@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.
Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden xtra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.
Ik denk wel dat dat de meest toekomstbestendige optie is als samenleving. En dan niet eens zozeer vanwege geld, maar vooral ook op sociaal gebied en op het vlak van gezondheid. Met een boog om iedereen heenlopen, geen contact meer maken, alles en iedereen constant ontsmetten, de hele dag je handen wassen. Straks sterven we inderdaad niet aan Corona, maar aan een gewoon griepje, omdat niemand nog enige weerstand heeft, of aan eenzaamheid omdat ouderen op een kamertje weg zitten te kwijnen, of aan zelfmoord vanwege depressie door de (financiele) problemen.
Dat er even geen grote festivals en concerten e.d. zijn, ok, maar die 1,5m-samenleving? Nee.
Zijn de middelen straks zo langzamerhand niet erger dan de kwaal? Ik denk ook aan het gezegde "men lijdt soms het meest door het lijden dat men vreest". Sommige mensen zijn zo bang dat ze van de daken roepen voor onbepaalde tijd het OV te mijden, maar wel op een drukke zatermiddag zich staan te verdringen in de supermarkt en winkelstraat. Het leven hangt nu eenmaal aan elkaar van risico's. Als je overmatige drukte vermijdt, goede hygiëne toepast, met verkoudheidsklachten thuis blijft en verder je gezonde verstand gebruikt, kom je al een heel eind. Dat er geen massale evenementen zijn lijkt me verstandig, maar verder vraag ik me af of dat min of meer ijzeren dogma van 1.5 meter, die her en der gewoon op eigen manier wordt geïnterpreteerd of door de vingers gezien, wel zo noodzakelijk is/blijft. Dit virus gaat nooit meer weg en blijft straks net als vele anderen een smeulend en soms oplaaiend veembrandje. En ook een vaccin zal geen 100% garantie geven dat je nooit ziek zult worden door dit specifieke virus. Net als met gewone griep.
Sorry Jeroen, maar de maatregelen zijn te laat en te halfslachtig en daarnaast is de controle er op een farce. Zie nu weer de "mondkapjesplicht" die niet gecontroleerd wordt, een app die niet mag vanwege de privacy, quarantaine maatregelen voor wie besmet is die niet gecontroleerd worden, etc. Zachte westerse heelmeesters maken stinkende wonden met hun draagvlak geneuzel met uiteindelijk maximale schade als gevolg. Beter kort duidelijke, harde maatregelen dan het eindeloze pappen en nathouden wat nu gebeurt.
Er is nog geen besluit genomen inzake hoe er gehandhaaft gaat worden in de treinen, de media is hier erg voorbarig in om te vermelden dat er niet gehandhaaft gaat worden.
En het mondkapje wordt nu ingevoerd omdat de 1,5 meter niet meer altijd toepasbaar is, dus als vervanging van de 1,5 mtr.
En “enorme” inkrimpingen ??? Er gaat bezuinigd worden ja, dat zullen alle bedrijven moeten die getroffen zijn door de Corona crisis, er zal minder externe inhuur zijn en vacatures worden op dit moment alleen uitgezet voor de cruciale functies. En zo wordt er naar meer gekeken om op te bezuinigen en het uitstellen van investeringen of plannen. Daar is al een hele hoop geld te halen als bepaalde verbouwingen en renovaties voorlopig op de lange baan worden geschoven.
Maar laten we geen paniek gaan schoppen en eerst eens kijken wat het allemaal gaat doe nstraks en ook afwachten hoe het verder gaat met dit virus, eerdere paniek vanwege SARS en de Mexicaanse griep vielen uiteindelijk ook mee.
Leef met de dag, niemand zag deze crisis aankomen en niemand weet hoe lang deze zal duren.
Behalve dat de lestijden worden aangepast wordt ook gesproken van dat maximaal 20% van de studenten en medewerkers op locatie aanwezig zijn waardoor het grootste deel van de studenten en medewerkers ook in de komende periode dus nog niet fysiek op de universiteit aanwezig zal zijn.
Ook staat er in de vervoersparagraaf van de eerder genoemde protocollen:
Alternatieve vervoersmethoden door medewerkers en studenten worden gestimuleerd. Dit kan bijvoorbeeld door:
- Medewerkers en studenten middels communicatie campagne te vragen om niet onnodig met het OV te komen als zij andere mogelijkheden hebben (bijvoorbeeld auto, fiets of lopen vanaf een station).
- Het stimuleren van, waar verantwoord, het gebruik van fietsen in plaats van bussen en trams.
- Het vergemakkelijken van de aanschaf van een fiets of e-bike door verruiming inzet vakantiedagen voor faciliteitenbudget.
- Het reserveren van (extra) parkeerplaatsen voor medewerkers en studenten.
- Aan te sluiten bij initiatieven van OV en touringcarbedrijven om extra capaciteit te genereren.
Ik ben wel benieuwd naar de uitwerking hiervan.
Afhankelijk van de afstand kan fietsen een goed optie zijn. In Delft zag ik altijd de bussen naar de TU goed vol zitten maar er waren ook elke ochtend fietsfiles vanaf het station richting de TU.
@Pieter-jan1974 Logisch dat iedereen zich aan moet passen. Maar treinreizen van 20 km of meer om college te volgen of tentamens te maken lijken mij “noodzakelijke reizen”.
Waar het verder knelt is dat voor iedereen geldt geen verbod maar een beroep op eigen verantwoordelijkheid. Alleen voor studenten wordt alvast besloten. Zonder dat studenten vertegenwoordigers bij het besluit worden betrokken.
Maar hoe moet het dan? Zeker gaat gezondheid voor alles. Maar als het OV slechts op beperkte schaal reizigers toelaat dan komen er minder inkomsten binnen. Wie gaat dat financieel gat dichtmaken?
@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.
Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.
Het alternatief is spoorwegen, luchtvaart, horeca, recreatie en veel andere bedrijven opdoeken want met maximaal halve bezetting is het niet lang in stand te houden. Uiteindelijk zullen dan de economische gevolgen meer slachtoffers eisen dan corona zelf.
Hoe vervelend ook, er zullen altijd mensen sterven want we hebben nu eenmaal niet het enige leven. Vroeger accepteerden mensen gewoon dat er dierbaren overleden aan wintergriep, longontstekingen en andere ziektes. Tegenwoordig eist iedereen echter dat hij/zij 100 wordt en dat alles voor dat doel moet wijken. Dat anderen daardoor desnoods aan de bedelstaf geraken is dan jammer.
Kortom, ik denk dat je geen onnodige risico's moet nemen maar alles voor onbeperkte tijd plat leggen is niet realistisch. Het geld voor de gezondheidszorg zal ergens verdiend moeten worden.
Of de 40% grens afschaffen en (hopelijk) tot de conclusie komen dat dat niet hele grote gevolgen heeft.
@MoDe
Ha.ha, jij denkt zeker dat de staat straks permanent het halve bedrijfsleven kan blijven subsidiëren. En dat terwijl de inkomsten van de staat aan alle kanten dalen en er steeds meer werklozen komen. Het heeft niet zo veel zin om te denken dat het geld misschien wel uit de lucht komt vallen.
Ik las inmiddels dat de VU en de UvA weigeren mee te werken aan het plan om studenten uitsluitend buiten de spits te laten reizen. Argument is dat het aantal mogelijke lesuren dan zo beperkt wordt dat het onderwijs niet meer te organiseren is. De instellingen gaan er verder vanuit dat op 1 september sowieso alle beperking in het OV moeten zijn opgeheven.
Ook in Friesland is er verzet omdat een groot deel van de MBO/HBO studenten is aangewezen op buslijnen die uitsluitend tijdens de spitsuren rijden.
Ik zal het laten staan gezien ik nu snap wat je bedoelt, maar dat is dus wel belangrijke context. ;)
Dan moet je dus gewoon een kaartje kopen. Het gratis reizen op KidsVrij is uiteraard.gebaseerd op het feit dat een van de orders wel betaalt.
Mweh, die heeft bijv. Weekend Vrij dus dat is dan al betaald.
Ik vind het gewoon bizar (qua handhaving) dat een 10 jarige met Kids Vrij ‘op de bon’ gaat terwijl het wemelt van de ‘getuigenverklaringen’ over poortjes ontwijken op de stations.
First things first (“zorg een volgende keer voor een Railrunner meisje”)... Of is men bang om besmet te raken van echte zwartrijders?
En (vraag aan @Loes) is het niet mogelijk om aan iemand met Kids Vrij een UvB uit te schrijven in de vorm van een Railrunner? Dus € 2,50 en dan niet die €50 erbij?
@Robert B
De ouder hoeft helemaal geen abonnement te hebben, laat staan afgekocht reisrecht.
Dan moet je dus gewoon een kaartje kopen. Het gratis reizen op KidsVrij is uiteraard.gebaseerd op het feit dat een van de orders wel betaalt.
Mweh, die heeft bijv. Weekend Vrij dus dat is dan al betaald.
Ik vind het gewoon bizar (qua handhaving) dat een 10 jarige met Kids Vrij ‘op de bon’ gaat terwijl het wemelt van de ‘getuigenverklaringen’ over poortjes ontwijken op de stations.
First things first (“zorg een volgende keer voor een Railrunner meisje”)... Of is men bang om besmet te raken van echte zwartrijders?
En (vraag aan @Loes) is het niet mogelijk om aan iemand met Kids Vrij een UvB uit te schrijven in de vorm van een Railrunner? Dus € 2,50 en dan niet die €50 erbij?
Wij waren er niet bij, dus we weten niet waarom de betreffende conducteur een UVB heeft uitgeschreven. Feit is dat een kind alleen met een begeleider van 12+ met kidsvrij mag reizen. Geen begeleiding betekent dat er een ander vervoersbewijs moet zijn, voor een 10 jarige kan dat een railrunner zijn. Railrunners zijn nog gewoon te koop. Wij weten niet of het kind voor de 1e keer in haar eentje met kidsvrij reisde of dat vaker heeft gedaan. Wanneer dit de 1e UVB was, dan hebben de ouders grote kans dat ze het terug krijgen.
Persoonlijk zou ik zeker in deze tijd een 10-jarig kind niet alleen met de trein er op uit sturen.
@Arie_H
Ik ken weinig studenten die nu 10 uur les hebben op één dag. Bij veel ininstellingen zie je op vrijdag na de lunch al vrijwel niemand meer.
@Robert B
Daar zat ik ook over na te denken, maar dat gaat niet. Een railrunner is een toegevoegd vervoersbewijs, wat ook geldt voor dagkaart hond of fiets. Je kan deze dus niet op zich staand uitschrijven. Vraag me niet waarom niet, ik heb daar geen antwoord op helaas. Het stamt vermoed ik uit de tijd dat men niet zelfstandig op een railrunner mocht reizen.
Veel studenten wonen in de stad waar ze studeren. Fietsen kan ook een optie zijn. Tijden zijn vervelend voor de studenten die niet op fietsafstand wonen.
Als je funreisjes wil beperken dan zou een trajectabonnement een optie kunnen zijn.
Off-topic want het gaat niet over NS of treinen…
Ik ben wel heel beneuwd hoe het busvervoer hiermee om zal (kunnen) gaan. In de ‘studentenspits’ rijden er hier (Eindhoven) een boel extra gelede bussen die stampvol zijn en waar vaak gewoon studenten achterblijven, die dan 6, 8, 10 of 15 minuten moeten wachten op de volgende. Op zich geen probleem maar als de bussen alleen maar (100%) zitplaatsen hebben dan heb je er ca. 3 keer zo veel nodig! Dan mag je gerust vanaf 9:00 beginnen met extra rijden om iedereen om 11:00 op school te hebben.
En in veel streekbussen richting Eindhoven (bijv. uit de richting Veghel/Uden) wil je in de spits eigenlijk ook al niet als gewone reiziger, tenzij je het leuk vindt om drie kwartier tussen 80 sholieren/studenten te staan. Zie ze vaak voorbij rijden met op de display “Sorry, bus is vol”.
Oké, naar de TU/e kan je lopen vanaf het station (tenzij je helemaal aan de andere kant van de campus moet zijn), en een paar vestigingen van (Fontys) hogeschool ook nog wel in een minuutje of 20 (dat doen al heel veel treinende studenten), maar de ROC’s zitten alweer een stuk verder en dat is al gauw 5 km (uurtje lopen, ga je gang bij slecht weer).
Dus in dat geval zullen de onderwijsinstellingen (allemaal samen en in overleg) de lestijden flink moeten gaan spreiden. Wordt nog een leuke puzzel, waarbij de studenten (en onderwijspersoneel) zeker in opstand zullen komen als ze bijv. les hebben van 11:00-13:00 en dan pas na 20:00 (of later) weer de volgende les/college/practicum… en dan nog terug willen naar het station. Meeste lijnen rijden na 18:00 een halfuurdienst, logisch want buspersoneel wil ook graag ‘op tijd’ thuis zijn voor Hart van Nederland of RTL Boulevard of zo…
Mag hopen dat het onderwijs op afstand een enorme vlucht kan gaan maken, en 20-25% fysiek aanwezig een optie is.
In deze tijd moeten we allemaal ons aanpassen, we kunnen niet reizen zoals we gewend zijn.
Studenten zijn daarmee geen uitzondering, en moeten ook aanpassen.
Maar hoe? dat zorgt dus voor problemen. Ik geloof niet dat studenten 5 dagen per week de hele dag naar college gaan. Omdat ik zelf in een studenten stad woon, en ik heb in het verleden tussen de studenten gewoond. En ik zag ook elke dag studenten die al om 14:00 naar huis gingen. Als ik door de week met de trein reisde zag ik veel studenten in de zogenaamde daluren in de trein. Ik zie hier in de stad studenten die met de bus reizen omdat ze anders 5 minuten moeten fietsen, die kunnen dus wel gaan fietsen. Het is schandalig als mensen die naar hun werk moeten en daarvoor met de trein moeten reizen niet mee kunnen omdat er veel studenten in de trein zitten.
@Pieter-jan1974 Logisch dat iedereen zich aan moet passen. Maar treinreizen van 20 km of meer om college te volgen of tentamens te maken lijken mij “noodzakelijke reizen”.
Waar het verder knelt is dat voor iedereen geldt geen verbod maar een beroep op eigen verantwoordelijkheid. Alleen voor studenten wordt alvast besloten. Zonder dat studenten vertegenwoordigers bij het besluit worden betrokken.
Is het dan mogelijk om iets te doen aan zeer korte ritjes, die ze ook kunnen fietsen?
Ik denk ook dat als er studenten teveel erbij worden betrokken, dan gaat het ook niet goed.
Studenten willen het liefste onbeperkt met het ov en dat kan nu niet. Dus ook geen snoepreisjes reisjes die niet voor de studie zijn.
Haha ja dat filmpje ken ik, zelfde op sommige punten hier (kruising Stationsweg/Fuutlaan/Parklaan en het Dommeltunneltje voor fietsers naar de TU). En dan komen ze van twee kanten ook nog.. mierenhoop!
Denk dat veel touringcarbedrijven graag willen bijspringen de komende tijd overigens! M*hof tourdivisie ligt grotendeels stil, en dat zal niet op korte termijn veranderen.
@Pieter-jan1974
Hele korte ritjes tikken qua drukte niet aan juist omdat studenten dan maar een paar minuten in de trein zitten.
Daarnaast is het natuurlijk vreemd dat mensen met een abonnement waarvoor betaald wordt maar zouden moeten gaan fietsen. Het probleem is dat de OV-bedrijven van twee walletjes lijken te willen eten. Ze willen het geld van de studentenkaart blijven opstrijken maar die studenten niet vervoeren. Andere reizigers kunnen hun abonnement opzeggen maar studenten niet.
Ik denk dat de OV-bedrijven daarom ook met de onderwijsinstellingen praten in de hoop dat die hun tijden verschuiven. De studentenkaart houdt dan zijn huidige geldigheid zodat er geen financiële claims komen. Tot de zomervakantie zal er zo nog wel een mouw aan gepast worden maar als deze beperkingen in september nog steeds gelden zal het Min van Onderwijs vrees ik niet meer (de volle mep) blijven doorbetalen.
NS en de regering maken het zich onnodig moeilijk door die capaciteitsbeperking van 40% te eisen. Houd gewoon die mondkapjesplicht zolang het nodig is en verder geen beperkingen mbt het aantal reizigers. (Dat is geloof ik in veel andere landen ook het geval.) Dan hoeven scholen en bedrijven ook verder niet moeilijk te doen met indelen van roosters enzo en kunnen mensen die met het ov willen reizen dat doen zonder zich bezwaard te voelen.
@Pieter-jan1974
Hele korte ritjes tikken qua drukte niet aan juist omdat studenten dan maar een paar minuten in de trein zitten.
Daarnaast is het natuurlijk vreemd dat mensen met een abonnement waarvoor betaald wordt maar moeten gaan fietsen. Het probleem is dat OV-bedrijven van twee walletjes willen eten. Ze willen het geld van de studentenkaart blijven opstrijken maar die studenten niet vervoeren. Andere reizigers kunnen hun abonnement opzeggen maar studenten niet.
Dan zal NS toch treinen moeten verlengen, in een trein met 6 delen in plaats van 4 delen kunnen ook met 40% bezetting meer mensen mee.
Ik weet het dat is is ook moeilijk. Anders is de kans groot dat mensen die naar hun werk moeten niet met de trein mee kunnen. Er zijn mensen als ze het abonnement opzeggen en hebben ze geen ander vervoer en kunnen dan dus niet naar het werk. Ik hoop ook zeker dat de ov bedrijven er met het onderwijs er uit kunnen komen en er een aanpassing van lestijden of misschien aanpassing van lesdagen mogelijk is.
NS en de regering maken het zich onnodig moeilijk door die capaciteitsbeperking van 40% te eisen. Houd gewoon die mondkapjesplicht zolang het nodig is en verder geen beperkingen mbt het aantal reizigers. (Dat is geloof ik in veel andere landen ook het geval.) Dan hoeven scholen en bedrijven ook verder niet moeilijk te doen met indelen van roosters enzo en kunnen mensen die met het ov willen reizen dat doen zonder zich bezwaard te voelen.
Ik zou zeggen alles weer normaal laten worden zoals het voor 12 maart was en dan ook reizen in OV zonder mondkapje. Hoeft er na een tijdje niet meer geklaagd te worden over te volle treinen, te lange wachttijden voor een woning of een plek in een verpleeghuis.