Terug in de trein, ervaringen

  • 15 April 2022
  • 78 reacties
  • 2634 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het zoeken van een zitplaats in de trein (voor velen) sowieso een ware strijd geworden.

Die begint al bij het instappen, waarbij iedereen zo dicht op de deur gaat staan dat de voorste zowat het spoor in geduwd wordt. Zodra de laatste uitstapper zich bij de deur laat zien weten de reizigers buiten niet hoe snel ze naar binnen moeten, om zo snel mogelijk een zitplaats te bemachtigen.

En dan heb je nog mensen die alles op alles zetten om te voorkomen dat er iemand naast ze komt zitten. Door stoelen te blokkeren met tassen en andere spullen. Laatst zelfs iemand die zijn tas niet opzij wilde zetten voor een medereiziger, omdat er geen andere ruimte was voor zijn bagage.

Reputatie 7
Badge +3

@Momoik weet dat alle stoelen bezet mogen worden, maar dat betekent niet dat je met een 2e klaskaartje 1e klas mag gaan zitten, als je denkt dat er in de 2e klas geen zitplaats is. Deze groep stappers met bierblikjes in hun hand stapten als eersten in en renden al de 1e klas in terwijl de 2e klas nog niet vol was. Wachten of opstaan voor mensen met 1e klas kaartje was er niet bij. Hoesten en niezen horen bij het leven, maar doe dan iets voor je mond. Dat gebeurt sinds ‘alles’ weer mag steeds minder. En het liefst reis ik niet met de trein, maar soms moet ik en als ik verwacht dat het druk wordt, kies ik voor de 1e klas. Ik weet dat ik dan geen 2 plaatsen in beslag kan nemen, maar moet ik dan wel iemand zonder 1e klas kaartje naast mij laten zitten? 1e klas was niet vrijgegeven. Conducteur hield zich schuil. Corona mag dan voor de meesten weg zijn, het is niet weg net als voor mij een groter risico op ernstig verloop. Dat is risico is er voor mij nog steeds. Moet ik dan thuisblijven en wachten op het volgende overlijdensbericht van iemand die ik voor de pandemie voor het laatst heb gezien?

@Olav93nee je kunt niet aan iedereen zien of diegene een beperking heeft. Toen ik jonger was en een tijdje krukken nodig had, werd mij ook regelmatig naar het hoofd geslingerd dat ik geen respect had voor ouderen. Dan pakte ik mijn krukken en stond maar op. Meestal kreeg ik dan een sorry, maar soms deed men alsof zij mijn krukken niet zagen. Nu heb ik al maanden pijn als gevolg van een ongeval (niet mijn schuld, maar wel letsel). Pijn zie je niet, maar ik word er wel door beperkt. En als ik dan uiteindelijk op een prioriteit plek ga zitten (liever niet) kijkt men mij raar aan.

@Rene74de slogan ‘ opstaan voor iemand misstaat niemand’ is al jaren in onbruik. Er is tegenwoordig weinig respect voor de ander.

Oja gisteren bij de vertraging vanwege bommelding in Utrecht weer wat geleerd. Er is geen reisassitentie in de avonduren mogelijk. Dus de jongen in rolstoel moest net als iedereen bijna 1,5 uur op perron wachten en hopen dat hij met een trein mee kon en thuis kon komen.

 

Reputatie 7

Vroeger leerden we dat je in bus en trein uit fatsoen simpelweg diende op te staan voor “bejaarden” (zoals dat toen nog heette) en “zwangere vrouwen”. Over jongere mensen en mensen die niet zwanger waren, werd met geen woord gerept. Dat die ook beperkingen zouden kunnen hebben kwam niet ter sprake. Dat is allemaal iets van de laatste decennia - iedere leeftijdscategorie, ziekte en beperking komt uitgebreid aan bod in de media, iedere groep laat zich horen en de beeldvorming is veranderd. Echter niet bij iedereen; en dan krijg je inderdaad soms scheve blikken en opgetrokken wenkbrauwen als een ander niet doet wat verwacht wordt. 

Reputatie 7
Badge

Niemand van de jongeren die opstond voor iemand met 1e klas kaartje of plaats aan bood aan ouderen die in hal stonden .

Waarom zouden ouderen meer recht hebben op een zitplaats dan jongeren? En hoe heeft u beoordeeld dat die jongeren beter zouden kunnen staan in een rijdende trein? En als dat geen verschil maakt, is dit dan niet gewoon - grondwettelijk verboden - leeftijdsdiscriminatie? Ik snap dat dit waarschijnlijk uw opvatting van respect is, maar realiseert u zich dan ook dat dat hier niet de enige factor is die hier speelt?

Zelf heb ik bijvoorbeeld door een aangeboren afwijking waardoor ik een slechter evenwicht heb, wat staan in een trein (constant actief corrigerend me ergens aan vast houdend) behoorlijk intensief maakt. Inmiddels kwalificeer ik wellicht niet helemaal meer als jongere, maar toen dat zeker wel nog zo was, reisde ik ook al met de trein. En toen waren op mijn traject ook vaak nog alle stoelen bezet. De enkele keer dat ik dan een zitplaats had bemachtigt, kwam er vaak een (meestal niet eens al te veel) ouder persoon ongeveer in me staan, met een weinig respectvolle blik duidelijk in stilte eisend dat ik op zou staan. Soms deed ik dat, om dan zelf een minder prettige reis te hebben dan de persoon die mijn stoel in nam waarschijnlijk ooit gehad zou hebben. Ondanks dat de oudere in kwestie waarschijnlijk een beperkt aantal reizen zou maken dat jaar en mogelijk zou moeten staan, terwijl mij dat zelf gemiddeld - ik schat - 9,5 keer per week gebeurde.

Soms bleef ik ook zitten. Was dat dan respectloos? Ik denk het niet. De afkeurende blikken van de ouderen in die trein vond ik dat een stuk minder.

Ik wil niet zeggen dat het niet beter zou kunnen qua omgangsnormen in de trein. Wat ik wel wil zeggen, is dat ik het verstandig zou vinden voorzichtig te zijn met generaliserende kwalificaties als 'jongere'. U kunt iemands lichamelijke toestand in veel gevallen niet zien en beperkingen komen vaker voor dan u denkt. En leeftijd is wat dat betreft echt niet zo'n selectief criterium. Laten we er met zijn allen naar streven ieders reis zo aangenaam mogelijk te maken, en er dan ook op vertrouwen dat ieder daar zijn best voor doet. Je kunt immers niet altijd zien hoe een ander daar in zijn omstandigheden nog aan bij zou kunnen dragen, en soms zelfs ook niet wat hij al doet.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk niet goed dat de 1e klas volstroomt met reizigers met een 2e klas vervoersbewijs en dat daar niet opgelet wordt door de HC maar alle stoelen mogen al weer een tijdje bezet worden. Als je niet wil dat er iemand naast je komt zitten moet je niet met het OV gaan. En hoesten is nu eenmaal een natuurlijk iets wat ieder mens doet als de luchtwegen zijn geprikkeld, dat kan gebeuren bij een corona besmetting maar ook door tal van andere oorzaken. Corona is niet weg maar gezien de huidige stand van situatie is de kans dat een hoest een andere oorzaak heeft momenteel veel groter dan dat iemand besmet met is het corona virus. Dus er zullen altijd mensen hoesten, ook in een trein, als iedereen die wel eens hoest niet meer de trein in mag zal NS weinig reizigers over houden. 

Reputatie 7
Badge +3

onlangs weer een keer gevlogen en daar veel gebruikt gemaakt van de lange afstandstreinen en bus. Wat me vooral opviel was dat het grootste deel van de reizigers..en consumenten.. zero, zilch, nil, nada...geleerd heeft van hygieneregels. Zat in het begin de angst er nog goed in, durfde niemand meer te hoesten en te kuchen, iedereen waste de handen en raakte zo min mogelijk aan. Nu, zit men wederom weer volop te blaffen als een doodzieke hond en met opzet mijn richting uit te niezen. Elk normaal mens moet hoesten en niezen, maar ik zit me toch regelmatig te verbazen wat een viezeriken de meesten zijn. Ik moet ook wel eens niezen, maar sommigen niezen de hele dag door, dat heeft echt met hygiene en gezondheid te maken. Geen manieren gewoon, als een machinegeweer achter mekaar niezen zonder dat in de elleboog te doen of moeite doen om die nies te voorkomen. Geen oog voor de medereiziger, gewoon weer overal schijt aan als vóór de reisverboden, een gering aantal mensen heeft er echt iets van geleerd, en dan heb ik het niet alleen over daar dat gebeurt hier ook en geen conducteur of personeel die er wat van zegt.

Gisteren een onverwacht lange treinreis. Smeriger treinen waarbij ik over bierblikjes moest stappen om in de vuile 1e klas te komen. Terug waren de bierblikjes vervangen door koffiebekers. Geen enkel tafeltje was er vrij van. Laatste stuk terug zou ik met sprinter gaan. Omdat ic niet verder ging stroomde die sprinter vol met reizigers uit de ic omdat die hetzelfde traject had. Zaten er in de ic nauwelijks mensen in de 1e klas, in de sprinter was die als 1e vol. Daar stond ik met mijn1e klaskaartje. Uiteindelijk kreeg ik een plekje. 1e klas was niet vrijgegeven, maar conducteur zei er niets van. Die sloot zich op in het machinistenhokje. Ik had een mondkapje op, wilde niemand naast mij, want er werd al gehoest door verschillende mensen. Men (die zonder 1e klaskaartje) vond dat er gewoon iemand naast mij moest zitten. Niemand van de jongeren die opstond voor iemand met 1e klas kaartje of plaats aan bood aan ouderen die in hal stonden . Wat een a-sociaal volk zit er in de trein.

onlangs weer een keer gevlogen en daar veel gebruikt gemaakt van de lange afstandstreinen en bus. Wat me vooral opviel was dat het grootste deel van de reizigers..en consumenten.. zero, zilch, nil, nada...geleerd heeft van hygieneregels. Zat in het begin de angst er nog goed in, durfde niemand meer te hoesten en te kuchen, iedereen waste de handen en raakte zo min mogelijk aan. Nu, zit men wederom weer volop te blaffen als een doodzieke hond en met opzet mijn richting uit te niezen. Elk normaal mens moet hoesten en niezen, maar ik zit me toch regelmatig te verbazen wat een viezeriken de meesten zijn. Ik moet ook wel eens niezen, maar sommigen niezen de hele dag door, dat heeft echt met hygiene en gezondheid te maken. Geen manieren gewoon, als een machinegeweer achter mekaar niezen zonder dat in de elleboog te doen of moeite doen om die nies te voorkomen. Geen oog voor de medereiziger, gewoon weer overal schijt aan als vóór de reisverboden, een gering aantal mensen heeft er echt iets van geleerd, en dan heb ik het niet alleen over daar dat gebeurt hier ook en geen conducteur of personeel die er wat van zegt.

Reputatie 7

Trein als groen alternatief voor de auto....🤔

Reputatie 7
Badge

Vandaar de bijnaam prutsrail.

Het is sowieso een totale puinzooi bij ProRail. Permanent is de helft van de baanvakken niet beschikbaar.

 

Moeten de Hoogovens eerst nog de koperdraden gaan produceren?

Reputatie 7
Badge +1

 

Ongelofelijk weer. Vraag me af of het ook zo lang had geduurd als dit in de Randstad was gebeurd.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden zowel tussen Roosendaal en Breda als tussen Rotterdam en Utrecht (minder intercity's op dit traject). Reizigers tussen Zeeland/West Brabant en Utrecht zijn een eeuwigheid onderweg. Weer prima gepland, Prorail!

 

2 weken geleden waren er tegelijkertijd werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden en Utrecht en Geldermalsen. Ik heb toen 4 uur over een reis naar Weert gedaan. (IC Direct reed ook niet door een stilgevallen trein) Dus ja dit gebeurt ook in de Randstad.

Reputatie 7

Alweer werkzaamheden tussen Roosendaal en Breda? Dit was enkele weken terug ook al. Toen werd er een overweg vernieuwd in Etten- Leur, heb ik toen gezien.  Wat wordt daar nu weer gedaan volgend weekend?

Reputatie 6

 

Ongelofelijk weer. Vraag me af of het ook zo lang had geduurd als dit in de Randstad was gebeurd.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden zowel tussen Roosendaal en Breda als tussen Rotterdam en Utrecht (minder intercity's op dit traject). Reizigers tussen Zeeland/West Brabant en Utrecht zijn een eeuwigheid onderweg. Weer prima gepland, Prorail!

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 6

Het is wat met die storingen aan infrastructuur. Kan me vergissen naar heb de indruk dat het aantal weer toeneemt de laatste tijd. Nu weer een defecte bovenleiding op de Zeeuwse lijn tot 19.30 uur vanavond. 

De herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding duren nu tot vanavond 20.30 uur. Vraag me af waarom dit zoveel tijd kost.

Het is wat met die storingen aan infrastructuur. Kan me vergissen naar heb de indruk dat het aantal weer toeneemt de laatste tijd. Nu weer een defecte bovenleiding op de Zeeuwse lijn tot 19.30 uur vanavond. 

Het is de afgelopen twee weken in combinatie met extreme overlast door werkzaamheden inderdaad tamelijk desastreus.

Reputatie 7
Badge +3

Voor jou kan er beter een topic zijn “Terug in het vliegtuig, ervaringen”. 🤣

Bussen vanaf Frankfurt? Was de trein geen optie? Of was die al volgeboekt vanwege de problemen op Schiphol? Wanneer vlieg jij terug? 

Trein was geen optie voor zoveel passagoers werd er aangegeven, ook doorvliegen naar Schiphol ging het niet worden dus daar staan ook passagiers zonder vliegtuig. Maar ze hebben er nu zelf voor gekozen een auto te huren en terug te rijden want de bussen waren er ook nog niet.

Wij vliegen in principe morgen terug, nu maar hopen dat er plek is op Schiphol om te landen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bussen vanaf Frankfurt? Was de trein geen optie? Of was die al volgeboekt vanwege de problemen op Schiphol? Wanneer vlieg jij terug? 

Ach ik hoor net van vrienden dat ze in plaats van op Schiphol nu op Frankfurt geland zijn en na 4 uur wachten te horen kregen dat er bussen geregeld worden om ze naar Schiphol te brengen.  Dan is je reis gewoon zo’n 12 uur langer geworden dan die zou zijn. Daar wordt je helemaal niet vrolijk van als je net 11 uur hebt gevlogen.

Reputatie 7
Badge +3

Daar heeft een vrachtwagen de bovenleiding kapot getrokken. Misschien moeten ze die maar hoger hangen zodat hogere vrachtwagen daar geen hinder van ondervinden 😂

 

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/vrachtauto-rijdt-bovenleiding-kapot-geen-treinen-tussen-bergen-op-zoom-en-kruiningen-yerseke~a1cc3bdf/

 

 

Reputatie 7

Het is wat met die storingen aan infrastructuur. Kan me vergissen naar heb de indruk dat het aantal weer toeneemt de laatste tijd. Nu weer een defecte bovenleiding op de Zeeuwse lijn tot 19.30 uur vanavond. 

Reputatie 7
Badge +3

Rijdendetreinen geeft dit aan:

Er was dus inderdaad ook een wisselstoring, maar die duurde maar kort.

 

Ik heb het ook eens meegemaakt dat er vanwege een persoon op het spoor op station Leiden geen treinen reden maar eerder die middag was er tussen Den Haag en Leiden een wisselstoring waardoor er minder treinen reden en die wisselstoring was op dat moment nog niet opgelost. Werden allebei die berichten afwisselend omgeroepen op Den Haag Centraal, vanwege de persoon op het spoor geen treinen en vanwege de wisselstoring minder treinen. Vervolgens was die wisselstoring opgelost maar de persoon was nog niet van het spoor, die kregen ze niet te pakken, dus nog steeds geen treinen

 

Er is vanmorgen vroeg op dit traject een wisselstoring geweest en in de loop van de ochtend is er een aanrijding geweest. Tot eind van de middag wordt er niet gereden.

Reageer