Skip to main content

Hoi! 

Ik hoor zo her en der dat het de bedoeling is dat studenten voorlopig niet in de spits reizen (o.a. https://nos.nl/artikel/2333883-kabinet-en-onderwijsinstellingen-spreken-af-geen-studenten-in-de-spits.html), maar ik kan nergens helemaal vinden in hoeverre dit echt een harde regel is en er ook op gecontroleerd wordt.

Op zich een hele begrijpelijke regel, maar ik studeer zelf in Antwerpen en daar zijn de universiteiten wel in zekere zin geopend. De examens in juni vinden daar nog steeds fysiek op de campus zelf plaats. Dit betekent dus dat ik als student zijnde dus wél gebruik moet maken van het openbaar vervoer (met name de trein Breda-Antwerpen). Ik vraag me hierdoor dus wel een beetje af in hoeverre dit zonder problemen mogelijk gaat zijn (ik heb sowieso ook geen idee hoe de grenscontrole voor die trein plaatsvindt, iemand enig idee?). Weet iemand dit toevallig?

Alvast bedankt! 

@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden xtra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

Ik denk wel dat dat de meest toekomstbestendige optie is als samenleving. En dan niet eens zozeer vanwege geld, maar vooral ook op sociaal gebied en op het vlak van gezondheid. Met een boog om iedereen heenlopen, geen contact meer maken, alles en iedereen constant ontsmetten, de hele dag je handen wassen. Straks sterven we inderdaad niet aan Corona, maar aan een gewoon griepje, omdat niemand nog enige weerstand heeft, of aan eenzaamheid omdat ouderen op een kamertje weg zitten te kwijnen, of aan zelfmoord vanwege depressie door de (financiele) problemen.
Dat er even geen grote festivals en concerten e.d. zijn, ok, maar die 1,5m-samenleving? Nee.


Sorry Jeroen, maar de maatregelen zijn te laat en te halfslachtig en daarnaast is de controle er op een farce. Zie nu weer de "mondkapjesplicht" die niet gecontroleerd wordt, een app die niet mag vanwege de privacy, quarantaine maatregelen voor wie besmet is die niet gecontroleerd worden, etc. Zachte westerse heelmeesters maken stinkende wonden met hun draagvlak geneuzel met uiteindelijk maximale schade als gevolg. Beter kort duidelijke, harde maatregelen dan het eindeloze pappen en nathouden wat nu gebeurt. 

Er is nog geen besluit genomen inzake hoe er gehandhaaft gaat worden in de treinen, de media is hier erg voorbarig in om te vermelden dat er niet gehandhaaft gaat worden.

En het mondkapje wordt nu ingevoerd omdat de 1,5 meter niet meer altijd toepasbaar is, dus als vervanging van de 1,5 mtr.

En “enorme” inkrimpingen ??? Er gaat bezuinigd worden ja, dat zullen alle bedrijven moeten die getroffen zijn door de Corona crisis, er zal minder externe inhuur zijn en vacatures worden op dit moment alleen uitgezet voor de cruciale functies.  En zo wordt er naar meer gekeken om op te bezuinigen en het uitstellen van investeringen of plannen.  Daar is al een hele hoop geld te halen als bepaalde verbouwingen en renovaties voorlopig op de lange baan worden geschoven.

Maar laten we geen paniek gaan schoppen en eerst eens kijken wat het allemaal gaat doe nstraks en ook afwachten hoe het verder gaat met dit virus, eerdere paniek vanwege SARS en de Mexicaanse griep vielen uiteindelijk ook mee.

Leef met de dag, niemand zag deze crisis aankomen en niemand weet hoe lang deze zal duren.

 


Zijn de middelen straks zo langzamerhand niet erger dan de kwaal? Ik denk ook aan het gezegde "men lijdt soms het meest door het lijden dat men vreest". Sommige mensen zijn zo bang dat ze van de daken roepen voor onbepaalde tijd het OV te mijden, maar wel op een drukke zatermiddag zich staan te verdringen in de supermarkt en winkelstraat. Het leven hangt nu eenmaal aan elkaar van risico's. Als je overmatige drukte vermijdt, goede hygiëne toepast, met verkoudheidsklachten thuis blijft en verder je gezonde verstand gebruikt, kom je al een heel eind. Dat er geen massale evenementen zijn lijkt me verstandig, maar verder vraag ik me af of dat min of meer ijzeren dogma van 1.5 meter, die her en der gewoon op eigen manier wordt geïnterpreteerd of door de vingers gezien, wel zo noodzakelijk is/blijft. Dit virus gaat nooit meer weg en blijft straks net als vele anderen een smeulend en soms oplaaiend veembrandje. En ook een vaccin zal geen 100% garantie geven dat je nooit ziek zult worden door dit specifieke virus. Net als met gewone griep.


@Arie_H

Ik ken weinig studenten die nu 10 uur les hebben op één dag. Bij veel ininstellingen zie je op vrijdag na de lunch al vrijwel niemand meer. 


Maar hoe moet het dan? Zeker gaat gezondheid voor alles. Maar als het OV slechts op beperkte schaal reizigers toelaat dan komen er minder inkomsten binnen. Wie gaat dat financieel gat dichtmaken?


@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

Het alternatief is spoorwegen, luchtvaart, horeca, recreatie en veel andere bedrijven opdoeken want met maximaal halve bezetting is het niet lang in stand te houden. Uiteindelijk zullen dan de economische gevolgen meer slachtoffers eisen dan corona zelf. 

Hoe vervelend ook, er zullen altijd mensen sterven want we hebben nu eenmaal niet het enige leven. Vroeger accepteerden mensen gewoon dat er dierbaren overleden aan wintergriep, longontstekingen en andere ziektes. Tegenwoordig eist iedereen echter dat hij/zij 100 wordt en dat alles voor dat doel moet wijken. Dat anderen daardoor desnoods aan de bedelstaf geraken is dan jammer. 

Kortom, ik denk dat je geen onnodige risico's moet nemen maar alles voor onbeperkte tijd plat leggen is niet realistisch. Het geld voor de gezondheidszorg zal ergens verdiend moeten worden.  


@Pieter-jan1974 Logisch dat iedereen zich aan moet passen. Maar treinreizen van 20 km of meer om college te volgen of tentamens te maken lijken mij “noodzakelijke reizen”.

Waar het verder knelt is dat voor iedereen geldt geen verbod maar een beroep op eigen verantwoordelijkheid. Alleen voor studenten wordt alvast besloten. Zonder dat studenten vertegenwoordigers bij het besluit worden betrokken.


Behalve dat de lestijden worden aangepast wordt ook gesproken van dat maximaal 20% van de studenten en medewerkers op locatie aanwezig zijn waardoor het grootste deel van de studenten en medewerkers ook in de komende periode dus nog niet fysiek op de universiteit aanwezig zal zijn.

Ook staat er in de vervoersparagraaf van de eerder genoemde protocollen:

Alternatieve vervoersmethoden door medewerkers en studenten worden gestimuleerd. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Medewerkers en studenten middels communicatie campagne te vragen om niet onnodig met het OV te komen als zij andere mogelijkheden hebben (bijvoorbeeld auto, fiets of lopen vanaf een station).
  • Het stimuleren van, waar verantwoord, het gebruik van fietsen in plaats van bussen en trams.
  • Het vergemakkelijken van de aanschaf van een fiets of e-bike door verruiming inzet vakantiedagen voor faciliteitenbudget.
  • Het reserveren van (extra) parkeerplaatsen voor medewerkers en studenten.
  • Aan te sluiten bij initiatieven van OV en touringcarbedrijven om extra capaciteit te genereren.

Ik ben wel benieuwd naar de uitwerking hiervan. 

Afhankelijk van de afstand kan fietsen een goed optie zijn. In Delft zag ik altijd de bussen naar de TU goed vol zitten maar er waren ook elke ochtend fietsfiles vanaf het station richting de TU. 


Veel studenten wonen in de stad waar ze studeren. Fietsen kan ook een optie zijn. Tijden zijn vervelend voor de studenten die niet op fietsafstand wonen.

Als je funreisjes wil beperken dan zou een trajectabonnement een optie kunnen zijn.


@Robert B 

Daar zat ik ook over na te denken, maar dat gaat niet. Een railrunner is een toegevoegd vervoersbewijs, wat ook geldt voor dagkaart hond of fiets. Je kan deze dus niet op zich staand uitschrijven. Vraag me niet waarom niet, ik heb daar geen antwoord op helaas. Het stamt vermoed ik uit de tijd dat men niet zelfstandig op een railrunner mocht reizen.


Of de 40% grens afschaffen en (hopelijk) tot de conclusie komen dat dat niet hele grote gevolgen heeft.


Ik zal het laten staan gezien ik nu snap wat je bedoelt, maar dat is dus wel belangrijke context. ;)


@MoDe

Ha.ha, jij denkt zeker dat de staat straks permanent het halve bedrijfsleven kan blijven subsidiëren. En dat terwijl de inkomsten van de staat aan alle kanten dalen en er steeds meer werklozen komen. Het heeft niet zo veel zin om te denken dat het geld misschien wel uit de lucht komt vallen.


Dan moet je dus gewoon een kaartje kopen. Het gratis reizen op KidsVrij is uiteraard.gebaseerd op het feit dat een van de orders wel betaalt.

Mweh, die heeft bijv. Weekend Vrij dus dat is dan al betaald. :thinking:

Ik vind het gewoon bizar (qua handhaving) dat een 10 jarige met Kids Vrij ‘op de bon’ gaat terwijl het wemelt van de ‘getuigenverklaringen’ over poortjes ontwijken op de stations.

First things first (“zorg een volgende keer voor een Railrunner meisje”)... Of is men bang om besmet te raken van echte zwartrijders?

En (vraag aan @Loes) is het niet mogelijk om aan iemand met Kids Vrij een UvB uit te schrijven in de vorm van een Railrunner? Dus € 2,50 en dan niet die €50 erbij?


@Robert B 

De ouder hoeft helemaal geen abonnement te hebben, laat staan afgekocht reisrecht. 


Dan moet je dus gewoon een kaartje kopen. Het gratis reizen op KidsVrij is uiteraard.gebaseerd op het feit dat een van de orders wel betaalt.

Mweh, die heeft bijv. Weekend Vrij dus dat is dan al betaald. :thinking:

Ik vind het gewoon bizar (qua handhaving) dat een 10 jarige met Kids Vrij ‘op de bon’ gaat terwijl het wemelt van de ‘getuigenverklaringen’ over poortjes ontwijken op de stations.

First things first (“zorg een volgende keer voor een Railrunner meisje”)... Of is men bang om besmet te raken van echte zwartrijders?

En (vraag aan @Loes) is het niet mogelijk om aan iemand met Kids Vrij een UvB uit te schrijven in de vorm van een Railrunner? Dus € 2,50 en dan niet die €50 erbij?


Wij waren er niet bij, dus we weten niet waarom de betreffende conducteur een UVB heeft uitgeschreven. Feit is dat een kind alleen met een begeleider van 12+ met kidsvrij mag reizen. Geen begeleiding betekent dat er een ander vervoersbewijs moet zijn, voor een 10 jarige kan dat een railrunner zijn. Railrunners zijn nog gewoon te koop. Wij weten niet of het kind voor de 1e keer in haar eentje met kidsvrij reisde of dat vaker heeft gedaan. Wanneer dit de 1e UVB was, dan hebben de ouders grote kans dat ze het terug krijgen.

Persoonlijk zou ik zeker in deze tijd een 10-jarig kind niet alleen met de trein er op uit sturen.


Ik las inmiddels dat de VU en de UvA weigeren mee te werken aan het plan om studenten uitsluitend buiten de spits te laten reizen. Argument is dat het aantal mogelijke lesuren dan zo beperkt wordt dat het onderwijs niet meer te organiseren is. De instellingen gaan er verder vanuit dat op 1 september sowieso alle beperking in het OV moeten zijn opgeheven. 

Ook in Friesland is er verzet omdat een groot deel van de MBO/HBO studenten is aangewezen op buslijnen die uitsluitend tijdens de spitsuren rijden. 


@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

 


Als iedereen die na 1 juni positief getest is of corona-achtige klachten heeft het OV mijdt, valt het met het besmettingsrisico denk ik wel mee, ook met volle treinen.


Niet alle mensen met klachten blijven thuis. en niet alle mensen met Corona hebben verschijnselen maar kunnen wel iemand besmetten.


@dorae_mon 

Dan zijn er wel striktere maatregelen nodig zoals een verplichte temperatuurmeting voor vertrek en een systematische, wel gecontroleerde mondkapjesplicht op station en in de trein. De "vrijwillige mondkapjesplicht" die nu wordt ingevoerd is een halfzachte maatregel die vraagt om ontduiking.

Ook hierbij valt op dat de luchtvaart weer veel slagvaardiger is dan het OV. Daar gewoon zonder discussie: een mondkapje op en anders kom je er niet in. En daar hoor ik niemand roepen dat dat in strijd met de grondwet is en meer van dat soort quatsch.


Off-topic want het gaat niet over NS of treinen…

Ik ben wel heel beneuwd hoe het busvervoer hiermee om zal (kunnen) gaan. In de ‘studentenspits’ rijden er hier (Eindhoven) een boel extra gelede bussen die stampvol zijn en waar vaak gewoon studenten achterblijven, die dan 6, 8, 10 of 15 minuten moeten wachten op de volgende. Op zich geen probleem maar als de bussen alleen maar (100%) zitplaatsen hebben dan heb je er ca. 3 keer zo veel nodig! Dan mag je gerust vanaf 9:00 beginnen met extra rijden om iedereen om 11:00 op school te hebben.

En in veel streekbussen richting Eindhoven (bijv. uit de richting Veghel/Uden) wil je in de spits eigenlijk ook al niet als gewone reiziger, tenzij je het leuk vindt om drie kwartier tussen 80 sholieren/studenten te staan. Zie ze vaak voorbij rijden met op de display “Sorry, bus is vol”.

Oké, naar de TU/e kan je lopen vanaf het station (tenzij je helemaal aan de andere kant van de campus moet zijn), en een paar vestigingen van (Fontys) hogeschool ook nog wel in een minuutje of 20 (dat doen al heel veel treinende studenten), maar de ROC’s zitten alweer een stuk verder en dat is al gauw 5 km (uurtje lopen, ga je gang bij slecht weer).

Dus in dat geval zullen de onderwijsinstellingen (allemaal samen en in overleg) de lestijden flink moeten gaan spreiden. Wordt nog een leuke puzzel, waarbij de studenten (en onderwijspersoneel) zeker in opstand zullen komen als ze bijv. les hebben van 11:00-13:00 en dan pas na 20:00 (of later) weer de volgende les/college/practicum… en dan nog terug willen naar het station. Meeste lijnen rijden na 18:00 een halfuurdienst, logisch want buspersoneel wil ook graag ‘op tijd’ thuis zijn voor Hart van Nederland of RTL Boulevard of zo…

Mag hopen dat het onderwijs op afstand een enorme vlucht kan gaan maken, en 20-25% fysiek aanwezig een optie is.

Hier in het dorp wordt er na 18.00 een uurs-dienstgereden en ik zat in de goede tijd (voor 12 maart) regelmatig met studenten in de bus die richting station gingen en vanaf daar nog met de trein. Ik heb het dan over circa 13 tot 15 km naar het station waarvoor de bus wordt genomen. Meest studenten gingen naar Amsterdam. Kan best zijn dat er veel in de knel gaan komen. Gelukkig zijn de avonden lang, maar ik zou zelf niet zo graag s avonds laat nog zulke afstanden fietsen. 


@Rene74

Voor heel veel virussen wordt sowieso nooit een afdoend virus geworden. De kans op een medicijn voor wie besmet is is een stuk groter, maar dan nog kun je alleen beperken en het uitzitten. Zeker in westerse landen waar alleen maatregelen op basis van vrijwilligheid mogen is dat beperken echter bijna onmogelijk. 


Nee een virus voor virussen zal ook niet gaan helpen om een virus te bestrijden.

De maatregelen kunnen toch echt wel afgedwongen worden in Nederland via de APV en volgens mij werd er ook een wet voor gemaakt waarin deze maatregelen een wettelijke basis zouden krijgen.


Gelet op de ingrijpende maatregelen, is de vraag of via de APV kan. Daarvoor is meestal een bijzondere wet vereist op landelijk niveau tenzij gebruik wordt gemaakt van nood-bevoegdheden maar dat mag dan weer niet voor langere duur. De huidige maatregelen die kunnen worden gehanddhaafd worden allemaal genomen op grond van de Wet Publieke Gezondheid irt de bevoegdheden op basis van de Wet Veiligheidsregio’s. Op lokaal niveau vertaald dit zich in noodverordeningen afgekondigd door de voorzitter van de veiligheidsregio’s. Omdat er twijfels bestaan over de inperking van grondrechten via noodverordeningen is nu een spoedwet in de maak.


Ik ben student, mag ik met het openbaar vervoer (ov) reizen?

Ja, maar gebruik het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen en reis zo veel mogelijk buiten de spits. Vanaf 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht voor reizigers van 13 jaar en ouder. 

Staat op rijksoverheid.nl

Lijkt erop alsof studenten niet geweerd gaan worden maar er afspraken met de scholen gemaakt worden dat er zo min mogelijk reden is om in de spits te reizen door de lessen strategisch te plannen 


Gaan ze dan ook handhaven als ik als student voor 9 uur met de trein ga?


Gaan ze dan ook handhaven als ik als student voor 9 uur met de trein ga?

Voor 9 uur is het spits, dus als men studenten wil weren uit de spits is het antwoord ja natuurlijk!

Op dit moment is er vrijwel geen handhaving (nog veel minder dan in normale tijden), maar die zal dus flink opgeschaald moeten worden en is ook veel makkelijker omdat de treinen maximaal ca. 50% bezet mogen zijn. Dat is het goede nieuws...


@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

 


Als iedereen die na 1 juni positief getest is of corona-achtige klachten heeft het OV mijdt, valt het met het besmettingsrisico denk ik wel mee, ook met volle treinen.


Reageer