Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap


Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.

Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.

Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden ā€“ Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.

Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum

Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.

Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou Ć©n voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.

Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

429 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik kan me niet herinneren eerder een dergelijk idee te hebben gelezen en anders zeker geen serieuze reactie daarop zoals op het eerdere serieuze voorstel sinds Henkwim meelees, @Anonymous, maar dat kan aan mij liggen.

Hoewel ik het volkomen met je eens ben dat verdere uitrol van een systeem wat nog een serieus probleem bevat niet kan, snap ik ook het nut dat NS in de poortjes ziet en begrijp ik dat ze bij deze keuze willen blijven. Uiteraard moet dat dan wel kunnen en ik ben het met je eens dat die keuze niet gemaakt kan worden zonder dat dit probleem eerst is opgelost. Ik ben er echter nog niet van overtuigd dat er geen haalbare oplossing bestaat die gebruik van poortjes in combinatie het huidige tariefsysteem en een correcte prijsberekening mogelijk maakt. Vandaar deze suggestie waarvan ik denk dat deze naar zo'n oplossing zou kunnen leiden.

Je beeld dat NS en zeker de moderators op dit forum dit niet op zouden willen lossen, deel ik niet. Wel zou het in mijn ogen kunnen dat iemand hoog in de boom bij de NS andere prioriteiten stelt. Daar ben ik het ook niet mee eens, maar Ɣls we op dit punt iets kunnen bereiken op dit forum, denk ik dat we het moeten hebben van dit soort concrete oplossingen waar ook de NS mogelijk iets in zit.

Natuurlijk is een oplossing al veel te laat en hadden de poortjes op deze stations nooit dicht gemogen voordat dit is opgelost en natuurlijk zou het kunnen dat ook dit idee strandt of wordt afgeschoten. Als je er (begrijpelijk) geen vertrouwen meer in hebt dat er een oplossing komt en net als ik denkt dat het verboden is dat NS op deze manier meer geld berekent voor reizen dan vooraf aangekondigd, vrees ik echter dat je op dit forum weinig gaat bereiken. Misschien is dat meer een punt om aan te kaarten bij een klachtencommissie, de overheid (als concessieverlener) of een rechtbank. Ik verwacht echt niet dat NS op basis van klachten op een forum zal besluiten haar beleid radicaal om te gooien en te stoppen met het gebruik van poortjes. Als er geen andere oplossing komt, denk ik niet dat er iets gaat veranderen tenzij bijvoorbeeld een van de voornoemde instanties NS daartoe zou verplichten.
Dat ben ik met je eens, de enige hoop is druk van buitenaf.

De overheid zou NS moeten verplichten de poortjes open te houden (of te zetten) zolang dit probleem speelt, zeker omdat bepaalde groepen (slechtzienden en minder validen) verplicht worden meer te betalen.

Bij Den Haag CS is er ook nog geen alternatieve route.

Ik deel wel de mening dat NS het niet op wil lossen, ja als het geen geld zou kosten, maar ik denk dat de mogelijke oplossingen simpelweg teveel geld kosten voor NS (software aanpassen, overstappaaltjes bv).
Badge +3
Alles is al gezegd (en gezwegen) maar @Anonymous zegt (democratisch verantwoorde vraag) 'wat het volk wenst' (ook al is het nooit aan hen gevraagd wat de meest wenselijke optie is)

En dan zegt/vraagt 'het volk/publiek' iets waar de politiek (NS/ProRail/Gemeenten) dus geen gehoor aan wensen te geven.. omdat 'omdenken' blijkbaar te veel gevraagd is, en bij voorbaat al geen oplossing (die poortjes gaan/blijven dus gewoon open totdat er een oplossing is... NEE, ze gaan op last van.. de gemeente of NS of zo (het overleg schijnt super geheim te zijn?) gewoon dicht! šŸ¤”

Ik ken geen bedrijf dat op deze manier hun klanten behandelt, en zelfs geen telecom provider of zorgverzekeraar waar je dat zelf maar moet uitzoeken allemaal...

Off topic, die vervangende chipkaart als die van jou kapot/verloren/gestolen is hoeft ook geen ā‚¬ 11,- te kosten... Maar toch mag je zelf van alles gaan regelen.

Als ik mijn bank bel omdat mijn pas kapot is komt er morgen een koerier langs met een nieuwe pas en klaar! Een SMS 'zorg dat je op uur Ɨ op adres Y bent voor de bezorging (want je moet je even legitimeren natuurlijk)'.. Dat dus!
Bij dat overleg is er nooit gepraat over de extra kosten die mensen moeten betalen, het overleg zou dus overnieuw moeten worden gepleegd, dan kunnen we zien of de andere partijen er nu anders over denken.

Nu verschuilt NS zich daarachter.

Welke partijen er bij het laatste overleg (over de situatie bij Sloterdijk dus, binnen NS ??) hebben gezeten weten we ook niet.

Tot zover openheid en transparantie.
Misschien kan NS nu "eindelijk" eens met een antwoord en conclusie komen. Er is nu wel genoeg gediscussieerd. Mogelijke oplossingen zijn volgens mij creƫren van speciale overstappoortjes danwel poortjes open of herinrichten van Sloterdijk. Als laatste natuurlijk de optie van NS: helemaal niks doen en reizigers uitsluitend waarschuwen middels posters.
Badge +3
Even helemaal terug naar de openings-post van @Sivan NS

Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost.
Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost.

Eer is [/i] helemaal niets 'opgelost' lieve Sivan šŸ˜„



Een eerder 'opgelost' probleem benoemen (als 'veer in je....') mag en kan je niet gebruiken als opening!

Het rit-naar-reis principe (het kan in je voordeel zijn, maar vaak ook niet, geld terug zal je er in ieder geval niet voor krijgen) vind ik acceptabel.

Maar om dƔt te meteen al te betrekken bij een heel ander probleem (omreizen via Sloterdijk omdat de reisplanner dat zegt)....

Je zin in de openingspost heeft dus helemaal niets met het probleem te maken eigenlijk, maar lijkt op "dat hebben we opgelost!" en dit is (dus) de volgende uitdaging..

De oplossing is nu dus dat mensen geld mogen/kunnen terug vragen, als ze weten hoe?
Even helemaal terug naar de openings-post van @Sivan NS

Er[/i] is [/i] helemaal niets 'opgelost' lieve Sivan šŸ˜„


Ik snap je teleurstelling volledig. En ik had ook graag anders nieuws gebracht. Maar dit is de huidige situatie en hoewel wij erg blij zijn met alle feedback, zal de situatie voorlopig blijven zoals deze is. Dit topic blijft uiteraard open voor discussie en feedback, maar Henkwim gaat zich weer richten op zijn eigen werkzaamheden (waaronder dit onderwerp) en ook wij als moderator gaan verder met de community.
Jammer want er zijn waardevolle suggesties geopperd.

Wat de grotere problemen nu zijn als de poortjes zouden worden geopend zullen we dus nooit te weten komen.....
Reputatie 7
Badge +3
Het grootste probleem met het openzetten van poortjes is het gezichtsverlies van verschillende afdelingen van NS. Men weet dat men ongelijk heeft maar zal dat nooit toegeven.
Het is te bizar voor woorden dat NS zo weinig doet.

En inderdaad nooit eens ongelijk toegeven. Of gewoon cashen natuurlijk.
....
Off topic, die vervangende chipkaart als die van jou kapot/verloren/gestolen is hoeft ook geen ā‚¬ 11,- te kosten... Maar toch mag je zelf van alles gaan regelen.

Als ik mijn bank bel omdat mijn pas kapot is komt er morgen een koerier langs met een nieuwe pas en klaar! Een SMS 'zorg dat je op uur Ɨ op adres Y bent voor de bezorging (want je moet je even legitimeren natuurlijk)'.. Dat dus!

Alleen betaal je voor die pas elke maand een bepaalt bedrag genaamd bankkosten.
Wat weer een typisch Nederlands iets is. Ik betaal bij mijn Duitse bank geen bankkosten voor het hebben van een rekening.

Indirect betalen we al voor de kaart via de transactiekosten die TLS aan de vervoerders berekent, en de prijs is ook erg hoog doordat men aanloopverliezen uit het verleden wil dekken.
Alsof de bank je niet indirect ook laat betalen door gewoon nagenoeg geen rente te geven over je saldo terwijl zij er wel meer rendement mee maken.
Zeker, maar die laat TLS ook betalen in de vorm van transactiekosten.
@ Sivan

Ik wil naar aanleiding van de "afhandeling" van dit topic graag een officiƫle klacht indienen bij de Directie cq Raad van Bestuur van de NS . Graag ontvang ik het adres aangezien ik dit niet op de site kan vinden.
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nederlandse-spoorwegen-ns
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nederlandse-spoorwegen-ns

Ja maar ik wil juist niet naar de klantenservice schrijven. Zie ook topic "klachtafhandeling NS zwaar onder de maat"
Laan van Puntenburg 100, 3511ER Utrecht šŸ™ƒ
Dank Henk_NL
En het wordt weer een de doofpot gestopt.
Dank Henk_NL
OfficiĆ«le antwoord zal wel een postbus zijn overigens, maar deze weet ik uit mijn hoofd 😉
Reputatie 5
Tegenwoordig staat de reis van Hoorn Kersenboogerd naar Rotterdam centraal in de reisplanner ook via Amsterdam centraal met intercity direct.
Aangezien je dan-terecht- de toeslag op je kaart moet laden bij de rode paal weet NS dat je meer kilometers reist.
Hoe zit dat met de ritprijs zonder toeslag,want ik vrees dat die ook hoger zal zijn dan in de reisplanner staat.
Badge +3
Voor wat betreft Sloterdijk zijn de posters in ieder geval voorzien van een link naar ns.nl/sloterdijk waar alles duidelijk uitgelegd wordt, met een plaatje erbij voor welk traject het geldt.

Leuk dat op die pagina de eerste link naar het contactformulier gaat, terwijl dat formulier normaal juist vermeden wordt vanwege de enorme achterstanden.
Reputatie 4
Voor wat betreft Sloterdijk zijn de posters in ieder geval voorzien van een link naar ns.nl/sloterdijk waar alles duidelijk uitgelegd wordt, met een plaatje erbij voor welk traject het geldt.


Voor iemand die Leiden - Heerhugoiwaard reist kost dit per overstap: 5 euro, Kassa!

Reageer