beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Vraag voor hen die inmiddels ervaring hebben met mondkapjes. Welk soort is het fijnste te dragen, ook als het warm is? De eenmalige of katoenen wasbare?

Persoonlijk maak ik alleen maar gebruik van de wegwerp chirurgische mondkapjes. Die vind ik het fijnste om te gebruiken, ook tijdens de zomer. Maar ook daar merk ik dat er per merk onderling wel wat verschillen zijn in materiaal. De ene is van een dikker materiaal dan de ander, wat soms minder prettig is om door te ademen.

Van het ene mondkapje laat dan de lijm aan de zijkanten (waar de vouw zit) sneller los, waardoor hij weer niet goed zit.

Het blijft voor ieder uitproberen wat comfortabel zit. Wat bij mij goed zit kan een ander weer verschrikkelijk vinden. 

Badge +3

Vraag voor hen die inmiddels ervaring hebben met mondkapjes. Welk soort is het fijnste te dragen, ook als het warm is? De eenmalige of katoenen wasbare?

Ze zijn er natuurlijk in allerlei vormen en maten. Heb er eentje van (zacht) katoen waar je zelf een koffiefilter of stofzuigerfilter-materiaal of zelfs wat dubbelgevouwen keukenpapier in kunt doen als filter.

‘Gebruiksaanwijzing’ zegt filter elke 2-3 uur wisselen en het kapje zelf na 10 uur wassen op 60°.

Maar de laaste maand gebruik ik gewoon een (tissue-achtige) doos van de werkgever met 50 van die dingen, wel (echte) CE keur maar ook een stickertje op de doos ‘non-medical’. Dat zijn gewoon die baby-blauwe dingen met elastiekjes die je nogal snel kapot trekt.

Ook daarvan zijn vele varianten. Toen een passagier van me zijn eigen ding sloopte en er eentje van mij kreeg zei hij “die zit veel fijner!”

Vraag voor hen die inmiddels ervaring hebben met mondkapjes. Welk soort is het fijnste te dragen, ook als het warm is? De eenmalige of katoenen wasbare?

ik denk dat dit heel erg per persoon verschilt . die katoenen dingen kan ik veel moeilijker in ademen, maar anderen zie ik er wel probleemloos mee lopen. Met die eenmalige heb ik in de trein weinig moeite .

Als ik heel erg zweet in een warme tram heb ik ook moeite met dat wegwerpding, maar de tram vermijd ik sowieso met dit weer. Je hebt me wel op een idee gebracht , in de tram maar eens zo'n wasbare proberen. Misschien zweet dat minder

Ik ga me er voortaan maar buiten laten want ik zie hier een topic vol met mensen die zich volkomen irrationeel en haatdragend zijn gaan uiten de komende maanden. Dit is echt niet meer normaal, de verheerlijking van dit soort extreme onderdrukkende praktijken. Laters.

Reputatie 7
Badge +3

Vraag voor hen die inmiddels ervaring hebben met mondkapjes. Welk soort is het fijnste te dragen, ook als het warm is? De eenmalige of katoenen wasbare?

Reputatie 7
Badge +3

Coupe leeg, waarom mondkapje op?? Waanzin!


https://nos.nl/l/2342362

 

 


Coupé was niet leeg, anders kon de foto niet genomen worden. Plicht betekent moeten! De coupé maakt onderdeel uit van het OV waar een mondkapjesplicht geldt!

Laten we het hier voor nu bij houden en deze mensen verder geen podium bieden.

Badge +3

Kan NS zo iemand die provoceert en doelbewust misleidende verspreidt aanpakken op grond van aanzetten tot fraude gezondheidsverklaring  + ontduiking mondkapjes plicht?

Vast wel, maar dan zal het wel op grond van een WPV2000 artikel zijn, en dan de trein uit met een boete. Het echte ‘aanpakken’ zal de politie of een rechter moeten doen denk ik.

Wat meneer nu probeert is om aan te tonen dat er juridisch/wettelijk niets van klopt van die mondkapjesplicht, omdat er blijkbaar medische uitzonderingen mogelijk zijn?

Als dat allemaal zo makkelijk zou werken dan krijgt het website formulier van Dr/Drs Tillema het nog druk. Die mogen ze van mij overigens meteen schorsen bij praktijken als  ‘vrijbriefjes’ voor mondkapjes uitschrijven… en om wat andere redenen:

Ondertussen in de ‘zoom-sessie’… https://twitter.com/adhdaytrading/status/1293251551767736320

Een doktersverklaring zou niet uit moeten maken. Een mondkapje is verplicht, punt. Het is ook maar de vraag of het verhaal van deze meneer waar is. We hebben besloten om woordvoering op de hoogte te stellen van de situatie voor het geval dat het escaleert. Inhoudelijk kunnen wij als Klantenservice-medewerkers niet in gaan op de situatie, dit gaat ons boven de pet. Ik neem persoonlijk aan dat NS best wat gewicht in de strijd kan werpen indien nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben toevallig net met ^AR in overleg hierover.


Kan NS zo iemand die provoceert en doelbewust misleidende verspreidt aanpakken op grond van aanzetten tot fraude gezondheidsverklaring  + ontduiking mondkapjes plicht?

Ik ben toevallig net met ^AR in overleg hierover.

Badge +3

En kijk eens aan, een reactie van NS op de gekkies. Olie op het vuur denk ik!

Iedereen van 13 of ouder moet in het OV een mondkapje op. Een doktersverklaring verandert hier niks aan. In Nederland geldt geen uitzondering op de mondkapjesplicht bij medische redenen. ^AR

Overigens was dhr. Engel er erg trots op allemaal, met een valse verklaring provoceren in het ov. Hij werd als een VIP behandeld bijna (de joker zit dus in een vliegtuig inmiddels)…

Het doet mij een beetje denken aan “Geen mondkapje? Dan maken wij toch even voldoende ruimte in de coupé voor u! Zie dat in het ov niet gebeuren in ieder geval.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wel jammer dat gebrek aan intelligentie niet ook een extra risico factor is voor het ernstig ziek worden van dit  virus. 

Reputatie 7
Badge +4

 

Waarschuwing: als u over enige intelligentie beschikt, kan de argumentatie van de Viruspravda disturbing zijn, en dan doel ik niet zozeer op de dame van ‘drie kapjes droeg ze slechts’.

@Robert B Wie weet zie je nog een bekende. ;-)

 

Alle voorspelbare elementen van freihijt, ‘wetenschap’ en complottheorie ziten er in.

Badge +3

Als nogal ernstig signaal las ik zojuist het volgende:

Volgens Willem Engel (de voorman van Viruswaanzin/waarheid) schrijft psychiater Renate Tillema 'verlaatjes' om aan de mondkapverplichting in het OV ontkomen. Lijkt me iets voor @NS_online en misschien ook @IGJnl om in te duiken. Gaat via formulier op hun website.

Mijn ‘advies’ is om daar niet in mee te gaan, een arts die onterechte verklaringen uitschrijft en daarmee mogelijk mensenlevens in gevaar brengt. Gaat volgens mij ook nogal in tegen de belofte/eed van Hippocrates voor artsen.

Mag hopen dat NS personeel dergelijke verklaringen (en naam van de arts) snel herkent als zeer verdacht. Plus dhr. Engel hard aanpakt.

https://twitter.com/pjvanerp/status/1293216205260685312

“Adviezen” die tegen de vooropgestelde richtlijnen ingaan zullen we per heden gaan verwijderen. Ook zal hier een officiële waarschuwing voor gegeven worden.

Dat kan korter: terwijl je door de trein loopt doe je dat. Uit goed fatsoen, of het nou zin heeft of niet. De rest is tenzij het druk is complete onzin.

Reputatie 2

Het mondkapje is met name belangrijk tijdens het in en uitstappen. Daarom moet je het ook al opzetten voordat het voertuig betreden wordt en afzetten als je het verlaten hebt. Zit je eenmaal dan kun je het best afzetten om wat te eten en te drinken, maar alleen als je op 1,5 meter zit van andere reizigers. Ook als je naar het toilet gaat draag je een mondkapje.

- aangepast door Moderator. Advies tegen de vooropgestelde richtlijnen in

Reputatie 7

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt 

 

 

 

Dat is een illusie, er is eigenlijk geen bewijs dat er mensen reëel gevaar lopen. Dat is juist het hele probleem hier, er zijn valse aannames gedaan die nu als absolute waarheid worden gezien. De kans op besmetting is geen hele procent, van wat ik begrepen heb zelfs geen promille. Oftewel, meer dan logisch dat men daar niet te veel in mee wil gaan.

 

Mogelijk op dit moment, maar de besmettingskans is geen vast gegeven. Deze kans wordt doorlopend door gedrag beinvloed.

Ben jij eigenlijk van mening dat de huidige vrijheidsbeperkende maatregelen moeten worden losgelaten ?

Reputatie 7
Badge +4

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt 

 

 

 

Dat is een illusie, er is eigenlijk geen bewijs dat er mensen reëel gevaar lopen. Dat is juist het hele probleem hier, er zijn valse aannames gedaan die nu als absolute waarheid worden gezien. De kans op besmetting is geen hele procent, van wat ik begrepen heb zelfs geen promille. Oftewel, meer dan logisch dat men daar niet te veel in mee wil gaan.

Het doet niet terzake of u dat vindt. Bij een boete zoals in Duitsland denken de mensen wel wat sneller. Ik ben het er ook wel eens niet mee eens dat bepaalde mensen een sociale uitkering krijgen, en neem die vrijheid dat te vinden, maar als ze er recht op hebben is dat einde oefening en leg ik me daar bij neer. Die vrijheid heb ik, maar de  wet beschermt de uitkeringsgerechtigde en dat is maar goed ook.

 

Recht waar zwakke mensen de dupe van zijn is onrecht, imho.

Reputatie 7
Badge +4

Vrijheid is meer waard dan alleen geld.

De vrijheid wordt er niet door bedreigd, maar wordt er door bevorderd.  Mensen die alleen kletsen over vrijheid als het gegeven dat de overheid iets dwingend op kan leggen en de eigen doelstellingen in de weg staan, snappen niet waar het bij vrijheid om gaat.

 

U moet een term als vrijheid niet gebruiken als dekmantel voor puur egoïsme zonder oog te hebben voor de vrijheid van een ander. In dit geval voor de vrijheid gezond te blijven en niet te worden besmet met een potentieel dodelijke ziekte.

 

Vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid en daar gaat u aan voorbij.

U kunt er klaarblijkelijk - en dat blijkt uit uw bijdragen - niet tegen kunt dat iemand iets over u kan beslissen. U laat zich om wat voor reden dan ook niets gezeggen. Dat is eerder een persoonlijk probleem, en dat kunnen we niet voor u oplossen. Maar verwar dat niet met standpunten over de dreiging van Corona. Dan gaat de discussie over iets anders dan waar hij daadwerkelijk over lijkt te gaan.

 

Populistische vrijheid heeft geen oog voor de medemens en streeft alleen het maximale eigenbelang na, de liberale vrijheid in een westerse democratische rechtstaat heeft dat wel. Die zoekt naar de maximale vrijheid voor het individu, zonder dat de vrijheid van een ander daardoor wordt aangetast.

 

U heeft zich gewoon aan de wet te houden, wat u er ook van vindt. Wat u van een wet vindt, is daarvoor zelfs niet relevant. De wetgeving kent altijd een afweging van vrijheid en bescherming. Een wetsopvatting ‘van de wet is er wel, maar ik ben van mening dat ik me er niet aan hoef te houden als ik het niet met de wet eens ben’, is buiten iedere orde.

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt 

 

 

 

Dat is een illusie, er is eigenlijk geen bewijs dat er mensen reëel gevaar lopen. Dat is juist het hele probleem hier, er zijn valse aannames gedaan die nu als absolute waarheid worden gezien. De kans op besmetting is geen hele procent, van wat ik begrepen heb zelfs geen promille. Oftewel, meer dan logisch dat men daar niet te veel in mee wil gaan.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af of je de handhaving nog wel uitsluitend bij conducteur en V en S moet laten. Het toezicht op het naleven van de wetten is ook een staatszaak, en de overheid mag wat mij betreft zijn verantwoordelijkheid ook in de trein nemen, net als elders.

 

Conducteurs staan niet voor een moeilijke maar vaak zelfs onmogelijke taak. Een zekere mate van vermijdend gedrag is niet juist, maar goed verklaarbaar.

 

De conducteur houdt de trein prettig met controle en service. Het toezien op het dragen van mondkapjes is vooral een politietaak, dan wel V en S. 

Reputatie 7

In combinatie met handhaven en fors beboeten zeker. 

Dat zal vast. Dan moet men dat eindelijk eens gaan doen zou ik zeggen. Het gebeurt nu niet (genoeg). Je kan er eindeloos over discussiëren maar ik heb al een flinke tijd geen conducteur langs zien komen. Maar wel dagelijks medepassagiers zonder kapje of mét kapje dat onder de neus hangt, op de kin zit zonder dat men iets eet. Het is een illusie om er vanuit te gaan dat iedereen zich aan de door de overheid opgelegde regel houdt.

Kom net uit de Sprinter van Dordrecht naar Breda. Zat een jongeman in de 1e klas zonder kapje. Ik heb hem erop gewezen. Hij had er geen zei hij, maar moest toch maar naar Breda (kort stukje) en was 1e klas gaan zitten omdat daar niemand zat. Hoe zorgzaam! Ik ben 2e klas gaan zitten hoewel ik 1e klas abonnement heb.

Reputatie 7

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt, 

 

 

 

Reageer