Service in de trein (1e klasse)



Toon eerste bericht

119 reacties

Blijkbaar heeft niemand, en ook de NS niet, een antwoord op mijn simpele vraag waarom het zo onredelijk is om voor de significante meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, ook wat extra service/voorzieningen te mogen verwachten...

Joh, die antwoorden heb je nu onderhand al meermaals gekregen Pejeka.

Het kan gewoon niet klaar. Nederland is geen Duitsland en het is hier gewoon te druk. Hoe wil je daar een stewardess door al die drukte heen laten serveren? Dat gaat toch niet?

Bovendien is de drukte niet het enige probleem, er zijn nog altijd veel vandalen in de trein te vinden die zich in de trein helaas niet kunnen gedragen en soms zelfs dingen in de trein slopen. Daar heeft NS maar al te vaak last van.
En stel nou he..... dat het bij NS ooit net zo zal worden als bij de ICE, dan kan je daar alleen maar problemen mee verwachten. Denk aan voedselgevechten, porseleinen borden die door de trein worden gesmeten, de stewardess die word lastig gevallen of aangerand, hoofdkussentjes die worden gestolen....noem het maar op.

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn beste Pejeka?


Dus wat je nou eigenlijk probeert te zeggen, is dat Duitsers beschaafder zijn dan Nederlanders? Omdat Nederlanders gewoon met die porseleinen koffiekop zouden gaan smijten ofzo?

En Duitsland is ook druk. De treinen in het Ruhrgebiet zijn minstens net zo druk als de treinen in Nederland. En tóch lukt het, om in Duitsland die extra service in de 1e klasse te leveren. Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...
Reputatie 7
NS- treinen lijken bewust alleen maar ingericht op zoveel mogelijk mensen vervoeren met zo weinig mogelijk franje. Eenheidsworst. Blijkbaar een keuze die ooit gemaakt is, maar wel jammer. Het haalt naar mijn mening de sjeu, de belevenis, de toegevoegde waarde die treinreizen kan hebben grotendeels weg.
Het verschil tussen de eerste en tweede klasse Is simpel gezegd..

1, iets luxere stoelen.
2, grotere kans op een zitplaats.
Reputatie 4


Inderdaad. Ik betaalde dus 50 euro voor enkeltje, 5 uur reizen, in de 1e klasse, mét de service van een steward die eten en drinken op je plaats serveert in écht serviesgoed (geen plastic e.d.), een steward die desnoods helpt met bagage, ruime 1e klasse met voldoende ruimte voor bagage, ruime zetels met vers gewassen hoofdkussentjes op iedere stoel, vaste vloerbedekking op de vloer, enz.

Nou, probeer dat in Nederland eens voor elkaar te krijgen voor je 1e klasse kaartje...

En nou snap ik best dat dat op sommige trajecten niet allemáál haalbaar is, maar ook in Nederland zijn er langere trajecten waarop het wél kan. En los daarvan, een beetje meer service voor die behoorlijke meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, is toch niet onredelijk?


Ik vind het maar een hoop aanstellerij als je het mij vraagt. Het lijkt bij de ICE wel alsof je in een vliegtuig zit, in plaats van in een trein.

Dat kan toch nooit gezond zijn? :?

Wat is daar niet gezond aan, vroeger waren treinen met dezelfde service als in het vliegtuig gebruikelijk op Internationale treinen.
Ik zelf betaal graag (flink) extra voor een premium product maar dan moet het wel van een hogere kwaliteit zijn.
En Duitsland is ook druk. De treinen in het Ruhrgebiet zijn minstens net zo druk als de treinen in Nederland. En tóch lukt het, om in Duitsland die extra service in de 1e klasse te leveren. Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...
Weliswaar heten de Duitse en de Nederlandse IC allebei IC maar het zijn in feite twee totaal verschillende producten. Eigenlijk is de term IC die NS hanteert internationaal gezien niet gerechtvaardigd, want in het buitenland heten dit soort treinen veelal Express. Daarom moet je de Nederlandse IC ook vergelijken met de Duitse RE en daar is ook geen extra service.

De Duitse IC's zijn bedoeld voor lange afstandsvervoer en hebben daarom ook een apart tariefsysteem zodat reizigers op de korte afstand buiten de deur worden gehouden. Iemand die van Essen naar Keulen gaat reist in Duitsland dan ook met de RE en niet met de IC. Omdat er in Nederland geen beperkingen of toeslagen voor het gebruik van de IC zijn wordt deze hier vooral ook voor korte afstandsvervoer gebruikt: Nijmegen-Arnhem, Eindhoven-Breda, Almelo-Enschede of Rotterdam-Den Haag, etc. Ritjes die je in Duitsland zogezegd met een RE doet.

NS heeft in het verleden (Plan Rail 21 in de jaren 90) gekeken naar een drie treinen model: een luxere IC naar Duits model, een IR (Interregio) die de huidige IC zou vervangen en de AR (Aggloregio) wat nu sprinter heet. Het IC-net was daarbij bedoeld voor de diensten vanuit Groningen, Twente, Zuidoost-Gelderland, de Grote Brabantse steden en Zuid-Limburg naar de Randstad aangevuld met een rondje langs de vier grote steden in de Randstad. De internationale verbindingen naar Keulen, Hannover, Luik en Brussel-Parijs zouden in dat binnenlandse IC-net worden geintegreerd. Op de binnenlandse trajecten zouden er uurdiensten komen.

Van het plan is nooit iets terecht komen: de benodigde infra voor de snellere IC zou vele tientallen miljarden gaan kosten, uurdiensten waren gezien de relatief korte afstanden niet aantrekkelijk ("langer wachten dan rijden") en een vaste toeslag om korte afstandsreizigers te weren evenmin. NS ontdekte al gauw dat het idee hopeloos onrendabel was. En dus hebben we tot op de dag van vandaag een IC die eigenlijk geen IC maar een Express is.

Uiteraard zou je de huidige IC exclusiever en luxer kunnen maken, bijv. via een toeslag of alleen toegankelijk voor eerste klas reizigers. Maar ook dan zou het aantal IC-reizigers zeker buiten de Randstad zo dalen dat de frequenties terug moeten naar uurdiensten en marginale IC-verbindingen (denk bijv. aan Zwolle-Roosendaal, Hoorn-Amsterdam, Zwolle-Leeuwarden) helemaal zouden sneuvelen. Daarnaast is het zeer de vraag of de politiek in Nederland een "luxe trein voor de rijken" wel zou accepteren.

Wel blijf ik van mening dat NS geen visie heeft voor een eerste klas.
Reputatie 7
Badge


Dus wat je nou eigenlijk probeert te zeggen, is dat Duitsers beschaafder zijn dan Nederlanders? Omdat Nederlanders gewoon met die porseleinen koffiekop zouden gaan smijten ofzo?


Ja dat probeer ik idd te zeggen ja. Nederland is hartstikke druk, met vele verschillende soorten mensen bij elkaar gepropt. Daar zitten natuurlijk ook een paar rotte appels tussen.



En Duitsland is ook druk. De treinen in het Ruhrgebiet zijn minstens net zo druk als de treinen in Nederland. En tóch lukt het, om in Duitsland die extra service in de 1e klasse te leveren. Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...


Ja, maar blijkbaar kan het daar gewoon wel goed gaan. Maar je kan mij niet wijsmaken dat de treinen daar in Duitsland zodanig druk zijn dat mensen samengepropt in de trein zitten en alle zitplaatsen vaak bezet zijn, (iets wat in Nederland wel vaak het geval is) want dan heb je namelijk helemaal niks meer aan een ICE 1e klas, waar warme broodjes worden geserveerd en je een gratis voetmassage van een mooie meid kan krijgen en waar 6 keren per rit word gecontroleerd door de conducteur. In dat geval kan een conducteur niet eens meer door de trein lopen want je komt gewoon niet meer door de mensen massa heen. En de stewardessen zullen geplet worden door de grote groepen mensen die elkaar klem lopen in de trein.

Een dergelijke 1e klas in Nederlandse treinen heb je helemaal niks aan.
Reputatie 7
Badge


Ik zelf betaal graag (flink) extra voor een premium product maar dan moet het wel van een hogere kwaliteit zijn.


Nou ik niet hoor, ik vind dat maar zonde van mijn zuur verdiende centjes.
Badge +3
Dus wat je nou eigenlijk probeert te zeggen, is dat Duitsers beschaafder zijn dan Nederlanders? Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...
Ik wil eigenlijk niet reageren maar het is absoluut een feit dat Duitsers (in hun eigen land) inderdaad een stuk beschaafder zijn dan de gemiddelde Nederlander, met name als het om gedrag in het verkeer/vervoer gaat, of qua service.

Nederlanders zijn in het algemeen nogal verwend, en klagen maar al te graag als iets niet naar hun zin is. Overigens zijn Amerikanen nog vele malen erger. Ik heb een Amerikaanse vriendin gehad en ik schaamde me regelmatig voor haar uitbarstingen als er iets mis ging op bijvoorbeeld een luchthaven, maar ook met de trein.

Kwestie van cultuur denk ik, maar goed, betalen voor 1e klasse reizen vraagt om een correcte service en niet om 'jammer dan, een kaartje of geldige check-in is geen plaatsbewijs maar veevervoer-bewijs' (als je al mee mag/kunt). Dat dan weer wel 😉
En Duitsland is ook druk. De treinen in het Ruhrgebiet zijn minstens net zo druk als de treinen in Nederland. En tóch lukt het, om in Duitsland die extra service in de 1e klasse te leveren. Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...
Weliswaar heten de Duitse en de Nederlandse IC allebei IC maar het zijn in feite twee totaal verschillende producten. Eigenlijk is de term IC die NS hanteert internationaal gezien niet gerechtvaardigd, want in het buitenland heten dit soort treinen veelal Express. Daarom moet je de Nederlandse IC ook vergelijken met de Duitse RE en daar is ook geen extra service.

De Duitse IC's zijn bedoeld voor lange afstandsvervoer en hebben daarom ook een apart tariefsysteem zodat reizigers op de korte afstand buiten de deur worden gehouden. Iemand die van Essen naar Keulen gaat reist in Duitsland dan ook met de RE en niet met de IC. Omdat er in Nederland geen beperkingen of toeslagen voor het gebruik van de IC zijn wordt deze hier vooral ook voor korte afstandsvervoer gebruikt: Nijmegen-Arnhem, Eindhoven-Breda, Almelo-Enschede of Rotterdam-Den Haag, etc. Ritjes die je in Duitsland zogezegd met een RE doet.

NS heeft in het verleden (Plan Rail 21 in de jaren 90) gekeken naar een drie treinen model: een luxere IC naar Duits model, een IR (Interregio) die de huidige IC zou vervangen en de AR (Aggloregio) wat nu sprinter heet. Het IC-net was daarbij bedoeld voor de diensten vanuit Groningen, Twente, Zuidoost-Gelderland, de Grote Brabantse steden en Zuid-Limburg naar de Randstad aangevuld met een rondje langs de vier grote steden in de Randstad. De internationale verbindingen naar Keulen, Hannover, Luik en Brussel-Parijs zouden in dat binnenlandse IC-net worden geintegreerd. Op de binnenlandse trajecten zouden er uurdiensten komen.

Van het plan is nooit iets terecht komen: de benodigde infra voor de snellere IC zou vele tientallen miljarden gaan kosten, uurdiensten waren gezien de relatief korte afstanden niet aantrekkelijk ("langer wachten dan rijden") en een vaste toeslag om korte afstandsreizigers te weren evenmin. NS ontdekte al gauw dat het idee hopeloos onrendabel was. En dus hebben we tot op de dag van vandaag een IC die eigenlijk geen IC maar een Express is.

Uiteraard zou je de huidige IC exclusiever en luxer kunnen maken, bijv. via een toeslag of alleen toegankelijk voor eerste klas reizigers. Maar ook dan zou het aantal IC-reizigers zeker buiten de Randstad zo dalen dat de frequenties terug moeten naar uurdiensten en marginale IC-verbindingen (denk bijv. aan Zwolle-Roosendaal, Hoorn-Amsterdam, Zwolle-Leeuwarden) helemaal zouden sneuvelen. Daarnaast is het zeer de vraag of de politiek in Nederland een "luxe trein voor de rijken" wel zou accepteren.

Wel blijf ik van mening dat NS geen visie heeft voor een eerste klas.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik verlang echter niet het onmogelijke. Maar het moet toch ook in Nederland mogelijk zijn gewoon langs te komen (net zoals vroeger) met een trolley met verse dranken en verse broodjes? Of een gratis krant naar keuze ter beschikking te stellen in de 1e klasse? Er gewoon voor te zorgen dat tenminste in de 1e klasse mensen hun bagage fatsoenlijk kwijt kunnen, zonder met een koffer tussen hun knieën te moeten zitten? Dat soort dingen.
Reputatie 5
Badge
Ik moet beamen dat de eerste klasse in Nederland veel beter zou moeten kunnen, maar er zijn een paar dingetjes die wel gezegd moeten worden. Namelijk:
-Nederlandse IC's zijn verre van RE treinen, daar de diversiteit in deze treindiensten te groot zijn. Een trein kan al RE genoemd worden als deze 1 a 2 stations overslaat, die vergelijk gaat dus niet helemaal op. Geen enkele treinsoort is met de Nederlandse IC te vergelijken, daar in Duitsland de diversiteit te groot is.
-In Duitsland is het op veel routes de regel dat IC/ICE treinen of enkele malen per dag of eens in de 2 uur rijden. Dit is natuurlijk zonder de drukke corridors die 1 keer per uur rijden. De treinen in Nederland zijn vele malen frequenter.
-In de Duitse treinen heb je niet 'de conducteur die je helpt', daar deze mensen niet als voornaamste taak hebben om tickets te controleren en de veiligheid te waarborgen. De voornaamste taak van sommige medewerkers is toch echt het zijn van steward.
-Gelieve ook de regionale treinen met elkaar te vergelijken, ook niet qua interieur dit is eveneens een no-go door de grote verschillen. De ene plaats met 459 inwoners (Woffleben) zou bij wijze van spreken elk uur een trein per richting kunnen hebben en de plaats met 13000 inwoners (Winterberg bijvoorbeeld.) zou elke 2 uur een treintje hebben.
Ook zou men niet naar interieur moeten kijken, er zijn regionale treinen met een andere kleur bekleding, maar ook met meer luxe, luxe die zelfs beter kan zijn dan in de Nederlandse IC.

De vergelijkingen die ik nu zie zijn gebaseerd op kleine onderdelen, maar het totaal wordt vergeten. In Duitsland zijn de regionale verschillen te groot voor de totale vergelijk die nu wel gegeven lijkt te worden.

Overigens is de hele Bordbistro in de IC2 wegbezuinigd maar vervangen door iets wat ik wel redelijk op railcatering vind lijken. Zie video. https://www.youtube.com/watch?v=WKVt0sfgkHY
Reputatie 7
Duitsland is zeker divers qua treinen. En tariefsystemen. Tal van kortingen en handige tickets. Ik zat deze week in de RE- trein van Erfurt naar Halle/Leipzig. Wat schetst mijn verbazing, hier rijdt Abellio (NS) ! Een mooie moderne trein, stopcontacten bij je zitplaats, toilet, veel fietsruimte, en een kaartautomaat in de trein. Voor als je geen tijd had om een kaartje vooraf te kopen. Deze treinrit duurde anderhalf uur, veel stations en stopte zelfs in de kleinste dorpjes. (In Nederland ondenkbaar, want niet rendabel). Daarnaast zit er een knop voor Haltewunsch naast de deur. Voor een stop op verzoek ( op deze rit echter niey nodig). Een ideale regionale trein. Op 1 ding na ?: de 1e klas is heel klein en heeft alleen een andere kleur bekleding. (vergelijkbaar met de Sprinters in Nederland).
Het zou leuk zijn als je bijvoorbeeld standaard korting zou krijgen op de railcatering. Het is niet veel, maar in ieder geval al iets (om niet gelijk met standaard catering en dergelijke te gaan gooien - daar zijn de meeste treinen niet geschikt voor)

Ik neem aan dat je suggestie betrekking heeft op de tweede klas. 🆒
Ik vind de eerste klas in het tegenwoordige sprintermaterieel gewoon beneden peil. Sprinters zijn niks anders dan de vroegere stoptreinen, die jarenlang door plan V en plan T werden gereden, nou, als je dan de 1e klasse vergelijkt is het tegenwoordig een soort kippenhok aan de kop van de trein waar je in kan gaan, zonder enig extra comfort, terwijl je op de (onlangs buiten gebruik gestelde) plan V treinen tenminste nog een serieuze eerste klasse had qua zitcomfort.

Maar als het dan over de IC gaat, zou je wat meer mogen verwachten in de 1e klasse. Meer dan een compartiment met rammelende deuren, te weinig bagageruimte, geen enkele extra service, anders dan dat je je zitvlak op reeds lang vervaalde kunstvezel mag vleien en hopen dat de trein niet zó vol is, dat je gangpad binnen de kortste keren een pandemonium is van elkaar verdringende tweedeklassereizigers, liefst met rugzakken om, die je om de haverklap in je gezicht of armen stoten... en daar heb je dan een forse meerprijs voor betaald...
Het verschil tussen de eerste en tweede klasse Is simpel gezegd..

1, iets luxere stoelen.
2, grotere kans op een zitplaats.


Meer gaat het waarschijnlijk vooralsnog niet worden.
Het verschil tussen de eerste en tweede klasse Is simpel gezegd..

1, iets luxere stoelen.
2, grotere kans op een zitplaats.



En daar mag je dan een forse meerprijs voor betalen, en dan alsnog worden geconfronteerd met een coupe waarvan het gangpad propvol staat en je dus nog niet relaxt kan zitten of werken...
Meer gaat het waarschijnlijk vooralsnog niet worden.
Reputatie 7
Badge
Ik vind de eerste klas in het tegenwoordige sprintermaterieel gewoon beneden peil. Sprinters zijn niks anders dan de vroegere stoptreinen, die jarenlang door plan V en plan T werden gereden, nou, als je dan de 1e klasse vergelijkt is het tegenwoordig een soort kippenhok aan de kop van de trein waar je in kan gaan, zonder enig extra comfort, terwijl je op de (onlangs buiten gebruik gestelde) plan V treinen tenminste nog een serieuze eerste klasse had qua zitcomfort.


Dit heb je volgens mij al 10 keer gezegd in dit topic. hoe vaak ga je het nog herhalen?
Ik vind de eerste klas in het tegenwoordige sprintermaterieel gewoon beneden peil. Sprinters zijn niks anders dan de vroegere stoptreinen, die jarenlang door plan V en plan T werden gereden, nou, als je dan de 1e klasse vergelijkt is het tegenwoordig een soort kippenhok aan de kop van de trein waar je in kan gaan, zonder enig extra comfort, terwijl je op de (onlangs buiten gebruik gestelde) plan V treinen tenminste nog een serieuze eerste klasse had qua zitcomfort.


Dit heb je volgens mij al 10 keer gezegd in dit topic. hoe vaak ga je het nog herhalen?


Tot het een keer serieus wordt genomen misschien, en niet wordt afgedaan als gezeur?
Reputatie 7
Badge


Tot het een keer serieus wordt genomen misschien, en niet wordt afgedaan als gezeur?


Ik zeg ook niet dat je zeurt, maar je verwacht wel een beetje te veel denk ik.

De 1e klas gaat echt niet veranderen hoor, sterker nog....het zal ooit in de verre toekomst eerder afgeschaft gaan worden denk ik. Het word namelijk steeds drukker in de trein en mensen klagen daar ook voortdurend over.
Reputatie 7

De 1e klas gaat echt niet veranderen hoor, sterker nog....het zal ooit in de verre toekomst eerder afgeschaft gaan worden denk ik. Het word namelijk steeds drukker in de trein en mensen klagen daar ook voortdurend over.

Dat komt omdat veel treinen te kort zijn. En omdat het grote publiek in het algemeen nog steeds van 8.00/9.00-17.00 uur werkt. En de vele duizenden studenten ook allemaal tegelijk "gratis" in de spits reizen. En omdat er veel verstoringen zijn waardoor andere treinen overvol raken. Ik vind niet dat de 1e klas daarvan de dupe zou moeten worden. Daar kan je (meestal) nog rustig reizen en werken en er zijn nog altijd veel mensen die daarvoor wel extra willen betalen. Andere oplossingen zijn nodig.
Studenten reizen heden ten dage in het leenstelsel niet gratis...
Reputatie 4


Tot het een keer serieus wordt genomen misschien, en niet wordt afgedaan als gezeur?


Ik zeg ook niet dat je zeurt, maar je verwacht wel een beetje te veel denk ik.

De 1e klas gaat echt niet veranderen hoor, sterker nog....het zal ooit in de verre toekomst eerder afgeschaft gaan worden denk ik. Het word namelijk steeds drukker in de trein en mensen klagen daar ook voortdurend over.
De 1e klas blijft waarschijnlijk ook in de toekomst behouden, hij levert immers geld op vooral in de spits. De 1e klas in het sprintersegment zie ik eerder verdwijnen, zeker op solitaire sprinterlijnen.
Reputatie 7
Badge
Studenten reizen heden ten dage in het leenstelsel niet gratis...

Dat is niet helemaal waar. Studenten die MBO 1 of 2 doen hoeven niks te betalen. zelfs als ze hun studie niet hebben afgemaakt blijft het reisproduct nog steeds een gift.
Reputatie 7
Badge
. De 1e klas blijft waarschijnlijk ook in de toekomst behouden, hij levert immers geld op vooral in de spits. De 1e klas in het sprintersegment zie ik eerder verdwijnen, zeker op solitaire sprinterlijnen.[/quote]

Ik had het ook over de sprinter. 🙂
Reputatie 7
Badge

Dat komt omdat veel treinen te kort zijn. En omdat het grote publiek in het algemeen nog steeds van 8.00/9.00-17.00 uur werkt. En de vele duizenden studenten ook allemaal tegelijk "gratis" in de spits reizen. En omdat er veel verstoringen zijn waardoor andere treinen overvol raken. Ik vind niet dat de 1e klas daarvan de dupe zou moeten worden. Daar kan je (meestal) nog rustig reizen en werken en er zijn nog altijd veel mensen die daarvoor wel extra willen betalen. Andere oplossingen zijn nodig.


Een oplossing is er niet zomaar. Zeer vervelend voor de 1e klas reizigers dat ze niet genoeg rust hebben tijdens hun treinreis, maar het is nou eenmaal zo.
We leven nou eenmaal in een druk land en daarvan reizen er vele (ook) met de trein.
Studenten reizen heden ten dage in het leenstelsel niet gratis...

Dat is niet helemaal waar. Studenten die MBO 1 of 2 doen hoeven niks te betalen. zelfs als ze hun studie niet hebben afgemaakt blijft het reisproduct nog steeds een gift.


Studenten die MBO 1 of 2 doen?

Reageer