Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Reputatie 7

Hum, hum… dus de verplichtingen van de NS richting de reiziger vervallen als er ‘massale uitval’ is.

 

Dat soort begrippen zijn vaag en de harde grens is niet te definiëren. Zoals altijd bij dit soort begrippen is het wél weer heel erg zwart/wit als het echt uit de hand gelopen is.
Dus ja… incidentje “Amsterdam” was wel degelijk ‘massale uitval’.

 

Soit…

Dus dan trekt de NS conclusies. Probleem opgelost voor de NS. En zo wordt dat ook in de landelijke media door de NS gecommuniceerd. Heeft voor mij een behoorlijk “Lekker puh !” gehalte.

 

Als Prorail dus eventjes een uurtje problemen heeft met de computers, is dat niet goed voor de NS.

Beter is om er dan een Absolute Totale Clusterf?ck van te maken.

Welnu, dat is nu gebeurd. 

Als het oplossen van een storing niet lukt met een reset, misschien vanaf dan een “2-sporen-beleid” volgen? 

Terwijl op de getroffen locatie wordt gezocht naar oplossingen ondertussen ook in het uitwijkcentrum iemand alvast het licht en de verwarming aan laten doen, de computers laten opstarten (updates bijwerken), koffiemachines en koffiekoeken bijvullen, enz. Vervolgens zo snel mogelijk overschakelen naar het uitwijkcentrum. Dan kan op de getroffen locatie zonder tijdsdruk/stress goed gezocht worden naar het probleem en dit oplossen.

Maar misschien kijk ik teveel spannende series op Netflix 😀

Reputatie 7
Badge +3

En dan is er al 10 jaar een backup-locatie, duurt het een dag om die op te starten. Maar dan werkt die locatie wel perfect…...

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3590619/amsterdamse-treindienstleiders-noodgedwongen-in-utrecht-aan-de-slag-werkt-perfect

Zijn de oefenlocaties aan de Helfrichlaan, beter bekend als OCCR. Die kunnen inderdaad ook worden ingezet als backup, wat nu voor het eerst is toegepast. 

En dan is er al 10 jaar een backup-locatie, duurt het een dag om die op te starten. Maar dan werkt die locatie wel perfect…...

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3590619/amsterdamse-treindienstleiders-noodgedwongen-in-utrecht-aan-de-slag-werkt-perfect

Er is overal een backup (daar zijn vele miljoenen belastinggeld aan uitgegeven) maar die werkte dus in dit geval ook niet. De centrale lokatie in Utrecht is het derde echelon voor als de gewone backup het ook niet doet.

Reputatie 7
Badge +1

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Reputatie 7
Badge +3

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Mooi, dus ik kan de voorgenomen reis zonder extra kosten nu op 18 juni maken.

Reputatie 7
Badge +1

De EU-verordening stelt bij een aantal zaken "voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is". Het is dan aan NS om aan te tonen dat ze fysiek niet de mogelijkheid hadden. 

Dat dat "aangetoond" moet worden of dat NS dat zelf mag inschatten staat niet gespecificeerd.

Fysiek onmogelijk is daarnaast mijns inziens een ruim begrip, niet voldoende bussen of personeel op de been kunnen brengen valt daar vrees ik gewoon onder.

Misschien wel, maar NS moet dat wel aan kunnen tonen. NS heeft hierin immers niet het laatste woord, maar (uiteindelijk) de rechter.

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Maar je kan wel vragen om een incheck of als voorwaarde stellen dat je aanmemelijk moet kunnen maken dat je zondagavond had willen reizen en die reis maandag gemaakt hebt. Dat zou een gemaakte heenreis kunnen zijn en/of een concertkaartje van 1 van de 2 concerten die er waren. Die voorwaarde is er wel om kosten die op de zondag zijn gemaakt te declareren. De kosten die mensen anders zondagavond zouden hebben gemaakt voor een taxi zijn een veelvoud van die voor de enkele reis naar huis de dag erna. 

Ja, maar wat jij schrijft is heel iets anders dan de opmerking van @MoDe  

 

 

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Het probleem met die EU-regeling is dat hij ontworpen lijkt voor vliegreizen en internationale treinreizen met reserveringen. Niet voor ritjes van 20 km met een lokale trein of streekbus. .  

 

 

Misschien wel, maar NS moet dat wel aan kunnen tonen. NS heeft hierin immers niet het laatste woord, maar (uiteindelijk) de rechter.

Ik vrees dat "aannemelijk maken" voldoende is.

Reputatie 7
Badge +1

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Het probleem met die EU-regeling is dat hij ontworpen lijkt voor vliegreizen en internationale treinreizen met reserveringen. Niet voor ritjes van 20 km met een lokale trein of streekbus. .  

Misschien is dat wel zo, maar op welke manier is dat hier een probleem dan?

Reputatie 7
Badge +1

Dat blijft altijd een probleem. In het verleden werd er dan geneuzeld dat je een incheck moest kunnen aantonen. Maar wie gaat er naar het station als er geen treinen rijden? Dat is van een onthutsende wereldvreemdheid.

Misschien is zo’n Weekend Vrij-reiziger wel thuisgebracht door iemand die daar kosten voor heeft moeten maken. Allerlei varianten zijn denkbaar.

Je kan toch dan sowieso aantonen dat je met je Weekend-Vrij op zondag in Amsterdam was en ze zien dan toch ook dat je op maandagochtend bent teruggereisd. Dus ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. Diegene die overnacht hebben in de Ziggo Dome of elders (Schiphol Plaza of CS) zouden dan gewoon moeten betalen voor hun treinreis op maandag? Dat zou wel heel erg treurig zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is of men de hele taxibon vergoedt of de al een paar keer genoemde max. €125 pp.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is of men de hele taxibon vergoedt of de al een paar keer genoemde max. €125 pp.

Inderdaad, daar wordt nu (nog) niets over gezegd. Er wordt alleen gesproken over “ruimhartig". 

Je zou met een taxi heel goed naar het eerstvolgende station buiten het bedieningsgebied van de post Amsterdam kunnen gaan en vanaf daar weer verder met de trein om de kosten onder de €125 te houden. Maar gezien de eindtijd van het concert en dat het aantal taxi's ook niet onbeperkt is, is het op een gegeven moment wel einde dienstregeling waardoor er ook van de andere stations geen treinen meer rijden. 

De meeste kans om redelijk normaal thuis te komen had je in de richting Haarlem, Leiden, Den Haag. Bus van ArenA naar Haarlem of metro naar Sloterdijk en NS bus naar Haarlem (vanwege de werkzaamheden daar) en dan een sprinter van Leiden naar Den Haag, en mogelijk zelfs nog een late IC naar Rotterdam. Vanwege de bussen ook maar beperkte capaciteit, maar het was tenminste iets. 

Reputatie 7
Badge +3

Beste optie was waarschijnlijk de bus van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Haarlem (lijn 300). Maar die heeft natuurlijk ook geen onbeperkte capaciteit.

Reputatie 7
Badge +1

Nee ik snap dat het aan Prorail ligt maar vertel dan wel gewoon de waarheid op Twitter en spreek niet over a few problems. Vanavond zijn er 3 mega evenementen bij de Bijlmer Arena en je ziet op twitter nu al de bange vermoedens. NS zegt nu dat het om 19.30 uur is opgelost, maar dat zeiden ze ook bij de systeemstoring bij Rotterdam vorig jaar.

 

 

De spoorwegsector en ICT zal nooit een gelukkig huwelijk worden.

Reputatie 7
Badge

Hier kan NS (het treft overigens niet alleen NS, maar ook de internationale en goederenvervoerders) dus gewoon echt helemaal niets, maar dan ook niets aan doen.

De storing kan NS uiteraard niets aan doen, maar was er bij die eerdere grote storing geen sprake van dat NS bij systeemstoringen weer iets moest gaan kunnen? Een wissel dat niet te bedienen is staat natuurlijk nog wel in een bepaalde stand en als je langs andere weg weet dat er niets kan rijden is een rood sein ook niet zo boeiend. Met een beetje creativiteit hoeft er echt niet meteen niets meer te rijden.

Badge +3

De storing kan NS uiteraard niets aan doen, maar was er bij die eerdere grote storing geen sprake van dat NS bij systeemstoringen weer iets moest gaan kunnen? Een wissel dat niet te bedienen is staat natuurlijk nog wel in een bepaalde stand

Zolang er geen wissels ‘open gereden’ worden, of mag dat niet?

Reputatie 7
Badge

En de storing is weer terug.…

 

Reputatie 7
Badge +3

En daar gaan we weer.

Update | 20.55 uur

De storing op de verkeersleidingspost in Amsterdam is helaas teruggekeerd. Daardoor hebben we het treinverkeer weer stil moeten leggen. We werken met man en macht aan een oplossing.

Reputatie 7
Badge +3

De pret heeft niet lang geduurd, ik zie sommige treinen al vanaf ongeveer half 9 stil staan, bv de 3764 op A'dam Zuid, de 3068 op Blijmer Arena (die zijn nog wel mooi op tijd voor het concert), maar die is nu toch nog doorgereden naar Amstel of de 3075 die nog wel even door is gereden tot het volgende station Duivendrecht. Hopelijk weet ProRail het nu snel definief op te lossen, anders wordt het straks echt grote chaos als de concertgangers naar huis moeten.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, dat mag allemaal niet. Bovendien zal geen er geen machinist te vinden zijn die onder deze omstandigheden zal gaan rijden. Wie haalt het in zijn hoofd om voor te stellen om treinen te laten rijden over wissels die niet bediend kunnen worden en machinisten door stoptonende seinen te laten rijden?

Het is natuurlijk doffe ellende dat een complete verkeersleidingpost nog steeds kan uitvallen. Er wordt al jaren van alles en nog wat toegezegd door ProRail maar de situatie vandaag toont maar weer eens aan hoe kwetsbaar de systemen zijn.

 

Dat is dan ook de reden dat ik denk dat Prorail moet gaan betalen als je daar een claim neerlegt. Dus ook voor de dure concertkaartjes. Je kan dat wel uitsluiten in je voorwaarden maar na het gepruts in de afgelopen jaren en nu dus ook weer dit denk ik dat een rechter gehakt maakt van dat uitsluiten.  

Reputatie 7
Badge +1

Dat van dat 4 uur om op te starten kan misschien wel kloppen. Maar toen na de eerste keer opstarten het weer fout ging had Prorail natuurlijk wel gelijk de uitwijklocatie moeten opstarten en niet weer opnieuw gaan proberen om het alleen in Amsterdam te fixen. Rikus heeft dat ook in zijn column aangegeven,

http://voorbeterov.nl/GOEDEMAANDAGMORGEN

Reageer