Service in de trein (1e klasse)



Toon eerste bericht

119 reacties

In je eentje als conducteur helpen bij6 bakken virm waarin op 3 verschillende plaatsen boven en onder 1e klas zit. Dan duurt het even voor we in Schiphol weg zijn. Dit is niet realiseerbaar.
Nee oke, maar ik bedoel meer dat als je een conducteur de deuren laat sluiten bij een stuk waar veel eerste klasse coupés zitten dat deze dan, als de trein is vertrokken, direct hier de reizigers uit de eerste klasse kan helpen. Maar dit is waarschijnlijk niet uitvoerbaar of het voegt niks toe besef ik me nu.
Reputatie 7
Badge
In je eentje als conducteur helpen bij6 bakken virm waarin op 3 verschillende plaatsen boven en onder 1e klas zit. Dan duurt het even voor we in Schiphol weg zijn. Dit is niet realiseerbaar.
Nee oke, maar ik bedoel meer dat als je een conducteur de deuren laat sluiten bij een stuk waar veel eerste klasse coupés zitten dat deze dan, als de trein is vertrokken, direct hier de reizigers uit de eerste klasse kan helpen. Maar dit is waarschijnlijk niet uitvoerbaar of het voegt niks toe besef ik me nu.


De reizigers kunnen elkaar toch ook gewoon helpen en weet ik veel wat? koffers enzo?

Je haalt een conducteur alleen maar wat zijn/haar werk af, juist door hem dit soort onbenullige klusjes te laten doen.
Moeten mensen in de eerste klasse ook nog werken ? 😃
Reputatie 7
Badge
Moeten mensen in de eerste klasse ook nog werken ? :D

Tuurlijk niet. die zitten gewoon lekker op een zachte stoel en doen verder helemaal niks. ja beetje uit het raam kijken of zo.
Afgelopen week meegemaakt in de Duitse IC (dus gewone intercity, geen hogesnelheidstrein ICE)... 1e klasse. Een oudere dame komt met een klein koffertje de coupé in. De steward ziet dat ze moeite heeft met de bagage. "Kann ich helfen? Nein, setzen Sie sich, ich kümmere mich um Ihr Gepäck"... Trein zet zich in beweging, steward komt langs. Op elke plaats ligt een menukaart. "Wünschen Sie was vom Bordrestaurant"?... Je geeft de bestelling op, binnen 10 minuten staat het op het tafeltje voor je, koffie in porseleinen kop, broodje op porseleinen bordje. De verschillende soorten bier worden in de passende glazen voor die biersoort geserveerd. Ruime lederen zetels, met een kraakhelder verstelbaar hoofdkussentje. Keuze uit verschillende actuele kranten en tijdschriften, vers van de pers, gratis verstrekt.

En vele passagiers reden ook slechts 1 of anderhalf uur mee, dus echt niet dat die uren en uren in de trein zaten. Maar ze kregen wél de service waar ze extra voor betaalden.

Vertel die prijs eens dan. Hoeveel koste die reis van jou?


Wil ik je best vertellen.

Het retourtje Helmond-Kaldenkirchen kostte 35 euro (= een reis van 35 minuten).

Het retourtje Kaldenkirchen-Nordstemmen (is een reis van 5 uur) kostte 100 euro.

Alles 1e klasse.

Dus verhoudingsgewijs was het Duitse traject stukken goedkoper dan de prijs voor het kleine stukje Nederland.

Maar wel 100 keer meer service.
De vergelijking met Duitsland vind ik volledig mank gaan eerlijk gezegd. Ten eerste heeft het Nederlandse spoorwegnet meer weg van een metrosysteem dan van een spoorwegnet. en zoals boven al is gezegd is het prijsverschil daar ook wel van een andere orde. Bovendien is er op de Duitse spoorwegen ook genoeg aan te merken. Op veel trajecten een zeer beperkte frequentie en een onhandig systeem met regio en ferhn verkeer waardoor je op veel trajecten zeer beperkt bent met de keuze van trein. Dan heb ik toch liever een metro achtig systeem zoals bij ons het geval is.

met mijn weekend vrij abonnement overgestapt naar de eerste klas zodat ik in de trein mijn laptop mee kan nemen en onderweg naar iets leuks werkzaamheden kan doen die ik anders thuis moet doen zonder dat er constant iemand naast mij zit die kan meekijken en omdat er in veel intercity's een stopcontact aanwezig is.

De eerste klas had wat mij betreft in al het materieel net zo moeten zijn als in de ICM met enkele ouderwetse coupeetjes en overal stopcontacten. Ik vind de eerste klas in de VIRM helaas ook niet wat het zijn moet.
De vergelijking met Duitsland vind ik volledig mank gaan eerlijk gezegd. Ten eerste heeft het Nederlandse spoorwegnet meer weg van een metrosysteem dan van een spoorwegnet. en zoals boven al is gezegd is het prijsverschil daar ook wel van een andere orde. Bovendien is er op de Duitse spoorwegen ook genoeg aan te merken. Op veel trajecten een zeer beperkte frequentie en een onhandig systeem met regio en ferhn verkeer waardoor je op veel trajecten zeer beperkt bent met de keuze van trein. Dan heb ik toch liever een metro achtig systeem zoals bij ons het geval is.

met mijn weekend vrij abonnement overgestapt naar de eerste klas zodat ik in de trein mijn laptop mee kan nemen en onderweg naar iets leuks werkzaamheden kan doen die ik anders thuis moet doen zonder dat er constant iemand naast mij zit die kan meekijken en omdat er in veel intercity's een stopcontact aanwezig is.

De eerste klas had wat mij betreft in al het materieel net zo moeten zijn als in de ICM met enkele ouderwetse coupeetjes en overal stopcontacten. Ik vind de eerste klas in de VIRM helaas ook niet wat het zijn moet.


Zelfs het kleine plaatsje waar mijn vrienden wonen (12.000 inwoners) biedt elk half uur een directe verbinding met 3 grote steden... Dus hoezo beperkte keuze en lage frequentie?

Elk half uur naar Hannover, elk half uur naar Hildesheim, elk half uur met Hameln...
Reputatie 7
Badge


Wil ik je best vertellen.

Het retourtje Helmond-Kaldenkirchen kostte 35 euro (= een reis van 35 minuten).

Het retourtje Kaldenkirchen-Nordstemmen (is een reis van 5 uur) kostte 100 euro.

Alles 1e klasse.

Dus verhoudingsgewijs was het Duitse traject stukken goedkoper dan de prijs voor het kleine stukje Nederland.

Maar wel 100 keer meer service.


35 euro betalen voor maar een half uurtje reizen, en dat vind jij goedkoop? 100 euro reizen voor 5 uur, is dat goedkoop?

Ik vind het maar duur hoor.
Reputatie 7
Badge
Edit. per ongeluk mezelf gequote.
Je moet eigenlijk ook niet willen werken als je geen reiskostenvergoeding krijgt die dekkend is. Zeker voor lager betaalde banen is een uurtje in de spits reizen onbetaalbaar. Al krijgt iemand vaak het eerste jaar wel een reiskostenvergoeding om naar een stad te reizen waar de parkeerkosten en woningen onbetaalbaar zijn, maar daarna houdt het op.
Reputatie 7
@Trein-NS
Het gaat om een retour. Dus is het 10 uur reizen voor 100 euro. Goedkoop i.d.d voor 1e klas.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/inhoud/bedragen-minimumloon-2017

Zelfs bruto onbetaalbaar....
De vergelijking met Duitsland vind ik volledig mank gaan eerlijk gezegd. Ten eerste heeft het Nederlandse spoorwegnet meer weg van een metrosysteem dan van een spoorwegnet. en zoals boven al is gezegd is het prijsverschil daar ook wel van een andere orde. Bovendien is er op de Duitse spoorwegen ook genoeg aan te merken. Op veel trajecten een zeer beperkte frequentie en een onhandig systeem met regio en ferhn verkeer waardoor je op veel trajecten zeer beperkt bent met de keuze van trein. Dan heb ik toch liever een metro achtig systeem zoals bij ons het geval is.

met mijn weekend vrij abonnement overgestapt naar de eerste klas zodat ik in de trein mijn laptop mee kan nemen en onderweg naar iets leuks werkzaamheden kan doen die ik anders thuis moet doen zonder dat er constant iemand naast mij zit die kan meekijken en omdat er in veel intercity's een stopcontact aanwezig is.

De eerste klas had wat mij betreft in al het materieel net zo moeten zijn als in de ICM met enkele ouderwetse coupeetjes en overal stopcontacten. Ik vind de eerste klas in de VIRM helaas ook niet wat het zijn moet.


Zelfs het kleine plaatsje waar mijn vrienden wonen (12.000 inwoners) biedt elk half uur een directe verbinding met 3 grote steden... Dus hoezo beperkte keuze en lage frequentie?

Elk half uur naar Hannover, elk half uur naar Hildesheim, elk half uur met Hameln...


Ik heb het over een gebied boven in Noord Duitsland een paar jaar geleden daar was slechts om de twee uur een trein. Maar Duitsland is groot en ik weet ook niet of het beleid per deelstaat verschilt.
Reputatie 7
Badge
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/inhoud/bedragen-minimumloon-2017

Zelfs bruto onbetaalbaar....


Woow ja. dat is idd onbetaalbaar.
De vergelijking met Duitsland vind ik volledig mank gaan eerlijk gezegd. Ten eerste heeft het Nederlandse spoorwegnet meer weg van een metrosysteem dan van een spoorwegnet. en zoals boven al is gezegd is het prijsverschil daar ook wel van een andere orde. Bovendien is er op de Duitse spoorwegen ook genoeg aan te merken. Op veel trajecten een zeer beperkte frequentie en een onhandig systeem met regio en ferhn verkeer waardoor je op veel trajecten zeer beperkt bent met de keuze van trein. Dan heb ik toch liever een metro achtig systeem zoals bij ons het geval is.

met mijn weekend vrij abonnement overgestapt naar de eerste klas zodat ik in de trein mijn laptop mee kan nemen en onderweg naar iets leuks werkzaamheden kan doen die ik anders thuis moet doen zonder dat er constant iemand naast mij zit die kan meekijken en omdat er in veel intercity's een stopcontact aanwezig is.

De eerste klas had wat mij betreft in al het materieel net zo moeten zijn als in de ICM met enkele ouderwetse coupeetjes en overal stopcontacten. Ik vind de eerste klas in de VIRM helaas ook niet wat het zijn moet.


Zelfs het kleine plaatsje waar mijn vrienden wonen (12.000 inwoners) biedt elk half uur een directe verbinding met 3 grote steden... Dus hoezo beperkte keuze en lage frequentie?

Elk half uur naar Hannover, elk half uur naar Hildesheim, elk half uur met Hameln...


Ik heb het over een gebied boven in Noord Duitsland een paar jaar geleden daar was slechts om de twee uur een trein. Maar Duitsland is groot en ik weet ook niet of het beleid per deelstaat verschilt.


De Metronom, waar ik het over had, opereert in Noord-Duitsland....
@Trein-NS
Het gaat om een retour. Dus is het 10 uur reizen voor 100 euro. Goedkoop i.d.d voor 1e klas.


Inderdaad. Ik betaalde dus 50 euro voor enkeltje, 5 uur reizen, in de 1e klasse, mét de service van een steward die eten en drinken op je plaats serveert in écht serviesgoed (geen plastic e.d.), een steward die desnoods helpt met bagage, ruime 1e klasse met voldoende ruimte voor bagage, ruime zetels met vers gewassen hoofdkussentjes op iedere stoel, vaste vloerbedekking op de vloer, enz.

Nou, probeer dat in Nederland eens voor elkaar te krijgen voor je 1e klasse kaartje...

En nou snap ik best dat dat op sommige trajecten niet allemáál haalbaar is, maar ook in Nederland zijn er langere trajecten waarop het wél kan. En los daarvan, een beetje meer service voor die behoorlijke meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, is toch niet onredelijk?
Blijkbaar heeft niemand, en ook de NS niet, een antwoord op mijn simpele vraag waarom het zo onredelijk is om voor de significante meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, ook wat extra service/voorzieningen te mogen verwachten...
Omdat dat bij het huidige kostenplaatje niet mogelijk is.
Kom op Slidestops, beetje doorwerken. 😉

Maar ff serieus, ik zie de conducteur toch echt niet in de functie van piccolo naast zijn dagelijkse werkzaamheden.
Zoals ik al zei, 6 bakkies VIRM, lekker druk en dan met haltetijden van onder de minuut 🙂
Ik zeg ook niet dat een probleem is van de individuele conducteur, maar wel tekenend is voor hoe de NS met het begrip "1e klasse" omgaat. En nogmaals, ik snap best dat het op sommige kortere trajecten anders is, maar het verschilt tussen de service die je bij DB krijgt voor je 1e klasse toeslag, en wat de NS ervoor levert, is significant groot...
Maar als je dat het niet waard vind, dan moet je het vooral niet doen.

Er zij alsnog genoeg mensen die het wel graag willen en er graag gebruik van maken.

Verandering in de 1e klas zie ik niet gebeuren. Dit vanwege het kostenplaatje, de dienstregeling en het type materieel.
Reputatie 7
Als je maar vervoerd wordt in Nederland, zittend of staand, daar betaal je voor ☺ Maar kan het 1e klastarief dan niet gewoon wat omlaag? Krijg je die stoelen gelijk wat meer bezet met betalende klanten. Dan laten we extra service, indien gewenst door de klant, wel aan ons grote buurland over.
Reputatie 7
Badge


Inderdaad. Ik betaalde dus 50 euro voor enkeltje, 5 uur reizen, in de 1e klasse, mét de service van een steward die eten en drinken op je plaats serveert in écht serviesgoed (geen plastic e.d.), een steward die desnoods helpt met bagage, ruime 1e klasse met voldoende ruimte voor bagage, ruime zetels met vers gewassen hoofdkussentjes op iedere stoel, vaste vloerbedekking op de vloer, enz.

Nou, probeer dat in Nederland eens voor elkaar te krijgen voor je 1e klasse kaartje...

En nou snap ik best dat dat op sommige trajecten niet allemáál haalbaar is, maar ook in Nederland zijn er langere trajecten waarop het wél kan. En los daarvan, een beetje meer service voor die behoorlijke meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, is toch niet onredelijk?


Ik vind het maar een hoop aanstellerij als je het mij vraagt. Het lijkt bij de ICE wel alsof je in een vliegtuig zit, in plaats van in een trein.

Dat kan toch nooit gezond zijn? :?
Reputatie 7
Badge
Blijkbaar heeft niemand, en ook de NS niet, een antwoord op mijn simpele vraag waarom het zo onredelijk is om voor de significante meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, ook wat extra service/voorzieningen te mogen verwachten...

Joh, die antwoorden heb je nu onderhand al meermaals gekregen Pejeka.

Het kan gewoon niet klaar. Nederland is geen Duitsland en het is hier gewoon te druk. Hoe wil je daar een stewardess door al die drukte heen laten serveren? Dat gaat toch niet?

Bovendien is de drukte niet het enige probleem, er zijn nog altijd veel vandalen in de trein te vinden die zich in de trein helaas niet kunnen gedragen en soms zelfs dingen in de trein slopen. Daar heeft NS maar al te vaak last van.
En stel nou he..... dat het bij NS ooit net zo zal worden als bij de ICE, dan kan je daar alleen maar problemen mee verwachten. Denk aan voedselgevechten, porseleinen borden die door de trein worden gesmeten, de stewardess die word lastig gevallen of aangerand, hoofdkussentjes die worden gestolen....noem het maar op.

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn beste Pejeka?

Reageer