Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap



Toon eerste bericht

429 reacties

Reputatie 7
Badge +3
JBa, ik ben het helemaal met je eens. Er is mijns inziens genoeg ruimte in de hal. Maar dat wordt blijkbaar anders gezien.

Grootste probleem is bij de sporen 8 en 9. Bij 10 is al het al iets minder omdat daar ook de ruimte van de nu niet gebruikte sporen 11 en 12 is.
Wanneer op spoor 8 een VIRM of DDZ 10 bakken leegloopt is ook het nogal lastig om tegen de stroom in het perron op te komen. Ook al genoeg klachten hierover op het forum.

Ik weet niet eens of de ombouw van de perrons nog wel gaat gebeuren, staat nog wel op een ProRail document uit 2016
https://www.prorail.nl/sites/default/files/overzicht_indienststellingsdata_projecten.pdf (pagina 6)
De poster verschaft geen informatie.

NS moet eerlijk communiceren dat mensen meer kunnen betalen als ze dat advies niet opvolgen.
Ik stel eigenlijk voor om zolang NS het probleem, van het de juiste prijs kunnen afrekenen, niet heeft opgelost, de poortjes op de betreffende stations gewoon weer worden geopend. Alle in dit topic door NS aangedragen oplossingen zijn in casu geen oplossingen en derhalve niet terzake doende.
Mee eens, we kunnen de hele discussie wel opnieuw gaan doen, dat heeft allemaal geen zin behalve om tijd te rekken.

De posters die toen hebben gehangen waren ook onzin, ze gaven geen enkele informatie waarom mensen zouden moeten omlopen bv.

Bovendien werd er toen duidelijk gezegd dat het een tijdelijke oplossing was, tot er een definitieve werd gevonden.

De enige oplossing is inderdaad de poortjes openen, tenzij NS van plan is de software te willen aanpassen, want het moet technisch heus wel mogelijk zijn. In andere landen lukt het ook.

NS is voor mij een heel onbetrouwbaar bedrijf geworden de laatste jaren door dit soort gedraai en dat doet me veel pijn eigenlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien nog wel het meest ergerniswekkende is het feit dat een vergelijkbare situatie bij de metro in Rotterdam (overstap van metro A/B/C op metro D/E in station Beurs) waarbij je moet uit- en inchecken door de gebruikte afrekensystematiek probleemloos werkt. Bij het weer inchecken verschijnt "Overstap OK" op het schermpje.

NS heeft de tarifering zo ingewikkeld gemaakt in vergelijking met het stad/streekvervoer dat na plaatsing van tariefobstakelpoortjes de afrekeningen niet meer kloppen. In Amsterdam Sloterdijk wordt dit vooral veroorzaakt door het grotendeels opheffen van de IC Alkmaar - Den Haag via Haarlem. In Den Haag Centraal gaat dat gelden voor nog veel meer overstappen dan in Amsterdam Sloterdijk. Maar NS gaat gewoon door met de voorbereidingen van het plaatsen van de tariefobstakelpoortjes.

Overigens is het invoeren van een zuiver kilometertarief zonder langeafstandskorting ook niet bepaald een klantvriendelijk alternatief. Ik heb best begrip voor alle ingewikkelde randvoorwaarden. Helaas is er geen andere conclusie mogelijk dan dat het de poortjes zijn die de problemen veroorzaken. Zonder oplossing van de tariefproblemen zouden tot nader bericht de poortjes geopend dienen te worden. Dat zou ook een goede aansporing voor NS zijn om de problemen op te lossen.

Het enige station waar het tot nu structureel lijkt te zijn opgelost is Hilversum. Daar zijn planmatig alle treinen weggehaald van spoor 1 zodat er geen poortjes meer gepasseerd hoeven te worden bij overstappen. Dat is een oplossing maar fraai is anders.
https://www.ns.nl/vertrekstaten/hvs1.pdf
Reputatie 6
Badge +2
Misschien nog wel het meest ergerniswekkende is het feit dat een vergelijkbare situatie bij de metro in Rotterdam (overstap van metro A/B/C op metro D/E in station Beurs) waarbij je moet uit- en inchecken door de gebruikte afrekensystematiek probleemloos werkt. Bij het weer inchecken verschijnt "Overstap OK" op het schermpje.
201806 21 13:02
Dit is ook zo bij NS op Sloterdijk. Het is pas vergelijkbaar als RET minder km rekent omdat het een toegestane reisroute is, maar een goedkopere kortste route gerekend wordt.
Reputatie 7
Badge +3
@Dennis
Het stad- en streekvervoer doet niet aan toegestane reisroutes. Je betaalt altijd voor de werkelijk gereisde kilometers. Daarom mopperen mensen wanneer een buslijn hele slinger maakt door een nieuwe woonwijk en ze opeens meer gaan betalen.

In Amsterdam heb je als voorbeeld een reis van het Centraal Station naar station Zuid. Met metro 51 (via Amsterdam Amstel) kost dat €2,32. Met tram 5 (via Leidseplein) €1,76. (Dit voorbeeld geldt nog t/m 21 juli 2018. Op 22 juli gaat de Noord-Zuidlijn rijden en gaat het hele net in Amsterdam op de schop.)
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis
Het stad- en streekvervoer doet niet aan toegestane reisroutes. Je betaalt altijd voor de werkelijk gereisde kilometers. Daarom mopperen mensen wanneer een buslijn hele slinger maakt door een nieuwe woonwijk en ze opeens meer gaan betalen.

In Amsterdam heb je als voorbeeld een reis van het Centraal Station naar station Zuid. Met metro 51 (via Amsterdam Amstel) kost dat meer dan met tram 5 (via Leidseplein). (Dit voorbeeld geldt nog t/m 21 juli 2018. Op 22 juli gaat de Noord-Zuidlijn rijden en gaat het hele net in Amsterdam op de schop.)

Ik begreep dat het je ergerde dat NS een probleem niet kan oplossen dat RET al wel heeft opgelost. Dat is dus niet zo. De RET-''oplossing'' zou inhouden dat je bij een reis via Sloterdijk de gereisde TE betaalt.
Reputatie 7
Badge +3
De "RET-oplossing" werkt alleen wanneer NS zou afstappen van de huidige tarifering en een zuiver kilometertarief zou invoeren. Ik heb in mijn eerdere bijdrage al aangegeven dat dat niet bepaald een klantvriendelijke oplossing is omdat je dan ook de langeafstandskorting verliest en andere nadelen introduceert.

Het probleem is dat NS het eigen tariefgebouw verstoort door de tariefobstakelpoortjes. De poortjes zijn het probleem, niet de tarifering. Het stad- en streekvervoer kent een totaal andere manier van afrekenen. Daar kan men tachtig poortjes neerzetten zonder dat die enig effect hebben op de prijsberekening van een reis. Je krijgt tachtig keer "Overstap OK" te zien.
Dat is in feite het hele probleem. We willen een systeem bedacht voor stad- en streekvervoer per sé implementeren in het spoorsysteem. Dat is en blijft rommelen met workarounds.
Reputatie 7
Badge +3
Het grootste probleem op dit moment is dat NS maar niet wil inzien/toegeven dat het plaatsen van poortjes bij een overstap van NS op NS structureel tot tariferingsproblemen leidt. Iemand binnen NS moet een keer het besluit nemen dat ofwel de tariefobstakelpoortjes worden weggehaald ofwel de tarifering wordt aangepast.

Het blijven doormodderen op de ingeslagen weg is totaal zinloos en zal alleen maar tot meer problemen (Den Haag Centraal) leiden.

In feite wordt al meer dan drie jaar gezeurd over dezelfde problematiek. Ik vind het ongebrijpelijk dat NS niet in staat is de problematiek op te lossen. Blijkbaar ligt het te zwaar op de maag dat op er op sommige stations geen andere oplossing is dan het weghalen van de poortjes omdat diezelfde poortjes de tariefberekening verstoren. In feite was het plaatsen van de poortjes al een foute beslissing waarbij niet goed is nagedacht over de consequenties. Het feit dat serieus wordt overwogen om de poortjes in Den Haag Centraal te sluiten toont al aan dat men zich bij NS nog steeds niet bewust is van de consequenties.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Ik zeg: Opheffen die OV-Chipkaart!

Welkom Next Ticket 😍
[IMG[]https://image.winudf.com/v2/image/Y29tLm1lbnR6LmV0YXJpZl9zY3JlZW5fMl8xNTI4MjAzNjc4XzAyOQ/screen-2.jpg?h=355&fakeurl=1&type=.jpg[/img]

www.nextticket.de/abrechnung
Reputatie 7
Badge +3
@Michiel.
Het afrekenen zelf is het probleem niet. Het gaat om het afrekenen van de juiste ritprijs die bij de gemaakte reis hoort. Bij jouw Duitse voorbeeld is dat geen probleem omdat de VRR een zonetarief hanteert.

NS heeft een relatief ingewikkeld tariefgebouw dat is gebaseerd op een basis van tariefeenheden met langeafstandskorting maar ook nog eens op reisadviezen van de reisplanner. En dan zijn er ook nog eens trajecten waarbij kunstmatig hetzelfde aantal tariefeenheden berekend wordt ongeacht via welke route gereisd wordt, zoals Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal. Verder is het nog een keer extra ingewikkeld geworden door de invoering van de middagspits en de komst van meer van vervoerders op het spoor.
Goedemorgen allemaal.

Ik heb de feedback uit dit topic verzameld en aan een collega gevraagd hierop te reageren.

Ik begrijp alle frustratie over dit onderwerp volledig, en zou willen dat ik jullie beter nieuws kon geven. Helaas is dat niet het geval.

Ik kom zo snel mogelijk bij jullie terug.
Het afrekenen zelf is het probleem niet. Het gaat om het afrekenen van de juiste ritprijs die bij de gemaakte reis hoort. Bij jouw Duitse voorbeeld is dat geen probleem omdat de VRR een zonetarief hanteert.
Even terzijde: VRR experimenteert in Next Ticket momenteel
het KM-Tarief (20ct/km) + Opslag (€1,40) en geen zonetarief

Daarnaast wilt het bewerken van mijn vorige bijdrage (met plaatje) niet lukken... Gemeld!
https://image.winudf.com/v2/image/Y29tLm1lbnR6LmV0YXJpZl9zY3JlZW5fMl8xNTI4MjAzNjc4XzAyOQ/screen-2.jpg?h=355&fakeurl=1&type=.jpg
Goedemorgen allemaal.

Ik heb de feedback uit dit topic verzameld en aan een collega gevraagd hierop te reageren.

Ik begrijp alle frustratie over dit onderwerp volledig, en zou willen dat ik jullie beter nieuws kon geven. Helaas is dat niet het geval.

Ik kom zo snel mogelijk bij jullie terug.

Persoonlijk snap ik het nut nu niet meer om een dergelijk "sticky" topic te openen.

Het blijkt dat jullie alleen maar dingen willen horen die in jullie straatje passen en geen andere geluiden.

NS heeft kort geleden het groepsticket verandert omdat hier op grote schaal door Facebook gebruikers
ge(mis)bruik van werd gemaakt.

Nu is er een topic waarbij NS misbruik maakt van de poortjes en nu doet NS al 2 jaar of haar neus bloedt. Ik kan hier echt heel erg boos om worden. Ook bovenstaande waarin de bal weer neergelegd wordt bij een collega wat moet ik ermee.

Wat gij niet wil dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.

@Thom : Jij hebt je altijd erg druk gemaakt over de facebookreiziger. Ik mis je bijdrage in dit soort topics.
Reputatie 2
@henkwim Helaas was het dus al uitgezocht. Hoewel enkele punten naar mijn idee geen reden zijn tot het afwijzen van het voorstel (markeren relevante startstations; misbruik van attribuut; problemen bij reguliere prijsberekening), zijn de overige punten in het huidige ontwerp van het systeem niet op te lossen.

Uiteraard had ik mijn voorstel al verder uitgewerkt voor de andere overstapstations, en ik kan andere forumleden gelijk geven dat de gevolgen van het onhandig plaatsen van poortjes op Den Haag Centraal van gelijke orde zullen zijn als Amsterdam Sloterdijk.
Het gaat dan in ieder geval om de volgende reizen (voor zover nog niet bekend):
  • Asdl - Ledn, Hk - Dvnk van/naar Gd
  • Nvp - Ledn en Hk - Dvnk van/naar Gdg
  • Hil - Vh en Dvnk van/naar Nwk - Rtn
  • Vst - Laa van/naar Cps - Rtn
  • Gvm van/naar Wd ev (tot aan Zl, Es, Vry, Ehv)
Neem dit vooral mee in het heroverwegen van het plaatsen van de poortjes aldaar.


Je (en jullie) hebben gelijk dat het sluiten van de poortjes op Den Haag CS wél tot prijsverhoging leidt op bepaalde geadviseerde reisroutes. Ik had die reisroutes zelf niet eerder in het vizier, maar nu wel. En wees gerust; anderen binnen NS hadden deze reisroutes al wel in het vizier. Dus @Treinspotter1234 , je hoeft er niet van te schrikken dat ik deze reisroutes niet paraat. Ik ben niet heel NS en ben zelfs niet van de afdeling die besluit over het al dan niet sluiten van Den Haag CS.

En @iMark: je stelt voor dat iemand anders "namens NS" het woord gaat voeren. Even voor de duidelijkheid: ik voer hier natuurlijk niet het woord namens heel NS. Ik ben zelf gaan deelnemen aan dit topic vanuit mijn eigen rol en verantwoordelijkheid.

Vwb de plaatsing van de poortrijen op Den Haag CS. Deze is het resultaat van een afweging/onderhandeling van alle betrokken partijen (wat er trouwens veel meer zijn dan ik in eerste instantie zelf dacht, maar dat ter zijde). Logischerwijs wil NS dat overstappers 'binnen de poortjes' kunnen blijven en niet hoeven uit- en in te checken. Dat is comfortabel voor de reizigers en zou tegelijk ook GOmGO-effect voorkomen.

Echter, binnen de poortjes is er onvoldoende ruimte om een overstaplooproute te maken. Er is gewoon geen ruimte, en de sporen kunnen niet 'ingekort' worden. En evenmin kunnen de poortjes niet 'richting de hal' worden geschoven omdat de eigenaar van de hal daar geen toestemming voor geeft. Daarom staan ze nu zoals ze staan.

Tenslotte, inderdaad hanteert bus/tram/metro een ander tariefsysteem dan NS. Bij BTM wordt de afgelegde reisafstand in rekening gebracht. Rijdt de bus om, dan betaal je meer (en ben je ook nog langer onderweg). NS wil de reiziger afrekenen volgens de kortst mogelijke reisroute, zodat geadviseerd omreizen niet duurder is.

Zou NS afstappen van het huidige tariefsysteem en het BTM-tariefsysteem gaan hanteren, dan is het GOmGO-issue per direct opgelost. Echter, veel reizen worden dan een stukje duurder en dat willen we evenmin. Daarom hebben we de situatie zoals die nu is waarin we het belang van de reiziger (zo snel kunnen reizen van Herkomst naar Bestemming, zonder dat omreizen extra geld kost) proberen te handhaven, terwijl het OV-chipkaartsysteem dat in sommige situaties niet kan waarmaken. We proberen het aantal 'gedwongen omchecken bij overstap' te minimaliseren, maar soms kan dat niet helemaal voorkomen worden.
Reputatie 7
Badge +3

Welke stations?Den Haag Centraal (later in 2018)

Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar,

Is het dan nog steeds de bedoeling dit jaar op Den Haag Centraal de poortjes te sluiten ondanks dit bekende issue? Op Den Haag Centraal is het namelijk ook voorkoombaar wanneer de eerdere plannen van het verleggen van de perrons worden uitgevoerd, zoals ook op pagina 6 van onderstaand ProRail document uit 2016. Gaat dit nog door?
Dit lost ook het probleem van de drukte bij perron 8/9 op.

https://www.prorail.nl/sites/default/files/overzicht_indienststellingsdata_projecten.pdf
Reputatie 7
Badge +3
@henkwim
Het gedwongen omchecken bij een overstap kan heel eenvoudig voorkomen worden: zet geen poortjes neer of haal ze weg wanneer ze problemen veroorzaken. Doormodderen lost weinig op omdat NS incompatibele uitgangspunten probeert te verenigen.
Graag ga ik nog even in op een aantal punten die hier zijn genoemd. Dank allen voor het reageren.

Hoewel ik alle frustratie over dit onderwerp goed kan voorstellen, heeft NS echt zoveel mogelijk gedacht aan de reiziger. We vinden het altijd belangrijk dat reizigers de juiste prijs betalen, niet te weinig en ook niet te veel. Als er een prijsverschil is, proberen we dat te verhelpen, of dat nu in ons voordeel of dat van de klant is. Ook bij dit onderwerp is er uitgebreid gekeken naar manieren om de meerprijs die soms ontstaat, te voorkomen. Helaas bleek dat niet mogelijk. Sommige stations zijn zo gebouwd dat er meerdere binnengebieden zijn waardoor overstappers onderweg poortjes tegenkomen. Het OV-chipkaartsysteem zo aanpassen dat het, ondanks omchecken, de juiste prijs afrekent, is onmogelijk gebleken. In dit topic is er ook gevraagd naar speciale reizigers. Vanzelfsprekend staan onze voorwaarden het niet toe om reizigers met een functiebeperking of met een kinderwagen extra geld in rekening te brengen. Voor hen geldt, zoals voor alle reizigers, dat zij dit geld kunnen terugvragen bij Klantenservice. Bovendien kunnen ook anonieme klanten gebruik maken van de geadviseerde looproutes, waarmee omchecken wordt voorkomen. En ook anonieme klanten kunnen de meerprijs bij Klantenservice terugvragen.

Ook hebben we geprobeerd zo transparant mogelijk te zijn. Door dit topic te openen, maar ook door de posters. Als het goed is hangen er nu (en anders komen die er binnenkort) op Sloterdijk posters waarop staat vermeld dat de reiziger mogelijk teveel betaalt. Ook op onze website wordt dit vermeld. We willen hier zeker wel transparant in zijn. Daarnaast zijn we op dit moment bezig om de Reisplanner aan te passen, zodat overstappers geadviseerd worden de poortvrije overstaplooproute te volgen. We hopen de wijziging dit jaar nog te realiseren. We zijn ook aan het onderzoeken of mensen met een Traject Vrij automatisch gecompenseerd kunnen worden. Mocht het kunnen, dan gaan we dat zeker toepassen.

Er waren nog wat opmerkingen over het opknippen in 2 ritten. Een reis bestaat uit 1 of meerdere ritten, met maximaal 35 minuten tussen die ritten. Door tussentijds uit- en inchecken wordt 1 reis (bijvoorbeeld van Den Haag naar Den Helder) in 2 ritten opgeknipt, namelijk van Den Haag naar Sloterdijk en van Sloterdijk naar Den Helder. Ervan uit gaande dat de overstaptijd minder dan 35 minuten is, wordt dit inderdaad afgerekend als 1 reis, dus ook met langeafstandskorting over de afgelegde tariefeenheden. Helaas is het totaal aantal afgelegde tariefeenheden van deze reisroute langer dan de kortst mogelijke reisroute (via Haarlem), waardoor er bij de reisroute over Sloterdijk meer wordt afgerekend dan eigenlijk gewenst. De reis van Den Haag naar Den Helder willen we afrekenen conform de kortst mogelijke reisroute, maar door het omchecken op Sloterdijk wordt er afgerekend conform de werkelijk afgelegde reisroute.

Het heropenen van de poortjes klinkt misschien als een goed idee, maar is natuurlijk geen optie. De nadelen van het (her)openen van de poortjes zijn veel groter dan dit probleem.


Beter dan dit verhaal gaat het niet worden, jongens. Voel je vrij om je onvrede te uiten, maar dit is hoe de situatie op dit moment is.
@henkwim
Het lukt dus niet om de poortjes te verplaatsen of om looproutes te wijzigen te Den Haag Centraal. Gaat er dan serieus echt geen belletje rinkelen bij jullie op kantoor dat het sluiten van de poortjes zeer veel ongemak met zich mee brengt? Ik mag hopen dat jullie zelf inzien dat het sluiten van de poortjes geen optie is.
Reputatie 7
Badge +3
Ik mis de oorzaak van het probleem: het plaatsen van de poortjes.

Toen er aangekondigd werd dat er in Sloterdijk poortjes zouden geworden geplaatst en dat dat omchecken tot gevolg zou hebben, net als op stations als Amsterdam Zuid en Hilversum, is o.a. op dit forum gewaarschuwd voor de problemen. NS had eerst het probleem moeten oplossen van de tariefmatige problemen en pas daarna moeten overgaan tot het plaatsen van poortjes. NS is de veroorzaker van het probleem door het plaatsen van de poortjes. De enige logische conclusie kan dan zijn dat de veroorzaker de poortjes weer openstelt zodat zonder omchecken kan worden overgestapt.

Alle voorstellen die niet voldoen aan de eis dat zonder extra kosten moet kunnen worden gereisd via Sloterdijk vallen in de categorie lapwerk achteraf. Het voorstel dat reizigers met een functiebeperking, een fiets of een kinderwagen maar achteraf de extra reiskosten moeten declareren is te zot voor woorden.

NS moet niet oorzaak en gevolg verwarren in deze kwestie. De poortjes zijn de oorzaak. Ik heb best begrip voor de overweging dat het voor NS geen prettig idee is om de poortjes weer open te stellen. Maar dat is de consequentie van het slecht doordachte ontwerp op Sloterdijk. Jammer, maar helaas. Terug naar de tekentafel.
@henkwim Ik maak me wel ongerust als jij het niet weet, want er is overleg geweest. Ik neem aan dat bij dat overleg het ook over de andere stations gaat en met name net dat ene station waar binnenkort ook de poortjes dichtgaan en waar hetzelfde gaat spelen.

Als niemand daarover begint, is dat zorgwekkend.

Bovendien hebben forumleden dit al meermalen aangegeven hier, daar is blijkbaar niets mee gedaan.

Ik weet ook bijna zeker dat geen van de partijen die betrokken is bij het plaatsen van de poortjes op Den Haag CS een seconde heeft nagedacht dat dit zou leiden tot hogere kosten voor de reiziger.

Ergo, de poortjes moeten open blijven staan, wat zijn de grotere problemen die jij schetst ?

Waarom is dit natuurlijk geen optie ?

Zoals eerder gezegd, bij niets doen en de poortjes dicht gaat NS echt zelf geen oplossing meer bedenken.
Jet zinnetje: Het openen van de poortjes klinkt als een goed idee, maar is natuurlijk geen optie stuit mij echt zeer tegen de borst. Waarom is het natuurlijk geen optie. Zou je dat kunnen uitleggen en nee jullie zijn tot op heden totaal niet transparant.
Reputatie 7
Badge
Ik was een beetje aan het zeuren eerder en kan me voorstellen dat @henkwim mijn eerder bericht daarom niet is opgevallen, maar in mijn laatste bericht stond nog een concrete suggestie voor een oplossing. Ik ben benieuwd of dit overwogen is anders misschien toch nog uitkomst biedt.

Eerder schreef ik (onder een hoop gemopper):
"Vanochtend opperde iemand (niet op dit forum) om overstappoortjes te introduceren. Wellicht is dat een oplossing? Deze zouden bij uitchecken een transactie moeten maken die op een of andere manier gemarkeerd is als tijdelijk (ander type ofzo) en verder gelijk is aan de laatste check in. Bij inchecken als zo'n transactie aanwezig is als de laatste transactie verandert deze dan terug in de oorspronkelijke check in.

Als niet meer wordt ingecheckt, is ook nooit echt uitgecheckt en kunnen dus kosten worden berekend volgens het bestaan systeem bij niet uitchecken. Deze transacties zijn zo alleen tijdens de overstap aanwezig op de kaart, wat de noodzaak voor ondersteuning door andere vervoerders m.i. sterk verkleind. Zij krijgen hier alleen mee te maken als niet meer is ingecheckt na uitchecken als overstap en kunnen dan hetzelfde handelen als in andere situaties waarbij iemand als laatste transactie een check in bij een andere vervoerder heeft staan (wat dat is zou ik niet weten overigens)."

Reageer