beantwoord

Rij plank invaliden

  • 20 October 2018
  • 78 reacties
  • 5295 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Wanneer alle sprinters een gelijkvloerse instap en een uitschuiftrede hebben is zo'n opklapbare rijplank niet nodig. Dan heb je ook niet op ieder klein stationnetje een brug en personeel nodig.
Ik zie in Den Bosch nog wel eens iemand in een rolstoel proberen zonder hulp een SLT in te komen maar in veel gevallen lukt dat toch maar moeizaam of niet. Gelijkvloers wijkt dan toch 1 of 2 centimeter af en het knopje van de deurbediening is voor sommigen moeilijk bereikbaar. In de meeste geeft een medereiziger dan wel een duwtje maar toch.
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me wel soms op dat (nog) niet alle perrons even hoog zijn. Gister stapte ik geheel ongepland uit op Leiden Centraal uit de sprinter (zo verdiept in mijn boek dat ik De Vink gemist heb) en daar is het perron waar ik uitstapte net iets hoger dan op bv De Vink wat vorig jaar op gelijke hoogte met de gelijkvloerse sprinters gebracht is.

Worden perrons die nu nog lager/hoger zijn ook nog op hoogte gebracht? Of wordt dat beetje hoogteverschil in de toekomst door de uitschuiftrede overbrugd?
Dat is voor het leeuwendeel al gebeurt maar die laatste afwijking van 1 of 2 centimeter zul je vrees ik houden. Sporen of perrons verzakken soms toch weer een enkele centimeter.
Reputatie 7
Badge +3
Dank voor de info VIRM.
Eerlijk gezegd had ik dit artikel al eens gelezen maar blijkbaar alleen onthouden dat ProRail wissels, rails, dwarsliggers, ballast en bovenleiding zou gaan vervangen.

Maar als ik het goed lees wordt op Leiden niet het perron zelf opgehoogd zoals op De Vink wel gebeurd is, maar de hoogte van de sporen aangepast. Resultaat is dan natuurlijk hetzelfde en wanneer rails, dwarsliggers en ballast toch al vervangen worden is het makkelijk om het spoor een paar centimeter hoger te maken.
Daarom passen we op Leiden Centraal de ligging van de sporen aan ten opzichte van de perrons. Op deze manier komen de perrons op dezelfde hoogte als de vloer van de nieuwe treinen. Instappen wordt hierdoor een stuk makkelijker.
Reputatie 6
@Tamzin

Er zijn dingen die vrijwel zonder kosten kunnen. Bij buurtbussen zijn de chauffeurs vrijwilliger, dus dat kost niets. Zoiets zou de NS ook kunnen proberen. Als het volgens jou zo slecht gaat met de NS dan moesten ze maar eens gaan nadenken hoe dat komt. Misschien wat duur, lange reisduur? Als je meer dan 50 km met meerdere personen reizen moet dan is een huurauto 60% goedkoper dan de trein. (treinkaartje 3 personen € 75,60 retour, reisduur 4 uur, huurauto 150 km vrij € 22,00 reisduur 2 uur.
Als de wetten en regels ze NS en Pro-Rail dwars zitten waarom roepen ze de reizigers dan niet op om daartegen te protesteren?
Reputatie 7
Badge
Het is een leuk idee, maar niet echt veilig. Een SLT heeft automatisch sluitende deuren, die je gaat forceren op het moment dat er een plank tussen komt te liggen. Het systeem wil namelijk na een x aantal seconden dicht. Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide, waardoor het zomaar zou kunnen zijn dat deze in de vertrekprocedure tussen de deuren komt te zitten. Dit is niet de bedoeling en de conducteur hoort daar goed op te letten - maar met zulke dingen kan je maar beter veilig genoeg zijn.


Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de deur een rijplank weg kan duwen. Zo sterk zijn die dingen toch niet? En rijden met een deur nog open kan een SLT toch niet? En een rolstoel(plank) is wel even iets anders dan het bandje van een tas dat tussen een deur kan zitten zonder te vermijden dat die vergrendelt. Ik snap dat NS dit niet wil, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit soort problemen de veiligheid beïnvloed.
Badge +3
Niet wenselijk als mensen met selfmade dingen gaan rommelen (ook al zal dat op Hvsp wel mee vallen, want sprinters only).

Voorkomen dus... Maar iemand even helpen die alles goed voor elkaar heeft doe ik zonder na te denken (of even je bodycam aan -bijv. telefoon in mijn borstzak die alles registreert- en van tevoren even zeggen "op jouw risico als het mis gaat")..
Reputatie 5
@Pejeka zoals je al is uitgelegd is er een verschil tussen niet willen en niet mogen. NS heeft de instructie gegeven om het niet te doen en dan heb je daar als medewerker weinig over te zeggen.

@Philned er zit een verschil tussen iemand de trein in helpen en iemand zijn of haar leven redden, ik neem aan dat je dat wel begrijpt?
Reputatie 7
Badge
Het gaat nog even duren maar over verbetering van assistentie wordt nagedacht:
https://nieuws.ns.nl/ns-wil-op-alle-stations-op-het-hoofdrailnet-assistentieverlening-invoeren/

Blijkt uit dit bericht van vorig jaar. Goed dat er verbetering op komst lijkt.
Reputatie 6
@Edwin @Jeroen
Iedereen die werkt komt regelmatig situaties tegen die niet in een regeltje passen. Een busschauffeur die een halve meter eerder of later stopt zodat de passagier niet door een plas heen hoeft... Een vrachtwagen die een blokje andersom rijd om een gevaarlijk kruispunt te missen en nog vele andere situaties. Een baas wil denkelijk dat ik mijn werk zo goed mogelijk doe, in onvoorziene gevallen mijn beroepskennis en gezond verstand gebruik. En dat is juist het punt. Als je baas je opdraagt om bepaalde passagiers op bepaalde stations niet mee te nemen ....... kan dan je beroep nog uitoefenen?
Als het zou gaan over wel of geen zeartepieten in de trein, ze zouden kunnen afgeven, was het land te klein.
Ik wacht nog op een privénbericht van lentevooraltijd. Na ontvangst van deze kan ik verder met dit topic.
Reputatie 1
Deze heb ik vandaag gestuurd @Erryt NS
Badge +3
Zo dan.. en nu allemaal mijn bus uit want meneer met rolstoel wil graag mee!

https://www.ad.nl/buitenland/chauffeur-zet-alle-passagiers-uit-bus-omdat-ze-geen-plaats-maakten-voor-rolstoel~a6b9c338


Tja, zo kan het ook natuurlijk, als de WMO niet meewerkt (dus een taxi voor je regelt) en je op eigen initiatief een bus/trein/tram/metro gaat nemen.

Of je eigen oprijplaat meeneemt, en anderen je moeten helpen.

,,Een actie die navolging mag krijgen. Wie bewust anderen negeert, moet hard aangepakt worden.”

Bron: https://twitter.com/tomipa06/status/1054044593367498753
Ik heb alles ontvangen en zal het doorspelen. Ik hoop snel een update te kunnen geven.
Ik kan helaas nog geen update geven. Ik hoop volgende week wel een terugkoppeling te kunnen geven.
Ik heb contact gehad dat het verzoek goed is aangekomen. We zullen de mogelijkheden bekijken en in overleg gaan. Ik hoop snel een update hierover te kunnen geven.
Badge +3

Er zijn dingen die vrijwel zonder kosten kunnen. Bij buurtbussen zijn de chauffeurs vrijwilliger, dus dat kost niets. Zoiets zou de NS ook kunnen proberen.

 

Oud topic, maar die kant lijkt het wel op te gaan, zie https://www.nieuwnieuws.nl/5151930/ns-zet-personeel-op-straat-om-ze-te-vervangen-door-65-plussers Niet echt vrijwilligers (want het is betaald werk).

Vraag me trouwens af waarom iemand de AOW leeftijd bereikt zou moeten hebben voor deze functie?

Het werk zelf stelt niet zo zoveel voor begreep ik van twee HC’s die het eens gedaan hebben:

Tijdje terug samen met @CBacola op Ddr iemand geholpen met bhv die brug. Stelt geen ene reet voor..

 

Maar alleen omdat er geen plp aanwezig was. Kostte wel een hoop tijd, brug 50 mrt verderop halen, mevr eruit halen en de brug weer terugbrengen. Vraag me af hoe veilig het is om gepensioneerden dit te laten doen.

 

Indien Erryt nog een terugkoppeling kan geven zal hij dit begin januari doen 🙂. Momenteel is hij afwezig!
Badge +3
Ik voel me niet goed bij dit als beste gemarkeerde antwoord.

Er is een begin gemaakt (gesprek geweest)

... (bericht aangepast)
Hoi Robert,

Ik heb Erryt gevraagd of hij er wat meer over kwijt kan.
Badge +3
Ik tikte mijn vorige reactie m.b.t. een defecte lift (en in hoeverre NS personeel daar dan mee mag helpen)

Ik ben op de terugweg geholpen door twee vriendelijke mensen van de NS!

Nou dat dus, gelukkig is er nog wat menselijkheid!

....
En zo hoort het! Nu die lift nog ff fixen i.p.v. half uur naar de andere kant zoals voorgesteld werd...


Maar wat heeft deze defecte lift te maken met de mogelijkheid voor hulp met een rijplank bij Hilversum Sportpark? Daar is nml. helemaal geen lift.
Badge +3
Maar wat heeft deze defecte lift te maken met de mogelijkheid voor hulp met een rijplank bij Hilversum Sportpark? Daar is nml. helemaal geen lift.
True, maar het ging mij om de algemene bereidheid van NS personeel om iemand even te helpen met in/uitstappen en/of even mee te werken, bijvoorbeeld als een lift het niet doet.

Niet jouw taak als mcn natuurlijk, maar een dikke vinger vanwege... komt 'ie hè!

"Nee joh, jou helpen daar begin ik niet eens aan! Want als er iets mis gaat heb ik of heeft mijn baas een claim te pakken"

Zo'n houding vind ik dus niet oké. Kan je zwemmen? Dan red die drenkeling... Daar ook maar één seconde over twijfelen, of rekenen op de hulp van omstanders in plaats van actie van jezelf betekent ook vertraging voor de hele trein, toch?. 😥

Beter kan ik het niet verwoorden, ook al zijn mindervaliden soms nogal veeleisend en willen graag voorrang/prioriteit. En ja, ik mag dat zeggen want werk er dagelijks mee..

In deze situatie (zie boven, toch geholpen) waren de NS medewerkers even menselijk dus! En hier laat ik het even bij.
Reputatie 5

Zo'n houding vind ik dus niet oké. Kan je zwemmen? Dan red die drenkeling... Daar ook maar één seconde over twijfelen, of rekenen op de hulp van omstanders in plaats van actie van jezelf betekent ook vertraging voor de hele trein, toch?. 😥


Er zit nog al een groot verschil tussen het leven van iemand redden en iemand de trein in helpen

bij revalidatiebedrijven zijn planken te koop die alle keurmerken hebben. Het zijn dezelfde kleinere planken die de NS ook gebruikt waarmee het argument van onveilig niet meer valide is.


Maar ook hier weer mogen er niet zelfstandig door onbevoegden een plank worden neergelegd (ik help wel gewoon ook al "behoort dit niet tot het takenpakket van de HC" 😉) dit ivm eventuele materieelschade aan de trein die kan worden opgelopen.

Reageer