beantwoord

spatscherm in OV



Toon eerste bericht

84 reacties

Reputatie 7
Badge +1

dit is wel echt een regelrechte middelvinger richting de zorg toe. 

Dat gaan ze toch niet erg vinden nadat half Nederland ze maanden lang heel schijnheilig helden heeft genoemd. Als je gewoon je werk doet zoals het van je verwacht dan ben je geen held, sorry. Hele nare term om te gebruiken. Hoe dan ook, ze krijgen er voor betaald. Een ander niet. Dan zijn de feiten anders. Van willekeurige mensen op straat en in het OV kun je dan nooit evenveel verwachten.

Jij denkt volgens mij echt dat werken in de medische wereld appeltje eitje is. Realiseer je je überhaupt wel hoeveel risico zij lopen om een wildvreemde persoon te helpen. Zij konden ook gewoon allemaal lekker thuis op de bank zitten, dan heb je ook veel minder kans om besmet te raken. Veel beter toch? En ach, als die vreemde dood is, wat kan hen dat schelen, ze kennen die persoon immers toch niet. 

Jij denkt nog steeds dat mensen arts zijn geworden, puur omdat het zo goed verdiend? Waarom zijn ze dan geen advocaat of ingenieur geworden? Verdient best goed en je hebt een veel lager risico.

De wereld draait niet alleen maar om geld. Als je op je sterfbed ligt kan je nog zo veel geld op je bankrekening hebben, maar daar heb je niets meer aan als je er niet bent. Waarom is dat een factor om jezelf te beschermen. Een motorrijder krijgt er toch ook niet voor betaald als hij een helm draagt en toch doet hij het. Omdat hij het zo leuk vind om zijn eigen adem weer in te ademen? Nee, omdat het bescherming biedt. Je moet toch ook je autogordel dragen als je in de auto zit. Of wil je daar nu ook opeens geld voor krijgen voordat je dat gaat doen?

 

Goed, ik heb mijn zegje gedaan. En nu terug naar de orde van de dag, poging 2.

Teleurgesteld. Heb alle begrip voor de maatregelen maar nu word ik gedupeerd    van wegen mijn autisme.

Autisme lijkt me sowieso geen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Ik zie niet in wat autisme met een mondkapje van doen heeft.

Bij astma zou ik me nog iets kunnen voorstellen maar gezien de risico's voor anderen is het dan beter niet met het OV te reizen.

Autisme en mondkapjes zijn gewoon geen goede combi. Non-verbale communicatie is al ontzettend lastig wanneer je autist bent, met een mondkapje op kan je helemaal niet meer lezen wat de ander zou kunnen bedoelen. 
Bij mij roept dit bijvoorbeeld angst en paniek op. Ook het mondkapje zelf zorgt voor angst en paniek. 

Ik heb autisme en adhd en heb afgelopen weekend net zo als andere weekend heel nederland door gereist met de trein.

iets van 21 uren mondkapje opgehad het moet gewoon wennen dat is alles.

Ik denk dat “ik heb autisme en adhd”in deze iets te simpel is. Ik denk dat het voor een ieder die een dergelijke kwaal heeft anders is. De ene persoon zal daarbij van een mondkapje geen last van hebben en een ander zal daar denk ik heel erg op reageren. Ik heb een lichte vorm van COPD en ik vind ze voor lange reizen niet echt prettig. 

 

 

De regelgeving een mondkapje te moeten dragen, geldt echt voor iedereen, en er zijn geen uitzonderingen.

 

Gezien de weerstand die er bij een deel van de bevolking tegen het mondkapje is, zal het dan smoesjes regenen en mensen die het echt niet kunnen, kunnen in wezen dus niet reizen. De maatregel is nodig omdat de anderhalve meter afstand in de trein niet te realiseren is. De besmettingskans neemt gelukkig af, maar een tweede golf moet worden voorkomen.

 

Alle regelgeving heeft twee kanten. Het beperkt aan de ene kant en het beschermt aan de andere kant. De bescherming van u en anderen is nu noodzakelijk. De trein met een toenemend aantal reizigers is nu eenmaal een potentiële besmettingsbron. De maatregelen zijn vervelend maar uitzonderingen maken is lastig gezien de opstelling van de mensen die met een oncontroleerbaar verhaal komen, maar het eigenlijk gewoon niet willen.

Uw pas geeft ook geen recht op een uitzonderingspositie in deze, hoe vervelend ook. Overigens blijkt dat ademen in nagenoeg alle gevallen wel gaat in de praktijk. Uw autismestoornis is een ander verhaal en daar is in zijn algemeenheid niets van te zeggen als het gaat over wat de praktische gevolgen er van zijn. Maar ook dan is het mondkapje dus zonder meer verplicht.

 

Bedenk dat velen nu de trein mijden. Zeker de risicogroepen en mensen met ademhalingsmoeilijkheden vallen daar in veel gevallen ook onder. Ik reis zelf ook niet, en ben normaal toch echt een fanatieke treinreiziger.

 

Ik wil er wel aan toevoegen dat velen niet reizen, omdat mensen de mondkapjes niet op willen zetten. En dit  nog wel onder het mom van ‘vrijheid’. De risicogroep wordt daarmee wel alle vrijheid ontnomen om te kunnen reizen met een gering risico. Sommigen kunnen zich een opname op een IC echt niet permitteren. Zij zouden kunnen reizen als iedereen het elementaire fatsoen had daar rekening mee te houden.

 

 

Gewoon kappen met die zinloze mondkapjes. Allemaal symboolpolitiek...

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon kappen met die zinloze mondkapjes. Allemaal symboolpolitiek...

@r_dalhuisen : Ben je nu speciaal lid geworden van deze community om 2 keer je gal te kunnen spuwen over de mondkapjes??? 


In oktober 2017 waren mondkapjes in het OV nog niet verplicht.

Gewoon kappen met die zinloze mondkapjes. Allemaal symboolpolitiek...

@r_dalhuisen : Ben je nu speciaal lid geworden van deze community om 2 keer je gal te kunnen spuwen over de mondkapjes??? 

Zeker en vast. Toch wel nieuwsgierig hoe alles er nu aan toe gaat. Maar wat ik hier lees slaat alles. De NS is goed in de leer geweest bij het RIVM als het gaat om iets recht lullen wat krom is. De NS zou zich kapot moeten schamen over het hierboven beschreven verhaal. 

Je ontneemt bepaalde groepen de mogelijkheid om te reizen. Er vanuit gaande dat de mondkapjes iets bijdragen. Wat ik zelf n.a.v. onderzoeken niet geloof, en zie als symboolpolitiek van een falende overheid. Waarom mag deze meneer geen spatscherm dragen? Terwijl ondertussen...

 

  • Ik lekker mn veel te grote smullers frietje kan oppeuzelen. (Eten mag tenslotte)
  • NS Personeel wel een spatscherm mag dragen
  • Zeker 80% van de reizigers de mondkapjes niet gebruikt zoals voorgeschreven. Waardoor ze het minimale effect dat ze heel misschien hebben, direct verliezen.

Ga zo door jongens! 1 keer met de trein geweest nog afgelopen weken. Nooit meer, krijg spontaan hooikoorts van deze flauwekul...

 

maar mijd de trein vanwege de mondkapje-weigeraars.

Zou maar weer eens instappen @MoDe Al is het maar om zelf een beeld te krijgen van het mondneuskapjes gedrag. Overdreven angstig zijn is ook niet goed voor je. De kans dat je verongelukt op je dagje uit is bijna net zo groot dan dat je besmet raakt met Corona.

Als je nu niet durft te reizen komt er tot april 2021 niets meer van...

Ik ben niet bang maar heb totaal geen zin om tussen asociaal volk te gaan zitten.....Daarbij heeft NS liever mensen in de trein die niets (zwartrijders) of nauwelijks betalen. 

Wat een trieste kijk op het geheel @MoDe . Duidelijk te veel op deze Community gelezen en daarna een beeld gevormd. In een ander topic gaf ik al aan waarom. Net of de halve trein vol zit met asociale zwartrijders zonder mondneuskapje.

En waarom niet eens je oudere familieleden bezoeken met de trein ? De buitenwereld is vaak compleet anders dan hier beschreven.

Donderdag/vrijdag weer ruim 200 km met de trein en bus, zal weer eens goed om me heen kijken en een kort sfeer verslagje typen.

maar mijd de trein vanwege de mondkapje-weigeraars.

Als je nu niet durft te reizen komt er tot april 2021 niets meer van...

Ik vrees dat heel veel vroegere reizigers zich komend jaar inderdaad niet meer op het station zullen laten zien. Alleen lijkt men zich dat bij NS en bij de vakbonden nog niet helemaal te realiseren.

Reputatie 2

Spatschermen zijn alleen voorbehouden aan NS-personeel. Alle reizigers dienen in het OV een mondkapje te dragen. Daar is geen enkele uitzondering op.


Heerlijk hoe flexibel je kan zijn. Begrijp dat iedereen tegenwoordig gebonden is aan regels die vanuit de overheid worden opgelegd, maar het zou een grote (semi-overheid) organisatie als NS sieren om je best te doen, problemen met de (nieuwe) regels direct te melden en hier iets mee te doen.

 

Teleurgesteld. Heb alle begrip voor de maatregelen maar nu word ik gedupeerd    van wegen mijn autisme.

Begrijp ik, maar het is voor iedereen op dit moment aanpassen. De één in bewegingsvrijheid, de ander in financiële middelen en weer een ander in toekomstperspectief. Denk dat jouw ‘bewegingsvrijheid’ nog meevalt.

Er zijn wel uitzonderingen dus zoals eerder genoemd in dit topic. Kinderen onder de 13 hoeven ze niet te dragen (kunnen blijkbaar niet verspreiden maar als je 13 bent ineens wel). En er wordt niet gehandhaafd bij medische oorzaak.
In de artikelen 2.7, 2.7a en 2.8 is bepaald dat reizigers vanaf 13 jaar een niet-medisch mondneuskapje dienen te dragen. Op dit gebod wordt niet gehandhaafd bij personen die wegens een medische oorzaak geen mondkapje kunnen dragen. Reizigers zullen die medische oorzaak desgevraagd op enigerlei wijze aannemelijk moeten maken.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2020-749.html

Aanneembaar is niet hoeven bewijzen, dus als jij uitlegt door welke klachten het niet kan en dat is geloofwaardig (je laat je autipas zien) dan mag hij niet handhaven. Voor de zekerheid zou ik wel zorgen voor een verklaring van arts of psycholoog of iets dergelijks.
En altijd zorgen dat je de betreffende tekst/website snel kunt laten zien, print het uit of zorg dat je die pagina snel kunt laten zien op je smartphone. Veel controleurs zijn helaas niet altijd op de hoogte van de regels die ze moeten handhaven.

Verder is het zeker zo dat het allemaal nergens op slaat. In de trein moet je mondkap op en je mag geliefden niet omhelzen die niet uit je eigen huishouden komen (dus in feite is LAT relatie verböten) maar je mag wel naar een prostituee of met z’n alleen in de winkel (waar zelfs personeel gewoon bij elkaar staat).
 

De enige mondkapjes die werken zijn de medische. Die mag je niet gebruiken (niet dat er op wordt gehandhaafd).
Dan blijven over de niet medische, waarvan vaak al op de verpakking staat dat ze niet werken tegen COVID-19.


Zelfs het OMT, RIVM en van Dissel zeggen dat ze niet goed werken. Wetenschappers zijn het er ook over oneens.

Virusdeeltjes an de aerosols gaan er dwars doorheen. Vergelijk het met iemand die een wind laat, die gaat dwars door de broek heen en die ruik je evengoed.

In theorie zouden ze misschien een heeeeeeel klein beetje kunnen helpen. Mits IEDEREEN ze CORRECT gebruikt. Dus niet aanzitten, niet op en af zitten en steeds vervangen/reinigen. 87% doet dit in de praktijk niet. En niet eens uit onwil. Geen tijd of geld om te vervangen of wassen. Hij zit niet goed dus zit je er aan. Je doet hem op en af om wat te eten/drinken of bij overstappen.
Dan wordt het dus een besmettingsbron. Dus zelfs als je er vanuit gaat dat ze werken is dit in ideale omstandigheden en zijn ze in de praktijk juist virusverspreiders.

Daarnaast zitten er gezondheidsrisico's aan. Je krijgt minder zuurstof binnen en ophoping van CO2 die je inademt. Op Youtube staan diverse testen waarin is te zien dat CO2 waarden onder het mondkapje tot boven gevaarlijke waarden komen. Vele mensen die klagen over hoofdpijn, dus dat kan niet goed voor je zijn. Misschien dat 5min in een bus nog wel gaat maar een uur in de trein of langer is toch echt slecht voor je gezondheid en gevaarlijk.
Het kan ook de concentratie verminderen dus iemand die een voertuig bestuurd met mondkapje op brengt de passagiers in gevaar net als iemand die met alcohol op rijdt.

Draagvlak is er niet voor de mondkapjes. Anders zou je ze wel overal zien, ook in winkels. Dus stoppen ermee. Of zijn we geen democratie meer? Als je de verplichting afschaft maar het enkel dringend zou adviseren dan zou vrijwel niemand nog een mondkapje dragen in OV. Zo weinig draagvlak is er.

Uitgebreidere informatie over de gezondheidsrisico's van mondkapjes:
https://viruswaarheid.nl/medisch/acht-manieren-waarop-de-gezondheid-schade-wordt-toegebracht-door-het-dragen-van-een-mondkapje/

Het is niet alleen een inbreuk op grondwet, zelfbeschikkingsrecht en mogen kiezen va je eigen kleding maar het schaadt ook de gezondheid. De overheid dwing mensen hun eigen gezondheid ernstige schade toe te brengen. Overigens ook met de 1,5m die de weerstand verlaagt en zeer slecht is voor de psyschische gezondheid weer weer kan zorgen voor fysieke klachten.Terwijl er geen enkel bewijs is dat het werkt (buiten wordt je niet besmet en binnen komen de aerosols door de hele ruimte). Dat vrijwel niemand zich er nog aan houdt bewijst dat er geen draagvlak meer voor is, dus ophouden of alleen op vrijwillige basis.
En dan doen we het zogenaamd voor de volksgezondheid bij een virus dat niet gevaarlijker is dan de gewone griep. IFR is 0,26% (CDC) en volgens RIVM is het 0,32-1% met gemiddelde van 0,5%. De griep van 2 jaar geleden was 1%. Toen werd het land niet kapot gemaakt door de overheid.

Natuurlijk erg voor die ouderen en mensen met aandoeningen die sterven met Corona (meestal niet aan) maar dat is net zo bij influenza, rhino of normale corona virussen (ja die gaan hier ook rond). Maar om daarvoor nou de hele samenleving, economie (hoe gaan we de zorg straks nog betalen?) en volksgezondheid (uitgestelde zorg, stress, spanining, afstand houden, weerstand (zorgt allemaal voor minder weerstand en fysieke klachten), meer zelfdodingen, er zijn inmiddels ook een brandbrief van artsen en GGZ personeel) kapot te maken. Momenteel hebben we een ondersterfte.
Daarnaast is vrijheid en zelfbeschikking (dus vrijheid en kwaliteit van leven) belangrijker. Vrijheid staat boven alles, daarom zijn er zovelen voor gestorven. Wie zegt dat leven boven vrijheid gaat zegt dus dat die soldaten ons 75 jaar geleden niet hadden moeten bevrijden. En misschien moeten deze mensen zich dan maar in een isoleercel laten zetten. Die ouderen wordt niet gevraagd en worden zonder proces opgesloten, dat mag niet in een rechtstaat. Niemand stelt ze de vraag of ze liever kwaliteit van leven hebben en met wat meer risico de kleinkinderen knuffelen. Wie dat heeft bedacht is geen mens.
Beneden de 50 is de kans 2 keer zo groot te sterven aan een verkeersongeval dan aan SARS-CoV-2. Daar gaan we ook niet zo hysterisch en paranoia over doen.
We kunnen ook 30 gaan rijden op de snelweg, scheelt slachtoffers, maar dat doen we ook niet. Iedereen altijd binnen houden scheelt ook slachtoffers maar ook dat doen we niet.

En begin niet van ‘ja maar je kunt iemand besmetten’. Om zo’n opmerking te maken moet je eerst bewijzen dat ik besmet zou zijn. Want rechtstaat dus onschuldig tot tegendeel bewezen. De kans dat ik het niet heb is groter dan dat ik het wel heb. Bovendien is aldus het RIVM het virus ongevaarlijk voor 98% van de bevolking. Meer dan de helft van de mensen die wordt geinfecteerd die heeft helemaal geen klachten. Van de mensen die het wel krijgt is het voor 80% een licht verkoudheidje. Voor 15% vergelijkbaar met een normale griep. En een hele kleine groep wordt er zieker van, en 0,26% kan er aan overlijden. In de praktijk is het ook zo dat er nooit een virus is geweest dat meer dan 10-20% van de bevolking heeft besmet. Omdat het immuunsysteem heterogeen is en bij iedereen verschilt (anders was iedereen aan de Pest gestorven).
Verder moeten die personen die dat roepen dus nooit meer gebruik maken van een auto, brommer, motor of fiets, want als je daar gebruik van maakt kun je iemand aanrijden. Het leven heeft nu eenmaal risico's. Sluit jezelf thuis op als je geen risico's wilt lopen of gevaar wilt zijn voor anderen. :)

Ik ben zeer benieuwd wat er gaat gebeuren als mensen in beroep gaan tegen een boete en het voor de rechter komt. Aangezien zelfs RIVM zegt dat ze niet werken.
Maar goed de grondwet, democratie (deze maatregelen zijn nooit door parlement gegaan en dus illegaal), grondrechten, rechtstaat, burgerrechten, zelfbeschikkingsrecht en baas zijn over eigen lichaam is al lang overboord gegooid door het regime.
Als je je dierbaren knuffelen verböten is dan weet je zeker dat je in en totalitaire dictatuur bent beland.

Intussen worden realistische oplossingen die geen schendingen zijn van bovenstaande genegeerd. Zoals goede ventilatie (zet ramen open in OV waar dat kan), airco's uit (tenzij ze goede filters hebben), ventilatiesystemen zoveel mogelijk verse lucht aan laten zuigen of goede filters, luchtbevochtiger plaatsen, ionisatieapparaten plaatsen. Door dat te negeren zorgt de regering dat er een tweede golf gaat komen in het najaar. Je zou toch bijna gaan denken dat dit de bedoeling is.

Overigens ben ik best bereidt dat als ik toch een ernstige variant van COVID-19 ben mijn IC plek af te staan. Mits ik dan in ruil daarvoor alles weer mag. Zo erg hebben die maatregelen mijn gezondheid al negatief beïnvloed. Liever 2 weken COVID-19 dan wat ik nu allemaal doormaak door de maatregelen.
En ik zou ook niet willen dat om mij te redden het hele land de afgrond in wordt geduwd.

 

Wie de maatregelen steunt zou eigenlijk geen recht meer moeten hebben op: reguliere zorg, politiebescherming, overheidsgeld uitkeringen, toeslagen en alle andere overheidsvoorzieningen (want daar is geen geld meer voor zonder volledig draaiende economie), nooit meer iemand aanraken en zijn of haar hele inkomen in moeten leveren om de lockdown te betalen.

Mijn huisarts was het volledig met mij eens dat het middel veel erger is dan de kwaal.

Ik kom in verzet tegen de maatregelen en voor het eerst in mijn leven gedemonstreerd en ik hou metn iet meer aan de (illegale) maatregelen (tenzij ik een handhaver zie). Niet alleen voor mijn eigen gezondheid (en het is mijn goed recht om daar voor op te komen) omdat de maatregelen slecht zijn voor mijn gezondheid,  maar ook omdat ik het land wil redden en al die ondernemers en mensen die het niet meer zien zitten om zo te leven.
Lockdown in Nederland red maximaal 12.000-20.000 levensjaren maar kost 60.000-200.000 levensjaren. Wereldwijd redden de lockdowns maximaal 1 miljoen mensen (en dat is nog uitgaande op een veel hogere IFR) maar kosten 200 miljoen levens.

Maar goed terug naar die muilkorf. Dat is dus symboolpolitiek en om mensen angstiger te maken. Angst is zeer slecht voor de gezondheid.

Ik kan om medische redenen ook geen mondkapje op dus wil wel een aantal tips geven aan mensen die nu dus ook worden gediscrimineerd van gebruik met OV door het regime. Dat geldt dus voor mensen met luchtwegklachten maar ook andere beperkingen. En voor mensen die afhankelijk zijn van liplezen is het ook vreselijk.
Terwijl Openbaar betekent voor iedereen toegankelijk moet zijn.
 

Maak een mondkapje van een sok (genoeg instructies op internet) hier kun je makkelijker door ademen door de grotere gaten. Verder kun je ook denken aan andere materialen die meer lucht doorlaten.
Ik zag iemand die een mondkapje had gemaakt van lingerie waar je dwars doorheen kon kijken (en ademen).
Maar je kunt ook denken aan vitrage, of als je handig bent iets breien. :)


Je kunt er ook aan denken om iets wat meer los voor je gezicht te hangen.
Je voldoet dan volgens mij nog steeds aan de plicht van een mondkapje op hebben dus bent niet in overtreding.
 

Verder heb ik bij zo’n wegwerkapje er een gat in genipt, daar heb ik verbandgaas voor gedaan, daar zitten grotere gaten in en kun je dus makkelijker door ademen. Verder heb ik dit kapje in een soort van tan kleur gespoten zodat het meer kleurt bij het gezicht.
Voldoet aan de verplichting want het is een mondkapje.

Een katoenen mondkapje ademt makkelijker. Desnoods kun je de binnenlagen er uit knippen. Bij mij was dat nog niet genoeg dus ik draag ze zo dat de onderkant open is, die is het makkelijkste als er zo’n buigbaar ijzeren dingetje in zit, die hoort bij de neus maar als je hem ondersteboven draait dan kun je die zo buigen dat hij daar niet aansluit maar een soort van ‘gat’ creëert tussen gezicht en kapje zodat je door de onderkant kunt ademen.
Verder is het ook wel makkelijker hem zo te dragen als je een elastiek of klittenband gebruikt en het kapje dus achter je hoofd vastmaakt en niet achter je oren. Ook nog eens een stuk aangenamer.
Je voldoet aan de verplichting want je hebt een mondkapje op.

 


 

Reputatie 7
Badge

@Marcel4x4 Zo da's een lap tekst. :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Mand.

Hoi Marcel4x4

Goed dat je zo goed met ons meedenkt en je mening deelt over het reizen met een mondkapje. Echter heb ik je bericht wel aangepast. Want ik vind het heel goed dat je tips geeft, maar ik kan geen tips toelaten die de regels overtreden. Het afdoen van een mondkapje is namelijk absoluut niet toegestaan. De manieren die jij hiervoor aangeeft, zijn dus in overtreding. Helemaal een advies om regels te vermijden als er geen conducteur is, kan ik niet toestaan. Mocht je nog tips hebben die niet tegen de regels ingaan, voel je vrij om deze vooral te delen. 

@Jadziahet is niet toegestaan om hetzelfde in meerdere topics te posten.

Het is vervelend dat je problemen hebt met het mondkapje, maar het is verplicht in het hele OV. Ook in een trein toilet zou je een mondkapje moeten dragen.

Je zou er thuis aan kunnen proberen te wennen door het kapje steeds langer op te doen. En een er maar aan, er gaan steeds meer stemmen op om de mondkapjes ook buiten het OV te verplichten.

 

Er zijn gewoon mensen waarbij dat om medische redenen niet gaat. Missschien ietsje meer inlevingsvermogen? Waarom die mensen uitsluiten? In het buitenland sluiten ze die mensen niet uit maar krijgen die een uitzondering.
Moet een blinde niet niet voldoende afstand houdt omdat hij die andere mensen niet kan zien een bekeuring krijgen?
Het is geen Ebola maar vergelijkbaar met griep. Minder dodelijk dan de griep van 2 jaar geleden zelfs.
 

Als er draagvlak zou zijn voor mondkapjes buiten OV dan zou je ze overal al zien. Want waar je voor bent doe je zelf. Maar slechts een enkeling draagt ze.
En als er in het OV draagvlak voor was dan had je ze voor de verplichting ook wel overal al gezien in het OV en had een meerderheid in het OV ze al gedragen.

In België zijn ze helemaal gek want daar moet het zelfs buiten. Terwijl je buiten niet besmet wordt.

Dit hele Corona beleid is puur fascisme. Laat mensen zelf afwegingen maken op basis van wat zij vinden en wat zij goed vinden voor hun gezondheid. Wat is de volgende stap? Dat de overheid voor elke dag gaat bepalen hoe laat je moet eten en wat je precies moet eten?
Dit soort verplichtingen horen thuis in een China of Noord-Korea. Niet hier.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het afdoen van een mondkapje is namelijk absoluut niet toegestaan. Helemaal niet op de manieren waarop jij dit aangeeft.

 

Toch schetst dit de onduidelijkheid omtrent de regels. Eerst zeg je dat het “absoluut” niet is toegestaan. Dus gewoon niet, sowieso niet. En vervolgens “niet op de manieren waarop jij dit aangeeft", wat impliceert dat er andere manieren zijn waarop het wél mag. En die zijn er natuurlijk ook, want je mag eten en drinken. Van mij hoeven die mondkapjes ook niet, maar zorg in elk geval voor regels die niks aan eigen invulling overlaten.

Dankjewel voor het daarop wijzen, mrfreeze. Ik heb mijn bericht aangepast. Het is niet toegestaan om je mondkapje af te doen. Wat jij echter al aangeeft, wordt het gedoogd als jij tijdens je reis een slokje drinken neemt mits je natuurlijk gelijk je mondkapje daarna weer opzet. Is het zo iets duidelijker?

Reputatie 7
Badge +3

@Marcel4x4Alles goed en wel, de noodverordening waarvan jij de link plaatst is die van de Veiligheidsregio Utrecht. Die is niet landelijk geldig.

Voor de rest hoop ik dat je ook een artikel hebt gevonden waarin oproepen tot strafbare feiten vrijgepleit worden. Ik wil je er op wijzen dat mondkapjes aan bepaalde eisen moeten voldoen en op jouw gezicht moeten aansluiten.

 

 

 

Hoi Marcel4x4

Goed dat je zo goed met ons meedenkt en je mening deelt over het reizen met een mondkapje. Echter heb ik je bericht wel aangepast. Want ik vind het heel goed dat je tips geeft, maar ik kan geen tips toelaten die de regels overtreden. Het afdoen van een mondkapje is namelijk absoluut niet toegestaan. De manieren die jij hiervoor aangeeft, zijn dus in overtreding. Helemaal een advies om regels te vermijden als er geen conducteur is, kan ik niet toestaan. Mocht je nog tips hebben die niet tegen de regels ingaan, voel je vrij om deze vooral te delen. 

 

Ja had me ook kunnen vragen om dat zelf aan te passen. Nu heb je een heel stuk weggehaald en ook de delen die geen overtreding zijn.

Waarom heb je dan ook de tips weggehaald die niet in strijd zijn met de regels?

Zoals het gebruik van een sok of andere materialen die makkelijker ademen. Daarmee bega je geen overtreding.
Een mondkapje met verbandgaas er in voor makkelijker ademen is ook geen overtreding. Want je voldoet nog steeds aan de plicht.
Het mondkapje waarbij je de onderkant open houdt voor ademen en het mondkapje

In al deze gevallen wordt voldaan aan de plicht.Het dragen van een niet-medisch mondkapje, er zijn geen kwaliteitseisen waar deze aan moeten voldoen, dus hoeveel lucht deze wel of niet doorlaat en of deze overal 100% moet aansluiten.

Het niet over de neus doen lijkt me een grijs gebied. Je hebt in feite wel een mondkapje op toch? In hoeverre is dat een overtreding? Het heet een MONDkapje.

Dat het afdoen niet is toegestaan klopt niet. Volgens de NS mat je het mondkapje afdoen als je iets eet of drinkt. Dat staat letterlijk op de site. Dus met een flesje water er bij waarvan je steeds een klein slokje neemt ben je strikt genomen niet in overtreding. Dat is geen overtreding maar creatief gebruik maken van de regels. ;)

Reputatie 7
Badge +3

@Jadziahet is niet toegestaan om hetzelfde in meerdere topics te posten.

Het is vervelend dat je problemen hebt met het mondkapje, maar het is verplicht in het hele OV. Ook in een trein toilet zou je een mondkapje moeten dragen.

Je zou er thuis aan kunnen proberen te wennen door het kapje steeds langer op te doen. En een er maar aan, er gaan steeds meer stemmen op om de mondkapjes ook buiten het OV te verplichten.

 

Er zijn gewoon mensen waarbij dat om medische redenen niet gaat. Missschien ietsje meer inlevingsvermogen? Waarom die mensen uitsluiten? In het buitenland sluiten ze die mensen niet uit maar krijgen die een uitzondering.
Moet een blinde niet niet voldoende afstand houdt omdat hij die andere mensen niet kan zien een bekeuring krijgen?
Het is geen Ebola maar vergelijkbaar met griep. Minder dodelijk dan de griep van 2 jaar geleden zelfs.
 

Als er draagvlak zou zijn voor mondkapjes buiten OV dan zou je ze overal al zien. Want waar je voor bent doe je zelf. Maar slechts een enkeling draagt ze.
En als er in het OV draagvlak voor was dan had je ze voor de verplichting ook wel overal al gezien in het OV en had een meerderheid in het OV ze al gedragen.

In België zijn ze helemaal gek want daar moet het zelfs buiten. Terwijl je buiten niet besmet wordt.

Dit hele Corona beleid is puur fascisme. Laat mensen zelf afwegingen maken op basis van wat zij vinden en wat zij goed vinden voor hun gezondheid. Wat is de volgende stap? Dat de overheid voor elke dag gaat bepalen hoe laat je moet eten en wat je precies moet eten?
Dit soort verplichtingen horen thuis in een China of Noord-Korea. Niet hier.
 

 


Mag ik jou @Marcel4x4 er op wijzen dat door mensen zoals jij die de Corona maatregelen onzin vinden en pretenderen dat het maar een simpel griepje is er veel meer mensen worden uitgesloten.

@Marcel4x4Alles goed en wel, de noodverordening waarvan jij de link plaatst is die van de Veiligheidsregio Utrecht. Die is niet landelijk geldig.

Voor de rest hoop ik dat je ook een artikel hebt gevonden waarin oproepen tot strafbare feiten vrijgepleit worden. Ik wil je er op wijzen dat mondkapjes aan bepaalde eisen moeten voldoen en op jouw gezicht moeten aansluiten.

 

 

Ik heb niemand opgeroepen om iets te doen. Alleen tips aangegeven wat iemand KAN doen. Voor zover ik weet is iets als een tip “je kunt op de A2  tussen dat en dat stuk best iets harder rijden dan de maximumsnelheid want daar staat geen flitspalen’ niet strafbaar.
Een app als flitsservice is niet strafbaar.
 

De noodverorderning is in het hele land gelijk. In ieder geval m.b.t. OV. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat als je in de trein reist en die door Utrecht reist je ineens aan andere regels moet voldoen dan wanneer die door Limburg rijdt.

De noodverordening heeft het alleen over het dragen van niet-medische mondkapjes. Niet over kwaliteitseisen of in hoeverre ze moeten aansluiten. Niet medische mondkapjes hebben zelfs helemaal geen kwaliteitseisen. Daarom zijn het niet medische. Je mag ze zelfs zelf maken.

En als dat wel zo is dan hoor ik graag waar staat vermeld dat ze 100% moeten aansluiten (iets dat al niet kan bij iemand met baard en de meeste mondkapjes ook niet eens doen) en aan welke kwaliteitseisen ze moeten voldoen.
 

Reputatie 7
Badge +1

In België zijn ze helemaal gek want daar moet het zelfs buiten. Terwijl je buiten niet besmet wordt.

Ja, ja buiten kun je niet besmet worden. :thinking:  Als dat werkelijk zo was dan had je het wereldnieuws wel gehaald. 

Dit hele Corona beleid is puur fascisme. Laat mensen zelf afwegingen maken op basis van wat zij vinden en wat zij goed vinden voor hun gezondheid. Wat is de volgende stap? Dat de overheid voor elke dag gaat bepalen hoe laat je moet eten en wat je precies moet eten?
Dit soort verplichtingen horen thuis in een China of Noord-Korea. Niet hier.

En het bekende 'f' woord en oorlogsretoriek komt weer eens naar voren. What's new? 

Als mensen zelf afwegingen moeten maken op basis van wat zij vinden en ‘denken’ wat goed is wordt het een grote chaos. De een vindt het bijvoorbeeld helemaal geen probleem om stomdronken achter het stuur te kruipen, maar dan ligt er daarna wel iemand onder die auto.

Reputatie 7
Badge +1

En over sokken gesproken, daarover staat al iets op de website van de Rijksoverheid:

Welk type niet-medisch mondkapje heb ik nodig in het verkeer?

Voor gebruik in het verkeer is een niet-medisch mondkapje zonder filter, bijvoorbeeld van katoen, voldoende. U kunt mondkapjes gebruiken die worden verkocht in bijvoorbeeld supermarkten en drogisterijen. U kunt ook zelf een mondkapje maken. Bekijk de voorbeeldinstructie voor het maken van een niet-medisch mondkapje. 

Een sjaal, spatmasker, col, bandana, het gebruik van een kraag van een jas of bijvoorbeeld mondkapjes gemaakt van een sok zijn niet toegestaan. Ook is het niet toegestaan om gasmaskers te gebruiken. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/verkeer-en-openbaar-vervoer

En over het aansluiten op het gezicht:

Kan ik ook een zakdoek voor mijn mond en over mijn neus knopen? 

Nee. Het is belangrijk dat het niet-medisch mondkapje zo goed mogelijk aansluit op uw gezicht en de neus en mond bedekt. Het vastknopen van een zakdoek is onvoldoende.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/instructies

Niemand heeft het over 100% aansluiten, want dat is niet mogelijk, maar wel zo goed mogelijk.


Mag ik jou @Marcel4x4 er op wijzen dat door mensen zoals jij die de Corona maatregelen onzin vinden en pretenderen dat het maar een simpel griepje is er veel meer mensen worden uitgesloten.

 

Dus omdat iemand iets onzin vindt en de feiten zegt worden mensen uitgesloten? Nogal vreemde logica en een cirkelredenering.

Ik vind dat iedereen van OV gebuik moet kunnen maken en op zijn manier. En als jij een mondkapje wil dragen dan mag jij dat van mij (ook al weet ik dat ze heel ongezond zijn en er veel voor te zeggen is om ze te verbieden), maar respecteer dan ook anderen die er anders over denken en het niet willen. We zijn toch geen China?

Die mensen worden uitgesloten door de overheid omdat die ze uitsluit. In onze buurlanden krijgen deze mensen uitzonderingen. Dus het uitsluiten is een beleidskeuze van het kabinet en van niemand anders. Rover pleit voor een uitzondering voor deze mensen.

Maar ook jij sluit ze uit omdat je tegen een uitzondering bent.
Daarnaast overreageerd deze overheid op iets dat niet gevaarlijkers is dan waar we al zeer regelmatig mee te maken hebben. De paniek in het begin is dan misschien te begrijpen maar gelukkig valt het allemaal mee met de IFR (sterfpercentage). De overheid doet daarbij dingen die destructief zijn voor het land en veel erger dan de kwaal (dat vindt mijn huisarts ook).

Iedereen wordt uitgemaakt voor virusdrager terwijl dat in een rechtstaat alleen kan mits bewezen, tot die tijd ben je onschuldig.

Juist door mensen die zich niet verdiepen in de feiten en meedoen aan angst zaaien en hysterie (en de media propaganda heeft daarin ook een zweer kwalijke rol) gebeurd dit. Anders was het beleid gewoon bij groepsimmuniteit gebleven. Het is massale paniek zoals mijn huisarts het omschreef.
Die mensen denken dat dit een soort van Ebola is waarbij mensen bij bosjes neervallen. Terwijl Ebola een IFR van 67% heeft. En het overgrote deel van de meeste mensen van SARS-CoV-2 niets merken of enkel een lichte verkoudheid hebben.

Door mensen van de coronareligie wordt het hele land kapot gemaakt en hebben we straks niets meer. Geen economie, geen samenleving, geen volksgezondheid, geen zorg, geen OV. Dan kunnen we niemand meer redden van wat voor ziekte dan ook. De toekomst van de jongeren nu zal er zeer slecht uitzien in de toekomst. Kijk niet raar op van megabezuinigingen volgend jaar, ook op de zorg.
Daarnaast is het kabinet ook al bezig de democratie af te schaffen met een noodwet (doet me denken aan een bepaalde periode in de geschiedenis).

Ik heb niet gezegd dat het een simpel griepje is maar dat het qua Infection Fatality Rate vergelijkbaar is met de gewone griep. Dat is een feit en dat geeft zelfs RIVM in feite toe met hun IFR.
Corona virussen zijn een hele andere familie dan influenza. Corona is een verkoudheidsvirus dat samen met Rhino voor de meeste verkoudheden zorgt.
Verder is de gewone griep ook niet helemaal onschuldig en geen ‘griepje’. Daar kun je ook flink ziek van worden (heb 2 jaar geleden 2 weken plat gelegen). Daar gaan jaarlijks duizenden mensen aan dood in Nederland. In de winterperiode 2017-2018 zelfs 11.400 mensen. Heel erg maar geen reden om iedereen te straffen of het land te slopen.

Ik heb in mijn lange post argumenten aangetoond dat het in dezelfde range zit als de gewone griep (dus IFR onder de 1%). Daar wordt dan niet op ingegaan, maar enkel puur om de persoon spelen. Jammer is dat.

Verder ben ik niet tegen beleid op zich (hoewel je op basis van de IFR ook gewoon niets kunt doen omdat we dat in 2017/2018 ook niet deden).
Maar wel beleid dat proportioneel is en niet in strijd is met grondrechten, vrijheden, grondwet, mensenrechten, democratie, burgerrechten en rechtstaat. Die mag je nooit schenden want dan is er geen sprake meer van een democratische rechtstaat. En dat is enger en erger dan welk virus dan ook.
Voor beleid dat niet massaal de volksgezondheid, economie en samenleving schaadt en dat democratisch door de tweede en eerste kamer is gegaan.

Bijvoorbeeld praktische oplossingen als goede ventilatie (zoals het Deltaplan Ventilatie van Maurice de Hond), luchtbevochtiging en ionisatie. Zowel in openbare gebouwen als OV. Dat helpt tegen alle virussen. Of ze nu vallen onder Influenza, Corona of Rhino. Allemaal ziekten waar kwetsbare mensen mee kunnen sterven. Is bovendien ook een stuk goedkoper.
Verder ook kijken naar medicatie die succesvol is gebleken zoals HCQ+zink.
Het huidige beleid gaat zeker weten een tweede golf opleveren in het najaar, dat wil ik graag voorkomen. Net als massale depressies en andere gezondheidsklachten en massa’s wekrlozen en faillissementen door het beleid.

We moeten direct weer normaal gaan doen met z’n allen. Want dat is het beste voor de algemene volksgezondheid. Daar gaat het mij om. Zonder vrijheid heb je geen leven.
Als het nodig is ben ik bereid mijn leven te geven voor de vrijheid, net als die jonge mannen op de stranden van Normandië vroeger.

En als er mensen zijn die persé een mondkapje willen dragen of afstand willen houden dan mogen ze dat van mij doen. En als mensen het vriendelijk vragen wil ik ook best afstand houden van hen.
Ook al weet ik dat het voor de gezondheid zeer slecht is. Social distancing geeft zelfs schade aan je genen wat zelfs gevolgen heeft voor je nakomelingen (zoek interviews met hoogleraar immunologie Piere Capel).

 

Badge +3

Er is genoeg bewijs dat mondkapjes op zijn minst iets doen, namelijk grotere druppels/droplets tegenhouden (bij hoesten, niesen, (luid) praten, zingen e.d.), maar dat ze bijzonder weinig doen tegen aerosolen is ook een feit.

Zonder mondkapjes zal je dus (uitgezonderd in de buitenlucht) op zijn minst weer afstand moeten handhaven en dat lukt dus niet in het ov, ook niet met groene stickers.

Dat afstand houden op straat of op een perron, en ook in bijv. een supermarkt niet altijd lukt is een kleiner probleem, want daar is de blootstelling vaak maar kort, hooguit een paar minuutjes bij de kassa of het in/uitstappen van de trein (waarbij je voor het laatste gewoon een mondkapje dient te dragen).

(Grond)wettelijke zaken als ‘vrijheid van kleding’ erbij halen heeft weinig zin, er zijn genoeg redenen om je te weigeren als jij in je blootje of met een bivaksmuts of donkere integraalhelm een trein in wilt.

Voor de rest ‘het is maar een griepje zoals alle andere’ is ook al niet waar. Hoeveel mensen werden er in voorgaande jaren in de zomermaanden zo ziek dat ze in het ziekenhuis terecht kwamen of overleden?

En wat betreft de leeftijd, zie de huidige uitbraken. Dat gaat met name om (feestende?) jongeren die het niet zo nauw nemen met de regels. Dus zijn die regels toch wel ergens goed voor? Want jongeren waren toch juist een laag-risico groep?

Reageer