Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersen Het probleem in dit soort gevallen is dat je een kaartje hebt gekocht om met NS te reizen. Je neemt geen dienst af van ProRail. NS zal terecht zeggen dat ze door overmacht geen treinen konden rijden. 

NS kan een claim indienen bij ProRail namens de reizigers. Maar of dat gaat gebeuren?

Reputatie 7
Badge +1

Claimen bij NS dan en NS moet die claim dan maar gaan neerleggen bij Prorail. Ik denk dat er morgen ook wel rumoer in de 2e kamer hierover zal ontstaan. De imagoschade is natuurlijk ook enorm. Je hebt vandaag weer zo'n 80.000 mensen er van overtuigt dat ze als ze een belangrijke afspraak hebben nooit op de trein kunnen vertrouwen.

Reputatie 7
Badge +3

 

​​​​​​@Momo  Ik had al een keuze gemaakt nadat de eerste herstart niet goed ging, dan kun je er al bijna vanuit gaan dat het een lang verhaal gaat worden en de eindtijd geen garantie is. Trieste blijft dat er de dag erna van alles kan maar op het moment zelf door het management niet thuis gegeven wordt qua voorzieningen voor de gestrande reizigers.  Vraag me echt af of het top management van de NS en Prorail op dit soort momenten in crisis beraad bij elkaar komen, ik denk zelf van niet en dat die het de volgende dag in de ochtend meeting wel bespreken.

 

Ja, ik zou ook er eerder naar een alternatieve oplossing gekeken hebben (waarschijnlijk een optie via Haarlem waarmee ik nog in Leiden had kunnen komen), maar dat komt ook door diverse ervaringen die jij en ik en diverse andere forumleden hebben met betrekking tot treinreizen en de informatievoorziening,. Al is dat voor mij wat lastiger zonder smartfoon om de juiste informatie te verkrijgen.

Maar er was wel sprake van een concert met veel bezoekers wat pas om 23:00 uur afgelopen was en dan heb je een hele meute mensen ineens laat op de avond die naar huis wil. Als je dan nog iets anders anders wil regelen loop je wel tegen wat beperkingen op. Er waren al concertbezoekers die (op zich slim) eerder van het concert weg gingen omdat ze dachten dat ze daarmee wel thuis konden komen met de trein, maar hierdoor dus én het laatste deel van het concert gemist hebben én nog steeds niet met de trein konden reizen. En mijn ervaring is dat ik tijdens een concert wel aan andere dingen denk dan aan de terugreis. Al zou dat wellicht anders zijn wanneer de problemen al speelden tijdens de heenreis. 

Wat ook speelt is dat er mensen bij zijn die weten hoe de regels normaal bij NS zijn wat betreft taxi's en het vergoeden ervan of zelf al ervaring hebben dat de kosten niet vergoed werden bij een eerdere storing, die willen (of kunnen) niet €100 of meer uitgeven aan een taxi die ze vervolgens niet vergoed krijgen. Als er die avond laat al was aangegeven dat NS zelf niets kon regelen qua bussen of taxi's maar dat reizigers wel zelf geregelde taxi's zou vergoeden, dan hadden er misschien wel meer mensen of eerder gebruik van gemaakt. Maar ik moet zeggen dat het aantal mensen wat de nacht door heeft gebracht in de Ziggo Dome nog mee vond vallen gezien het aantal concert bezoeker, heel veel hebben dus wel iets kunnen regelen, of het nu taxi's waren of dat ze opgehaald werden of met iemand mee konden rijden. 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat van dat 4 uur om op te starten kan misschien wel kloppen. Maar toen na de eerste keer opstarten het weer fout ging had Prorail natuurlijk wel gelijk de uitwijklocatie moeten opstarten en niet weer opnieuw gaan proberen om het alleen in Amsterdam te fixen. Rikus heeft dat ook in zijn column aangegeven,

http://voorbeterov.nl/GOEDEMAANDAGMORGEN

Maar we zijn het toch wel allemaal eens dat een back-up locatie opstarten wat 4 uur duurt gewoon veel te lang duurt voor kritieke infra zoals het spoor.

Wat zou het worden als een herstart of uitwijk van de Luchtverkeersleiding in Nederland 4 uur zou duren.

Ik ben geen techneut nog ICT-er dus ik zou het echt niet weten. Maar een pinstoring bij een bank duurt tegenwoordig ook zo maar uren dus ja. Zo als ik elders las of misschien ook wel hier ergens er zijn veel te veel ict-ers die met deelprojectjes bezig zijn en er zijn er maar weinig die het hele proces nog snappen.

 

Overigens de reizigers naar Groningen vanuit de Arena krijgen er ook nog een leuke verrassing bij vanavond want vanaf 24.00 uur rijden er geen treinen meer tussen Assen en Groningen. trein van 22.28 uur ga je waarschijnlijk niet redden en als je dus naar Groningen moet wordt het erg laat. (langere reistijd minimaal een half uur). Ik hoop maar dat er meer dan één bus staat te wachten.

 

Badge +3

En ik weet niet wat de GPS van trein 3068 heeft gedaan. Heeft de machinist dat ding uit de trein gerukt en is ‘ie er mee gaan ijsberen op het perron tijdens het stilstaan daar of zo? 

Haha, GPS is afhankelijk van de satellieten die het kan ‘zien’ (minimaal 3 volgens mij, en hoe meer hoe nauwkeuriger de positie). Onder een overkapping zijn dat er maar weinig dus krijg je dit soort afwijkingen.

Zie https://www.gps.nl/wat_is_gps-.html

Voor een nauwkeurige positie is het nodig om van minimaal 3 satellieten een goed GPS signaal te ontvangen, als tenminste de exacte tijd bekend is. Hierdoor kan een driedimensionaal snijpunt worden berekend van drie bollen. Aangezien vrijwel geen enkele GPS ontvanger (zeker de consumentenmodellen niet) een atoomklok heeft, is er een vierde satelliet nodig om die atoomtijd te ontvangen. Bij minder satellieten neemt de nauwkeurigheid af of is de positie niet te berekenen.

Wat hier ook (overduidelijk, wegens de grote afwijkingen) speelt is:

Wat rest is dus de multipath reflection, een afwijking die optreedt omdat het GPS signaal mogelijk door andere objecten is weerkaatst voordat het de ontvanger bereikt. Voor de meeste mensen die een televisie hadden die aangesloten was op een buitenantenne aan het huis is dit een bekend verschijnsel. Tv-signalen hebben ook last van multipath reflection, waardoor soms schaduwen in het televisiebeeld optreden omdat het tv-signaal in de buurt door een flatgebouw werd weerkaatst en tweemaal werd ontvangen. Bij een GPS-ontvanger gebeurt iets dergelijks, waardoor het tijdsverschil tussen de GPS-signalen gaat verschillen en dus de berekende positie ook.

Simpel gezegd, als jij op je dakterras zit en ik beneden aan de deur sta te roepen hoor je het misschien ook alsof ik ergens aan de overkant van de straat (reflectie via gebouw) sta.

Badge +3

Impressie van de eerdere storing… https://www.youtube.com/watch?v=QLSxF4rF_Ig

Reputatie 6

Er is ook altijd wat de laatste tijd…Heeft de NS geen vierkante wielen dan doet de computer van ProRail het weer niet (of hadden ze de stroomrekening niet voldaan) De zelfde vergoeding voor de passagiers als in de luchtvaart invoeren? En ook maar zorgen dat er een 2de en derde systeem meedraaien en bij uitval er vrijwel naadloos overgeschakeld kan worden naar zo een reserve systeem. Waarom kan het in de luchtvaart wel? Bij ProRail denken ze vast: een trein stopt gewoon en valt niet als een vliegtuig 10 km naar beneden….storing bij ons...niks ernstigs aan de hand….reizigers zijn onze klanten niet..

 

 

Reputatie 7
Badge +3

En ik weet niet wat de GPS van trein 3068 heeft gedaan. Heeft de machinist dat ding uit de trein gerukt en is ‘ie er mee gaan ijsberen op het perron tijdens het stilstaan daar of zo? 

Haha, GPS is afhankelijk van de satellieten die het kan ‘zien’ (minimaal 3 volgens mij, en hoe meer hoe nauwkeuriger de positie). Onder een overkapping zijn dat er maar weinig dus krijg je dit soort afwijkingen.

Het was eigenlijk een vraag waar ik geen antwoord op verwachtte, was vooral omdat het er zo onzettend gek uitzag.

Simpel gezegd, als jij op je dakterras zit en ik beneden aan de deur sta te roepen hoor je het misschien ook alsof ik ergens aan de overkant van de straat (reflectie via gebouw) sta.

Ja, nog sorry dat ik toen de bel niet hoorde boven op het dakterras toen ik daar met Henk_NL en J. al gezellig zat. 

 

En een volgende trein op Bijlmer Arena gaat gek doen met de GPS. Maar hé, ze zijn nog wel op Bijlmer Arena gekomen. Trein heeft eerst een half uur stil gestaan vlak voor Breukelen en is daarna voorzichtig met max 40 km/u doorgereden, af en toe weer kort stilgestaan en met met ruim een uur vertraging op Bijlmer Arena aangekomen.

Reageer