beantwoord

Getrokken materieel



Toon eerste bericht

80 reacties

Reputatie 6

Maar ik ben natuurlijk een leek op dat gebied, dus gewoon nieuwsgierig: waarom wordt er niet meer gereden met getrokken materieel?

Het is om financiële en om praktische redenen. Getrokken treinen inkorten of verlengen is tijdrovend en arbeidsintensief en dus kostbaar. Hetzelfde met het omlopen van locomotieven aan eindpunten. Dat is met treinstellen makkelijker en goedkoper. Daarnaast trekken getrokken treinen meestal wat trager op.

Dat NS vroeger wel getrokken treinen had was vooral omdat de locs dan flexibel konden worden ingezet voor zowel reizigers- en goederentreinen. Dat argument is echter verdwenen sinds NS geen goederenvervoer meer doet. Daar komt bovenop dat de loonkosten voor rangeerwerk inmiddels torenhoog zijn.

In vrijwel alle landen met hoge loonkosten zie je daarom dat getrokken treinen worden uitgefaseerd.

Maar haal je die kosten niet terug doordat je treinen flexibeler kunt aanpassen aan de reizigersbehoefte?

Maar ik ben natuurlijk een leek op dat gebied, dus gewoon nieuwsgierig: waarom wordt er niet meer gereden met getrokken materieel?

Het is om financiële en om praktische redenen. Getrokken treinen inkorten of verlengen is tijdrovend en arbeidsintensief en dus kostbaar. Hetzelfde met het omlopen van locomotieven aan eindpunten. Dat is met treinstellen natuurlijk veel makkelijker en goedkoper. Daarnaast trekken getrokken treinen meestal wat trager op.

Dat NS vroeger wel getrokken treinen had was vooral omdat de locs dan flexibel konden worden ingezet voor zowel reizigers- en goederentreinen. Dat argument is echter verdwenen sinds NS geen goederenvervoer meer doet. Daar komt bovenop dat de loonkosten voor rangeerwerk inmiddels torenhoog zijn.

In vrijwel alle landen met hoge loonkosten zie je daarom dat getrokken treinen worden uitgefaseerd.

@Edwin   en je krijgt geen smerige handen en kleding meer :rofl:

Reputatie 7
Badge

Om een getrokken trein de andere kant op te laten rijden, moet je de loc afkoppelen, omrijden en aan de andere kant weer aanhaken.

"Vroeger” hoorde dat tot ons (machinisten) bevoegdhedenpakket, tegenwoordig niet meer, dus heb je óf een rangeerder nodig, óf alle machinisten zouden weer moeten worden opgeleid om bevoegd te zijn tot het aanhaken/afkoppelen van locs.

Daarbij is het ombouwen van zo’n trein een stuk langduriger geschiedenis dan een treinstel, waar je naar de andere cabine loopt, de sleutel erin jast, beproevingen doet en maakt dat je wegkomt :grin:

 

====

Dat gezegd hebbende, ik heb er altijd graag op gereden en ben blij dat ik nu nog op de HSL mag rijden om toch nog een beetje met ‘echte’ treinen te sturen.

Reputatie 6

Helemaal met je eens en heb ik hier ook al eens aangekaart. Het standaard antwoord is dat treinstellen makkelijker in te zetten zijn. De NS heeft niet echt liefde voor getrokken materieel. Misschien dat als je een groter land bent, met grotere afstanden, dat het anders ligt.

Reageer