Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 5 / 18
Ik heb eerder deze week op andere kanalen ook meldingen voorbij zien komen dat mensen niet via de stationshal konden lopen. Ik vermoed dat er op het station werkzaamheden worden uitgevoerd waardoor je vanaf een aantal perrons niet via de stationshal kunt lopen.
Aangezien je dan-terecht- de toeslag op je kaart moet laden bij de rode paal weet NS dat je meer kilometers reist.
Hoe zit dat met de ritprijs zonder toeslag,want ik vrees dat die ook hoger zal zijn dan in de reisplanner staat.
Een toeslag paal heeft geen gevolgen voor de tariefsafstand. Je kunt gewoon via Amsterdam Centraal reizen, zolang je maar niet (on) vrijwillig uitcheckt en weer incheckt. Toeslag laden kan gewoon.
Hopelijk wordt dat veranderd of kan een moderator toezeggen dat de achterstand niet meer bestaat ?
Anders zegt het weer heel veel over de houding van NS ben ik bang.
Je kan ook even een nieuwe manier verzinnen waardoor mensen sneller het onterechte geld kunnen terugkrijgen, Nu wek je weer de indruk dat NS maanden extra rente wil vangen.
Reputatie 4
Voor iemand die Leiden - Heerhugoiwaard reist kost dit per overstap: 5 euro, Kassa!
Leuk dat op die pagina de eerste link naar het contactformulier gaat, terwijl dat formulier normaal juist vermeden wordt vanwege de enorme achterstanden.
Voor wat betreft Sloterdijk zijn de posters in ieder geval voorzien van een link naar ns.nl/sloterdijk waar alles duidelijk uitgelegd wordt, met een plaatje erbij voor welk traject het geldt.
Reputatie 5
Tegenwoordig staat de reis van Hoorn Kersenboogerd naar Rotterdam centraal in de reisplanner ook via Amsterdam centraal met intercity direct.
Aangezien je dan-terecht- de toeslag op je kaart moet laden bij de rode paal weet NS dat je meer kilometers reist.
Hoe zit dat met de ritprijs zonder toeslag,want ik vrees dat die ook hoger zal zijn dan in de reisplanner staat.
Aangezien je dan-terecht- de toeslag op je kaart moet laden bij de rode paal weet NS dat je meer kilometers reist.
Hoe zit dat met de ritprijs zonder toeslag,want ik vrees dat die ook hoger zal zijn dan in de reisplanner staat.
Officiële antwoord zal wel een postbus zijn overigens, maar deze weet ik uit mijn hoofd 😉
A
Dank Henk_NL
A
Ja maar ik wil juist niet naar de klantenservice schrijven. Zie ook topic "klachtafhandeling NS zwaar onder de maat"
A
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nederlandse-spoorwegen-ns
A
@ Sivan
Ik wil naar aanleiding van de "afhandeling" van dit topic graag een officiële klacht indienen bij de Directie cq Raad van Bestuur van de NS . Graag ontvang ik het adres aangezien ik dit niet op de site kan vinden.
Ik wil naar aanleiding van de "afhandeling" van dit topic graag een officiële klacht indienen bij de Directie cq Raad van Bestuur van de NS . Graag ontvang ik het adres aangezien ik dit niet op de site kan vinden.
A
Alsof de bank je niet indirect ook laat betalen door gewoon nagenoeg geen rente te geven over je saldo terwijl zij er wel meer rendement mee maken.
Wat weer een typisch Nederlands iets is. Ik betaal bij mijn Duitse bank geen bankkosten voor het hebben van een rekening.
Indirect betalen we al voor de kaart via de transactiekosten die TLS aan de vervoerders berekent, en de prijs is ook erg hoog doordat men aanloopverliezen uit het verleden wil dekken.
Indirect betalen we al voor de kaart via de transactiekosten die TLS aan de vervoerders berekent, en de prijs is ook erg hoog doordat men aanloopverliezen uit het verleden wil dekken.
A
Off topic, die vervangende chipkaart als die van jou kapot/verloren/gestolen is hoeft ook geen € 11,- te kosten... Maar toch mag je zelf van alles gaan regelen.
Als ik mijn bank bel omdat mijn pas kapot is komt er morgen een koerier langs met een nieuwe pas en klaar! Een SMS 'zorg dat je op uur × op adres Y bent voor de bezorging (want je moet je even legitimeren natuurlijk)'.. Dat dus!
Alleen betaal je voor die pas elke maand een bepaalt bedrag genaamd bankkosten.
Het is te bizar voor woorden dat NS zo weinig doet.
En inderdaad nooit eens ongelijk toegeven. Of gewoon cashen natuurlijk.
En inderdaad nooit eens ongelijk toegeven. Of gewoon cashen natuurlijk.
Het grootste probleem met het openzetten van poortjes is het gezichtsverlies van verschillende afdelingen van NS. Men weet dat men ongelijk heeft maar zal dat nooit toegeven.
Jammer want er zijn waardevolle suggesties geopperd.
Wat de grotere problemen nu zijn als de poortjes zouden worden geopend zullen we dus nooit te weten komen.....
Wat de grotere problemen nu zijn als de poortjes zouden worden geopend zullen we dus nooit te weten komen.....
Er[/i] is [/i] helemaal niets 'opgelost' lieve Sivan 😥
Ik snap je teleurstelling volledig. En ik had ook graag anders nieuws gebracht. Maar dit is de huidige situatie en hoewel wij erg blij zijn met alle feedback, zal de situatie voorlopig blijven zoals deze is. Dit topic blijft uiteraard open voor discussie en feedback, maar Henkwim gaat zich weer richten op zijn eigen werkzaamheden (waaronder dit onderwerp) en ook wij als moderator gaan verder met de community.
Even helemaal terug naar de openings-post van @Sivan NS
Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost.
Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost.
Eer is [/i] helemaal niets 'opgelost' lieve Sivan 😥
Een eerder 'opgelost' probleem benoemen (als 'veer in je....') mag en kan je niet gebruiken als opening!
Het rit-naar-reis principe (het kan in je voordeel zijn, maar vaak ook niet, geld terug zal je er in ieder geval niet voor krijgen) vind ik acceptabel.
Maar om dát te meteen al te betrekken bij een heel ander probleem (omreizen via Sloterdijk omdat de reisplanner dat zegt)....
Je zin in de openingspost heeft dus helemaal niets met het probleem te maken eigenlijk, maar lijkt op "dat hebben we opgelost!" en dit is (dus) de volgende uitdaging..
De oplossing is nu dus dat mensen geld mogen/kunnen terug vragen, als ze weten hoe?
A
Misschien kan NS nu "eindelijk" eens met een antwoord en conclusie komen. Er is nu wel genoeg gediscussieerd. Mogelijke oplossingen zijn volgens mij creëren van speciale overstappoortjes danwel poortjes open of herinrichten van Sloterdijk. Als laatste natuurlijk de optie van NS: helemaal niks doen en reizigers uitsluitend waarschuwen middels posters.
Bladzijde 5 / 18
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.