Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 18 / 18
Reputatie 2
Heel strikt genomen vind ik het eerlijk ja. Je betaalt voor de afgelegde reisroute, die we kennen door in/uitchecken.
Ondertussen begrijp ik ook dat NS verschillende reisroutes voor dezelfde (lage) reisprijs wilt blijven aanbieden in de Reisplanner.
En omdat we het OVC systeem niet kunnen laten afrekenen zoals de Reisplanner roept, en omdat w de Reisplanner niet willen aanpassen (schrappen van om reisroutes, reisprijzen obv afgelegde afstand) is er een blijvend gat, dat we oplossen via coulance langs Klantenservice.
Het openen van de poortjes heeft geen invloed verder op het beeld van de reisroute, mensen kunnen gewoon uitchecken.
Als we de poortjes op Sloterdijk zouden openen (om die 100 reizen per dag te helpen), dan zullen mensen van/naar Sloterdijk nog steeds kunnen in/uitchecken ja. Maar de kans dat dat vergeten wordt, groeit. En daar wordt dan ook weer over geklaagd. Daarbij kunnen zwartrijders probleemloos Sloterdijk in/uit.
Jullie zijn ook pas mensen gaan informeren hierover deze maand, waarom zo laat ? En dan nog heel karig.
Omdat er eerst, opnieuw en heel diep, gekeken is of er niet tóch een oplossing in het OV chipkaart systeem mogelijk is. En ook om te bepalen of we vasthouden aan de huidige reisadviezen en reisprijzen. (antw: ja).
Tsja, alles kost tijd. Maar er is flink hard aan gewerkt, door meerdere mensen.
Ter info, vandaag geeft de app dit voor Ledn - Shl:
Bron: https://twitter.com/yvertier/status/1042840717599690754
@NS_online ik ontdek een wat vreemde rode melding in de ns app. (Zie screenshot) Ik reis van Leiden naar Schiphol, via Sloterdijk, want geen treinverkeer tussen Leiden en Schiphol. Natuurlijk stap ik over via de stationshal (kan niet anders) maar extra kosten? #hoedan ?
Bron: https://twitter.com/yvertier/status/1042840717599690754
Blijft het hierbij?
Zijn er richtingaanwijzers (duidelijke omloopadviezen 2 trappen omhoog en omlaag of de lift?)
Of moet het dan maar voor iedereen duidelijk zijn en anders claimen bij de klantenservice achteraf?
Ik las al verhalen dat mensen door de klantenservice afgesnauwd werden "dan had je maar via Beverwijk en Haarlem moeten reizen, je betaalt voor je (via) reis en had de keuze" dus dat mag maar je reist dus wel een stuk om als je via Sloterdijk gaat.
De horror. Ja maar, de reisplanner zei.... Ik was er niet bij natuurlijk, en de NS staan in hun recht om de prijs te berekenen voor die (om)reis was de conclusie tot dusver.
Probeer alle poortjes te ontwijken vooral dus! Daar waren ze immers niet voor bedoeld... om jou op kosten te jagen (en moeite moeten doen om die kosten terug te krijgen).
Door wat sporten op Sloterdijk kán dat gewoon immers, dus wat is het probleem? Nou ja, slecht ter been of een kinderwagen of zo dus kortste weg graag, zonder posters, en misschien ergens NS mensen die helpen met poortjes en die kinderwagen of zo?
Voor wie wel dan? Zwartrijders hebben er maling aan, dat is al lang bekend! En reguliere reizigers kunnen 'gewoon' in de NS Reisplanner Xtra app (die heet al lang anders) ook gewoon extra overstaptijd inplannen voor een lift of zo, toch?
En mensen die van niets weten (uit de tijd van de strippenkaart en zo) moeten ineens een ov-chipkaart hebben mét €20 saldo om even iemand uit te zwaaien?
Ik kan daar best boos over worden.. soms..
Zijn er richtingaanwijzers (duidelijke omloopadviezen 2 trappen omhoog en omlaag of de lift?)
Of moet het dan maar voor iedereen duidelijk zijn en anders claimen bij de klantenservice achteraf?
Ik las al verhalen dat mensen door de klantenservice afgesnauwd werden "dan had je maar via Beverwijk en Haarlem moeten reizen, je betaalt voor je (via) reis en had de keuze" dus dat mag maar je reist dus wel een stuk om als je via Sloterdijk gaat.
De horror. Ja maar, de reisplanner zei.... Ik was er niet bij natuurlijk, en de NS staan in hun recht om de prijs te berekenen voor die (om)reis was de conclusie tot dusver.
Probeer alle poortjes te ontwijken vooral dus! Daar waren ze immers niet voor bedoeld... om jou op kosten te jagen (en moeite moeten doen om die kosten terug te krijgen).
Door wat sporten op Sloterdijk kán dat gewoon immers, dus wat is het probleem? Nou ja, slecht ter been of een kinderwagen of zo dus kortste weg graag, zonder posters, en misschien ergens NS mensen die helpen met poortjes en die kinderwagen of zo?
Voor wie wel dan? Zwartrijders hebben er maling aan, dat is al lang bekend! En reguliere reizigers kunnen 'gewoon' in de NS Reisplanner Xtra app (die heet al lang anders) ook gewoon extra overstaptijd inplannen voor een lift of zo, toch?
En mensen die van niets weten (uit de tijd van de strippenkaart en zo) moeten ineens een ov-chipkaart hebben mét €20 saldo om even iemand uit te zwaaien?
Ik kan daar best boos over worden.. soms..
Bladzijde 18 / 18
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.