Hoi allemaal!
Afgelopen weekend kwam ik terug van vakantie en ging ik met de trein vanaf Schiphol naar huis. Nu kwam ik er bij het inchecken achter dat ik de OV van mijn vriend had meegenomen. Hij heeft hier geen abonnement op staan dus ik heb op zijn ov geld opgeladen en ingecheckt.
Bij het controleren van mijn vervoersbewijs werd ik er op gewezen dat ik niet de persoon was van de OV. Ik heb het verhaal aan de conductrice uitgelegd maar ik schrok van haar reactie want ik werd gewezen op identieitsFraude. Ik stelde aan de conductrice voor om mijn vriend te bellen om te bewijzen dat ik per ongeluk met de OV van mijn vriend reisde, om te voorkomen dat ik een boete kreeg en dat zijn OV niet werd ingenomen. Ze wilde helaas niet naar mijn verhaal luisteren en schreef een boete uit en nam zijn OV in.
Nu heb ik wat dingen online opgezocht en zie ik meerdere artikelen waarin een zaak met de geschillencommisie wordt aangehaald waarin het tegendeel spreekt: https://www.ovpro.nl/special/2017/04/25/reizen-met-de-persoonlijke-ov-chipkaart-van-een-ander-hoe-zit-dat/. In dit artikel wordt zelfs vermeld dat: Nu zal heus niet elke conducteur de uitleen van een OV-chipkaart beboeten; vooral niet wanneer de reiziger gewoon zijn reis betaald heeft. Sterker nog, een jongeman heeft onlangs met succes enkele jaren gereisd met een OV-chipkaart waarop een foto van Ernie was geplaatst.
Ik voel me nu niet serieus genomen wanneer ik dit soort verhalen lees en is het oneerlijk tegenover andere reizigers dat ze hiervoor worden beboet. Ik heb netjes geld opgeladen en ingecheckt en alsnog een boete gekregen. Ook is de OV van mijn vriend ingenomen. De conductrice heeft gezegd dat hij hier een brief over thuis zou krijgen. In het gesprek met een klantenservice medewerker werd verteld dat hij hier verder niks meer over te horen krijgt en hij zijn OV kwijt is. Dus, ik heb een boete voor een reis waar ik netjes voor heb betaald, mijn vriend is zijn OV kwijt waar nog geld op stond en kan nu niet met de trein reizen zonder extra te betalen voor kaartjes die hij moet kopen? Via de klantenservice komen wij niet verder.
Wie kan ons helpen want het lijkt me niet dat het op deze manier goed is gegaan.
Alvast heel erg bedankt!!
beantwoord
reizen met andere ov boete
Beste antwoord door Thomas NS
Hallo Liesvdz en welkom op het NS Serviceforum.
Zoals Thom aangeeft, is het niet toegestaan om te reizen met de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders. Het artikel wat je aanhaalt, geeft inderdaad verwarrende informatie. Er staat echter wel degelijk vermeld dat in de voorwaarden waar jouw vriend en jij ook akkoord mee zijn gegaan bij het bestellen van een persoonlijke OV-chipkaart, opgenomen is dat de OV-chipkaart alleen door de desbetreffende persoon gebruikt mag worden. Het artikel praat over coulance, die voor elke werknemer anders ligt. Voor zover ik weet, zijn conducteurs hier heel streng in, aangezien er teveel misbruik van kan worden gemaakt om hier een halfzacht beleid op los te laten.
Je geeft aan dat je een boete hebt gekregen, dat is natuurlijk vervelend alhoewel deze terecht is. Wat ik je aanraad om te doen is om contact op te nemen met onze klantenservice zodra je de acceptgiro van de boete binnen hebt gekregen. Hier zal worden gekeken naar de complete boete en wordt er een afweging gemaakt of jij voor coulance in aanmerking komt. Dit zou in een positieve uitkomst betekenen dat de 50 euro van jouw boete wordt kwijtgescholden, mits het jouw eerste keer coulance zal zijn. Je kunt ons op verschillende manieren bereiken, ik raad je aan om hier even naar te kijken.
Bekijk origineelZoals Thom aangeeft, is het niet toegestaan om te reizen met de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders. Het artikel wat je aanhaalt, geeft inderdaad verwarrende informatie. Er staat echter wel degelijk vermeld dat in de voorwaarden waar jouw vriend en jij ook akkoord mee zijn gegaan bij het bestellen van een persoonlijke OV-chipkaart, opgenomen is dat de OV-chipkaart alleen door de desbetreffende persoon gebruikt mag worden. Het artikel praat over coulance, die voor elke werknemer anders ligt. Voor zover ik weet, zijn conducteurs hier heel streng in, aangezien er teveel misbruik van kan worden gemaakt om hier een halfzacht beleid op los te laten.
Je geeft aan dat je een boete hebt gekregen, dat is natuurlijk vervelend alhoewel deze terecht is. Wat ik je aanraad om te doen is om contact op te nemen met onze klantenservice zodra je de acceptgiro van de boete binnen hebt gekregen. Hier zal worden gekeken naar de complete boete en wordt er een afweging gemaakt of jij voor coulance in aanmerking komt. Dit zou in een positieve uitkomst betekenen dat de 50 euro van jouw boete wordt kwijtgescholden, mits het jouw eerste keer coulance zal zijn. Je kunt ons op verschillende manieren bereiken, ik raad je aan om hier even naar te kijken.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.