Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Allereerst kun je je fatsoen houden en mij aanspreken met Jeroen in plaats van “Gast”.

Ik heb je in mijn vorige reactie respectvol aangesproken en jou reactie was om op de man terug te reageren. Als je inhoudelijk zou reageren kun je ook een respectvolle reactie terugkrijgen, maar helaas kies jij er steeds opnieuw voor om anderen woorden in de mond te leggen en op de man te spelen en daar ben ik klaar mee.

Inmiddels laat ProRail iets meer los. De oorzaak is nog steeds onbekend, maar men meld nu wel dat er nog twee werkplekken beschikbaar waren in Amsterdam na de herstart. Die werkplekken zijn gebruikt om de gestrande treinen weg te leiden. Het stond dus blijkbaar niet volledig op zwart, maar de post was wel ernstig beperkt in capaciteit.

Vanaf je eerste reactie op mij ga je vooral niet op de inhoud in maar probeer je reacties uit te lokken. Mijn bericht was luid en duidelijk: de feiten waren nog niet bekend dus de conclusie dat er geen treinverkeer mogelijk was is voorbarig. Dan spreekt het voor zich dat ik me niet uit ga laten over inhoudelijke zaken, want dat zou tegenstrijdig zijn met wat ik hier duidelijk probeer te maken.

Ik snap dat het geen populaire mening is, mensen willen snel antwoorden hebben, dat zie je in de politiek ook terug. Maar die snelle antwoorden zijn lang niet altijd het juiste antwoord, zo blijft maar weer eens. Voor het echte antwoord of er werkelijk geen alternatief te bieden was zullen we iets langer geduld moeten hebben.

Nee als het systeem plat ligt dan kun je niet vaststellen hoe de wissels liggen, zeker niet bij een station als Amsterdam CS waar zo enorm veel wissels liggen.  Op een regionaal lijntje zou je dat wellicht nog wel kunnen inschatten en door een machinist kunnen laten checken, maar rondom Amsterdam CS snap ik dat ze absoluut geen risico’s nemen in deze.

Dat is wat simpel gezegd, de beveiliging bestaat uit meerdere systemen. Daarnaast hoeven treinen ook niet per se naar Amsterdam Centraal te rijden, een pendeltrein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer had ook veel mensen thuis kunnen brengen en op dat baanvak liggen aanzienlijk minder wissels. Maar ik vind dat we verder niet te veel moeten speculeren over wat er wel en niet mogelijk was tot het onderzoek is afgerond. Het is jammer dat NS-medewerkers hier vooruitlopen op dit onderzoek door nu al te stellen dat er geen mogelijkheden waren. Dit is schadelijk voor het imago van de spoorsector dat al niet zo best is.

Laten we even jouw eerste reactie dan terug halen.  Jij geeft hierin aan dat NS medewerkers (wat ik niet ben overigens) vooruitlopen met het roepen dat er geen treinverkeer mogelijk was.

En als ik dan vraag om hoe je dat dan had willen doen dan blijf je stil, nou dan blijf ik bij mijn mening dat het bij Prorail niet goed geregeld is dat een ICT backup niet op korte termijn beschikbaar is voor zo’n cruciaal iets als railinfra.

Maar goed het is duidelijk dat je het zelf ook niet weet en net als Prorail geen oplossing had voor het probleem toen het optrad. Had je ook gewoon mogen aangeven, was geen schande geweest.

 

Machinist Stefan tweette vannacht om half 2 dat er één werkplek van de treindienstleiders beschikbaar op Amsterdam was (ok, dat waren er volgens ProRail nu dus 2) om het gestrande materieel af te voeren naar de rangeerterreinen en dat hij al een tijdje in de wachtrij stond. Hij stond “slechts” 5 uur op Schiphol gestrand. Met slechts 1 of 2 beschikbare werkplekken voor treindienstleiders die het gestrande materieel afvoeren zul je niet ook nog reizigerstreinen kunnen laten pendelen, in ieder geval niet in die mate dat het ook echt impact heeft op de grote reizigersstroom. 

Het snelheidsverloop van trein 2970 van gisteravond staat nu niet meer op Treinpositiies, maar die had vlak na het terugkeren van de storing iets van 35 - 40 minuten gedaan over het stukje Breukelen - Bijlmer Arena met max 40 km/u en zo'n 10 keer stil staan, Als je op zo'n manier één of twee treinen tegelijk kan laten rijden schiet het ook niet op. 

 

Wat ik me wel afvraag is op welk moment men besloot uit te wijken naar de noodlocatie in Utrecht en of dat niet eerder had gekund. 

Momo, dat zijn keuzes die gemaakt worden door Prorail. Voor enige verlichting voor reizigers waren enkele treinen die wel reden al zeer welkom geweest. Tuurlijk kun je er voor kiezen dan een dubbeldekker op maximale lengte te laten rijden naar stations buiten de getroffen regio als er wel posten operationeel zijn.

Het ligt er dan toch ook aan waar je prioriteiten legt, treinen langs de perrons op grote stations laten staan is altijd een optie bij grote verstoringen. Er zijn meerdere stations waar in de nacht treinen overstaan.

Als je te maken hebt met bediende seinen op zo’n traject moet je elke keer de procedure door, trajecten met P-seinen (automatische seinen) hebben daar geen last van en dan kan een trein doorrijden.

Reputatie 7
Badge +1

En nu kom je dat uit Prorail nu naar buiten komt dat er na de herstart 2 posten wel werkten en dat daarmee treinen waren binnengehaald.  Waarom is er dan niet gekozen om toch wat pendeltreinen te laten rijden via deze 2 posten?  Dat had Prorail dan toch in werking kunnen stellen in overleg met de NS?  Met de mogelijkheid tot 1 pendel per uur in de verschillende richtingen was al een hoop ellende voor reizigers voorkomen.

Machinist Stefan tweette vannacht om half 2 dat er één werkplek van de treindienstleiders beschikbaar op Amsterdam was (ok, dat waren er volgens ProRail nu dus 2) om het gestrande materieel af te voeren naar de rangeerterreinen en dat hij al een tijdje in de wachtrij stond. Hij stond “slechts” 5 uur op Schiphol gestrand. Met slechts 1 of 2 beschikbare werkplekken voor treindienstleiders die het gestrande materieel afvoeren zul je niet ook nog reizigerstreinen kunnen laten pendelen, in ieder geval niet in die mate dat het ook echt impact heeft op de grote reizigersstroom. 

Het snelheidsverloop van trein 2970 van gisteravond staat nu niet meer op Treinpositiies, maar die had vlak na het terugkeren van de storing iets van 35 - 40 minuten gedaan over het stukje Breukelen - Bijlmer Arena met max 40 km/u en zo'n 10 keer stil staan, Als je op zo'n manier één of twee treinen tegelijk kan laten rijden schiet het ook niet op. 

 

Wat ik me wel afvraag is op welk moment men besloot uit te wijken naar de noodlocatie in Utrecht en of dat niet eerder had gekund. 

Zie dit Krantenbericht in het AD. Rikus heeft dus ook weer zijn moment of fame.

 

https://www.ad.nl/binnenland/prorail-volgde-cruciaal-advies-niet-op-tijdens-rampavond-op-spoor-sociale-schade-is-enorm~a366a5af/

De enige reden dat jij vraagt of ik bij ProRail werk is zodat je mijn reacties af kan doen als zijnde als partijdig, zo blijkt uit jouw opmerking hier:

Je bent leuke verhalen aan het ophangen om Prorail af te schermen, werk je er soms en zo ja geef dan eens aan wat je er doet?

Dit is dan ook precies de persoonlijke aanval waar ik het over heb, dat ik jou vervolgens stevig aanspreek na een eerste vriendelijk verzoek om fatsoenlijk te blijven is een direct gevolg op deze provocatie. Oftewel, wie de bal kaatst kan ook een reactie verwachten, om jouw eigen woorden te gebruiken.

Op dat soort vragen ga ik dus niet in, het heeft niets met de discussie te maken, want zoals ik al meerdere keren duidelijk heb gemaakt is mijn punt puur en alleen dat er nog geen conclusies getrokken kunnen worden. Dat er via privéberichten over iemands identiteit gespeculeerd wordt vind ik al helemaal walgelijk en zegt veel over het droevige niveau van sommigen hier.

Je blijft de boel verdraaien, ik geef hier helemaal nergens informatie die geverifieerd zou moeten worden, het enige wat ik hier aangaf was dat de conclusies van jou en Edwin voorbarig zijn. Ik snap werkelijk niet waarom jij de boel zo opblaast.

Overigens is de storing nog steeds niet verholpen, men verwacht ook morgen nog vanaf de back-up locatie te moeten werken. We zullen dus ook nog wel even geduld moeten hebben tot er antwoord komt op de vele vragen.

Reputatie 2

Ik kan vele (tientallen?) voorbeelden laten zien van reizigers die o.a. op Twitter verkeerd zijn voorgelicht over hun rechten. Zo zouden mensen die pas een dag later verder konden reizen, als hun vervoerbewijzen niet meer geldig zouden zijn, de volle prijs moeten betalen en niet op een vergoeding moeten rekenen. 

BIj Deutsche Bahn staan deze reizigersrechten overal uitgebreid uitgelegd (veel treinen zijn er mee volgeplakt) en bij navraag krijg je hier een duidelijke en eerlijke uitleg over. Namelijk dat de vervoerder jou kosteloos moet vervoeren op het moment dat de treinen wel weer gaan rijden. Dan kan de openingspost van dit topic wel verwijderd worden, maar op dit punt kan NS heel veel leren van buitenlandse maatschappijen zoals DB en SBB. Er is alleen geen enkele motivatie voor verbetering, omdat er geen straf staat op het verstrekken van verkeerde informatie.

Je ziet helaas grote storing na grote storing na grote storing geen enkele verbetering bij NS en haar medewerkers. Dit is democratisch tot stand gekomen EU-wetgeving en in plaats van fouten te erkennen en reizigers op een rechtmatige manier voor te lichten grossiert NS toch weer in ontkenning van deze reizigersrechten.

Reizigers hebben een overeenkomst met NS en niet met ProRail en NS is volledig verantwoordelijk voor de naleving de rechten van reizigers per spoor zoals vastgelegd in EU-verordeningen. Dat mensen te horen, of eigenlijk te lezen, krijgen dat ze (fors) bij zullen moeten betalen als de treinen weer gaan reizen hoort niet thuis in een Westers ontwikkeld land. Helaas zien we het toch bij elke storing weer terug.

Reputatie 7
Badge +3

@JJRZ de regels mbt declareren van kosten die men vanwege de storing heeft moeten maken zijn bekend. Daarin is ook de mogelijkheid opgenomen om vervoersbewijs te declareren die je extra moest aanschaffen voor vandaag omdat je gisteren niet thuis kon komen. 

Simpelweg omdat deze medewerker niet is geïnformeerd daarover en dan niets kan toezeggen, de NS communiceerd zowel naar reizigers als medewerkers niet op het benodigde niveau. Dus die medewerkers moeten ook maar afwachten wat later in de media komt te staan als standpunt.

NS kiest er voor om alles achteraf te repareren als reizigers claimen, en de reizigers die dat claimen teveel moeite vinden betalen dus teveel.  En je snapt zelf wel waarom er voor deze optie gekozen wordt, toch?

Reputatie 7

Wat een hoop gezeur weer van alle betweters die nooit een dag bij het spoor hebben gewerkt.

Gewoon het onderzoek afwachten, en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Reputatie 5

 en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

WELEENS?

Er gaan elke dag dingen mis en dat is juist het probleem dat niet opgelost wordt

Reputatie 7
Badge

 

@JJRZ  Hier wordt gewoon aangegeven door de medewerker wat geïnstrueerd is om door te geven aan klanten, de NS gokt er op dat daardoor de kosten lager uitvallen dan als er meteen wordt aangegeven dat extra kosten vergoed worden.

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Reputatie 7
Badge

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Niet liegen maar verzwijgen. 

@JJRZ  Fijn om andere geluiden te horen, ik vlieg voornamelijk met Amerikaanse maatschappijen en normaal hebben we goede ervaringen op 1 vlucht na waar ze hun verantwoording weigerde op Boston kerst afgelopen jaar.

De claims lopen bij KLM en dat lijkt de NS wel qua afhandeling, je kan bellen maar meestal heeft dat geen zin want je krijgt niet degene aan de lijn die je moet hebben voor de afhandeling. Vervolgens geen communicatie maar opeens een afhandeling die totaal niet klopt. En vervolgens een claim waar ik niet de voucher kan krijgen zoals die op de site vermeld staat maar waar ik wel recht op heb.

Dan zal het wel aan NL liggen …

 

@Olav93  Je kan je beter afvragen of dat goed in het FAQ verhaal komt te staan van de klantenservice, verwacht er geen wonderen van.

Zo meteen in Op1 op NPO1 het duo Koolmees en Voppen. Eens turven hoe vaak ze sorry, onderzoek en verbetering gaan zeggen. 

Heb je het opgenomen, dat wordt bij de volgende grote verstoring dan weer uitgezonden. Er was wederom geen rekenming gehouden met een back-up plan voor als het niet ging lukken. En natuurlijk gebeurt het ook op een dag en tijdstip dat er beperkte bezetting is op de kantoren. Dat speelt natuurlijk ook altijd parten dat je mensen niet eventjes kan bereiken, niet een blik open kan trekken met mensen die even alles gaan regelen.

Zou er zo en zo een draaiboek bestaan voor grote aantallen gestrande reizigers?

Persoonlijk was ik niet onder de indruk van het stukje over de storing op het spoor.

Reputatie 7
Badge +3

@JJRZde regels mbt declareren van kosten die men vanwege de storing heeft moeten maken zijn bekend. Daarin is ook de mogelijkheid opgenomen om vervoersbewijs te declareren die je extra moest aanschaffen voor vandaag omdat je gisteren niet thuis kon komen. 

Sorry, maar medewerkers van NS geven in veel gevallen vrij duidelijk aan dat de extra kosten als de treinen weer rijden op maandag gewoon voor rekening van de reiziger komen. Dit lijkt me volledig in strijd met geldende EU wet- en regelgeving.

Die wetgeving gaat 7 juni in…

Was Floor gestrand? Wat zegt de EU wet- en regelgeving over mensen die nog niet op reis waren tijdens storing/vertraging?

Badge +3

 ch ja, de webcare ^dakjes werken zwaar over (tot 01:25 zelfs!)

Antwoord klopt wel 😅

 

https://www.welingelichtekringen.nl/anp/thuisbrengplicht-ns-niet-van-toepassing-op-massale-treinuitval

Weet iemand hoe die regeling precies is gedefinieerd?

Het begrip "massaal" lijkt me nogal rekbaar.

 

Boze tongen spreken al over een nogal goed gelukte hack op de systemen van ProRail, maar alle partijen inclusief de msm (main stream media) houden natuurlijk de lippen op elkaar 🤣

Een klassieke truc, iemand anders is het schuld en niet wij.

Reputatie 7
Badge

Artikel 18 van (huidige, tot morgen geldige) Europese verordening voor reizigersrechten bevat de volgende tekst:

"2. In geval van vertraging als bedoeld in lid 1 van meer dan 60 minuten worden tevens aan de reizigers gratis aangeboden:

a) maaltijden en verfrissingen die in een redelijke verhouding staan tot de wachttijd, indien ze in de trein of in het station beschikbaar zijn of redelijkerwijs kunnen worden aangeleverd;

b) hotel- of ander verblijf en vervoer tussen het spoorwegstation en de plaats van het verblijf in gevallen waarin een verblijf van een of meer nachten noodzakelijk wordt of een bijkomendverblijf noodzakelijk wordt, voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is;

c) indien de trein geblokkeerd wordt op het spoor, vervoer van de trein naar het spoorwegstation, naar het alternatieve vertrekpunt of naar de eindbestemming van de dienst, voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is.

3. Indien de spoorwegdienst niet meer kan worden voortgezet, organiseren de spoorwegondernemingen zo spoedig mogelijk alternatieve vervoerdiensten voor reizigers."

Alternatief vervoer moet conform die verordening dus worden geregeld "voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is" en "zo spoedig mogelijk". Dat blijft, vrees ik, vaag.

Reputatie 7
Badge

Artikel 6.4 van de AVR-NS vermeldt daarnaast:

"Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken. (...) Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen  of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaap- plaats aan te bieden. (...) Bij grote vertraging biedt NS u, afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de objectieve noodzaak daartoe, drinken en maaltijden aan. Indien door een langdurige versperring vervoer per trein in het geheel niet mogelijk is op een NS-traject, zorgt NS voor zover dat redelijkerwijs van haar gevergd kan worden, voor vervangend vervoer."

Reputatie 7
Badge +3

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Reageer