keer per dag reed hij door naar Rotterdam CS, dat kón dus wel. Over een wiebelig enkelspoortje. Ik heb altijd het gevoel dat als ze dat structureel gedaan hadden, dat de lijn dan veel succesvoller was geweest.

Dat is geprobeerd. Gedurende twee jaar (ergens in de jaren 70) reed er ieder uur één trein vanaf de Hofpleinlijn naar Rotterdam CS. Dat was omdat je dan makkelijker kon overstappen op andere treinen en op de metro. Na twee jaar was het weer voorbij, deels omdat het gebruik tegenviel en deels omdat reizigers klaagden dat het onhandig was dat de trein in Rotterdam niet steeds van hetzelfde station vertrok. En alle drie de treinen naar Rotterdam CS leiden was niet in te passen omdat er dan een enorme bottleneck zou ontstaan tussen CS en Noord. Uiteindelijk is de ombouw tot metro een enorme verbetering gebleken in tegenstelling tot de degradatie van de Zoetermeerlijn tot een tramlijntje. 

Reputatie 6

Iets van twee keer per dag reed hij door naar Rotterdam CS, dat kón dus wel. Over een wiebelig enkelspoortje. Ik heb altijd het gevoel dat als ze dat structureel gedaan hadden, dat de lijn dan veel succesvoller was geweest.

Maar zoals het nu is ingericht kun je vanuit Zoetermeer heel makkelijk in Rotterdam (en Pijnacker en Berkel) komen, dat is ook wel mooi.

Mijn voornaamste herinnering eraan is dat je op station Leidschendam-Voorburg altijd even goed moest opletten, dat je niet naar Hofplein ging in plaats van Zoetermeer. Dat ging meestal wel goed, maar één keer toch misgegaan, niet goed opgelet.

Prorail heeft nog, bij verbouwing van trein- naar metro/lightrail-traject, een alternatieve ontsluiting van werkplaats Leidschendam moeten maken, een aftakking van de lijn Den Haag - Gouda, met een brug over de A12, anders konden ze er niet meer bij!

Reputatie 7

Ik heb heel vaak met de Hofpleinlijn gereisd.

Blijf het jammer vinden dat wat ooit de trots van Nederland was - de eerste spoorlijn met elektrische tractie - de laatste decennia van haar bestaan zo vreselijk verwaarloosd werd, dat de neerwaartse spiraal niet meer doorbroken kon worden en sluiting onvermijdelijk leek.

Dat het lijntje potentie heeft, blijkt uit het succes van de metro die er nu rijdt. 
 

 

Reputatie 6

Ze boften daar rond Eindhoven toch maar. In Zoetermeer (waar ik lang gewoon heb) kregen we alleen maar afdankertjes (mat’64 en toen er eindelijk een sneltrein kwam, mat’54!)

Nee, dan de Hofpleinlijn. Als kind woonde ik een huis met vanuit de woonkamer zicht op het stations-emplacement van Pijnacker.

In de zestiger en zeventiger jaren reden daar de alleroudste treinstellen die nog voorhanden waren. 

Meestal waren het de altijd schuddende ‘muizenneuzen’ (materieel ‘46 of misschien nog ouder), soms een Hondekop (materieel 54), en een heel enkele keer Materieel 64, afgewisseld met de ‘Sprinters’, maar die reden slechts proefritten.

Soms zagen we Internationale treinen en Intercity’s voorbij komen denderen, die bij stremming van de ‘Oude Lijn’ tussen Den Haag en Rotterdam omgeleid werden via Pijnacker of op weg waren naar/van de werkplaats in Leidschendam.

Stukje nostalgie. De destijds op sterven na dood zijnde Hofpleinlijn is niet meer maar heeft een tweede leven gekregen als succesvolle metrolijn.

 

Er reed inderdaad vaak ouder materieel op (al was het in de laatste jaren steevast SGM), maar ik denk met veel plezier terug aan de Hofpleinlijn, regelmatig pakte ik expres de Hofpleinlijn als ik van Den Haag naar Rotterdam moest, vond het altijd een mooie rit en het uitstappen in hartje Rotterdam was een bonus.

Reputatie 6

Randstadrail, past ook eigenlijk beter bij deze lijn.

In die tijd dat ik er woonde reed er alleen SGM op, eerst tweetjes en later drietjes volgens mij. SGM was niet per sé een verbetering t.o.v. mat’64, elke keer met optrekken werd je door elkaar geschud en het interieur was echt zo basic als je het maar kunt bedenken.

Reputatie 7

Ze boften daar rond Eindhoven toch maar. In Zoetermeer (waar ik lang gewoon heb) kregen we alleen maar afdankertjes (mat’64 en toen er eindelijk een sneltrein kwam, mat’54!)

Nee, dan de Hofpleinlijn. Als kind woonde ik een huis met vanuit de woonkamer zicht op het stations-emplacement van Pijnacker.

In de zestiger en zeventiger jaren reden daar de alleroudste treinstellen die nog voorhanden waren. 

Meestal waren het de altijd schuddende ‘muizenneuzen’ (materieel ‘46 of misschien nog ouder), soms een Hondekop (materieel 54), en een heel enkele keer Materieel 64, afgewisseld met de ‘Sprinters’, maar die reden slechts proefritten.

Soms zagen we Internationale treinen en Intercity’s voorbij komen denderen, die bij stremming van de ‘Oude Lijn’ tussen Den Haag en Rotterdam omgeleid werden via Pijnacker of op weg waren naar/van de werkplaats in Leidschendam.

Stukje nostalgie. De destijds op sterven na dood zijnde Hofpleinlijn is niet meer maar heeft een tweede leven gekregen als succesvolle metrolijn.

 

Heb zelfs nog incidenteel meegemaakt dat er een loc 1000 voor de trein stond richting Eindhoven vanuit Dordrecht (eind jaen '60/jaren '70). Heb achteraf begrepen dat die locs hun nadelen hadden, maar ik vond het altijd prachtig, die locs met hun grote spaakwielen voor de trein. Erachter hing dan vaak een mengelmoes van plan D, plan W, enz.

Bij hogere snelheden traden er haarscheurtjes op in de wielspaken. Daarom reden ze later bijna alleen nog maar goederentreinen met maximaal 100 kmh. Tot in de jaren 70 reden ze nog wel wintersporttreinen, die werden dan met wat lagere snelheid in de dienstregeling ingelegd. 

Reputatie 6

Ze boften daar rond Eindhoven toch maar. In Zoetermeer (waar ik lang gewoon heb) kregen we alleen maar afdankertjes (mat’64 en toen er eindelijk een sneltrein kwam, mat’54!)

Reputatie 7
Badge +3

De proefserie ICM, de ICM0, heeft in 1977 veel gereden tussen Eindhoven en Venlo. Ik ben in de zomer van 1977 nog een keer met Tienertoer naar Eindhoven gereisd om daar een rit te kunnen maken met de voor die tijd spectaculaire nieuwe IC. Ze werden ingezet als stoptrein tussen Eindhoven en Venlo.

Reputatie 6

Heb zelfs nog incidenteel meegemaakt dat er een loc 1000 voor de trein stond richting Eindhoven vanuit Dordrecht (eind jaen '60/jaren '70). Heb achteraf begrepen dat die locs hun nadelen hadden, maar ik vond het altijd prachtig, die locs met hun grote spaakwielen voor de trein. Erachter hing dan vaak een mengelmoes van plan D, plan W, enz.

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Maar even opgezocht op somda.nl

Het eerste ICR-rijtuig is op 29 september 1980 in dienst gekomen, het.laatste op 13 september 1988.

Ik denk dat het “stiekem” ICM was, dat reed volgens mij eerder.

Klopt en dat reed inderdaad veel rond Eindhoven in die tijd. 

Reputatie 6

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Maar even opgezocht op somda.nl

Het eerste ICR-rijtuig is op 29 september 1980 in dienst gekomen, het.laatste op 13 september 1988.

Ik denk dat het “stiekem” ICM was, dat reed volgens mij eerder.

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Maar even opgezocht op somda.nl

Het eerste ICR-rijtuig is op 29 september 1980 in dienst gekomen, het.laatste op 13 september 1988.

 

Reputatie 7
Badge +1

We hebben Traxx locs voor de HSL inderdaad, maar die zijn hun toelating voor Duitsland kwijt (PZB/LZB uitgeschakeld).

Deze locs worden (inmiddels) ook geleased bij een andere partij toch? Of zijn ze nog wel eigendom van NS?

Reputatie 6

Wel gehad? Wat vreemd?

Reputatie 7
Badge

Er rijden nog oude loc's voor de IC Berlijn, al worden die volgens mij ook binnenkort vervangen door nieuwe locs waarvan er al enkele geleverd zijn.

Daar gaan ze toch die Vectrons voor gebruiken? Iemand een idee waarom geen Traxx, heeft NS daar nu wel “genoeg” van ;-)


We hebben Traxx locs voor de HSL inderdaad, maar die zijn hun toelating voor Duitsland kwijt (PZB/LZB uitgeschakeld).

Reputatie 6

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

ICR reden al eind jaren '70, weet ik zo zeker omdat we in de 3e klas VWO een uitje hadden naar Eindhoven, dat moet rond 1978 zijn geweest, en toen reden die rijtuigen (toen nog tamelijk nieuw) al op  de lijn Den Haag-Eindhoven.

Reputatie 6

Er rijden nog oude loc's voor de IC Berlijn, al worden die volgens mij ook binnenkort vervangen door nieuwe locs waarvan er al enkele geleverd zijn.

Daar gaan ze toch die Vectrons voor gebruiken? Iemand een idee waarom geen Traxx, heeft NS daar nu wel “genoeg” van ;-)

Er rijden nog oude loc's voor de IC Berlijn, al worden die volgens mij ook binnenkort vervangen door nieuwe locs waarvan er al enkele geleverd zijn.

ICR is van begin jaren 80, dus ongeveer 40 jaar oud. 

Reageer