Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 17 / 18
A
Ja maar ik wil juist niet naar de klantenservice schrijven. Zie ook topic "klachtafhandeling NS zwaar onder de maat"
A
Juist dat maakt het forum leuk. Zie het als één groot logboek waarin terug te lezen is hoe de NS omgaat met..... 😎
A
Dank Henk_NL
Officiële antwoord zal wel een postbus zijn overigens, maar deze weet ik uit mijn hoofd 😉
A
Graag een concreet antwoord op de vraag vanuit de ns. Op basis van feiten. 🤔
Reputatie 5
Tegenwoordig staat de reis van Hoorn Kersenboogerd naar Rotterdam centraal in de reisplanner ook via Amsterdam centraal met intercity direct.
Aangezien je dan-terecht- de toeslag op je kaart moet laden bij de rode paal weet NS dat je meer kilometers reist.
Hoe zit dat met de ritprijs zonder toeslag,want ik vrees dat die ook hoger zal zijn dan in de reisplanner staat.
Aangezien je dan-terecht- de toeslag op je kaart moet laden bij de rode paal weet NS dat je meer kilometers reist.
Hoe zit dat met de ritprijs zonder toeslag,want ik vrees dat die ook hoger zal zijn dan in de reisplanner staat.
Voor wat betreft Sloterdijk zijn de posters in ieder geval voorzien van een link naar ns.nl/sloterdijk waar alles duidelijk uitgelegd wordt, met een plaatje erbij voor welk traject het geldt.
Reputatie 2
Julie stellen verrast te zijn door de situatie in Sloterdijk ? Raar want hier is het al lang bekend al voordat de poortjes dicht gingen.
Ook wij wisten dat het issue zich op Sloterdijk zou gaan manifesteren, dat was niet de verrassing. Maar wel het effect ervan, en dat komt doordat 'via Haarlem' 15 TE korter is dam 'via Sloterdijk'.
Dat er maar 100 reizigers meer betalen, wat zeggen jullie daarmee ? Dat is niet belangrijk ?
Allereerst willen we jullie daarmee zeggen hoe groot het issue is. Daarbij noem ik het omdat het natuurlijk relevant is bij het bepalen hoe je ermee om gaat. Een probleem van 100 reizigers of van 1.000.000 reizigers, dat scheelt nogal.
Waarom worden vaste klanten niet gewoon benaderd, het is een kleine groep (dus het kan snel) en die geven daarvoor wel toestemming. Maar dat proberen jullie niet eens....
Zoals ik heb willen aangeven is het niet alleen een kwestie van toestemming krijgen. Er zijn meer redenen, die ik heb opgesomd.
En dan blijft de vraag openstaan waarom de poortjes :"natuurlijk" dicht moeten blijven. Omdat jullie maar een klein maar onbekend aantal reizigers oplichten ? Dat aantal wat natuurlijk groter gaat worden straks.
Die afweging, over poortjes wel/niet open, maak ik niet. Maar bij het maken van die afweging speelt natuurlijk de omvang van dit issue wel een rol, net als de omvang van de effecten als sepoortkes geopend zouden worden.
Reputatie 4
Voor iemand die Leiden - Heerhugoiwaard reist kost dit per overstap: 5 euro, Kassa!
De poortjes worden zwaar overschat door NS. Dagelijks zie ik de mensen waarvoor ze zijn geplaatst er doorheen rennen.
Waarom zo halsstarrig vasthouden aan die poortjes als dit (financiële) nadelen heeft voor de reiziger? Dat heeft niks met het principe "Reiziger op 1, 2 en 3" te maken.
Waarom zo halsstarrig vasthouden aan die poortjes als dit (financiële) nadelen heeft voor de reiziger? Dat heeft niks met het principe "Reiziger op 1, 2 en 3" te maken.
Aangezien je dan-terecht- de toeslag op je kaart moet laden bij de rode paal weet NS dat je meer kilometers reist.
Hoe zit dat met de ritprijs zonder toeslag,want ik vrees dat die ook hoger zal zijn dan in de reisplanner staat.
Een toeslag paal heeft geen gevolgen voor de tariefsafstand. Je kunt gewoon via Amsterdam Centraal reizen, zolang je maar niet (on) vrijwillig uitcheckt en weer incheckt. Toeslag laden kan gewoon.
Reputatie 2
Waarom zo halsstarrig vasthouden aan die poortjes als dit (financiële) nadelen heeft voor de reiziger? Dat heeft niks met het principe "Reiziger op 1, 2 en 3" te maken.
In mijn rol ga ik uitdrukkelijk niet over 'de poortjes', maar het effect van de poortjes is volgens mij wel redelijk objectief aangetoond. Dus volgens mij worden de poortjes niet overschat, maar zijn ze aantoonbaar effectief.
Maar dat is het laatste wat ik zeg over de 'waarde' van de poortjes opem/dicht. Daar ben ik niet van, ik ben van geadviseerd omreizen met gedwongen overstap.
Ik heb eerder deze week op andere kanalen ook meldingen voorbij zien komen dat mensen niet via de stationshal konden lopen. Ik vermoed dat er op het station werkzaamheden worden uitgevoerd waardoor je vanaf een aantal perrons niet via de stationshal kunt lopen.
Ehh, het probleem op Sloterdijk is juist bij het lopen door de stationshal (i.p.v. poortvrije route via trappen)... dus daar kan die melding niet door komen.
A
Ik ben bijna dagelijks op sloterdijk en ook vandaag. Er zijn volgens mij geen werkzaamheden. Is dit een poging van NS om extra geld binnen te harken?? 😀
Reputatie 2
Je begrijpt dat het probleem pas op Sloterdijk is ontstaan toen daar de poorten dicht gingen he. Dus eind 2017.
Ik waardeer je reacties maar we komen simpelweg niet verder. De enigste oplossing is de poortjes open te zetten en dat doen jullie natuurlijk niet en de reden mogen we niet weten.
Ik ben blij met je waardering, dat doet me goed. Ik had gehoopt dat je meer begrip kreeg van het probleem, de (on)mogelijkheden en de afwegingen daartussen. Als dat niet is gelukt, is dat wel jammer. Misschien geldt dat voor anderen wel.
Het openen van de poortjes omwille van dit probleem klinkt voor mij als 'het kind met het badwater weggooien'. Je krijgt dan toch allelei andere problemen? Mensen die vergeten uit te checken bijv?
Overigens, wat vind je van het uitgangspunt dat de reiziger betaalt voor de afgelegde afstand? NS rekent al jaren zo af, op basis van de check-in/out gegevens. Door deze poortjes ontstaat er nu (sinds eind dec 2017) een nauwkeuriger beeld van de afgelegde reisroute en wordt er overeenkomstig afgerekend. Wat vind je daarvan?
Misschien vergis ik me dan en heb ik de meldingen op een ander station voorbij zien komen. Ik weet even niet hoe ik dit het beste kan uitzoeken, ik kom erop terug!
Perron 9/10 heeft eigen poortjes. Prima dat de melding ''tussentijds uit- en inchecken noodzakelijk'' getoond wordt.
Keurig, want dan was mijn vermoeden correct (geen omlooproute mogelijk) en de melding in de reisplanner/app dus ook. Dank voor de info!
Het ging overigens om een 'werkzaamheden' advies (Den Haag/Leiden/Haarlem/Lelystad etc.) dus dan helemaal netjes om het te melden!
De 'getroffen' reiziger was overigens student dus dan maakt het al helemaal niet uit (want die reizen weer gratis sinds vandaag) 😃
Het uitgangspunt vind ik prima, maar vind jij het eerlijk dat mensen nu teveel betalen door het sluiten van poortjes, niet alleen op Sloterdijk, maar ook bv in Hilversum en Den Haag CS ??
Het openen van de poortjes heeft geen invloed verder op het beeld van de reisroute, mensen kunnen gewoon uitchecken.
Jullie zijn ook pas mensen gaan informeren hierover deze maand, waarom zo laat ? En dan nog heel karig.
Het openen van de poortjes heeft geen invloed verder op het beeld van de reisroute, mensen kunnen gewoon uitchecken.
Jullie zijn ook pas mensen gaan informeren hierover deze maand, waarom zo laat ? En dan nog heel karig.
Reputatie 2
Het probleem is ontstaan eind 2017, maar al jaren eerder zijn jullie gewaarschuwd dát dit zou gaan optreden.
Dat klopt wel, maar verandert niks aan de conclusie dat de gewenste afrekenmethode niet in het chipkaartsysteem past. Dus wat bedoel je te zeggen? (serieus bedoeld, ik snap je punt nog niet).
Bij werkzaamheden kunnen de poortjes ook open, dan zijn die problemen er opeens niet?
Werkzaamheden zijn van korte duur, en vaak omlijst met extra personeel. Als de poortjes om dit probleem geopend zouden worden, dan zou dat tot st juttemis zijn. (Omdat de gewenste afrekenmethode niet in het chipkaartsysteem past.)
Het uitgangspunt zou moeten zijn dat je betaalt voor de reis tussen A en B. Het zou niet uit moeten maken hoe NS daarheen rijdt, of dit nou met een omweg is of niet.
Eigenlijk roept NS het probleem over zichzelf af door in de Reisplanner zoveel verschillende reisroutes te roepen. Dat doet NS omwille van de reiziger. Maar het probleem wat nu voorligt zou ook opgelost kunnen worden door voortaan alleen nog maar de kortst mogelijke reisroutes in de Reisplanner te adviseren. Reis je een andere, langere route, da betaal je navenant.
Ook dat zou 'het kind met het badwater weggooien' zijn. Want dan worden alle reizigers beperkt in hun reisroutes, alleen maar om die 100 reizen/dag op te lossen. Daar wordt de wereld niet beter ver van.
Datzelfde geldt voor je openen van de poortjes. Ook dat heeft nadelen (zwart rijden, vergeten uit te checken....) en staat niet in verhouding tot die 100 reizen/dag. Daar wordt de wereld in totaal niet beter van.
Je bedoelt daar wordt NS niet beter van...
De wereld wel, nu betalen reizigers teveel, zwartrijders worden er niet door tegengehouden (zie de bedelaars daar) en mensen die vergeten uit te checken kunnen dat terugvragen (veel makkelijker en ze kunnen nog een mail krijgen ook)
De wereld wel, nu betalen reizigers teveel, zwartrijders worden er niet door tegengehouden (zie de bedelaars daar) en mensen die vergeten uit te checken kunnen dat terugvragen (veel makkelijker en ze kunnen nog een mail krijgen ook)
A
Ik ben bijna dagelijks op sloterdijk en ook vandaag. Er zijn volgens mij geen werkzaamheden. Is dit een poging van NS om extra geld binnen te harken?? 😀
Deze reactie trek ik bij deze in. Ik werd getriggerd door het woord werkzaamheden op Sloterdijk en die zijn er niet.
Bladzijde 17 / 18
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.