Service in de trein (1e klasse)



Toon eerste bericht

119 reacties

Reputatie 7


NS "gemaakt" voor reizen niet langer dan 2 uur? Hoe kom je daar nu weer bij?

Alkmaar - Maastricht is dik 3 uur, Den Haag - Enschede bijna 2 1/2 uur en Rotterdam - Groningen bijna 2 3/4 uur.


Ja maar hoe vaak maak je nou zulke verre reizen met NS. Bijna nooit toch? En als je een reis van 3 uur met NS vergelijkt met die van een ICE dan is die van de ICE veel duurder.


Of men een " verre" reis zelden maakt of meerdere keren per jaar, dat maakt helemaal niet uit: ik geef alleen maar aan, dat Nederland meerdere trajecten kent, die langer zijn dan twee uur. Dat je als NS-ser beweert, dat NS "gemaakt" is voor korte afstanden, tja... ken uw bedrijf. De ICE is zeker duurde - dat betwist ik ook helemaal niet - maar de service is daar ook naar, zeker in de eerste klas, zoals TS terecht opmerkt.

Het is net zoiets als een koe vergelijken met een wandelende tak, niet te vergelijken dus
Dit slaat dus als een tang op een varken: een niets zeggend argument om je vermeende gelijk proberen te halen
Reputatie 5
Badge
@Bertus Er is toch echt 1e klasse bij sommige S-Bahnnetten, maar die is vaak net zo goed als de 2e klasse. 🙂
Reputatie 7
Badge


In de sprinter bieden de rode bankjes (die voor eerste klas moeten doorgaan), inderdaad geen enkel verschil in comfort met de blauwe tweedeklasbankjes.


Echt wel! Je voelt wel tegelijk verschil hoor. Ik heb die bankjes zelf nog uitgeprobeerd en het was lekker zacht. zachter dan die blauwe bankjes van de 2e klas. Bovendien heb je veel meer beenruimte als je op die rode bankjes 1e klas zit. Dat is dus wel degelijk verschil met de 2e klas.

En ga eens een keer 1e klas zitten in de VIRM dan.
Dat heb ik zelf namelijk ook wel eens gedaan, en dat is pas echt een genot. Een genot voor mijn bips.
Terzide. Ik was vorige week in Duitsland en daar is de trend dat in nieuwe RE/RB treinen de eerste en tweede klas volledig identiek zijn: zelfde stoelen, zelfde bekleding en zelfde beenruimte. Het enige verschil is een sticker "1" versus een sticker "2".
Reputatie 7
Het is niet zo zeer, dat de afstanden zelf groter of kleiner zijn - inderdaad, Alkmaar-Maastricht is best ver - het is meer, dat het Nederlandse Sneltramnet niet is bedoeld voor langere afstanden.

Vergelijk het met business class vliegen.

Het lange-afstandsstuk van de U.S naar Heathrow is fantastisch, met alle comfort, voer, whiskey, grote stoelen en knappe stewardessen.
Als je dan het laatste hobbeltje Heathrow - Brussel Nationaal vliegt, dan mag je nog steeds in de 'business class' van de Embraer zitten, maar het enige 'business class' daaraan is dat het de voorste stoelen zijn. Had je dan iets anders verwacht in zo'n vliegtuigje, op zo'n korte afstand ?
Reputatie 7
Badge
Het is niet zo zeer, dat de afstanden zelf groter of kleiner zijn - inderdaad, Alkmaar-Maastricht is best ver - het is meer, dat het Nederlandse Sneltramnet niet is bedoeld voor langere afstanden.

Vergelijk het met business class vliegen.

Het lange-afstandsstuk van de U.S naar Heathrow is fantastisch, met alle comfort, voer, whiskey, grote stoelen en knappe stewardessen.
Als je dan het laatste hobbeltje Heathrow - Brussel Nationaal vliegt, dan mag je nog steeds in de 'business class' van de Embraer zitten, maar het enige 'business class' daaraan is dat het de voorste stoelen zijn. Had je dan iets anders verwacht in zo'n vliegtuigje, op zo'n korte afstand ?


Precies, dit bedoelde ik dus ook al. 😉
Reputatie 7
Hoe dan ook, de 1e klas stelt in Nederlandse intercity's niet veel voor. Gratis upgradekaartjes van 2 naar 1 in het weekend waardoor het vol zit (op zich natuurlijk een leuk gebaar, maar het effect dat 1e klas beoogt te hebben gaat verloren), een 1e klas die bij overvolle treinen regelmatig gewoon door iedereen gebruikt wordt - ook al is niet omgeroepen dat het mag. In de spits mag je soms 1e klas staan met je duurbetaalde 1e klas-abonnement of kaartje (voorbeeld de IC-Direct Rotterdam - Amsterdam - reserveren kan niet, geen behoefte aan in Nederland wordt gezegd). Je betaalt eigenlijk alleen extra voor méér kans op rustiger reizen, maar dat is geen garantie. Bijna niemand plaatst er vragen bij, want ach, je reist toch altijd alleen maar een kort stukje en dan moet je niet zo zeuren, lijkt de algemene opvatting....
Het is niet zo zeer, dat de afstanden zelf groter of kleiner zijn - inderdaad, Alkmaar-Maastricht is best ver - het is meer, dat het Nederlandse Sneltramnet niet is bedoeld voor langere afstanden.

Vergelijk het met business class vliegen.

Het lange-afstandsstuk van de U.S naar Heathrow is fantastisch, met alle comfort, voer, whiskey, grote stoelen en knappe stewardessen.
Als je dan het laatste hobbeltje Heathrow - Brussel Nationaal vliegt, dan mag je nog steeds in de 'business class' van de Embraer zitten, maar het enige 'business class' daaraan is dat het de voorste stoelen zijn. Had je dan iets anders verwacht in zo'n vliegtuigje, op zo'n korte afstand ?


Het laatste korte stukje van mijn reis in Duitsland legde ik af in wat men in Nederland een Sprinter zou noemen... de Metronom van Hannover naar Nordstemmen.

Volwaardige eersteklasse-afdeling. Riante fauteuils, met fris gewassen hoofdkussentjes. Voldoende ruimte om bagage kwijt te kunnen, enz. En ja, die reis duurde "slechts" 20 minuten... Maar je krijgt wel waar je voor betaald hebt.
Hoe dan ook, de 1e klas stelt in Nederlandse intercity's niet veel voor. Gratis upgradekaartjes van 2 naar 1 in het weekend waardoor het vol zit (op zich natuurlijk een leuk gebaar, maar het effect dat 1e klas beoogt te hebben gaat verloren), een 1e klas die bij overvolle treinen regelmatig gewoon door iedereen gebruikt wordt - ook al is niet omgeroepen dat het mag. In de spits mag je soms 1e klas staan met je duurbetaalde 1e klas-abonnement of kaartje (voorbeeld de IC-Direct Rotterdam - Amsterdam - reserveren kan niet, geen behoefte aan in Nederland wordt gezegd). Je betaalt eigenlijk alleen extra voor méér kans op rustiger reizen, maar dat is geen garantie. Bijna niemand plaatst er vragen bij, want ach, je reist toch altijd alleen maar een kort stukje en dan moet je niet zo zeuren, lijkt de algemene opvatting....

De 1e klasse in Nederland begint een aanfluiting te worden. Afgeragde vale bekleding op de stoelen, geen bagageruimte, in de sprinters al helemaal geen fatsoenlijk extra comfort meer, maar je mag/moet er wel fors extra voor betalen. Geen enkele extra service of comfort, nou, dan kunnen ze hier echt nog een puntje zuigen aan de Duitse intercity's. En je zal me heus niet horen zeuren over een plaatselijk boemeltje, maar in de Nederlandse intercity's zouden ze dat serviceniveau echt wel eens wat beter mogen doen. Zelfs in de Duitse gewone intercity (dus niet ICE), is er in de 1e klasse gewoon een treinsteward die je indien nodig helpt met je bagage, die je een drankje of hapje op je plaats serveert, die je een gratis tijdschrift of krant komt aanbieden, enz. Zo kan het ook.
Reputatie 7
Badge


Het laatste korte stukje van mijn reis in Duitsland legde ik af in wat men in Nederland een Sprinter zou noemen... de Metronom van Hannover naar Nordstemmen.

Volwaardige eersteklasse-afdeling. Riante fauteuils, met fris gewassen hoofdkussentjes. Voldoende ruimte om bagage kwijt te kunnen, enz. En ja, die reis duurde "slechts" 20 minuten... Maar je krijgt wel waar je voor betaald hebt.


maar dat kost je dan wel 3 keer zoveel als bij NS. Zet dat er dan ook gewoon eerlijk bij Pejeka, in plaats van dat je alleen maar die duitse treinen de hemel in prijst.
Reputatie 7


Het laatste korte stukje van mijn reis in Duitsland legde ik af in wat men in Nederland een Sprinter zou noemen... de Metronom van Hannover naar Nordstemmen.

Volwaardige eersteklasse-afdeling. Riante fauteuils, met fris gewassen hoofdkussentjes. Voldoende ruimte om bagage kwijt te kunnen, enz. En ja, die reis duurde "slechts" 20 minuten... Maar je krijgt wel waar je voor betaald hebt.


maar dat kost je dan wel 3 keer zoveel als bij NS. Zet dat er dan ook gewoon eerlijk bij Pejeka, in plaats van de je alleen maar die duitse treinen de hemel in prijst.


Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt en alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.
Reputatie 7
Badge


Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt en alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.


Die stoelen zitten anders wel lekker zacht hoor.
Reputatie 7
Jij je zin:

Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt dan stoelen die zacht zitten (zonder die stoelen de hemel in te prijzen) maar desondanks alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.

Als ik van Eindhoven naar Amsterdam reis, zit ik toch best even in de trein, dus als er in de eerste klasse een steward zou zijn die me een kopje koffie op mijn plaats serveert, er zetels zouden zijn die gerieflijk en niet afgeleefd zijn en er vriendelijk geassisteerd zou worden bij het wegzetten van de grotere bagage, en een vers krantje gratis zou worden aangeboden, zou dat ook heel vriendelijk zijn...

En wat denkt U dat al dat extra personeel gaat kosten? U heeft waarschijnlijk de tijd nog meegemaakt dat personeel nog een habbekrats kostte maar die tijd ligt inmiddels ver achter ons. In Duitsland ligt het nog iets anders omdat daar de lonen van laag personeel een stuk lager zijn dan in het zwaar genivelleerde Nederland waardoor ook de horeca daar bijv. veel goedkoper is.

Dat neemt niet weg dat ik wel met U eens bent dat NS van het eerste klas product momenteel een rommeltje maakt. Er is geen visie.
Reputatie 7
Badge
Jij je zin:

Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt dan stoelen die zacht zitten (zonder die stoelen de hemel in te prijzen) maar desondanks alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.


Maar ik prijs niks de hemel in hoor.

Het enige wat ik nu nog wil zeggen is dat die Duitse treinen gewoon hartstikke duur zijn! En voor zo´n dure prijs is het vrij normaal dat je daar wat extra´s voor krijgt.
Reputatie 7
Naar verhouding voor wat je extra krijgt is de 1e klas in Nederland ook hartstikke duur. Zeker op rustige uren is het verschil te verwaarlozen. Ik vind het het flinke prijsverschil niet waard.
Ik ook niet maar sommige mensen zijn bereid veel extra te betalen voor een grotere kans opeen zitplaats.
Afgelopen week meegemaakt in de Duitse IC (dus gewone intercity, geen hogesnelheidstrein ICE)... 1e klasse. Een oudere dame komt met een klein koffertje de coupé in. De steward ziet dat ze moeite heeft met de bagage. "Kann ich helfen? Nein, setzen Sie sich, ich kümmere mich um Ihr Gepäck"... Trein zet zich in beweging, steward komt langs. Op elke plaats ligt een menukaart. "Wünschen Sie was vom Bordrestaurant"?... Je geeft de bestelling op, binnen 10 minuten staat het op het tafeltje voor je, koffie in porseleinen kop, broodje op porseleinen bordje. De verschillende soorten bier worden in de passende glazen voor die biersoort geserveerd. Ruime lederen zetels, met een kraakhelder verstelbaar hoofdkussentje. Keuze uit verschillende actuele kranten en tijdschriften, vers van de pers, gratis verstrekt.

En vele passagiers reden ook slechts 1 of anderhalf uur mee, dus echt niet dat die uren en uren in de trein zaten. Maar ze kregen wél de service waar ze extra voor betaalden.
Ik denk dat er best wat dingetjes verbeterd kunnen worden in de eerste klas, maar het is overduidelijk dat het niveau in Duitsland absoluut niet haalbaar is. Het voordeel van eerste klas is dat je altijd een rustige, lekker zittende plaats hebt, en dit natuurlijk ook niet altijd.
Wat misschien een verbetering is in de 1e klas is als er rail catering is, hier korting op is. Hierdoor kan je op een manier toch eten geserveerd krijgen in de trein en wordt de prijs van eerste klasse het waard.
Ik ben ook voor meer bagage ruimte in de trein, bij de IC Den Haag - Eindhoven hebben ze dit geweldig gedaan. In de nieuwe virm treinen doet de ns dit ook goed, hopelijk zetten jullie dit door. Is het dan misschien een optie om bij IC treinen de conducteurs bij de eerste klas te laten staan zodat ze direct kunnen helpen met bagage? Zeker bij Schiphol zou dit erg handig zijn.
In je eentje als conducteur helpen bij6 bakken virm waarin op 3 verschillende plaatsen boven en onder 1e klas zit. Dan duurt het even voor we in Schiphol weg zijn. Dit is niet realiseerbaar.
Ik denk dat er best wat dingetjes verbeterd kunnen worden in de eerste klas, maar het is overduidelijk dat het niveau in Duitsland absoluut niet haalbaar is. Het voordeel van eerste klas is dat je altijd een rustige, lekker zittende plaats hebt, en dit natuurlijk ook niet altijd.
Wat misschien een verbetering is in de 1e klas is als er rail catering is, hier korting op is. Hierdoor kan je op een manier toch eten geserveerd krijgen in de trein en wordt de prijs van eerste klasse het waard.
Ik ben ook voor meer bagage ruimte in de trein, bij de IC Den Haag - Eindhoven hebben ze dit geweldig gedaan. In de nieuwe virm treinen doet de ns dit ook goed, hopelijk zetten jullie dit door. Is het dan misschien een optie om bij IC treinen de conducteurs bij de eerste klas te laten staan zodat ze direct kunnen helpen met bagage? Zeker bij Schiphol zou dit erg handig zijn.


Misschien kunnen eerste klas reizigers bij de deur van de tweede klas staan om te helpen met de bagage om daarna rustig plaats te nemen in de eerste klas. Zeker bij Schiphol zou dit erg handig zijn....
In je eentje als conducteur helpen bij6 bakken virm waarin op 3 verschillende plaatsen boven en onder 1e klas zit. Dan duurt het even voor we in Schiphol weg zijn. Dit is niet realiseerbaar.

Misschien klonen:? Technisch is er heden ten dage veel mogelijk. 🙂
Reputatie 7
Badge
Naar verhouding voor wat je extra krijgt is de 1e klas in Nederland ook hartstikke duur. Zeker op rustige uren is het verschil te verwaarlozen. Ik vind het het flinke prijsverschil niet waard.
Dan reis je toch gewoon lekker 2e klas. Niemand dwingt jou om 1e klas te zitten hoor.
Reputatie 7
Badge
Afgelopen week meegemaakt in de Duitse IC (dus gewone intercity, geen hogesnelheidstrein ICE)... 1e klasse. Een oudere dame komt met een klein koffertje de coupé in. De steward ziet dat ze moeite heeft met de bagage. "Kann ich helfen? Nein, setzen Sie sich, ich kümmere mich um Ihr Gepäck"... Trein zet zich in beweging, steward komt langs. Op elke plaats ligt een menukaart. "Wünschen Sie was vom Bordrestaurant"?... Je geeft de bestelling op, binnen 10 minuten staat het op het tafeltje voor je, koffie in porseleinen kop, broodje op porseleinen bordje. De verschillende soorten bier worden in de passende glazen voor die biersoort geserveerd. Ruime lederen zetels, met een kraakhelder verstelbaar hoofdkussentje. Keuze uit verschillende actuele kranten en tijdschriften, vers van de pers, gratis verstrekt.

En vele passagiers reden ook slechts 1 of anderhalf uur mee, dus echt niet dat die uren en uren in de trein zaten. Maar ze kregen wél de service waar ze extra voor betaalden.

Vertel die prijs eens dan. Hoeveel koste die reis van jou?
Reputatie 7
Badge
Ik denk dat er best wat dingetjes verbeterd kunnen worden in de eerste klas, maar het is overduidelijk dat het niveau in Duitsland absoluut niet haalbaar is. Het voordeel van eerste klas is dat je altijd een rustige, lekker zittende plaats hebt, en dit natuurlijk ook niet altijd.
Wat misschien een verbetering is in de 1e klas is als er rail catering is, hier korting op is. Hierdoor kan je op een manier toch eten geserveerd krijgen in de trein en wordt de prijs van eerste klasse het waard.
Ik ben ook voor meer bagage ruimte in de trein, bij de IC Den Haag - Eindhoven hebben ze dit geweldig gedaan. In de nieuwe virm treinen doet de ns dit ook goed, hopelijk zetten jullie dit door. Is het dan misschien een optie om bij IC treinen de conducteurs bij de eerste klas te laten staan zodat ze direct kunnen helpen met bagage? Zeker bij Schiphol zou dit erg handig zijn.


De passagiers kunnen elkaar toch ook gewoon helpen met bagage?

Reageer