testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 5

Eindelijk een filmpje van ICNG op HSL op volle snelheid:

Als me niet vergis zie ik vanaf 3:44 de ICNG vanaf Belgische grens/Breda de HSL brug bij Moerdijk met hoge snelheid oprijden richting de tunnel. 

Kan de ICNG na het passeren van de spanningssluis en fasescheiding deze snelheid rijden? Of is de ICNG ergens begonnen ten zuiden van Breda? Waarschijnlijk kan de ICNG snel optrekken. Maar zo snel optrekken lijk op een acceleratie in een achtbaan. :wink:

Badge +3

Voor het vermogen maakt de spanning tot op zekere hoogte niet zoveel uit. Een oude 1600/1700 loc kon zomaar 3000 A trekken bij 1500 V, dus 4,5 MW.

Zolang de bovenleiding die kan leveren (en dus ook de onderstations, met name bij meerdere tegelijk vertrekkende treinen zoals vanuit Eindhoven richting Utrecht) is er weinig aan de hand.

De verliezen (weerstand bovenleiding, afstand tussen bron en gebruiker) zijn bij hogere amperages natuurlijk wel aanzienlijk groter, dus bij hogere spanning kunnen onderstations verder uit elkaar staan.

Ik hoeverre AC (wisselstroom) of DC (gelijkstroom) daar nog invloed op heeft weet ik niet.

Reputatie 5

 

De hierboven genoemde vermogens van die DSB-trein gelden overigens niet voor de NS-variant. In normaalbedrijf hebben de vijfdelige NS treinstellen iets meer dan 2,5 MW aan vermogen tot hun beschikking voor het optrekken en ongeveer 3,4 MW voor de achtdelige treinen. Dat levert een maximale versnelling van 0,71 m/s² op voor de vijfdelige treinstellen en 0,79 m/s² voor de achtdelige treinen.

 

Net in Rail Magazine ICNG gelezen: 

Vijfdelige ICNG: 6 x 440 KW = 2640 KW (110 meter)

Achtdelige ICNG: 8 x 440 KW = 3520 KW (165 meter). 

Wordt erbij dat dit vermogen zowel onder 1500 volt en 25 KV is. Vaak zie je een verschil in maximum vermogen onder 1500 volt en 25 KV. Ben benieuwd hoe snel het optrekt naar de maximumsnelheid op spoortrajecten. 

T.o.v. vierdelige V-IRM-M (109,4 meter)/zesdelige V-IRM-M (160 meter) die een vermogen heeft van 1608 KW/2400 KW is het vermogen van ICNG aanzienlijk meer.

 

Reputatie 7
Badge

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Gaan de 15 stellen direct een aantal stammen Traxx + ICR vervangen? Of zal net als bij SNG eerst een paar treinen in de reguliere dienstregeling instromen? En daarna gefaseerd de overige ICNG. 

Ik denk dat we dat pas zullen weten zodra we weten zodra ze in dienst komen.
In deze tijd lijkt het nog koffiedik kijken, maar uiteindelijk moet je straks steeds meet ICNG gaan zien.

Ik ben ook benieuwd wanneer de volgende het land in komen, en wanneer de oudste (proto)stellen te fabriek verlaten.

Dat is dus in ieder geval niet wat er aan de hand is. Ik ga er verder niks over zeggen, maar er is zeker geen sprake van steeds wijzigende of rammelende 'specificaties'. Dat komt uit een hele grote dikke duim.

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

De problemen die de vervoerder ondervindt hebben vooral te maken met het door ontwikkelen en hertesten van software.

Blijkbaar is o.a. Alstom India de zwakke schakel in de hele keten voor de levering van ICNG. 

Software maken is ook het moeilijkste onderdeel, zeker als de specificaties (zoals gebruikelijk) rammelen en/of steeds veranderd worden. "Doorontwikkelen" is een eufemistische term voor het laatste. 

Reputatie 5

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Gaan de 15 stellen direct een aantal stammen Traxx + ICR vervangen? Of zal net als bij SNG eerst een paar treinen in de reguliere dienstregeling instromen? En daarna gefaseerd de overige ICNG. 

Reputatie 7
Badge

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Reputatie 7
Badge +1

Ja daarom vond ik het gek dat er over verdere vertraging gesproken werd. In het artikel staat zelfs dat volgend jaar de eerste treinen gaan rijden…

Het is nog steeds 2022 wanneer de eerste reizigers in moeten kunnen stappen. Het SpoorPro artikel lijkt een foutieve interpretatie erop na te houden. In 2023 moet de introductie in de ICD afgerond zijn, niet beginnen.

Reputatie 5

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

 

Wat ik alleen niet begrijp, was dit sowieso niet al de planning voor de introductie (na de eerdere vertragingen)? Oftewel, wat is er nu precies weer verder vertraagd?

Jammer. Ze hadden kortgeleden over 2022. Wat uit de kamerbrief opmaakt is dat de toeleveranciers niet alle onderdelen tijdig kunnen leveren. Zie deze quote: 

De problemen die de vervoerder ondervindt hebben vooral te maken met het door ontwikkelen en hertesten van software.

Blijkbaar is o.a. Alstom India de zwakke schakel in de hele keten voor de levering van ICNG. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Om maar een uitdrukking te gebruiken. 

En NS wil zorgvuldig de testperiode uitvoeren. Zoals Maarten Bakker (programmamanager ICNG) dat al zei. Beter een trein die volledig getest is dan een trein met kinderziektes op de HSL. Zie Fyra enquête.    

Reputatie 7
Badge +1

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

 

Wat ik alleen niet begrijp, was dit sowieso niet al de planning voor de introductie (na de eerdere vertragingen)? Oftewel, wat is er nu precies weer verder vertraagd?

Reputatie 7
Badge +1

Kort samengevat was de vraag waarom ILT zelf geen treinen ontwikkelt, en hoe het kan dat ze treinen kunnen goedkeuren als ze zelf geen treinen ontwikkelen.

Alle overige beweringen laten we maar even voor wat het is…

Reputatie 7
Badge

Jammer dat je je bericht weghaalt! Zonde!
Graag terug plaatsen au.b.

Reputatie 7
Badge +1

Kort gezegd: De fabrikant van de trein (bijvoorbeeld Alstom voor de ICNG) ontwikkelt de trein. ILT controleert vervolgens onder andere of de nieuwe trein voldoet aan allerlei (wettelijke) eisen etc.. De mensen die dat doen zullen de nodige technische kennis wel hebben.

En ILT houdt zich met meer dingen bezig: https://www.ilent.nl/over-ilt

 

Overigens vind ik het knap dat je slechts door machinisten te spreken weet hoe de technische kennis van de mensen bij NS is. Ga er maar vanuit dat dat wel in orde is. NS rijdt dagelijks veel treinen, en de machinisten weten echt wel wat ze doen. Het is niet even je rijbewijs halen en rijden maar.

En hoe is dit precies jou ervaring? Heb je in een trein gezeten waarvan de machinist niet wist hoe die werkte? Want ik ben wel benieuwd hoe je kunt beoordelen of een Nederlandse machinist minder kennis heeft dan een Duitse machinist. Of ben je zelf machinist? 

 

Edit: Zo te zien was @Aar me net voor 🙃

Reputatie 7
Badge

Beetje aparte vragen (die je ook had kunnen samenvoegen in een enkel bericht)….
Voor  het geval dat je niet weet wat IL&T is…

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ruim 1.300 medewerkers werken aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid in transport, infrastructuur, milieu en wonen.


Ze ontwerpen niks, zij zijn geen treinbouwer. Als een vervoerder/bouwer bij IL&T toelating wilt aanvragen, dan moet er een uitgebreid testrapport overhandigd worden met de specificaties die bij de testen naar voren zijn gekomen. Dan gaat IL&T die doornemen en kijken of er aan de in Nederland en Europa gestelde eisen wordt voldaan. Dit is dan kort door de bocht. Een toelating kan van enkele weken tot vele maanden duren.

Hoe IL&T werkt….
Ik denk dat dit wel interessant leesvoer is: https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen

En het feit dat iemand niet weet wat een Stromrichter is. Tja, het ligt er net aan wat zijn/haar functie is. Misschien een secretaresse of een andere functie die niet relevant is voor het keuren van materieel.

.

.

.

Reputatie 7
Badge +1

De reden dat de TRAXX vaker storing heeft bij NS, is het vele omschakelen van bovenleidingsspanning, beveilgigingssystemen etc.. Daarnaast is de techniek op de HSL gewoon erg ingewikkeld. NS laat echt niet zomaar machinisten rijden als ze daarvoor geen technische kennis zouden hebben.

En dan het interieur van de ICNG: Ieder zo z'n smaak. Ik vind de treinen qua interieur een stuk mooier en moderner overkomen dan de ICE's. Qua comfort weten we natuurlijk nog niet hoe het is, maar ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.

 

Wanneer gaat ILT zelfs eens een Taurus of een ADtranz 101 ontwerpen?  

ILT toetst alleen nieuwe concepten/treinen en keurt ze goed (of niet) voor inzet op het Nederlandse spoor. Het zou raar zijn als die opeens zelf treinen gaan ontwerpen (het zijn geen treinbouwers). Nog raarder zou het zijn om reeds bestaande concepten te gaan ontwerpen.

.

.
 

Reputatie 5

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

Voor zover ik weet gaat de trein buiten de HSL niet 200km/u rijden. Dan liggen ze binnen no-time naast het spoor denk ik 😂. Alleen de Hanzelijn zou eventueel nog kunnen.

De Hanzelijn ook maar beperkt aangezien we met een tunnel zitten en de bocht bij Kampen Zuid niet geschikt is voor 200 km/uur.

Zo bedoelde ik het niet 😉. Nee bedoel dus 200 km p/u rijpad op de HSL vanaf 2023. 

Tenzij je kantelbaktrein hebt.😉 200 km p/u op Hanzelijn is tussen knooppunt Hattemerbroek - station Kampen Zuid en tussen Drontermeertunnel - opstelterrein Lelystad. ICE reed in 22 minuten tussen Zwolle - Lelystad tijdens een testrit. Daar is een filmpje van. 

Maar verwacht eerder dat er met 160 km p/u op Hanzelijn gereden wordt. 

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

Voor zover ik weet gaat de trein buiten de HSL niet 200km/u rijden. Dan liggen ze binnen no-time naast het spoor denk ik 😂. Alleen de Hanzelijn zou eventueel nog kunnen.

De Hanzelijn ook maar beperkt aangezien we met een tunnel zitten en de bocht bij Kampen Zuid niet geschikt is voor 200 km/uur.

Reputatie 7
Badge +1

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

Voor zover ik weet gaat de trein buiten de HSL niet 200km/u rijden. Dan liggen ze binnen no-time naast het spoor denk ik 😂. Alleen de Hanzelijn zou eventueel nog kunnen.

Reageer